Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dansk til det 21. århundrede er en hyldest til professor Frans Gregersen for hans mangeårige virke inden for dansk sprogforskning.Gregersens brede interessefelt er afspejlet i antologiens 25 videnskabelige tekster der strækker sig fra sprogteori og sprogpsykologi over grammatik og genrer til sociolingvistiske og etnografiske studier.Samlingen af tekster repræsenterer ny dansk og nordisk forskning, og den vil have interesse både for studerende, forskere og undervisere i sprog.
Hvordan forvalter københavnske unge social og etnisk heterogenitet? Hvordan skaber de som deltagere i praksisfællesskaber orden og mening i den sproglige forskellighed og gør den til en betydningsressource i sociale og stilistiske praksisser? Disse og andre spørgsmål søger Stilistisk Praksis at give svar på i kraft af resultaterne fra en etnografisk og sproglig undersøgelse foretaget blandt unge på Nørrebro. Bogen undersøger, hvordan identitetsprocessen ser ud for eleverne på en multietnisk skole i en tid præget af traditionsopbrud, omskiftelige fremtidsperspektiver og øget fysisk og social mobilitet. Der fokuseres på det, der kendetegner den komplekse og sammensatte sproglige virkelighed, eleverne befinder sig i. Forfatteren behandler således en lang række sammenhængende sociolingvistiske temaer, fx sociolingvistik i senmoderniteten, praksisfællesskaber, identiteter og spørgsmålet om stil og stilistiske praksisser. Pia Quist, ph.d., adjunkt ved Nordisk Forskningsinstitut, Afd. for Dialektforskning, Københavns Universitet.
This book explores research being carried out on linguistic practices among adolescents in multilingual urban Scandinavia. It analyses new linguistic practices, examines how these practices are perceived and discusses how their speakers construct their identities, giving an insight into the linguistic realities of young people in the 21st century.
Denne 2. udgave er en tidssvarende og komplet undervisningspakke til 1.-3.g, der tager højde for danskfagets udvikling og kravene i den nye læreplan. Krydsfelt består af en grundbog og websitet krydsfelt.gyldendal.dk.(Ønskes 1. udgave kontakt information@gyldendal.dk)Nyt i 2. udgave: Opdaterede kapitler om litteraturhistorie, sproghistorie og mediehistorie Nye kapitler, der er relevante i forhold til praksis i danskundervisningen, bl.a. et selvstændigt kapitel om diskursanalyse Nye afsnit om sprog og ’hård tone’ i digitale medier Mange nye opgaver og opgavetyper, som tilgodeser kravene i den nye læreplan for dansk på stx Tre nye, aktuelle undervisningsforløb på tværs af perspektiverKRYDSFELT – grundbog i dansk præsenterer danskfagets grundlæggende teori og metode og skaber cross overs mellem fagets tre perspektiver, litteratur, sprog og medier. Perspektiverne lægger sig tæt op ad hinanden, hvad angår emner og opgaver.KRYDSFELT giver eleverne kompetencer til at udtrykke sig inden for både de mundtlige og de skriftlige genrer. Eleverne skal forholde sig analyserende til den kultur, det sprog og den medievirkelighed, som er en del af deres historie og samtid, med globalt perspektiv og udsyn.
De unge taler grimt og utydeligt, de benytter et slangpræget sprog, de bruger alt for mange låneord fra andre sprog, de taler for hurtigt og snupper endelserne af - alt i alt mishandler de unge det danske sprog. Dette er en almindelig opfattelse blandt dem, der ikke længere er unge selv. Og det har midaldrende og ældre i øvrigt altid ment! I Unges sprog behandler J. Normann Jørgensen og Pia Quist centrale aspekter af de unges sprogbrug. De definerer begreberne ungdom og sprog og beskriver holdninger til sprognormer, sprogforandringer og sproglig korrekthed gennem tiden. I bogens kapitler behandles emner som slang, bande- og skældsord, mødet med engelsk og multietnisk dansk og de sprogfornyelser, der udspringer af nye kommunikationsformer som computerchat, sms, mail og graffiti. Bogen beskriver ungdomssprogets betydning for de unges identitet og gruppetilhørsforhold og fremhæver de unges sprog og sprogleg som det, der skaber fornyelse og holder liv i det danske sprog. Bogen henvender sig til alle, der interesserer sig for unge eller sprog eller begge dele. J. Normann Jørgensen er professor i Dansk som andet- og fremmedsprog på Københavns Universitet. Pia Quist er adjunkt, ph.d. på Nordisk Forskningsinstitut, afdelingen for Dialektforskning, Københavns Universitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.