Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
“Vi vil basalt set bygge en virksomhed op på 10 år, som det tog LEGO 100 år at bygge. Det er relativt ambitiøst”.Sådan sagde Pandoras topchef, Mikkel Vendelin Olesen, på et internt seminar for selskabets øverste ledelse i 2009. Året inden havde kapitalfonden Axcel købt 60 procent af Pandora, og nu var man ved at forberede den børsintroduktion, der skulle komme til at forgylde ejerne – og kort efter koste investorer milliarder af kroner.PANDORA er historien om en lille virksomhed på den københavnske vestegn, der forvandlede sig til en magtfaktor i den globale smykkeindustri. På få år skabte bl.a. Per Enevoldsen, Jesper "Kasi" Nielsen og Karin Adcock skyhøje vækstrater og enorme overskud, mens de indtog USA, Tyskland og Australien med deres berømte charmsarmbånd og byggede verdens største smykkefabrik i Thailand.Da Danmarks største kapitalfond købte Pandora og gennemførte en succesfuld børsnotering, blev Pandoras kultur udfordret og nøglepersoner sat ud af spillet. Alvorlige fejlbeslutninger fik aktiekursen til at dykke med 65 procent på en enkelt dag, før ejerne fik gennemført en spektakulær turn-around, så Pandora kom tilbage i bedre form end nogensinde. Selskabet er i dag 50 mia. kroner værd.PANDORA er den hæsblæsende fortælling om driftige og uortodokse iværksættere, om en kapitalfond, der tænker stort, og om en rutsjetur på aktiemarkedet, der sjældent er set magen til i Danmark.
Elon Musk bygger en ny verden. En verden med selvkørende elbiler, robotter, kunstig intelligens, kæmperaketter, hemmelige algoritmer og computerchips, der kan opereres direkte ind i din hjerne.Det ene projekt er mere visionært end det andet. Og vanvittigt. Men Elon Musk har en enestående evne til at eksekvere, og med fænomenet Tesla som kronjuvelen har han opnået kultstatus og svimlende økonomisk succes.Men hvordan bygger Elon Musk sine virksomheder?Hvad er det for metoder og ledelsesværdier, der på tværs af industrier får Elon Musk til at sætte konkurrenter til vægs, mens investorer kaster milliarder efter hans projekter?Det undersøger erhvervsjournalist Ole Hall i denne bog. Han kommer på sporet af en stålsat techmogul, der på ekstrem vis opererer med langsigtede målsætninger og et personligt brand, der polariserer. Med et køligt fokus på produkter og teknologi frem for bløde menneskelige værdier har Elon Musk skabt en fankultur, og portrættet viser, hvordan man effektivt kommer til penge og magt i den moderne globaliserede internetøkonomi. Elon Musks vej til toppen er et billede på en ny epoke i erhvervslivet, hvor værdierne og forandringerne skabes hurtigere end nogensinde før, og hvor techeliten formentlig kan se frem til tiltagende rigdom og indflydelse på det liv, vi lever.Elon Musk (1971) er født i Pretoria, Sydafrika, og han er uddannet B.A. i fysik og B.S. i økonomi. Elon Musk er ejer eller medejer af virksomhederne Tesla, Twitter, SpaceX, Neuralink og The Boring Company. Han bliver i 2021 kåret som årets person i verden af det amerikanske magasin Time. I 2023 indtager Elon Musk førstepladsen over verdens rigeste mennesker.Ole Hall (1981) er journalist og M.A. i europæiske studier. Han har som journalist dækket erhvervslivet og økonomien i mere end et årti for bl.a. DR, Berlingske og Jyllands-Posten. Han er forfatter til erhvervsbøger om Pandora, Kasi-Jesper og Ryanair, og han har for sit journalistiske arbejde modtaget flere priser og nomineringer – bl.a EU-Kommissionens internationale journalistpris og Advokatrådets journalistpris.
Jesper ”Kasi” Nielsen har prøvet det hele. Han tog turen fra anonym tankpasser på Vestegnen til kulørt rigmand med pragtvillaer på Mallorca, privatjet, bodyguard og egne top-håndboldklubber i Danmark og Tyskland. Men da pressen og skattemyndighederne begyndte at granske hans virksomheder, sluttede eventyret brat. Formuen, statussymbolerne og konen forsvandt, mens Jesper ”Kasi” Nielsen kæmpede mod statsmagten for at undgå en truende konkurs.Fortællingen går bagom iværksætterens metoder og afdækker, hvad der skete, da han faldt fra tinderne i 2012, og hvordan han siden har forsøgt at genrejse formuen og respekten. Både hovedpersonen selv og over 100 personer i hans vidtforgrenede netværk har bidraget med interview til bogen, som skildrer en uovertruffen sælger og ukuelig iværksætter, der går langt for at nå sine mål.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.