Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Stefan Bak Dalgaard vil på den ene side gerne blive til noget og have succes. På den anden side hader sig selv for netop dette begær. Han har satset på at blive forfatter, men må indse, at alt ikke går efter planen. Hans forlægger og bedste ven har travlt med nye, unge digternavne, og legaterne er ved at slippe op. Samtidig er han familiefar med ondt i hovedet, han er seksuelt udhungret og i evig kamp med sit eget dårlige humør. Og så er han til stadighed plaget af sin svigermor, hendes smartphone og hendes Politiken. En aften møder Stefan en gammel studiekammerat på et værtshus, og her opstår spørgsmålet: Er Stefan kunstner, eller skal han tage imod et tvivlsomt tilbud om at deltage i konsulentprojektet Stresskompagniet, hvor der kun måske kan være penge i fremtiden?
Langt fra Gud er en digtsamling om tro, mennesker med almindelige navne og kommunen. Nikolaj Zeuthen (f. 1977) debuterede med Oliebål i 2009 og har siden udgivet digte, skuespil, noveller og romaner, senest Fattigmandssystemer i 2021. Han er desuden forsanger i Skammens Vogn og under uddannelse til folkekirkepræst.
Efter tre års pause med lyrikken er Nikolaj Zeuthen tilbage med en større samling såkaldte "viceværtsdigte". Der er tale om en omgang uforfalsket knækprosa hvor forfatterens viceværtsarbejde står som tyngdepunkt for små observationer og historier. Vi lærer om fejeteknikker, ukrudtsbekæmpelse og systemer og mærker inden for gulvvask. Da der skal anlægges en ny græsplæne i gården bliver det især dramatisk. Det er i bogens sidste afsnit: "Forår". Bogen kan læses som en alternativ fagbog, men også som dagbogsoptegnelser hvor livet i og omkring en andelsforening er i fokus. Det er endnu en ristet rune for det prekariat som også blev beskrevet i Zeuthens roman Buemundet Guitarfisk. Forfatteren selv kalder viceværtsdigtene for et "ambient værk": På godt og ondt et lyrikkens svar på den type elektroniske album hvor kunstneren simpelthen bare falder i søvn henover keyboardet. Pressen skriver: »fintfølende rent socialt og ømt humoristisk… uforpligtende fest med ironisk distance til det hele og hinanden.« – Kamilla Löfström, Information »Nikolaj Zeuthen er en primær skønlitterær joker og trickster, næst efter Pablo Llambías den mest uforudsigelige forfatter, vi har… Stilen og tonen, bristefærdigt nøgtern, perlende post-ironisk, holdes sikkert hele vejen igennem, men i særklasse hypnotiske er og bliver de omstændeligt mikroskopiske beskrivelser af det vildt konkrete håndens arbejde.« – Lars Bukdahl, Weekendavisen »Dansk zenmester sætter ikke en sætning forkert i sine viceværtsdigte… hysterisk morsom.« – Alexander Vesterlund, Politiken ››Nikolaj Zeuthen griber hverdagens øjeblikke og fastholder dem i ord -og undervejs viser han en imponerende evne som iagttager. Det er flot digter-håndværk.‹‹ – Avisen Danmark »"Viceværtsdigte" understreger igen-igen Zeuthens overlegne gehør for hverdagens små sociale drejebøger og rollespil… varmt, skarpt og famlende præcist. « – Jyllands-Posten
Digtsamlingen "Per, 1. klasse" er i al sin enkelhed en rapportering over et helt år i et barns liv. En bog om venskab, familieliv, skolegang og leg – alt det der fylder, når man er syv år og går i 1. klasse.Samlingen viser tålmodigt hele året i sin gang hen over årstiderne fra skolestart til sidste skoledag. Værket fortsætter den anmelderroste linje i Zeuthens forfatterskab med "Viceværtsdige" og "Sommerferiedigte"; man kunne kalde disse for "skoledrengsdigte".
Et digt for hver dag i sommerferiens seks uger. Det er den enkle opskrift for Nikolaj Zeuthens sjette digtsamling. Den lægger sig stilistisk set i forlængelse af "Viceværtsdigte", der udkom i 2019 og blev nomineret til Blixenprisen i kategorien Årets skønlitterære udgivelse.Vi følger digteren selv, der i en lejet bil med kone og tre børn krydser Danmark og vender hjem igen. Vi begynder i hovedstaden med strandture og familiebesøg, så går turen til Vesterhavet, og tilbage er det med stop i Århus og Fåborg. Bogen samler sig til et flygtigt danmarksbillede med sol, skyer, regn, bølger og kålorme – men også til et familieportræt med en vranten teenagedatter, brødre der slås, forlystelsesparker og andre ganske almindelige op- og nedture."Sommerferiedigte" er en ligefrem og upyntet samling, hvor lyriske figurer og ornamenter er trådt til side for nøgterne registreringer af natur, dagligdag og menneskers små udvekslinger.Om forfatteren:Nikolaj Zeuthen (f. 1977) debuterede i 2009 med digtsamlingen ”Oliebål”, der blev fulgt af romanen "Verdensmestre" i 2010. Siden er kommet romanen "Buemundet guitarfisk" og et par håndfulde øvrige titler i mange forskellige genrer, herunder tegneserie og skuespil. Zeuthen er desuden forsanger og sangskriver i orkesteret Skammens vogn.
