Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En bog om at skrive, både for skrivende og for undervisere af skrivende, henvendt mest til begyndere, men også med bud til litteraturlæsere med interesse for litteraturens virkemidler.
En kamerasonde bevæger sig i begyndelsen af det 21. århundrede rundt på vejene og sender billeder ud i fremtiden. Billeder af 98 danske rådhuse opsnappes i et isoleret og afsondret modul, hvorfra et bestiarium af astronauter sendes tilbage for at redde verden. Beretningen om det danske velfærdssamfund fortælles som en spøgelseshistorie på randen af apokalypsen. Bogens mange legender, krøniker og sæbeoperaer låner træk fra forfattere som Lewis Carroll, Kurt Vonnegut og George Saunders. Zombierådhus er en selvstændig fortsættelse af forfatterens egen Rådhus fra 1997.
I romanen PARCELHUS genbesøger forfatteren Pablo Llambias sin opvækst i den lille by Gug ved Aalborg. Med de konservatorieuddannede forældre og den argentinske far var deres lille hjem med det store klaver en eksotisk størrelse midt i det gryende parcelhus-Danmark. Det var et kulturelt hjem og ved at gå helt tilbage til de første mennesker, der ankom til Gug i den tidlige jernalder, skriver Pablo Llambias historien om menneskets brug af redskaber og bearbejdning af omgivelserne og viser på den måde, hvordan kunst og liv ikke kan adskilles.
En skildring i sonetform af en mands liv i nutidsdanmark: som mand, som far, som forfatter, som lærer.
'Standardprædikenen' er en personlig refleksion over prædikenen, dens faldgruber og det, der får den til at blive vigtig og vedkommende både for menigheden og for præsten selv. Pablo Llambías har læst prædikener på Pastoralseminariets Efteruddannelse i en årrække, og bogen er blevet til på baggrund af dette arbejde. Pablo Llambías er desuden rektor på Forfatterskolen og har undervist i skrivekunst siden 2000. ”Dét, som jeg plejer at indlede med, er, at der ikke findes nogen standardprædiken, men at der alligevel er en form for prædiken, som de fleste prædikener tilsyneladende forholder sig til og refererer til, selvom de har lavet formen om til ukendelighed.” (citat fra bogen)
Denne bog samler de både meget berømmede og meget forkætrede forfatterprædikener, der blev holdt i Sankt Jakobs Kirke på Østerbro i København forår-efterår 2012.
Den kræftsyge Birthe betror på sit dødsleje sin datter, Luisa, at den mand, som Luisa altid har anset for sin far, ikke er det. Hun er derimod resultat af et passioneret kærlighedsforhold på en ferie engang på Solkysten. Herfra breder historien sig. Hvordan Birthe og Janniks ægteskab har været, hvordan Birthe har været som mor og ægtefælle, hvorfor Luisa og hendes to brødre er blevet så forskellige – videre endnu: hvorfor familien rummer så mange hemmeligheder og usagte sandheder. Vi får alle de forskellige involveredes udlægning. Og alle sammen bekræfter de, at man ikke skal tro på alt, hvad man hører!Pablo Llambías er forfatter og rektor på Forfatterskolen
Hvordan kan skønlitterære skrivegrupper bidrage til psykiatrisk behandling? Hvad er forholdet mellem kunst og mental sundhed, og hvordan kan denne viden udbredes i psykiatrien? Denne bog opsummerer otte års erfaringer med at lede og deltage i skrivegruppe-projektet REWRITALIZE, der er sat i verden for at besvare disse spørgsmål ved at lade praktisk erfaring mødes med teoretisk diskussion.Bogen tilbyder en skrivegruppemanual med anvisninger til, hvordan REWRITALIZE-skrivegrupperne skal ledes, så de kan bidrage til både personlig og klinisk recovery i psykiatrien, hvilket kræver både skønlitterær og sundhedsfaglig kyndighed. Til manualen hører et stort katalog af skriveøvelser, som er samlet, opfundet og anvendt af projektets forfattere gennem årene.Rundt omkring manual og skriveøvelseskatalog samles i bogens første del en prisme af erfaringer fra brugere, forfattere, sundhedsfaglige og litterater. I bogens anden del findes de akademiske kapitler, der tegner den teoretiske ramme for projektet. De kredser om kunstens relationelle aspekter og de særlige erfaringer og betydningsdannelser, der kan opstå, når de kunstneriske og her især det skønlitterære rum bliver resonansrum, hvor forhandling og revitalisering kan foregå. Udgangspunktet er, at kunst hænger sammen med liv, som en attitude – en måde at være i verden på – og at det derfor i sig selv kan være en kunst at komme sig.Bogen henvender sig til praktikere og forskere i feltet kultur og sundhed, men vil også kunne læses af studerende, undervisere, sundhedsfaglige og andre interesserede i feltet.
