Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Danskundervisning 1.-6. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 1.-6. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 1.-6.
Genrepædagogik og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen samler en række forsknings- og udviklingsarbejder fra og omkring læseforskningsmiljøet på VIA University College.Bogen præsenterer dermed ny viden om læse- og skrivepædagogik, en viden der er udviklet og afprøvet i et tæt samarbejde med den undervisningspraksis, som forskernes projekter er knyttet til. Projekterne tegner tilsammen et billede af et bredt og komplekst syn på læse- og skriveundervisningen i skolens fag. Elever med vidt forskellige forudsætninger indgår i undersøgelserne, ligesom bogen både rummer nye bud på litteraturpædagogik og faglig læseundervisning. Kapitlerne formidler altså pædagogiske svar på aktuelle udfordringer i læse- og skriveundervisningen.Forløb og aktiviteter er for de flestes vedkommende blevet afprøvet i en eller flere klasser, og dermed er projekterne blevet præget af alle de muligheder og begrænsninger, en almindelig skolehverdag byder på. Disse forløb skal ses som inspiration, der forhåbentlig overbeviser og giver andre lyst til selv at kaste sig ud i sprogbaserede forløb af alle størrelsesordener.
Danskundervisning 4.-9. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 4.-9. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 4.-9.
Samtaler kan være frie, letløbende og fulde af forståelse. Men kommunikationen kan også være frustrerende, hvis man ikke føler sig hørt og forstået. Det sker ofte for mennesker med og uden autisme, som taler på hver sin kanal.Det kalder på et nyt syn på kommunikationen og nye metoder til at forstå og håndtere den med. Det får man i denne bog. Gennem bogens mange eksempler kan man lære at genkende, forstå og overvinde de barrierer, der kan gøre kommunikationen svær og præget af misforståelser og stærke følelser.AUTISME OG KOMMUNIKATION præsenterer en ny metode og forståelse af kommunikationen og samtaler mellem mennesker med og uden autisme.Bogen:• Præsenterer et nyt sprog og en ny metode til at analysere og forstå samtalen mellem mennesker med og uden autisme.• Er en vigtig vej til hjælp og ny læring.• Er banebrydende i sin tilgang, hvor alle – med eller uden autisme – er lige i den fælles kommunikation.• Forholder sig ikke til autisme som et handicap, men som en kommunikationsform.• Beskriver og navngiver forskellene på autistisk og neurotypisk sprogbrug – med en masse eksempler.• Giver et nyt sprog og begreber, som ligeværdigt giver den neurotypiske og den autistiske part samme ansvar for, om samtalen lykkes eller ej.• Rummer en analysemetode af eget talesprog for både den autistiske og den neurotypiske sprogbruger. En metode, der også kan bruges, når kommunikationen slår fejl.Det er en god metode til alle: autister og neurotypiske, professionelle og pårørende. Til lærere, pædagoger, psykologer, socialrådgivere, vejledere m.fl. Men især også til forældre, bedsteforældre, børn, kærester, søskende, venner … altså alle!
Med 66 opslag om klassiske og moderne danskdidaktiske begreber får dansklæreren her en værktøjskasse med redskaber til at kvalificere sin praksis.Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisning. Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som dansklærer på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.