Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det gode liv er tilgængeligt for alle, der er villige til at åbne op for det. Bogen giver dermed indblik i en ny forståelse af livskvalitet.Forfatteren udforsker og beskriver mulighederne for det gode liv, og han ser nærmere på, hvordan vi gennem vores handlinger, valg og tanker selv er herre over vores livsopfattelse.Bogen inspirerer læseren til at udforske sine følelsesmæssige tilstande og sin oplevelse af meningen med livet. Tilgangen det gode livs psykologi er baseret på en dynamisk forståelse af forholdet mellem indre og ydre livsvilkår. Den inddrager både filosofisk, sociologisk og pædagogisk viden for at nuancere billedet af, hvad livskvalitet egentlig er – og hvordan den opnås.Det gode livs psykologi henvender sig til alle, der ønsker en bedre forståelse af, hvordan man fremmer sine muligheder for at leve et godt liv.Peter Clausen er cand.psych. og tidligere lektor i pædagogik og psykologi ved VIA University College – Pædagoguddannelsen Jydsk.
Logbog 2 fortsætter der, hvor Logbog 1 slutter, hvor fortælleren begynder sin teoretiske uddannelse til styrmand og skibsfører på Marstal Navigationsskole.Efter overstået eksamen tager fortælleren hyre i tramprederiet Ove Skou. Herfra fortælles om tjenesten i tre af rederiets skibe, bygget som den tids moderne stykgodsskibe.Trampfart indebærer, at skibene chartres af internationale rederier, som besejler alle verdenshavene. Det bringer fortælleren kloden rundt på kryds og tværs flere gange. Til Arkhangelsk i nord – til Magellan Strædet i syd, til Fjernøstens havne og til øerne i Stillehavet.Fortælleren konfronteres med: vejrfænomenernes voldsomheder, håndtering af en ofte vanskelig logistik, krigen i Vietnam, brand i lasten, som truer med en katastrofal eksplosion, der vil udslette skib og mandskab, alvorlige arbejdsulykker, pludseligt opståede situationer, som udfordrer hans sømandskab, ofte urimeligt lange arbejdsdage. Afsavnet ved ikke mindre end 1-1½ års udmønstring samt den mentale bagage, fortælleren bærer med sig fra barndommen, får til slut fatale følger for hans skæbne.
Logbog 2 fortsætter der, hvor Logbog 1 slutter, hvor fortælleren begynder sin teoretiske uddannelse til styrmand og skibsfører på Marstal Navigationsskole. Efter overstået eksamen tager fortælleren hyre i tramprederiet Ove Skou. Herfra fortælles om tjenesten i tre af rederiets skibe, bygget som den tids moderne stykgodsskibe. Trampfart indebærer, at skibene chartres af internationale rederier, som besejler alle verdenshavene. Det bringer fortælleren kloden rundt på kryds og tværs flere gange. Til Arkhangelsk i nord – til Magellan Strædet i syd, til Fjernøstens havne og til øerne i Stillehavet. Fortælleren konfronteres med: vejrfænomenernes voldsomheder, håndtering af en ofte vanskelig logistik, krigen i Vietnam, brand i lasten, som truer med en katastrofal eksplosion, der vil udslette skib og mandskab, alvorlige arbejdsulykker, pludseligt opståede situationer, som udfordrer hans sømandskab, og ofte urimeligt lange arbejdsdage. Afsavnet ved ikke mindre end 1-1½ års udmønstring samt den mentale bagage, fortælleren bærer med sig fra barndommen, får til slut fatale følger for hans skæbne.Uddrag af bogen På rejsen til New York erfarede jeg den værste orkan, jeg har oplevet på Nordatlanten. I løbet af en morgenvagt blæste det op fra stormende kuling til mere end orkanstyrke 12 på Beaufortskalaen, svarende til ca. 40 meter/sek. Normalt bedømmes vindstyrken ved at vurdere bølgernes udseende og højde. I den aktuelle situation var det