Kan det at læse og skrive litteratur have effekt på mental sundhed og lindre psykisk sygdom? I løbet af det sidste årti peger flere og flere psykologiske og neurovidenskabelige studier på, at svaret er ja.Noget tyder på, at det at mødes med andre og læse og skrive litteratur understøtter trivsel, håb for fremtiden og måske endda evnen til at forstå andre mennesker. Og i de sidste år har feltet mellem kunst og mental sundhed vundet står opmærksomhed internationalt – ikke mindst som en del af WHO’s fokus på dårlig mental trivsel som et af verdens allertungeste sundhedsproblemer. Perspektiverne forekommer store og lovende, men hvad er der egentlig på færde? Det bliver der forsket i i disse år.I ‘Det skrivende rum’ samler psykiater Birgit Bundesen, psykiater og professor Bent Rosenbaum og forfatter Pablo Llambias i to bind akademikere, skønlitterære forfattere og psykiatribrugere i et forsøg på at aftegne, hvad der kan være på færde og hvorfor kunst og litteratur kan styrke det menneskelige sind, når det er sårbart.Bind 1 er akademisk og samler den tilgængelige forskning bl.a. fra forskningsprojektet REWRITALIZE i Region Hovedstaden, mens bind 2 er praksisorienteret og indeholder bidrag fra skønlitterære forfattere, der har arbejdet med skrivegrupper for både psykisk sårbare, pårørende og læger, bl.a. inden for rammen af REWRITALIZE, samt bidrag fra deltagere og et katalog over skriveøvelser.Birgit Bundesen og Bent Rosenbaum er både redaktører og bidragsydere til såvel det akademiske bind 1 og det praksisorienterede bind 2.Birgit Bundesen er overlæge på Psykatrisk Center Amager og Direktør for det nystartede Danish Centre for Arts and Mental Health.Bent Rosenbaum er psykiater og professor ved Institut for Psykologi, KU.Pablo Llambias er redaktør og bidragsyder til det praksisorienterede bind 2, han er forfatter og tidligere rektor på forfatterskolen.Andre bidragsydere til bind 1 er bl.a. Anne Lindhardt, Anita Jensen, Gry Ardal, Kasper Levin, Rune Søchting. Andre bidragsydere til bind 2 er bl.a. forfatterne Fine Gråbøl (vinder af debutantprisen 2021), Anna Rieder, Martin Glaz Serup, Trisse Gejl, Claus Handberg, Nanna Goul.Udgivelsen udspringer af, men er ikke låst til, forskningsprojeket REWRITALIZE i Region Hovedstaden som de sidste 4 år har udviklet og forsket i skrive- og kunstgrupper som middel til recovery for psykiatribrugere. Projektet er særligt, fordi det består af en interdisciplinær gruppe af psykiatere, skønlitterære forfattere, billedkunstnere og mennesker med psykiatribrugererfaring – og er netop tildelt en stor sum penge af Folketingets Reserve for over de næste tre år at udvikle deres arbejdet videre.
Måske spejler alt sig i verden omkring os, i parcelhuset, i sproget. En novelle om pejsestuer, guldspurve og Vestbredden.
En mand i København forelsker sig hovedkulds i en markant yngre kvinde. De dyrker kærligheden, og de vil giftes og have børn. Men det er en fortryllelse, der ikke varer ved. På universitet, hvor han arbejder, truer en personalesag. Ud af det blå aflyser kvinden flere gange både forholdet og brylluppet, og så melder først truslerne sig og siden volden. Natteskær er et nyt kapitel i Pablo Llambías’ forfatterskab; En roman om vold i intimsfæren, om udsathed og om nødvendigheden af at fortælle historier.
Med Hundstein er Pablo Llambías oppe på samme ambitionsniveau som i den foregående Monte Lema: 400 sonetter, der nærgående og uden filter beskriver den digtendes liv med alt hvad dertil hører af problemer med psyken, angsten, arbejdet på Forfatterskolen, sonetterne, kærligheden, forlaget, familien m.m.
Digt om et kærlighedsforhold, fra den idylliske begyndelse, over den gradvise nedbrydning, til der intet er tilbage.
Pablo Llambías udsendte i 2011 det første bind af sin sonet-trilogi, Monte Lema. Året efter fulgte bind to, Hundstein. Her er det tredje og dermed sidste.
