Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Carl Locher har længe stået i skyggen af de øvrige Skagensmalere. Denne første omfattende biografi viser ham som en betydelig selvstændig kunstner med med en eventyrlig selvskabt karriere og et spændende liv. Locher var blandt vores største marinemalere og med et betydeligt grafisk værk, der udbredte hans kunst i vide kredse. Han var igangsætter og startede Danmarks første radererskole, der fostrede nogle af de fineste værker i dansk kunst og han var som kunstredaktør for forlaget "Kunst" og som medstifter og første formand for Grafisk Kunstner Samfund med til at cementere grafikkens position som selvstændig kunstart. Bogen indeholder en komplet og illustreret oversigt over hans egne 65 raderinger.Som person var han knap så tilnærmelig, men han var en myreflittig kunstner med en stor produktion for at forsørge sin familie med 5 børn, der bl.a. tæller kunstnerne Axel og Ellen Locher samt forfatter og redaktør ved Berlingske Tidende, Jens Locher. Kirsten Hüttemeier var et barnebarn. Han var gennem hele sin karriere i nær kontakt med samtidens danske kunstnere på Skagen, i København og i Paris og bogen giver et indblik i kunstnernes vilkår fra 1870 til 1915. Han blev født i 1851 i Flensborg og døde i 1915 på Skagen, hvor han er begravet ved siden af vennerne, P. S. Krøyer samt Michael og Anna Ancher.Biografien hviler på hans egne breve og beretninger. Den er gennemillustreret og ikke til at komme uden om for alle de, der kender til Skagens og Hornbæks kunstnerliv, men samtidig en grundig indføring for alle nye læsere, som måtte interessere sig for emnet.Forfatteren står til rådighed for for uddybning og kommentarer på mail p.schmidthansen@post.tele.dk
"Kryolitten" fortæller historien om fundet og udviklingen af det sjældne mineral i Grønland og hvad det førte til af kulturel og industriel udvikling i Grønland og Danmark. Hvad foregik der, i det lille samfund "Ivigtut" ? -og hvordan udviklede det sig til et industrielt eventyr fra Strandboulevarden i København, der involverede familierne Hagemann, Jørgensen (Jarl), Tietgen, Howitz, Weber m.fl. Eventyret blev afgørende for Statens muligheder for at udvikle Grønland til et moderne samfund og da der ikke var mere Kryolit var selskabet transformeret til en industrikoncern, der opløstes omkring Finanskrisen i 1991-92. Læs hvordan det gik til og de mange spændende historier der til sammen danner krøniken om Kryolitten.
Litografien eller stentryk er det mest anvendte kunstmedium i Danmark og alligevel er det omgærdet med mystik. Det blev længe anset for blot et reproduktionsværktøj indtil anerkendte kunstnere tog det til sig og udformede enestående værker i litografi. Historien starter i Danmark i1807, hvor den unge kobberstikker, tyskeren Henrich Wenzler, under et studieophold i Danmark bliver inddraget i forsvaret af København under Englandskrigen. Som belønning for hans indsats modtager han et stipendium fra kongen til at studere den nye teknik hos opfinderen, Alois Senefelder, i München. Tilbage i København etablerer han det første værksted for stentrykkeri i København og udgiver de første litografier - broderimønstre. Værkstedet overtages af musikforlægger Lose, der begynder at udgive noder i stentryk og Kunstakademiets lærer, professor J. L. Lund fatter interesse for teknikken og øver sig sammen med sine elever på at bruge litografien til kunstneriske billeder. Dermed igangsætter Lund en udvikling, der fortsætter de næste 200 år og uden tvivl endnu længere. Litografiens vej som kunstformidler er snoet og sket i spring, som skyldes udviklingen af teknik og ikke mindst økonomi. Litografisk kunst forudsætter en kunstner, en litograf, et værksted og et forlag og bogen følger udviklingen fra 1812, hvor Wenzlers første litografi udkom, frem til i dag, hvor danske litografiske værksteder har opnået international berømmelse blandt de største og de bedste i Europa.Bogen, der er rigt illustreret med billeder gennem alle litografiens epoker, kan med udbytte læses af alle. Med lidt held kan man genfinde det billede eller den kunstner, man selv har hængende på væggen og nu se det i en historisk sammenhæng.
