Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den socialdemokratiske borgmester Morten er på vej hjem til Lolland. Det er nat, han er fuld. Hans liv er i opløsning. Han står over for et valg mellem sin kone eller elskerinden Sigrid. Han har været til møde med Mette F. i København. Måske er der plads til dig i en kommende regering, har hun sagt. Det tænker han på, lige inden han rammer et avisbud, der dukker op ud af ingenting. Avisbuddet Niels kommer fra et hjem, hvor moren prostituerer sig for at få enderne til at mødes. Niels selv har store planer: han vil være student, derefter vil han i forsvaret. Med ulykken og de umiddelbart involverede som afsæt tegnes et portræt af tiernes Danmark. Her er uligheden vokset, arbejdsmarkedet og de politiske partier er i skred og fællesskabet i opløsning. Det skaber en afstand mellem land og by, mellem politikerne og dem, de repræsenterer, mellem værdier og realpolitik; og den afstand slår sprækker i lokalsamfundet og helt ind i de enkelte familier. Hvad skete der? Hvad er der blevet af det Danmark, du kender?
Læretid er fintsleben prosa fra Peder Frederik Jensen om en ung mand, der er spændt ud mellem to verdner uden at føle sig hjemme i nogen af dem.En ung mand får en læreplads hos en bådebygger i Kalundborg. Det er et kultursammenstød. Han kommer fra København, hvor omgangskredsen består af aktivister. I Kalundborg er tonen en anden.Læretid er et portræt af mennesker og værktøj og skibe på en arbejdsplads i Danmark. Det er samtidig fortællingen om en ung mand, der finder en plads i verden og lærer et sprog. Med svendeprøven bliver han bådebygger – og forfatter.Pressen skriver:»En forfatter skal kunne koge tilværelsen ind til en Maggiterning. Det gør Peder Frederik Jensen i sin minimalistiske og forfriskende roman.«– **** Fyens Stiftstidende»En stor, blivende læseoplevelse. … Fortrinligt.«– ***** Berlingske Tidende »Der er originale takter og kompromisløs stil hos Peder Frederik Jensen.«– Leonora Christine Skov, Weekendavisen »Peder Frederik Jensen skriver faktisk virkelig godt.«– Information»Det er ikke hver dag, man støder på en bog med så originalt et emne som bådebyggeri, men man skal ikke lade sig skræmme, romanen er et fint stykke øjebliks- og antydningskunst; den fortjener vind i sejlene.«– **** Vejle Amts Folkeblad »En højst usædvanlig roman.« – Lollands-Falsters Folketidende »Jensen er minimalismens mester.«– Nordjyske Stiftstidende
En kaotisk, anekdotisk, cirkulær roman om en vred ung mands kamp med tilværelsen; om konformiteter og personlig stræben, om selverkendelse, selvlede, offermentalitet, manipulation … og vold.Simon er ung forfatter og bor i hjertet af København. Vesterbro, Abel Cathrines Gade, Istedgade. Hvor junkierne og luderne huserer. Simon er kørt sur i sit forhold, og en dag bliver det for meget. Han pakker sin rygsæk og tager til Afrika. Ikke for at finde sig selv, men for at komme på afstand af sit liv, sin dysfunktionelle familie, kærligheden, dødsfald. Det, der møder ham, er kaos og tvinger ham til at konfrontere sig selv med sin fortid og med de overgreb, han har været udsat for – og dem han selv har udsat andre for.Vold er en på mange måder brutal og arrig roman om, hvordan ofre bliver voldsmænd og omvendt. Om et opgør med de strukturer, der holder på en, de miljøer man som menneske tvinges ind i, selv opsøger og selv har ansvar for at forlade. Vold i alle mulige afskygninger gennemsyrer romanen, der bevæger sig fra det autonome miljø i halvfemsernes København, over Balkan, byernes by, Paris og ud på en retningsløs rejse gennem Vestafrika. Pressen skriver: »Imponerende og konsekvent roman.«**** – Søren Kassebeer, Berlingske»Han skriver stærkt, vulgært og smukt om livets store udfordringer og smertepunkter.«***** – Svend Skriver, Kristeligt Dagblad »Klimakrisen og ulighedsproblematikken fylder godt op i romanen, som ikke er bange for politiske diskussioner.«***** – Ekstra Bladet»Det hele er meget dokumentarisk, og også meget holdningspræget og vinder virkelig ved, at forfatteren tydeligvis ved, hvad han snakker om […] På den måde er romanen på den ene side et opgør med den litteratur, som er bange for indhold og meninger, og på den anden side et opgør med den kunst, som udelukkende er interesseret i kontinentet som kulørt krydderi i deres egen eurocentriske og evindelige kunstkarriere (det, der et sted yderst satirisk betegnes som Mørkets Hjerte Inc.).«***** – Mikkel Krause Frantzen, Politiken »Peder Frederik Jensen skriver en prosa, der ikke fejrer sig selv, men bare arbejdsomt gør opmærksom på de problemer, der findes.«– Kamilla Löfström, Information»Vold er på mange måder komponeret over en klassisk udviklings- og dannelsesstruktur, hvor mødet med det fremmede former identiteten ved at gøre hovedpersonen bevidst om sig selv, sin historie og sit samfund.«**** – Henriette Bacher Lind, Jyllands-Posten