En samling originale, underfundige og poetiske noveller med en gennemgående hovedperson; en tænksom ung mand, som man følger i stort og småt. Fra hans forelskelse i kvinden med altanen, på rejser rundt i verden - f.eks. til Frankrig, Grækenland, USA og Australien, hvor han bl.a. møder Olivia Newton-John, der lever alternativt på den australske bush - til den undren og glæde ved livet, som opstår, da kæresten bliver gravid.
Alt ånder stille dansk familieidyl: et ungt par og deres barns liv er præget af ro og fred, få og uanselige konflikter. Indtil fortælleren en dag opdager, at gaflerne i skuffen kun har to grene i stedet for tre, vildkattene i gården begynder at opføre sig alt for tamt, og hvad der er endnu mere ejendommeligt: på en køretur i byens omegn opdager fortælleren og hans ven, at der ikke mere er overensstemmelse mellem landskabet og det kort, de kører efter. Veje og gader går i modsat retning af, hvad de plejer. Forklaringen på disse fænomener inkluderer såvel aktionsgruppen Soft Terror, en klistermærkedemonstration og indbrud på en avisredaktion som spekulationer om alternative virkeligheder."Vågen, reflekterende, irriterende, borende, uærbødig og ærlig, grænsende til det pinlige ... en nøgleroman, der skånselsløst spidder kendte københavnske institutioner, iblandt hvilke vor antihelt manøvrerer som en anden Egon fra Olsenbanden." - Mai Misfeldt, Berlingske Tidende.
Llambías er tilbage i karakteristisk stil i en fortælling, hvor virkelighed, selvbiografisk stof og fiktion er vævet ind i hinanden. Fortælleren, forfatteren Dr. Seth, sidder ved sit bord med alle elementer til en historie foran sig. Han flytter lidt rundt på dem, tænker over, hvad han vil fortælle, hvad det egentlig vil sige at være forfatter, og hvad litteratur i det hele taget er for en størrelse. Så går historien i gang: En ung familie på vej til at besøge mormor og morfar finder uden for huset en livvagt dræbt. Indenfor ligger bedsteforældrene i en blodpøl. Faderen får bragt familien i sikkerhed og åbner ild mod de banditter, der er ved at snige sig ind i huset ...
En bizar fabel om to brødre, der lever på hver sin side af loven i et samfund, hvor den naturlige død i praksis er blevet suspenderet. Levealderen er, ved hjælp af moderne teknologi, blevet forøget drastisk, men kun for den del af befolkningen, hvis personlige ressourcer berettiger til det.
Kolding Krøniken er et skønlitterært værk der spejler de sidste 100 år i Kolding – og verden.Kolding Krøniken er skrevet af: Simon Fruelund, Pablo Llambías, Maria Helleberg, Merete Pryds Helle, Lars Frost, Thorstein Thomsen, Louis Jensen, Gretelise Holm, Jeppe Brixvold, Mette Winge og Marianne Gade på Kolding Bibliotek i perioden august 2008 – juni 2009.
En fræk tankevækkende genskrivning af Suzanne Brøggers Kærlighedens veje og vildveje, som fuldstændig undergraver vores traditionelle forestillinger om køn og identitet. Det er sjovt og ikke så lidt foruroligende.
En vildtvoksende blanding af fiktion, virkelighed, patos og ironi, alvor og spøg udgør Pablo Llambías' dybt originale roman om Det Tyvende Århundrede. Om militære og ideologiske kampe, om sandt og falsk, om vores historiske arv.
Patricia fortæller om sin familie og det liv, der udfolder sig i den: om ganske almindelige og trivielle konflikter, mellem forældre og børn, mellem forældrene indbyrdes, om den ambitiøse advokatmor, om faderens nye kæreste, Lise, om lillebroren Felix - alt sammen beskrevet med den inderlige foragt, Patricia omfatter det hele med: Det er ikke et autentisk liv, de lever, mener hun, det er et "postkortliv". Og hun lader ingen være i tvivl om sin ringeagt.Men langsomt går det op for læseren, at der da vist er noget helt andet på færde i Patricia: Patricia viser sig at have meget specielle evner: Hun kan gå gennem vægge, hun kan flyve, hun kan gøre, hvad hun ønsker, i retning af at bevæge sig på tværs af tid og rum. Og hun begår bankrøverier sammen med Felix, hun stjæler ubesværet biler og flygter i dem, hun lever i et parallelunivers til den sædvanlige, normale; hun sprænger alle forestillinger om sædvane og normalitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.