Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
“AARHDOM I & II” præsenterer Peter Brandes’ kunstneriske, personlige og teologiske notater undervejs med den store udsmykning i Aarhus Domkirke. Tilsammen giver notaterne, lag på lag, et helt unikt indblik i kunstnerens skabelsesprocesser.De to bind handler om den store domkirkeopgave, men lige så meget om lys og rum, om Veronikas svededug og Maria, om farvepigmenter og græske kouroi, om papir og gips og Bremersten, om krybben i Betlehem, om kirkerum og kirkearkitektur, byzantinske ikoner og mosaikker, om Cézanne, Giacometti, Picasso og Whiteread, om Notkes altertavle og Barlachs engel, om Ekelöf og Fyrsten af Emgión, om barndommen på Fyn, om forældrene, om dåbskander og altervinkander, om Albertis gravkapel, om rejserne med hustruen Maja Lisa Engelhardt, om Thessaloniki og Chania og Paris, liv og død, om dåb og opstandelse, om kunstens transformationer og sedimenteringer, om Kristusbarnet og Lazarus og om meget meget mere.Alle notaternes veje fører til nordkapellet i Aarhus Domkirke, som bl.a. er blevet kaldt “et af det 21. århundredes betydelige værker indenfor kirkekunst”.
Katalog fra udstilling, der sammenstiller keramiske værker af Thorvald Bindesbøll (1846-1908) og Peter Brandes (f. 1944)
Katalog til udstillingen SAPPHO/SAPFO på Lemvig Museum (4. juni til 19. september 2022) og Antikmuseet ved Aarhus Universitet (23. september til 18. december 2022).Den græske ø Lesbos forbinder mange i dag med enten ferie eller med de tusinde bådflygtninge, som øen har huset i de seneste år. Men øen er også hjemsted for en af litteraturhistoriens største digtere, Sapfo, der levede omkring 600 før vor tidsregning og er en af de tidligste digtere, vi har overleveret. Digtene blev forfattet som sange, som Sapfo selv fremførte og akkompagnerede på lyre. Hun var kvinde, og hun skrev om kvinders dagligdag, ritualer, følelser og ikke mindst begær. Hendes digte har talt til mennesker lige siden.Ordet lesbisk betød oprindeligt ‘fra Lesbos’, men siden midten af 1800‑tallet er det ogsåblevet en betegnelse for kvinders kærlighed til hinanden. Det skyldes, at Sapfos digte netop her skiller sig ud fra den øvrige klassiske poesi: her beskrives kærlighed mellem kvinder af en kvinde. I Danmark har forfattere fundet inspiration i antikke tekster siden renæssancen. Interessen for Sapfos digtning går tilbage til 1700‑tallet, men den første fuldstændige oversættelse af de bevarede digte og fragmenter blev først lavet i 1924 af digteren Thøger Larsen i Lemvig, som havde lært sig selv oldgræsk. Der skulle gå næsten 100 år, før nogen igen kastede sig over en komplet oversættelse af de bevarede værker. I løbet af 2020 og 2021 udkom hele tre nye oversættelser af Sapfos digte til dansk.Siden 1924 er mange flere digtfragmenter på papyrus blevet fundet i Ægypten og de er siden spredt blandt internationale samlere. Og verden er blevet en ganske anden. Der er ingen tvivl om, at MeToo‑bevægelsen og en ændret kønskultur har skabt fornyet interesse for denne tidlige kvindelige stemme.I udstillingen vises de forskellige tekstlige fortolkninger af Sapfos digte. En oversættelse er aldrig bare en oversættelse. Det er også en fortolkning. Og vi kan følge forskellige måder at læse Sapfos digte på gennem de forskellige oversættelser. De to stavemåder Sapfo/Sappho afspejler ligeledes de personlige tilgange til oversættelse af det græske sprog. Også kunstnere har gennem tiden fundet inspiration i digtene og fortolket dem på forskellige måder. Udstillingen viser to forskellige kunstneriske fortolkninger, som har ledsaget to af de nye oversættelser.Sapfo taler til os fra oldtiden, og ordene skaber billeder. Alle læser ordene med deres egen livserfaring i bagagen, og oplevelsen og indlevelsen bliver derfor forskellig fra person til person. Sapfo taler direkte til dig som læser. Vi glæder os derfor til at byde publikum indenfor på Lemvig Museum og Antikmuseet for i udstillingen selv at opleve, hvordan Sapfos 2600 år gamle digte kan skabe identifikation mellem mennesker på tværs af tid, sted, kultur og køn.