SLIP is an intense documentation of the skateboarding community in various Danish cities shot by photographer and skater Asbjørn Sand. We are invited into the lives and the emotions of a group of skateboarders. A community of people that, based on a shared interest, create a common world with mutual support, acceptance, and room to show vulnerability. The book portrays youthful doubt, curiousness, love, and a community surrounding skateboarding.The photographs have gained international acclaim, among others they been awarded the main prize at the Italian photo festival Cortona On The Move 2012. Asbjørn Sand's images have been featured in the New York Times' photoblog Lens and one of the images were selected for the cover of Dansk Skateboarding, the first book on Danish skateboarding history. SLIP is opened by a short text written by poet Nikolaj Zeuthen, who is also lead singer in the Danish lyrical pop trio Skammens Vogn.
I Langt fra Gud 2 møder man mennesker med næsten almindelige navne, der prøver at få en hverdag til at hænge sammen trods udfordringer på jobbet, specialebøvl og Guds straf. Det er en digtsamling om at skabe forbindelse til sig selv og hinanden i en kokset og udmattet verden. En opfølger til Langt fra Gud som udkom i januar 2022.Nikolaj Zeuthen (f. 1977) debuterede med Oliebål i 2009 og har siden udgivet digte, skuespil, noveller og romaner. Han er desuden forsanger i Skammens Vogn. I 2022 færdiggjorde han sin uddannelse som sognepræst.
Verdensmestre er et dybt humoristisk katalog over alle de dilemmaer, der møder den moderne børnefamilie, og en knugende samfundskritik, der giver stof til eftertanke. For hvad sker der med kærligheden mellem voksne og børn, når opdragelsen bliver et projekt med succeskriterier?En gribende roman om en hverdag med børn og en tankevækkende satire over familielivet i det danske samfund efter årtusindskiftet. Pressen skriver: »Zeuthens første roman tegner et vittigt, ironisk og medfølende billede af 00-generationens forsøg på at gribe den frihed, som var dens vilkår … Romanen anbefales varmt.«**** – Dagbladenes Bureau»Zeuthen rammer den mentalitet på kornet. Han har et fint øre for tidens socialpsykologiske klicheer … de enkeltstående situationer fra den unge børnefamilies hverdag, som bogen består af, er beskrevet med meget vid og stor sproglig sikkerhed.«**** – Politiken»Romanen tager veloplagt fat i den veluddannede del af generationen (30-45 år), som skal gøre det hele så godt ... Zeuthen slipper godt fra at låne af Perec«**** – Berlingske Tidende»Zeuthens første roman tegner et vittigt, ironisk og medfølende billede af 00-generationens forsøg på at gribe den frihed, som var dens vilkår.«**** – Dagbladenes Bureau»Forfatteren Nikolaj Zeuthen rammer lige i solar plexus, når han beskriver livet i en almindelig dansk børnefamilie. Det er ikke for svage sjæle.«– Kristeligt Dagblad **** – MetroXpress
Det er 00'erne og Rune og Anne bor i en lejlighed på Frederiksberg med to små børn. De optager lån for at udvide familien, handler i IKEA for at indrette lejligheden og læser i Kernesund i familie for være i overenstemmelse med tidens trend. De opdrager, skændes, indrømmer, undskylder og keder sig nok lidt midt i hverdagens rutiner. Verdensmestre er et dybt humoristisk katalog over alle de dilemmaer, der møder den moderne børnefamilie, og en knugende samfundskritik, der giver stof til eftertanke. For hvad sker der med kærligheden mellem voksne og børn, når opdragelsen bliver et projekt med succeskriterier? Og hvad sker der med den generation, der blev forældre midt i en opgangstid?En gribende roman om en hverdag med børn og en tankevækkende satire over familielivet i det danske samfund efter årtusindskiftet.Pressen skriver: »Zeuthens første roman tegner et vittigt, ironisk og medfølende billede af 00-generationens forsøg på at gribe den frihed, som var dens vilkår … Romanen anbefales varmt.«**** – Dagbladenes Bureau»Zeuthen rammer den mentalitet på kornet. Han har et fint øre for tidens socialpsykologiske klicheer … de enkeltstående situationer fra den unge børnefamilies hverdag, som bogen består af, er beskrevet med meget vid og stor sproglig sikkerhed.«**** – Politiken»Romanen tager veloplagt fat i den veluddannede del af generationen (30-45 år), som skal gøre det hele så godt ... Zeuthen slipper godt fra at låne af Perec«**** – Berlingske Tidende»Zeuthens første roman tegner et vittigt, ironisk og medfølende billede af 00-generationens forsøg på at gribe den frihed, som var dens vilkår.«**** – Dagbladenes Bureau»Forfatteren Nikolaj Zeuthen rammer lige i solar plexus, når han beskriver livet i en almindelig dansk børnefamilie. Det er ikke for svage sjæle.«– Kristeligt Dagblad **** – MetroXpress
