Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ind i ledelse er et bud på, hvordan man forbinder teori og praksis i ledelse og derigennem rykker og løfter sig som leder. Forfatterne har erfaret, at det er præcis denne kobling, som mange ledere efterlyser gode eksempler på. Derfor kan læseren gennem bogen finde masser af inspiration til, hvordan man kommer ind i ledelse og finder frem til det helt rigtige skæringspunkt mellem teori og praksis i forhold til sine brændende ledelsesudfordringer. I bogens del 1 præsenteres den metodiske essens af seks eksemplariske ledelsesopgaver i diplomuddannelse i ledelse fra faget Det personlige lederskab. Desuden gennemgås, hvad der skal til for at skrive en god opgave. I bogens del 2 introduceres syv spændende teoretiske nedslag. Desuden vises via forskellige øvelser og refleksioner, hvordan både lederen og den studerende på lederuddannelsen konkret kan anvende og forbinde disse nedslag med de mange ledelsesøjeblikke i hverdagen. Hovedærindet i bogens 3 del er at beskrive, hvordan man personligt som leder kan bringe sin læring og nye ledelseskompetencer ind i sin organisation. Det er helt vitalt, hvis uddannelses-investeringen skal føre til bedre ledelse. Ikke desto mindre oplever mange ledere, at det kan være svært at få brugt det, de har lært, når de kommer tilbage i organisationen. Bogen henvender sig først og fremmest til nuværende, tidligere og kommende ledelsesstuderende. Men bogen har også høj appel til ledere i øvrigt, undervisere, konsulenter og andre studerende, der ønsker at optimere deres kompetence i at bygge bro mellem teori og praksis.
Denne bog handler om, hvad topledere kan gøre for at blive virkelige ledere, af navn og af gavn. Den belyser, hvordan de kan vise opmærksomhed og skabe forandring, så det ikke blot gør en forskel for deres medarbejdere, men også for dem selv som mennesker. Den metode, som bogen tilbyder til at løse denne opgave i praksis, er den såkaldte “protreptik”, en dialogisk metode, der handler om at hjælpe et andet menneske med at vende sig mod det liv, som det dybest set ønsker sig. Brugen af metoden kan bistå det andet menneske med at blive bevidst om de grundholdninger, der styrer dets liv, og om de mønstre, det samler erfaringer op gennem. Det helt afgørende ved protreptikken er, at den kan forvandle den meget tvetydige intimteknologi, som kaldes ledelsesbaseret coaching, til både lederens og medarbejderens fordel. Denne bog er blevet til med afsæt i fortællinger om lederes liv. I denne nye, kraftigt reviderede udgave har fem danske ledere sammen med forfatterne indvilliget i at deltage i protreptiske dialoger om ledelse.
Vores samfund bruger omkring 15 mia. kr. om året på efteruddannelse af ledere og medarbejdere. Der bliver ikke gennemført effektmålinger af, hvad vi samfundsøkonomisk får ud af alle de penge. Men hvad værre er, der er ringe opmærksomhed på, hvordan kompetencerne bliver brugt i praksis. For at skabe større opmærksomhed på, hvordan virksomhederne kan anvende de ansattes kompetencer, kræver det fokus på læring. At ansatte har lært noget på deres efteruddannelse, er ikke det samme som, at de også kan bruge det lærte hjemme på arbejdspladsen. De seneste års udbredelse af diplom- og masteruddannelser for ledere har styrket samarbejdet mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Begge parter skal, som bogen viser, blive mere bevidste om, hvordan de skaber læring, som kan bruges i praksis. Men frem for alt, skal kompetenceudvikling have positiv effekt i praksis, bør virksomhedernes ledelse prioritere læring som en vigtig opgave. OBS! Denne titel fås i nyere udgave, benyt SBN 9788759332771
Det personlige lederskab er blevet en nødvendig del af ledelse. Lederen må nemlig investere sin person, hvis ledelsesopgaven skal lykkes under de ofte uforudsigelige og foranderlige vilkår, som hersker i langt de fleste organisationer i dag. Der findes ingen færdige opskrifter på, hvordan ledelse lykkes. Den enkelte leder skal kunne anvende ledelseskompetencer og en identitet, som passer til de konkrete ledelsesmæssige udfordringer. Lederen skal kunne handle som selvstændig person, samtidig med at han håndterer ledelsesopgaven som en opgave, der hører organisationen til. Lederskab praktiseres derfor både individuelt og i fællesskab. Denne bog giver som den eneste på dansk en samlet tilgang til det personlige lederskab. Med baggrund i ledelsesforskning og med praksisnære eksempler viser bogen, hvordan lederen skaber god ledelse ved at iagttage, reflektere og handle i praksis. Gennem femten kapitler får lederen forskningsbaseret viden om teorier og metoder inden for lederskabets udvikling, relationers betydning, værdier, begivenheder og narrativer, forandringslederskab, ledelse af selvledelse, eksistentialisme, autoritet, gruppepsykologi, coaching, filosofi, protreptik, kompetenceudvikling, anden ordens iagttagelse, refleksivitet, transformativt lederskab, HRM-strategier og læring. Lederskabelse – det personlige lederskab er en teoretisk nyskabende og konkret anvendelig bog, man ikke kommer uden om, hvis man ønsker en samlet tilgang til moderne ledelse. Bogen er egnet til undervisningsbrug på lederuddannelser, bl.a. diplom- og master-uddannelser, HRM-uddannelser samt virksomhedsinterne udviklingsforløb for ledere. Kort sagt overalt hvor der er interesse for udvikling af det personlige lederskab.