En samling rå og rammende noveller om mennesker fra alle kanter og lag af Danmark. Et blik ind i stuerne og køkkenerne, garagerne og gårdspladserne. Seksogtyve noveller om afgørende valg, om at acceptere eller slå fra sig, bryde op eller blive, om at blive taget eller selv at tage: om skilsmisser, dødsfald, sygdom, sex, barnløshed, had og kærlighed. Pressen skriver: »Fremragende og følsom novellesamling om alt det, der former vores dagligliv« ***** - Fyens Stiftstidende »Novellerne (…) har i al deres afslebne ordknaphed en massiv soliditet, der gør dem fortættede, gådefulde og kalder på flerfoldig genlæsning.« ***** - Politiken »Banedanmark er pul i provinsen, nedture i udkanten og glimt af skønhed. Opbyggelig i sin nedslåethed. Litteratur.« ***** - Berlingske » Banedanmark [er] en rå, tankevækkende og gribende bog, der rager op over alle nye danskenovellesamlinger.« ***** - Horsens Folkeblad »Det er ret utroligt, hvad Peder Frederik Jensen kan få ind af farligt og skæbnesvangert stof i de tilsyneladende trivielle noveller.« **** - Flensborg Avis »Man kan tage mange ture med ”Banedanmark”. Hver gang ser man noget nyt, en anden detalje. Nogle gange gør disse tekster en melankolsk og trist på menneskehedens vegne, andre gange vil man handle og forvandle, og indimellem mærker man den varme, som gør menneskelige møder mulige. « - Kristeligt Dagblad »Peder Frederik Jensens noveller kører på skinner. Det er godt.« ***** - Jyllands-Posten »Jensen skriver om barnløshed, kærlighed, arbejde. Og han skriver præcist og empatisk og uden undskyldninger, afstand og forbehold. Jeg er ret vild med bogen, med idéen og med udførelsen. « ***** - Femina
Sømanden Roar kender havets kræfter, sent i livet forstår han også kærlighedens.I november 1872 blev Syddanmark ramt af en flodbølge. Øer forsvandt, diger blev brudt, mennesker og husdyr omkom.Ved mundingen af Rødby Fjord overlever den gamle sømand Roar. Han har forudset naturkatastrofen, og det hus, han har bygget på den yderste pynt, er bygget til at klare selv den værste storm. Da vandet trækker sig tilbage, finder han en navnløs, levende pige, der driver omkring i en kasse. Han tager hende til sig, og finder hurtigt ud af, at den eneste måde han kan få barnet til at holde op med at græde er at fortælle historier.Men det affolkede landskab fyldes langsomt igen. Ikke mindst med lykkejægere og entreprenører, der drømmer om endelig at realisere den store landvinding, men sømandens ø ligger i vejen, og han har hverken i sinde af flytte sig, sælge eller råbe højt om, at han gemmer på et navnløst barn, en pige ingen kender, og som ikke kender nogen. Pludselig er der et menneske, der betyder noget for ham, og med den følelse af kærlighed og mening, bliver han svær at flytte.
UNDER SAMME MÅNE er en rejseberetning fra klimaforandringernes forpost og et møde med den afrikanske virkelighed, hvor tørken truer befolkningen i den ene del af kontinentet, mens havet æder sig ind i byerne mod vest.Forfatter Peder Frederik Jensen og fotograf Anders Rye Skjoldjensen besøgte i 2023 Cameroun, Senegal og Kenya for at skrive om det store, sammensatte kontinents udfordringer i en verden, hvor vejr og klima forandrer sig. Og hvor de mennesker, der har mindst ansvar for forandringerne, er dem, der betaler den højeste pris.Peder Frederik Jensen (f. 1978), er bådebygger, uddannet fra Forfatterskolen og forfatter til flere anmelderroste romaner, heriblandt Det Danmark du kender (2020) og senest Rans vilje (2023). Peder Frederik Jensen har modtaget bl.a. Albert Dams Mindelegat (2012), Otto Gelsted-prisen (2016) og Timbuktuprisen (2019). Peder Frederik Jensen blev nomineret til Jyllands-Posten skønlitterære litteraturpris 2023 og DR Romanprisen 2024.Anders Rye Skjoldjensen (f. 1990), er uddannet fotojournalist fra DMJX og ansat ved Dagbladet Information. Skjoldjensen er modtager af adskillige priser og nomineringer. Han modtog i 2022 Kristian Dahls Mindelegat for bogen Russerne kommer og har netop vundet prisen som Årets Pressefotograf 2023.
