Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
Ethvert samfund må overveje, hvad det som fællesskab skal tilbyde børn og unge, og hvad det forventer af dem. Skal samfundet først og fremmest skabe rammer for, at børnene og de unge kan realisere deres drømme, udnytte deres potentialer og lære at klare sig selv? Eller skal det sørge for, at ingen ekskluderes, og alle får mulighed for at klare sig så godt som muligt, og drage omsorg for dem, der ikke kan klare sig selv?Ofte betragtes inklusion som en opgave, der primært påhviler daginstitutionen eller skolen, og som kun retter sig mod specifikke børn og unge med såkaldt særlige behov eller i såkaldte vanskelige læringssituationer. Traditionelt har inklusionsopgaven hørt til det special- eller socialpædagogiske arbejdsområde, og spørgsmålet har primært været, hvordan man kunne integrere social- og specialpædagogiske kompetencer og færdigheder i det almenpædagogiske miljø i skole og daginstitution.Inklusion og eksklusion giver et andet bud på inklusion. Bogen bygger på den antagelse, at børns og unges læring, udvikling og deltagelse i samfundet grundlæggende er et socialt anliggende. Den forstår inklusion som en social praksis, dvs. en praksis, der både producerer og reproducerer normer, regler, rutiner gennem sociale processer, interaktioner og relationer. Bogen bidrager med viden, der kan give en dybere forståelse af inklusions- og eksklusionsprocesser i samfundet og dets institutioner, og om, hvad det betyder for børn og unge at møde både inkluderende og ekskluderende processer i deres liv.
Hvad er et godt udviklingsmiljø for anbragte børn og unge? Hvordan kan institutioner fremme anbragte børns behov for at høre til? Hvordan kan institutioner bidrage til at anbragte børn og unge senere bliver integreret i voksenlivet? Spørgsmål som disse har sjældent enkle svar. Alligevel, hævder denne bog, er det muligt at indkredse, hvad der kendetegner en god institution med et godt udviklingsmiljø, og hvad der fremmer eller hæmmer integration i voksenlivet. Bogen åbner med to kapitler om, hvordan nyere teorier om inklusion og integration af børn og unge kan inspirere os til at se anderledes på barnets potentialer, end hvad der normalt indfanges med mere velkendte tilgange, som fokuserer på beskyttelses- og risikofaktorer. I bogens følgende kapitler samles resultaterne fra et stort antal danske og udenlandske undersøgelser af børn under og efter anbringelse. Bogen slutter med overvejelser over, hvordan den eksisterende forskning kan omsættes til pejlemærker for udvikling af institutioner. Den komplekse anbringelse henvender sig til forskere, studerende på videregående uddannelser samt til fagpersoner, der i hverdagen arbejder med udsatte børn og unge
Hvad er et godt udviklingsmiljø for anbragte børn og unge? Hvordan kan institutioner fremme anbragte børns behov for at høre til? Hvordan kan institutioner bidrage til at anbragte børn og unge senere bliver integreret i voksenlivet?Spørgsmål som disse har sjældent enkle svar. Alligevel, hævder denne bog, er det muligt at indkredse, hvad der kendetegner en god institution med et godt udviklingsmiljø, og hvad der fremmer eller hæmmer integration i voksenlivet.Bogen åbner med to kapitler om, hvordan nyere teorier om inklusion og integration af børn og unge kan inspirere os til at se anderledes på barnets potentialer, end hvad der normalt indfanges med mere velkendte tilgange, som fokuserer på beskyttelses- og risikofaktorer. I bogens følgende kapitler samles resultaterne fra et stort antal danske og udenlandske undersøgelser af børn under og efter anbringelse. Bogen slutter med overvejelser over, hvordan den eksisterende forskning kan omsættes til pejlemærker for udvikling af institutioner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.