Når begge parter i et parforhold hver især forventer, at ´min partner ser det samme, som jeg gør´, opstår mange fejlfortolkninger og uoverensstemmelser. Denne bog er henvendt til par, som ønsker at forstå hinanden bedre.Den tilbyder et samtalesystem, hvor historier - narrativer - har en central betydning, og giver indsigt i, hvordan man som partner får tid til refleksion over den andens situation, lever sig ind i sin partners verden og giver sin partner tid til at fortælle om sin oplevelse af det, der sker, og derved skaber grundlag for en positiv udvikling.
Vellykket kommunikation er en nødvendig, men ofte overset betingelse for at man som leder kan udføre ledelsesopgaven tilfredsstillende. I det personlige lederskab er det naturligt at se kommunikation som afgørende for at kunne lede. Ledelse handler nemlig ikke alene om at beklæde en rolle og varetage en funktion, men i stigende grad om at bruge sin egen personlighed i alle facetter af ledelse. Og her er kommunikationen central – både den dagligdags og den strategiske. Bogen tager afsæt i lederens praksis og giver læseren en sammenhængende forståelse af lederskabets kommunikative aspekter. Den tager fat i en række typiske konkrete udfordringer, hvor ledere har behov for at blive bedre til at udøve lederskab gennem kommunikation – og for at forstå, hvem de kommunikerer med. Med masser af gode eksempler på situationer, konkrete værktøjer og ikke mindst en praksisrettet anvendelse af teorier om kommunikation giver bogen læseren mulighed for at zoome ind på sin egen kommunikation: hvordan kan kommunikationen anvendes i forhold til lederskabets konkrete udfordringer, såsom at træffe beslutninger og formidle dem, sætte en ny strategisk retning, løse kriser og konflikter, forhandle fremtidige løsninger, udvikle organisationens kompetencer eller blot et ønske om at forbedre den daglige kontakt med medarbejderne.
Denne bog handler om, hvad topledere kan gøre for at blive virkelige ledere, af navn og af gavn. Den belyser, hvordan de kan vise opmærksomhed og skabe forandring, så det ikke blot gør en forskel for deres medarbejdere, men også for dem selv som mennesker. Den metode, som bogen tilbyder til at løse denne opgave i praksis, er den såkaldte "protreptik", en dialogisk metode, der handler om at hjælpe et andet menneske med at vende sig mod det liv, som det dybest set ønsker sig. Brugen af metoden kan bistå det andet menneske med at blive bevidst om de grundholdninger, der styrer dets liv, og om de mønstre, det samler erfaringer op gennem. Det helt afgørende ved protreptikken er, at den kan forvandle den meget tvetydige intimteknologi, som kaldes ledelsesbaseret coaching, til både lederens og medarbejderens fordel.Denne bog er blevet til med afsæt i fortællinger om lederes liv. I denne nye, kraftigt reviderede udgave har fem danske ledere sammen med forfatterne indvilliget i at deltage i protreptiske dialoger om ledelse.
'At tale sammen og blive bevæget, når man hører den andens ord rummer en guldgrube af muligheder.Den metode, vi beskriver i denne bog, har vi afprøvet gennem 10 år. Vi har prøvet ved egen hjælp at ændre vores tilværelse fuldt og helt. Samtalen er blevet motoren og energigiveren i vores liv. I TAL SAMMEN! viser vi, hvordan I som par, tidligere ægtepar og familier kan tale sammen, så I får et bedre og gladere familieliv og forhold. Bogen indeholder værktøjer, som har vist sig særdeles brugbare i praksis, og som også kan anvendes til at hjælpe hinanden gennem livsfaser eller akutte problemer, der opstår i livet.' - Poula Helth og Hans Jørn Filges
Denne bog handler om mænd, samtaler og madlavning. I bogen møder vi forskellige mænd, som laver mad sammen og fortæller historier, som alle har det tilfælles, at de rummer konflikter og problemstillinger fra hverdagen. Historierne bliver fortalt gennem forfatternes øjne, og undervejs i bogen kommer der gode råd og vejledning – til både samtale og madlavning. For forfatterne er køkkenet nemlig ikke bare et køkken. Det er også et sted, hvor vi finder nye og andre løsninger end dem, der står i kogebogen – og måske endda løsninger på hverdagens problemer, som vi ikke selv kunne finde. Og derfor betragter forfatterne køkkenet som et laboratorium og læringsrum. Bogen bygger på en særlig samtalemetode, som forfatterne selv har udviklet. Den er skrevet for at give inspiration og en hjælpende hånd til at takle parforhold, venskaber, familie- og arbejdsliv gennem at samtale. Historierne akkompagneres af lækre og let tilgængelige opskrifter fra det europæiske køkken, så læseren ud over gode råd til løsning af hverdagens udfordringer også kan blive inspireret til spændende madlavning.