12 personlige fortællinger skrevet af 12 forfattere og kulturpersonligheder. Tekster om nutid og datid til minde om samtiden og til erindring i fremtiden. Alle skribenter har hentet inspiration i den nye virkelighed. Flere har skrevet om de nære relationer, såsom Thomas Skov, der på humoristisk vis reflekterer over det at blive sin egen far, mens StineStregen og Henriette Noermark på hver deres måde skriver om, hvor udtalt ensomheden og ens ikke selvvalgte livssituation som single blev under coronakrisen. Nadia Plesner og Madeleine Kate McGowan kigger mere ud mod det store udland. Og mon ikke det er det blik, alle har fået skærpet: Det nære er på en helt ny måde smeltet sammen med hele verden og dens udvikling. For første gang i nyere tid har vi nærmest alle et fælles projekt, som har koblet sig sammen med alle de udfordringer, verden står midt i: social ulighed, fødevare- og klimakrisen, flygtninge, ensomhed og psykiske udfordringer og identitet. Forfatterbidragene er skrevet af: Julie Maj Jakobsen, Peder Frederik Jensen, Nadia Plesner, Pivinnguaq Mørch, Uzma Akbari, Ida Rud, Marie Louise Tüxen, Thomas Skov, StineStregen, Chris Pedersen, Henriette Noermark og Madeleine Kate McGowan.
En samling fint slebne, rå og rammende noveller om mennesker fra alle kanter og lag af Danmark. Et blik ind i stuerne og køkkerne, garagerne og gårdspladserne. Seksogtyve noveller om afgørende valg, om at acceptere eller slå fra sig, bryde op eller blive, om at blive taget eller selv at tage: om skilsmisser, dødsfald, sygdom, sex, barnløshed, had og kærlighed.
Han boede altid i de store huse uden for parcelhusområderne, hvor kammeraterne boede. Om det var i præstegården, domprovsteboligen eller forstanderboligen, så voksede han op på kanten af andres kvarterer. Han så hen over hegnet til det normale. Han sagde mange mærkelige ting, fordi ordene derhjemme var mærkelige. Og katten hed Kattekismus. Og han lærte at cykle i skyggen af det oldgamle kirkerum, hvor faren stod med udbredte arme og lyste velsignelsen. Men han kunne spille fodbold og var frygtløs, og det udløste billet til en plads i fællesskabet.
”Forfatterskabets foreløbige højdepunkt”❤️❤️❤️❤️❤️- PolitikenSømanden Roar kender havets kræfter, sent i livet forstår han også kærlighedens.I november 1872 blev Syddanmark ramt af en flodbølge. Øer forsvandt, diger blev brudt, mennesker og husdyr omkom.Ved mundingen af Rødby Fjord overlever den gamle sømand Roar. Han har forudset naturkatastrofen, og det hus, han har bygget på den yderste pynt, er bygget til at klare selv den værste storm. Da vandet trækker sig tilbage, finder han en navnløs, levende pige, der driver omkring i en kasse. Han tager hende til sig, og finder hurtigt ud af, at den eneste måde han kan få barnet til at holde op med at græde er at fortælle historier.Men det affolkede landskab fyldes langsomt igen. Ikke mindst med lykkejægere og entreprenører, der drømmer om endelig at realisere den store landvinding, men sømandens ø ligger i vejen, og han har hverken i sinde af flytte sig, sælge eller råbe højt om, at han gemmer på et navnløst barn, en pige ingen kender, og som ikke kender nogen. Pludselig er der et menneske, der betyder noget for ham, og med den følelse af kærlighed og mening, bliver han svær at flytte.”Stort tænkt og stort fortalt”⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️- Kristeligt Dagblad”Har i særligt lykkelige passager en tone, der minder om Kongens fald”– Weekendavisen”En bemærkelsesværdig fornyelse i et i forvejen betydeligt forfatterskab”– Information ⭐️⭐️⭐️⭐️- Jyllands-Posten”En roman, der har slået benene væk under mig”– Kulturkapellet”Stor og uafrystelig historisk roman”– Litteratursiden.dk