Fiskerlejet Lyngby ligger i Nationalpark Thy. Det blev anlagt af 6 fiskerfamilier fra Agger i 1864, efter at Agger var blevet ødelagt af stormflod. Allerede 1805 havde man dog anlagt en karantænestation ved Lyngby og det er sandsynligt, at der under flere meter sand, gemmer sig tidligere bebyggelse og kulturlag. Lejet lå isoleret og befolkningen var særdeles indgiftet, men trods alle ods, udviklede det sig økonomisk sundt. Københavnerne opdagede området omkring 1. verdenskrig med kongefamilien og familierne Federspiel, Levinsen og Hohlenberg som de første. Tyskerne anlagde en stor pejlestation og batteri under besættelsen, men modsat andre steder i landet blev samværet harmonisk med kulturelt islæt. Fiskeriet flyttede til Thyborøn, men naturen har sit faste tag i beboerne og deres efterkommere. Lyngby er en perle midt i Naturparken, som distancerer sig fra Udkantsdanmark. Læs om karantænestationen, Aggers ruin, fiskeriet ved Vestkysten, et tysk orkesters skæbne og ikke mindst om udviklingen af et lille samfund omgivet af Danmarks dejligste natur.
Bogen er en biografi i flere lag om den meget talentfulde danske maler Benny Cohn, der siden bosatte sig i USA og tog navneforandring til Benny Collin. Man følger Bennys udvikling fra det jødiske hjem via uddannelsen på Kunstakademiet, der sluttede med den lille guldmedalje. Hans videreuddannelse i Rom og karriere i Paris i mellemkrigstiden. Derefter perioden i USA hvor han udviklede sin egen kubistiske stil, Symfonic Art. Ved tilfældighedernes spil involveres familien i personkredsen omkring opbygningen af de europæiske kommunistpartier og deres opløsning i magtkampen mellem Stalin og Troytsky. Bogens forfatter, Eva født Cohn, er malerens niece og kender derfor hovedpersonen indefra.
Bogen er en roman bygget op om historiske kilder. Den fastlægger Gorm den gamles fødested til York, hvor hans far, Hardeknud var konge over Danelagen og hvor Gorm blev gift med prins Edelwalds datter, Thyra inden de vendte tilbage til Danmark. De indtog Sønderjylland med Hedeby, som var besat af en gothisk kongeslægt og Gorm slog sig derefter ned i Jelling, hvor han døde. Hans søn, Harald Blåtand, konverterede til kristendommen begravede sin far i Jelling Kirke, men blev selv gravsat i Roskilde efter et opgør med sin søn, Svend Tveskæg. Romanen er bygget op med munken Thøger som fortæller.
Bogen fortæller først og fremmest historien om den dansk-amerikanske maler Benny Cohn (1896-1980) og hans kunstneriske udvikling. Med udgangspunkt i tildelingen af den lille guldmedalje fra Kunstakademiet i København opholdt han sig gennem 1920'erne i Paris, hvor han blev fast udstiller på Salon d'Automne og udstillede også regelmæssigt på Charlottenborg. Han var i USA i flere omgange, Første gang i 1928, hvor han på bestilling malede en altertavle. Fra 1939 rejste han til USA med sin far, hvor han fik statsborgerskab i ly for nazismen. Han vendte tilbage i 1946, men slog sig permanent ned i USA fra 1950, hvor han døde i Florida i 1980. Benny var en teknisk dygtig maler, der beherskede alle retninger. Fra slutningen af 1950'erne udviklede han sin egen kunstretning, "Symfonic Art". Via familierelationer blev Benny, der var jøde, også involveret i kommunistpartiets opløsning i Tyskland, hvor bogen beretter om nogle af hovedpersonerne og deres skæbne. Bogen er samtidig en fortælling om familien Cohn i Danmark fortalt af hans niece og om det danske kunstmiljø i første halvdel af 1900tallet. Bogen er rigt illustreret.
Bogen er en fortsættelse af biografien om Skagensmaleren Carl Locher, men kan læses uafhængigt af denne. Den indeholder nye oplysninger om maleren, men koncentrerer sig om familiens kunstneriske forfædre, Preisler-dynastiet i Tyskland samt Carls børn og børnebørn, der hver udmærkede sig på områder som kunst, diplomati, madlavning og skuespil. Man møder Kirsten Hüttemeier, Bodil Begtrup, Axel Locher og mange flere i beskrivelsen af deres liv og kunst. Bogen er gennemillustreret.
Bogen giver en illustreret gennemgang af danske kunstneres anvendelse af litografien i Danmark fra den spæde begyndelse for 200 år siden frem til i dag. Den omhandler de vigtigste værksteder, hvor litografien blev dyrket og giver samtidig eksempler på kunstnere og kunstretningernes udvikling igennem de 200 år..
Carl Locher var blandt de mest produktive skagensmalere, som med sine malerier og raderinger var med til at udbrede kendskabet om fiskerne i Skagen. Hans malerkarriere startede i Hornbæk, men i næsten alle år forsømte han ikke det årlige besøg på Skagen. Han er bedst kendt for sine marinemalerier, men mestrede både landskabsmalerier og portrætter. Han voksede op i umådeligt fattige kår, men endte sine dage som levemand på Skagen, Hans liv og kunst udviklede sig som et eventyr. Bogen er rigt illustreret og indeholder en oversigt over alle hans 67 raderinger.
