Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog sætter fokus på det didaktiske element i den kliniske vejleders opgave. Det er vejlederens opgave, som myndighedsperson, at give den studerende anledning til refleksion over sin egen praksis. Forudsætningen for, at det kan lykkes, er dog, at vejlederen etablerer sit eget didaktiske ståsted.Bogen besvarer tre hovedspørgsmål:Hvordan kan man som klinisk vejleder forme sin egen forståelse af refleksion?Hvordan kan man som vejleder selv udforme sin didaktik, så den giver den studerende anledning til refleksion?Hvordan kan man som klinisk vejleder udforme sit eget didaktiske ståsted?Bogen igennem præsenterers illustrative cases og dialogforløb fra vejledning i klinisk praksis.Klinisk vejledning retter sig mod nuværende og kommende kliniske vejledere i de sundhedsprofessionelle uddannelser; sygeplejersker, ergoterapeuter, fysioterapeuter, jordemødre, radiografer, bioanalytikere og diætister.
Det er et grundlæggende vilkår for menneskeligt arbejde og sociale fællesskaber, at der træffes beslutninger. Al social aktivitet og alt samarbejde beror på kognitive beslutninger, og de indgår i aktiviteter og processer på flere niveauer - fra vores mest intime verden i parforholdet, kernefamilien eller nærmeste omgangskreds til vores arbejdspladser, hvor de både får driften til at glide og organisationen til at udvikle sig, og endelig til det overordnede politiske liv.Denne antologi giver en bred introduktion til beslutninger og beslutningsteori, og med afsæt i organisationsteori gennemgår bogens 11 kapitler forskellige temaer, fx beslutningsteoretiske retninger, beslutningsadfærd, evaluering og dilemmaer i organisationer.Beslutninger i teori og praksis henvender sig til undervisere og studerende på efter- og videregående uddannelser, hvor ledelse og organisation er en del af pensum, og hvor beslutninger er et tema.
Ledelse af selvledelse - anden ordens ledelse forfølger spørgsmålet om anden ordens ledelse i organisatorisk sammenhæng.Anden ordens ledelse giver paradoksalt på en og samme tid både mindre tyngde og mere tyngde til ledelse. Udfoldelse af dette paradoks vil være givtig for alle der studerer, formidler eller praktiserer ledelse i moderne organisationer.Med så forskellige perspektiver som organisationer, netværk, koalitioner, krige og lokale relationer – og med fokus på eksempelvis koblinger, kompleksitet, refleksive lederskaber, samordningsproblemer og det pædagogiske paradoks i ledelse – bidrager forfatterne til belysningen af anden ordens ledelse som produktivt begreb for ledelse i moderne organiseringer:Hvorfor bliver det aktuelt med en ledelse af anden orden, og hvordan træder den frem i forskellige kontekster? Hvilke grænser for ledelse sætter anden ordens ledelse som optik? Hvordan forpligter ledelse af anden orden sig over for dem der skal ledes? Hvordan leder ledelse sig selv?
Ledelse og læring - i organisationer ser læring som omdrejningspunkt for moderne organisationer, der skal ledes under et vilkår af foranderlighed. I bogen bliver ledelse ikke belyst som endnu en "bindestregs-ledelse", men som refleksioner af en række muligheder for at lede kultur, relationer, medarbejdere, forandringsprocesser, evaluering, beslutninger mv. hvor læring er en grundbetingelse. Vilkår for ledelse i den private og offentlige sektor ligner hinanden mere og mere selv om der naturligvis stadig er afgørende forskelle. Bogens afsæt er, at ligheder er mere markante end forskelle. Bogens kapitler fokuserer derfor på ledelse som generelt fænomen - og det nævnes eksplicit når fx ledelse i den offentlige sektor i kapitlet er gældende. Ledelse i det offentlige har tradition for at spejle sig i den private sektors billede; med åbning i denne bogs kapitler lægges der op til, at inspirationen også kan gå den modsatte vej. Bogens målgruppe er ledelsesstuderende og folk der navigerer i ledelsespraksis; derved henvender den sig til ledelsesstudier på diplom- og masterniveau samt til ledere, der ønsker at kvalificere deres ledelsespraksis gennem et teoretisk perspektiv. Bogen er redigeret af Frode Boye Andersen, Cand. pæd.pæd., lektor ved JCVU. Lise Hounsgaard, adjunkt, Ph.d., Enheden for sygeplejeforskning, SDU. Birgit Ryberg, Cand. pæd. psych, Ph.d.. lektor ved JCVU. Erik Elgaard Sørensen, ph.d., postdoc. i klinisk sygepleje Forskningens hus Aalborg Sygehus, Århus Universitetshospital.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.