La Petite MortDen Lille DødDet franske begreb ”La Petite Mort” er en metafor for orgasme. I videre betydning kan temaet referere til den spirituelle udfrielse, som kommer med orgasme, eller en kort periode af melankoli eller transcendens, som resultat af udladningen af livskraft. At gi slip. "La Petite Mort" er fællestitlen for en serie erotiske tegninger, jeg påbegyndte for flere år siden og i perioder er vendt tilbage til. For et par år siden fik jeg ideen til en bogudgivelse med en slags ”omvendt illustration”. At få nogle andre bud på mine tegninger, i litterær fiktion.Derfor opfordrede jeg forskellige forfattere til at byde ind på én af de tematiske tegninger efter eget valg. Forfatterhjerner interagerer faktisk meget forskelligt (ligesom billedkunstneres), og for nogle er det en ubrugelig fremgangsmåde. Men der var heldigvis nogle mere visuelt orienterede forfattere, som tog udfordringen op. Deres fine og meget forskellige tekster har gjort denne bog mulig.En yndet påstand blandt nogle kvinder, blandt andet en kvindelig forfatter jeg hørte i radioen, er at kvinder er optaget af det erotiske, hvorimod mænd kun tænker på sex. Påstanden er muligvis baseret på disse kvinders erfaringer med den type mænd som de tænder på, men jeg opfattede det som en grov sexistisk generalisering. Derfor er det kun mænd der kommer til orde i denne lille bogudgivelse. Forskellige mænd.Bedøm selv.Jo Blicher MøllerJOMO.DK
Skullfucking er med sin sproglige vitalitet, sin hensynsløshed, sin grufulde poesi og politiske undertone en provokerende og vild monolog om individets indre dæmoni, om sex og vold, ensomhed og desperation.En person sidder i et rum. Der er et bord. Et glas med vand. To døde fluer. Vi fornemmer apokalypsen. Bag os. Eller forude. Galskaben. Afmagten. Volden. Men også en ensomhed. En sårbarhed. En form for historieløshed. Eller måske snarere det modsatte: historiemæthed.Skullfucking er en kompromisløs, rå dommedagsmonolog om menneskeligt forfald og samfundets utilstrækkelighed. Om at vi aldrig rigtig bliver klogere, men at vi forlader os blindt og imbecilt på systemet, vores politikere, embedsværket og konstruktionen menneskelig godhed.Vi har lommerne fulde af død, sagde Hertha og holdt om mig.Hun drømmer.Hun drømte.Nu er der stilhed fra sanatoriets tag.De har sat hende op under himlen.Hun står ved sit vindue.Det lille ansvar, sagde de.Det store vi.Da var det vi kastede os frem mod ruderne og lo.Jeg skrev om det.Lange sætninger.De fløj væk.– citat fra bogenPressen skriver: »Peder Frederik Jensens nye og genreudefinerbare bog er en monolog, som virkelig forsøger at fucke med ens hjerne.«– ****, Mikkel Krause Frantzen, Politiken »[…] Peder Frederik Jensens nye rasende (gode) bog.«– Kamilla Löfström, Information »[…] har man lyst og mod til at se tiden i øjnene, så får man en version, som man ikke lige glemmer og måske endda har godt af.«– Ole Møller, Horsens Folkeblad
Skullfucking er med sin sproglige vitalitet, sin hensynsløshed, sin grufulde poesi og politiske undertone en provokerende og vild monolog om individets indre dæmoni, om sex og vold, ensomhed og desperation.En person sidder i et rum. Der er et bord. Et glas med vand. To døde fluer. Vi fornemmer apokalypsen. Bag os. Eller forude. Galskaben. Afmagten. Volden. Men også en ensomhed. En sårbarhed. En form for historieløshed. Eller måske snarere det modsatte: historiemæthed.Skullfucking er en kompromisløs, rå dommedagsmonolog om menneskeligt forfald og samfundets utilstrækkelighed. Om at vi aldrig rigtig bliver klogere, men at vi forlader os blindt og imbecilt på systemet, vores politikere, embedsværket og konstruktionen menneskelig godhed.Vi har lommerne fulde af død, sagde Hertha og holdt om mig.Hun drømmer.Hun drømte.Nu er der stilhed fra sanatoriets tag.De har sat hende op under himlen.Hun står ved sit vindue.Det lille ansvar, sagde de.Det store vi.Da var det vi kastede os frem mod ruderne og lo.Jeg skrev om det.Lange sætninger.De fløj væk.– citat fra bogen
LÆRETID er fintsleben prosa fra Peder Frederik Jensen om en ung mand, der er spændt ud mellem to verdner uden at føle sig hjemme i nogen af dem.En ung mand får en læreplads hos en bådebygger i Kalundborg. Det er et kultursammenstød. Han kommer fra København, hvor omgangskredsen består af aktivister. I Kalundborg er tonen en anden. LÆRETID er et portræt af mennesker og værktøj og skibe på en arbejdsplads i Danmark. Det er samtidig fortællingen om en ung mand, der finder en plads i verden og lærer et sprog. Med svendeprøven bliver han bådebygger – og forfatter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.