Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den kommunikative arena er betragtelig – grænsende til det uoverskuelige! Kommunikation er et omfattende og indholdsrigt begreb, og litteraturstudier illustrerer mangfoldigheden, men også, at der ikke eksisterer nogen altomfattende supermodel, der alene kan indfange området. Kommunikationsteori – en grundbog giver en første indføring til et kolossalt stort og meget vanskeligt afgrænseligt område. Denne grundbog behandler på forskellige måder kommunikation mellem aktører i forskellige perspektiver. I overskuelig form præsenteres såvel de forskellige teoretiske som videnskabelige retninger i relation til kommunikation, ligesom en lang række begreber præsenteres, defineres og diskuteres i bogen. Kommunikationsteori kan også anvendes som et opslagsværk; noget man læser i, når man har behov for et hurtigt overblik på et specifikt emneområde for siden at gå videre i originallitteraturen.I denne reviderede 2. udgave er de tidligere kapitler blevet opdaterede og der er nye kapitler om retorik og strategisk ledelseskommunikation.Kommunikationsteori – en grundbog kan anvendes på forskellige uddannelser og i flere sammenhænge i et studium. Den er ikke specifikt bundet til noget fag eller nogen uddannelse. Bogen er bevidst tilrettelagt så almen og bred, at den kan bruges på de fleste uddannelser og kurser, hvori kommunikation indgår.
Bland blot genrerne er en grundig gennemgang af de forskellige traditioner og synsvinkler, der er anlagt på tekster inden for litteraturvidenskab, diskursanalyse, kognitionsvidenskab og sprogvidenskab. Bogen samler trådene fra de forskellige tilgange i en fælles forståelse af genre- og tekstbegrebet og præsenterer et begrebsapparat, der gør det muligt at overskue, vurdere og analysere tekstarter på et fagligt niveau.Bland blot genrerne er specifikt henvendt til studerende ved de humanistiske uddannelser på universiteterne, men er på grund af sin alsidighed samtidig bredt orienteret mod alle fag, der behandler og arbejder med tekster og genrebegrebet samt en ideel grundbog til lærere på ungdomsuddannelser, hvor genrer og tekstarter spiller en stadig større rolle.
Hvordan skaber man tekster, hvor emner, argumenter og forestillinger står lysende klart frem? Denne bog svarer, at topisk tænkning kan lære os at nå hele vejen rundt om en sag, når vi skriver. Det græske ord topos betyder sted, og kunsten er netop at tænke rumligt - den topiske tænkning viser eksempelvis, hvordan områder som redegørelse, klassifikation og analyse grænser op til hinanden i tænkningens geografi. Bevidstheden er et landskab, hvor opmærksomheden bevæger sig rundt fra sted til sted - og bogen kortlægger det vidt forgrenede net af begreber eller tankeskemaer, der strukturerer den flydende tanke.Med "Steder i bevidsthedens landskab" får læseren et sproganalytisk redskab, der gør det nemmere at tænke fornuftigt og skrive godt på én gang. Bogen kan læses og bruges alle steder, hvor man ønsker at styrke fagligheden gennem den generelle metodelære og træning i udtryksfærdighed - fra gymnasiets danskfag til universiteternes undervisning i sprog, filosofi og formidling.
Min kone forstår mig ikke! Sådan er der sikkert mange ægtefæller m/k der har tænkt igennem tiden. Mange af de tanker vi deler med hinanden, står nemlig ikke på linjerne, men mellem dem. De er usynlige ved første øjekast fordi vi forudsætter eller underforstår dem – og alligevel er de afgørende når vi skal forstå et budskab. Det står mellem linjerne undersøger alt det vi lader være usagt, og sætter ord på kraften i vores udeladelser. Med en række virkelige eksempler viser bogen hvordan debattører, politikere og forfattere har større eller mindre held med at omsætte luftige idéer til klar tale. For kommunikation kræver samarbejde. Afsender skal sætte sig i modtagers sted, og modtager skal vise afsender barmhjertighed. Ellers mislykkes kommunikationen, uanset om den består i en Aarhusvittighed, et interview med Mette Frederiksen, en Facebook-sviner eller et digt af Grundtvig. Uden omskrivninger introducerer forfatteren til de vigtigste elementer af sprogvidenskaben. Og gør dermed læseren i stand til at gennem - skue halve sandheder og hele løgne, ondartet bullshit og spøgefuld ironi i alt fra vores politiske til private omgang med hinanden.
