Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I diskussionerne om hvordan det offentlige kan yde bedre service, bliver "kerneopgaven" hyppigt nævnt som vejen frem. Men hvordan kan man forstå kerneopgaven, og hvordan kan ledere og medarbejdere arbejde med den i praksis? Ledelse af kerneopgaven giver indblik i kerneopgavens betydning for borgere og medarbejdere, og i hvordan den kan give retning for ledelse og udvikling af sektoren. Blandt de emner, bogen kommer ind på, er:Afklaring af kerneopgaven i en given organisationForbedring af opgaveløsningenDet psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivselFaglighed og mening i arbejdetGenopretning af tillid til de ansatte.Med sine mange praksiseksempler er Ledelse af kerneopgaven en tilgængelig ledelsesbog. Den er skrevet til ledere i det offentlige, til beslutningstagere og til studerende på bachelor-, diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, forvaltning og administration.
Effektiv opgaveløsning, trivsel blandt medarbejderne, mindre sygefravær og tackling af nye udfordringer kan lykkes, når lederen arbejder med at fremme den sociale kapital i den organisation, afdeling eller gruppe, han eller hun har ansvar for. Det er veldokumenteret, at virksomheder med høj social kapital opnår bedre resultater end andre. Social kapital er dog ikke et koncept eller et quick fix, men en ressource, som udvikles gennem det daglige samarbejde på arbejdspladsen med fokus på tillid og oplevelse af retfærdighed. Ledelse med social kapital i den offentlige sektor er tiltænkt den offentlige leder som inspiration til at lede med social kapital.
Tænk, hvis ledere og virksomheder lå inde med en ressource, som de kunne omsætte til en bedre bundlinje, trivsel blandt medarbejdere og ledere, og som kunne hjælpe dem med at tackle tidens ledelsesmæssige udfordringer. Fx selvledelse og behovet for samarbejde på tværs af og ud ad organisationen. Den sociale kapital, relationer mellem mennesker, der bygger på retfærdighed og tillid, er en sådan ressource. Og den findes i større eller mindre grad i alle virksomheder.Ledelse med social kapital introducerer social kapital i et virksomhedsperspektiv og viser blandt andet via konkrete virksomhedseksempler, hvordan ledere i private og offentlige virksomheder kan arbejde med og fremme virksomhedens sociale kapital. Danske virksomheder råder traditionelt over en stor social kapital, som forvaltet rigtigt kan sikre effektive arbejdsgange og en optimal brug af de menneskelige ressourcer, viden og kompetencer i virksomhederne. I en skærpet international konkurrence, hvor danske virksomheder har brug for at præstere det ypperste, er den sociale kapital derfor en vigtig konkurrenceparameter.
I diskussionerne om hvordan det offentlige kan yde bedre service, bliver "kerneopgaven" hyppigt nævnt som vejen frem. Men hvordan kan man forstå kerneopgaven, og hvordan kan ledere og medarbejdere arbejde med den i praksis?Ledelse af kerneopgaven giver indblik i kerneopgavens betydning for borgere og medarbejdere, og i hvordan den kan give retning for ledelse og udvikling af sektoren. Blandt de emner, bogen kommer ind på, er:· Afklaring af kerneopgaven i en given organisation · Forbedring af opgaveløsningen · Det psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivsel · Faglighed og mening i arbejdet · Genopretning af tillid til de ansatte.Med sine mange praksiseksempler er Ledelse af kerneopgaven en tilgængelig ledelsesbog. Den er skrevet til ledere i det offentlige, til beslutningstagere og til studerende på bachelor-, diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, forvaltning og administration.Ledelse af kerneopgaven er skrevet af Ole H. Sørensen, Eva Thoft, Peter Hasle, Hans Hvenegaard og Maja Sasser.
Ledelse af arbejdsmiljø giver et bud på, hvordan arbejdsmiljøledelse kan styrkes på den enkelte virksomhed, og hvordan koblingen mellem virksomheden og den statslige regulering kan sikre en høj kvalitet for arbejdsmiljøet.Certificeret arbejdsmiljøledelse baseret på systematiske ledelsessystemer er blevet interessant for danske virksomheder, der siden 2001 har kunnet opnå certifikat på, at deres arbejdsmiljøledelsessystemer er i orden.Et godt arbejdsmiljø er således vigtigt for både ledelse og medarbejdere, og det er væsentligt at kunne dokumentere, at man har styr på arbejdsmiljøet i forhold til kunder, samarbejdspartnere, myndigheder samt nuværende og kommende medarbejdere.Bogen giver svar på en række spørgsmål, og viser hvordan ledelse af arbejdsmiljø udvikler sig i praksis:Hvordan opbygger og driver virksomhederne disse nye ledelsessystemer?Hvilke erfaringer har virksomhederne gjort?Fungerer den certificerede arbejdsmiljøledelse efter hensigten?Bliver arbejdsmiljøet integreret i forhold til de øvrige ledelsesopgaver i virksomhederne?Hvordan går det med medarbejdernes indflydelse på arbejdsmiljøet?Sikrer ledelsessystemerne, at virksomhederne kontinuerligt udvikler arbejdsmiljøet? Hvordan fungerer samspillet mellem virksomheder, myndigheder og certificeringsorganerne?Bogen er resultatet af et flerårigt forskningsprojekt, der er gennemført i samarbejde mellem Det Nationale
"Human Development and Working Life" explores whether the development of human resources at company level can improve the quality of life of individuals, a company's possibilities of development and welfare and democracy in society.
Ledelse af arbejdsmiljø giver et bud på, hvordan arbejdsmiljøledelse kan styrkes på den enkelte virksomhed, og hvordan koblingen mellem virksomheden og den statslige regulering kan sikre en høj kvalitet for arbejdsmiljøet. Certificeret arbejdsmiljø baseret på systematiske ledelsessystemer er blevet interessant for danske virksomheder, der siden 2001 har kunnet opnå certifikat på, at deres arbejdsmiljøledelsessystemer er i orden. Et godt arbejdsmiljø er således vigtigt for både ledelse og medarbejdere, og det er væsentligt at kunne dokumentere, at man har styr på arbejdsmiljøet i forhold til kunder, samarbejdspartnere, myndigheder samt nuværende og kommende medarbejdere. Bogen giver svar på en række spørgsmål, og viser hvordan ledelse af arbejdsmiljø udvikler sig i praksis:* Hvordan opbygger og driver virksomhederne disse nye ledelsessystemer?* Hvilke erfaringer har virksomhederne gjort?* Fungerer den certificerede arbejdsmiljøledelse efter hensigten?* Bliver arbejdsmiljøet integreret i forhold til de øvrige ledelsesopgaver i virksomhederne?* Hvordan går det med medarbejdernes indflydelse på arbejdsmiljøet?* Sikrer ledelsessystemerne, at virksomhederne kontinuerligt udvikler arbejdsmiljøet?* Hvordan fungerer samspillet mellem virksomheder, myndigheder og certificeringsorganerne?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.