FRIVERS FRA HOWITZVEJ er en samling sydende digte fra Nikolaj Zeuthen.Nikolaj Zeuthen udsender med FRIVERS FRA HOWITZVEJ en samling nutidige og personlige digte. Efter debuten med OLIEBÅL i 2009 udgav Zeuthen i 2010 romanen VERDENSMESTRE, der blev rost af anmelderne for sit vittige og ømme, men også dybt anfægtende portræt af familielivet i det første årti af det nye årtusinde. Viddet, det sproglige overskud og det skæve blik på virkeligheden genfinder man i de nye digte, men samlingen rummer også en alvor og en sorgfuldhed i de digte, der kredser om tabet af en nær ven. Pressen skriver:»Nikolaj Zeuthen har skrevet en digtsamling, som man ikke kan lade være med at holde af. … Zeuthen er en mester i at fange en situation eller en replik fra det daglige liv og vende og dreje den, således at den kaster en masse betydninger af sig, og således at den ovenikøbet bliver hylende morsom. … Nikolaj Zeuthen er en af de digtere, der har en eminent sans for replikker og specifikke sociale situationer på en måde, der ville have glædet den klassiske mester over alle i dette, Herman Bang.«– Peter Stein Larsen, Kristeligt Dagblad »Ikke at gøre det helt store væsen ud af digtningen er en del af Nikolaj Zeuthens poetiske strategi, men mellem selvironien, samfunds-og generationssatiren, den opmærksomme iagttagelse af fænomenerne og en understrøm af let desperation, ikke mindst knyttet til mindet om en afdød ven, finder digteren sin position. Her udfolder han sig med stor sikkerhed.«**** – Jørgen Johansen, Berlingske Tidende Her er der ikke bare skarphed i digtenes vignetter og små scener, der er også en upåfaldende præcision i sproget … Nikolaj Zeuthens digtsamling er virkelig god, men man kan godt blive trist af at læse den.– Tue Andersen Nexø, Information »Når »Chip og Chap æder af deres ordforråd«, så synger sproget.«**** – Thomas Bredsforff, Politiken
Nikolaj Zeuthen udsender med Stråler sin fjerde bog og sin tredje digtsamling. Viddet, melankolien og det skæve blik på virkeligheden genfinder man i disse nye digte.Efter digtdebuten med Oliebål i 2009 udgav Zeuthen i 2010 den satiriske roman Verdensmestre, der blev rost af anmelderne for sit vittige og ømme, men også dybt anfægtende portræt af familielivet i det første årti af det nye årtusind. I 2011 udsendte han den anmelderroste digtsamling Frivers fra howitzvej. Nikolaj Zeuthen anses som et originalt og uforudsigeligt multitalent på den litterære scene.Pressen skriver:»Zeuthen totalsmadrer meget effektivt sin egen lyriske bygning, så den kan sende sine stråler ud i alle bizarre og bizart hverdagslige retninger.« **** - Mikkel Bruun Zangenberg, Politiken
Otte fortællinger om robotprofeter og vrede dronninger, om ildevarslende parmiddage og velmente læsegruppemøder og om magiske fremtider, hvor intet er tabu. Slavedrengen Miko foregår i et på én gang syret og godmodigt univers. Med et originalt miks af fantasy, myte og hverdagsdrama fremhæver Nikolaj Zeuthen det farlige, ulykkelige og ikke mindst komiske i menneskets evige forsøg på – og overbevisning om – at være nogen eller noget.Pressen skriver: »Nikolaj Zeuthen har i lang tid kredset om det glædesløse liv, man kan have som ung mand på alder med ham selv. Med sin nye, lille bog udvider han kampzonen. Det er værd at kippe med flaget for. «– Tue Andersen Nexø, Information
Otte fortællinger om robotprofeter og vrede dronninger, om ildevarslende parmiddage og velmente læsegruppemøder og om magiske fremtider, hvor intet er tabu. Slavedrengen Miko foregår i et på én gang syret og godmodigt univers. Med et originalt miks af fantasy, myte og hverdagsdrama fremhæver Nikolaj Zeuthen det farlige, ulykkelige og ikke mindst komiske i menneskets evige forsøg på – og overbevisning om – at være nogen eller noget.Pressen skriver:»Nikolaj Zeuthen har i lang tid kredset om det glædesløse liv, man kan have som ung mand på alder med ham selv. Med sin nye, lille bog udvider han kampzonen. Det er værd at kippe med flaget for. «– Tue Andersen Nexø, Information
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.