Tema: Finurligheder i sproget, underforståelser og talemåder, der gør sproget morsomt.Indhold:Forord ved Gerda Thastum Leffers (s. 7-10)Frederik Dessau: “Den sproglige legelyst” (s. 11-17)Peter Borberg: “En tilstand af opstemt fortvivlelse” (s. 19-24)Ole Togeby: “Historier med omslag” (s. 25-36)Poul Einer Hansen: “Lige lovlig verbalt” (s. 37-48)Georg Metz: “Den udvalgte humor” (s. 49-54)Henning Kirk: “Det går ikke an at smitte dronningen” (s. 55-61)Erling Olsen: “Sjov med sprog i politik” (s. 63-68)Lars Barfoed: “Humor og politik” (s. 69-75)Lasse Harkjær: “Humor i forsvaret” (s. 77-87)John P. A. Jensen: “Sjov med sprog – læger” (s. 89-95)Pia Jarvad: “Sproglig kreativitet og nye ord” (s. 97-101)Jeppe Søe: “Jeg tager sjov alvorligt!” (s. 103-115)Jesper Klein: “Og saadan skal det selvfølgelig være” (s. 117-125)Jørgen Chr. Wind Nielsen: “Pristale til Susse Wold” (s. 127-129)Susse Wold: Takketale (s. 131-133)
Takket være vores smartphones og al mulig anden digital kommunikation kommer der flere tegn til verden end nogensinde før. Vi er altid tilgængelige for hinanden og udveksler dagligt utallige ord, emojier og billeder – og det er ofte nærmest umuligt at skelne de ægte visuelle fremstillinger fra de manipulerede. Derfor er semiotikken – videnskaben om tegn – så vigtig. For tegn er essentielle for vores bevidsthed og individualitet; de er unikt menneskelige og udgør den lim, der binder vores samfund sammen. Men for de fleste af os gælder det, at vores semiotiske evner ikke er nær så udviklede som den teknik, der har muliggjort tegnenes mangfoldighed, og vi er hverken dannet eller uddannet til at håndtere eller orientere os i denne jungle af analoge, konventionelle og situationelle tegn, som alle sammen kræver sansning, tydning og tolkning. Men der er hjælp at hente i Om tegn af Ole Togeby, professor emeritus i nordisk sprog ved Aarhus Universitet, der blandt andet stiller spørgsmålet, om et billede siger mere end tusind ord.
"Bogen repræsenterer en nyorientering inden for sprogbeskrivelsen, og er som sådan udtryk for en imponerende indsats. Værket er en guldgrube af oplysninger om dansk sprog i alle dets facetter ud fra moderne funktionelle synspunkter. Afsnittene om semantik og sprogets informationsstruktur er fremragende." Ib Nielsen i Politiken
"Fungerer denne sætning?" er en funktionel beskrivelse af det danske sprog og medtager dermed flere emner, end en grammatik normalt gør. Den omfatter ordlæren (morfologi), herunder ordtryk, sætningslæren (syntaks), meddelelseslæren (tekstlingvistik eller tekstpragmatik), betydningslæren (semantik) og - mere filosofisk - læren om sprogets funktion i kommunikationen og bevisthedsdannelsen. Bogen henvender sig til studerende på seminarier og universitetsuddannelser og til dansklærere på alle niveauer, og den kan i et undervisningsforløb på et år læses som en beskrivelse af, hvordan det danske sprog, i de mindste dele - morfemerne og ordene - og de største helheder - teksterne - fungerer som middel til kommunikation mellem mennesker. Som sådan hviler den på et funktionelt sprogvidenskabeligt grundlag. Bogen kan også bruges som en grammatisk håndbog. Den er ordnet i paragraffer og udstyret med mange krydshenvisninger og et omfattende emne- og navneregister. Man kan således slå specifikke grammatiske fænomener op og ofte finde flere forskellige typer af beskrivelser og forklaringer på dem.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.