Bevor man anfängt sich über Andere aufzuregen, sollte man erst einmal vor seiner eigenen Tür aufräumen.Genau das tut PJB. Erstmal mit sich selbst klarkommen, verstehen und korrigieren.Danach will er wissen wie er da rein passt. Passt das Alles eigentlich noch zusammen?Krieg in Europa, Krieg im Gazastreifen, Verteuerung von Energie und so ziemlich allen Kosten einer Familie. Negativ Überflutung in den Medien.Wem darf ich glauben? Glauben? Wer sagt die Wahrheit? Wahrheit?Das Karussell beginnt sich zu drehen, oder drehte sich das schon immer?Wer sorgt dafür, dass es weitergehen kann?Lassen wir doch einfach die Sowjetunion wieder entstehen und ändern wir doch einfach nichts daran, dass sich ein Volk mit der Vernichtung eines anderen Volkes daran rächt überfallen worden zu sein!Müssen wir uns aufspielen? Müssen wir den Anderen sagen was richtig ist und was falsch?Haben die rechten Speichellecker unrecht? Was ist sozial?So wie im Allgemeinen so ist es auch bei PJB, er hat keine Ahnung!Er kann nicht eine der gestellten Fragen auch nur im Ansatz beantworten. Wenn es sich bei den handelnden Parteien nicht um Menschen handeln würde, dann könnte eine künstliche Intelligenz alle diese Fragen klären.Nur leider handelt es sich um Menschen!Also was können wir tun? Wie mit der Situation umgehen?PJB hat für sich einen Weg gefunden überhaupt erst einmal mit Krisen in seiner eigenen Art umzugehen.Dieses Buch beschreibt in einer Art Rundumerklärung welchen Weg PJB dabei genommen hat.Ob es letztendlich eine Wegbeschreibung für Sie ist, keine Ahnung.Allerdings gelten bei Allem immer zwei Grundsätze, die Sie nie missachten dürfen.1.) Keine Panik2.) Größtenteils harmlosIn welcher Reihenfolge sie die Grundsätze verwenden ist eigentlich unerheblich.PJB brauchte allerdings immer erst die Beruhigung bevor er sich mit seiner Unwichtigkeit auseinandersetzte.Vielleicht brauchen Sie es genau umgekehrt. Aber schauen Sie selbst.
Katalog i anledning af udstillingen "Peter Brandes. Et gyldent alter til Nørre Nissum Kirke" ved Museet for Religiøs Kunst i Lemvig.
Stéphanie Surrugue Intro - Forelsket i ParisUlla Gjedde Palmgren Pariserne - Jorden rundt i byernes byDan Tschernia Triumfen - Spreckelsens bueAndreas Rude Templerne - Fransk åndsliv spejlet i Pantheon og Sacre CæurKristian Hvidt Planen - Baron Haussmans ParisBo Tao Michaëlis Storhedstiden - En slentretur i musketerernes ParisVagn Lyhne Bogkatedraler - Om Frankrigs NationalbibliotekAase Nørrung Hvilesteder - Parisiske kirkegårdeNiels Lan Doky Musikken - Jazz-spillesteder i ParisHelle Solvang Mesterarkitekten - Jean Nouvel og Grand Pari(s)Peter Brandes Kunstneren - Enkelmandsmuseer i ParisFrits Andersen Parken - Fornemmelse for natur ved Buttes-ChaumontUffe Østergård 1789 - Revolutionens Paris
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.