Om bogen: "Kryolitten fortæller historien om fundet af det sjældne mineral i Grønland for over 200 år siden; om dygtige kemikeres ideer til mineralets anvendelse og om risikovillige entreprenørers indsats for at føre kemikernes ideer ud i livet. Enorme udfordringer, tilfældigheder, initiativ og timing førte til en af de største erhvervssuccesser i Danmark, der sluttede for en snes år siden og som har trukket lange spor i dansk og grønlandsk erhvervs- og kulturliv - og fortsat vil gøre det. Bogen fortæller om grønlændernes møde med danskerne i Ivigtut og om den betydning, det fik for Grønland, herunder opretholdelsen af forsyningerne under to verdenskrige. Udviklingen var på ingen måde gratis, men kostede liv og ressourcer undervejs. Den største vinder var den danske stat, der via millird store koncessionsindtægter kunne gennemføre den ambitiøse udvikling og modernisering af Grønland. Kryolittes fædre udgøres af en håndfuld mænd, der tog store risici og samtidig blev nøglepersoner i Danmarks industrialisering fra anden halvdel af 1800tallet. Disse mænds historie, Tietgen, Hagemann m.fl., er en integreret del af krøniken. Bogen følger kronologisk udviklingen fra 1795 til 1992 med Statens indtræden i 1940 og udtræden i 1985 samt de dønninger der fulgte efter. I 1992 deltes selskabet i en pengekasse, der gled ind i Hafnia Koncernen og aktiviteter, der fusioneredes med Incentive A/S. Historien er krydret med mange beretninger om de udfordringer og oplevelser, der mødte Kryolittens mænd gennem 200 år, startende med Mozarts "Tryllefløjten" og slutter med "Frøken Smillas fornemmelser for sne".
Bogen er en oplæsningsbog og en pegebog om trolde. Den skal fjerne angsten for de ukendte trolde ved at tage dem ind i en hyggelig og sjov dagligdags ramme, som børnene kan forholde sig til. Bogen blev til som et afgangsprojekt på Frøbelseminariet i 1968, men er først udgivet nu. Mor jeg og hyg jer med børnene!
B ogen er en historisk roman, der foregår i den tidlige vikingetid i årene 800 til 1000. Den fortæller om Gorm den Gamle og Harald Blåtands forfædre og hvordan de erobrede det meste af England, Irland og Norden. Historien går tæt på Gorms far, Hardeknud, hans baggrund i Nordjylland og hvordan han sammen med sin onkel Guthorm regerede Danelagen fra York. Sideløbende berettes om Lodbrogsønnernes grundlæggelse af Dublin og andre handelsbyer i Irland. Gorm den Gamle blev født i England, hvor han i en politisk alliance blev gift med Alfred den Stores niece, Thyra. I arvefølgen mellem Alfreds søn Edward og Thyras far, blev Hardeknud og Gorm presset us af England og vendte tilbage til Danmark, hvor de generobrede Hedeby fra Gothernes kong Gnupa, samlede Danmark og etablerede sig i Jelling. På sine gamle dage ramtes Gorm af flere ulykker. Hans ældste søn blev dræbt i Irland, han blev gradsvis blind og til sidst mistede han sin elskede Thyra. Stædigt fastholdt han sine gamle guder, mens verden omkring ham overgav sig til kristendommen. Bogen er illustreret med ikoniske billeder af Lorentz Frölich og Constantin Hansen.
Carl Lochers familie var fuld af kunstnere og kulturelle personligheder. Carls far var marinemaleren Jens Thielsen Locher og Carls kone, Anna nedstammede fra det tyske kunstnerdynasti, familien Preisler, som er portrætteret i bogen. Carls mor nedstammede fra de jødiske familier, Meyer, Goldschmidt og Rothschield. Hun var kusine til forfatteren Meïr Goldschmidt, så også fra hendes familie kom der kunstneriske gener.At familien og efterkommerne er overmåde rig på talent, søger denne bog at belyse via en række biografier, der som fælles omdrejningspunkt har Carl Locher og Skagen, Sønnen, billedhuggeren Axel Locher er p.t. udstillingsaktuel med sine teaterfigurer på Skagens Museum.Læg dertil teaterforfatteren og redaktøren Jens Locher. Jo Hahn Locher, og Ellen LocherThalbitzer og teatermaleren Valdemar Güllich. Næste generation tæller Danmarks første kvindelige ambassadør, Bodil Begtrup, madskribenten Kirsten Hüttemeier, Axel Illums tourné teater, litteraterne familien Østergaard og Hauch-Fausbøllmed flere.Der er således interessant underholdning om denne kulturelle familie, som de færreste kender til.Familiens forfædre indvandrede til Danmark i 17- og 1800tallet og den er således et eksempel på særdeles vellykket integration. Familien viser også, at kvindelige talenter kunne nå langt, så der er aktuelle emner til overvejelse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.