umuligt. Havet blæste fuldstændig hvidt af skum. Toppen af søerne blev reduceret, fordi stormen rev vandet med sig. Stormstyrken gjorde det umuligt at opholde sig i brovingen. På et tidspunkt fornemmede jeg, at søen fladede ud. Skibets bevægelser blev roligere. Faktisk kunne maskinens omdrejningstal øges. Himlen forekom næsten skyfri med en blegt lysende måne. Det skumhvide hav og månelyset dannede et underligt hvidt lys – som et snelandskab. Det var en mærkværdig oplevelse. Scenariet varede en times tid, så var den enorme sø tilbage, sammen med piskende regn. Skibet havde passeret i yderkanten af orkanens øje, hvor isobarerne ligger tættest og vindstyrken er stærkest.Om forfatteren Peter Clausen, født 1939 på Ærø, er uddannet navigatør, socialrådgiver og merkonom. Han kom til søs som 15-årig. Sejlede på langfart i mange år. Som overstyrmand erhverver han skibsførerbevis af 1. grad. Derefter socialrådgiver, først på Kofoeds Skole, siden i offentlige socialforvaltninger. Som 53-årig blev han nødhjælpsarbejder og udsendt til konflikt- og katastrofeområder indtil 2008.
En dreng vokser op i en landsby uden for Marstal. Hans familieforhold er ustabile, og skolegangen mislykkes.Moderens familie har gennem generationer været søfolk, og drengen arver lysten til søen. Som følge af sin udsatte rolle i familien og skolen vælger han som 15-årig at tage til søs.Drengens første hyrer foregår i små sejlførende skibe med hjælpemotor. Det er hårdt arbejde mange timer om dagen. Trods alt modner det drengen.Det lykkes ham at få hyre på større og større skibe. Til sidst på langfart, som bringer ham rundt på alle verdenshave til alverdens havnebyer. Det fortælles der meget om. Hans identitet dannes blandt datidens søfolk.De psykosociale forhold, som prægede opvækstmiljøet, får konsekvenser for hans selvforhold. Seksualiteten udlever han hos de kvinder, søens folk møder i en havn. Andre kvinder møder han med angsten for den afvisning, han oplevede hos sin mor.Fortællingen slutter der, hvor han har besluttet sig for at påbegynde uddannelsen som navigatør på Marstal Navigationsskole.
" Jeg kan meget klart anbefale alle pædagoger og lærere, såvel som studerende som erfarne, at læse denne bog. Som læser kan man kun blive klogere på det at arbejde med mennesker i vores moderne samfund."www.jagoo.dk - Læs hele anmeldelsen ovenfor Pædagog i en mangfoldig verden giver en omfattende og grundlæggende introduktion til, hvad det vil sige at uddanne sig til pædagog som professionsbachelor. Gennem 20 temaopdelte kapitler præsenteres perspektiver på den pædagogiske professions arbejdsopgaver i det nye århundrede og pædagogens kompetencer her. Temaerne behandles på tværs af uddannelsens fag og fagområder med hovedfaget pædagogik som omdrejningspunkt og med fokus på professions-, forsknings- og udviklingsperspektiver. Bogen tilbyder såvel den nye studerende som den erfarne praktiker aktuelle perspektiver på pædagogisk arbejde.Den pædagogstuderende får studievejledning, dvs. viden om sammenhænge mellem teori og praksis, praktikkens betydning i læringsprocesserne; indsigt i målgrupper, metoder, samarbejde og samfundsforhold samt i de problemstillinger og faglige diskussioner, der er knyttet hertil.Pædagogen i praksis får indblik i den nye pædagoguddannelses aktuelle temaer og problemstillinger, bl.a. til gavn for praktikuddannelsen og til inspiration for yderligere udforskning og undersøgelse af professionens områder, metoder og problemstillinger i samarbejde med studerende og uddannelsesinstitutioner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.