Alt for mange kompetencer går tabt, fordi vi ikke formår at organisere læring. Metoder til læring i praksis handler om, hvordan man inddrager og arbejder med daglig praksis i læring under kurser, uddannelse og efteruddannelse. Læs også om, hvordan læring opnået under uddannelse forankres i den daglige ledelse, projekter og arbejde.Metoder til læring i praksis er skrevet af en række forskere, undervisere og konsulenter fra universiteter, organisationer og det private erhvervsliv. Bogen indeholder kapitler om læring i forbindelse med løsning af komplekse opgaver, om refleksiv lederudvikling, om design af læringsforløb og om nye uddannelses- og læringsformer m.m. Fælles for kapitlerne er, at de giver forslag til, hvordan læring i, af og gennem praksis kan gribes an – både af den, der lærer, og den, der lærer fra sig.Metoder til læring i praksis er redigeret af Poula Helth og har bidrag af Berit Møller, Randi Juul Olsen, Jesper Wass Hansen, Anja Overgaard Thomassen, Lisbeth Dybro, Hanne Møller, Helle Mortensen, Rikke Horup, Holger Højlund, Morten Svalgaard Nielsen, Kenneth Børgesen, Charlotte Biil, Isa Keller-Andreasen, Christa Amhøj og Oleg Kofoed.
Grundlæggende vil bogens to forfattere vise eksempler på, hvordan forskellige typer af par og familier kan tale sammen, så de oplever, at de får et bedre og gladere familieliv og parforhold. Samtalen kan - udover at berige og give ny energi i parforhold og familie - også anvendes til at hjælpe hinanden gennem livsfaser eller akutte problemer, der opstår i livet; det kan være i forhold til arbejdet, sygdomme, familie, venner eller andet.Bogen vil som noget væsentligt indeholde nyttige værktøjer, som man kan bruge i samtalen. Forfatterne viser, hvordan man kan lære at tale sammen i forhold til metoden "den nødvendige samtale", som de har udviklet og arbejdet med i mange år. Basismetoden og de forskellige tilknyttede metoder vil blive beskrevet konkret i forhold til de par- og familietyper, som gennemgås i bogen, således at man som læser kan finde eksempler på brug af samtalen i forhold til egne behov. Desuden vil der være et teoriafsnit for den særligt interesserede læser.
Ledelse har i dag det personlige som omdrejningspunkt. En leder kan ikke lægge lederrollen fra sig, for den er en integreret del af hans identitet som professionel leder.Bogen sætter fokus på emner, som kan indgå i de samtaler, lederen har med andre og med sig selv, samtaler om dilemmaer og muligheder i det personlige lederskab. Bogen hjælper lederen til at være tro mod sine egne idealer som leder og blive bedre til at holde idealerne op mod virkelighedens afslørende lys og vurdere, om idealerne holder.Ambitionen med bogen er, at lederen åbner sig mod det, som betyder noget for ham som menneske, så han bestræber på at mestre et personligt lederskab baseret på både ideelle fordringer og barske realiteter. Det gælder om, at lederen lærer sig selv at kende som menneske og dermed kender de idealer, der følger med det at være en god leder.Politiken gav bogen 5 hjerter: "Bogen stiller betydelige krav til sin læser, med begreber fra både buddhismen og protetikken, dvs. den filosofiske dialogmetode. Men den er mere end umagen værd med dette sjældne blik på ledelse, der går helt uden om alle de kendte lederuddannelser og udviklingsprocesser."Læs hele anmeldelsen her Børsen gav bogen 5 stjerner:"Smukke idealer og krasse realiteter” er Poula Helths nyeste bidrag til tænkningen og debatten om det personlige lederskab. Hovedbudskabet er, at ægte lederskab kræver ledere, der kender og er i kontakt med deres inderste værdier og idealer." Læs hele anmeldelsen her
Grundlæggende vil bogens to forfattere vise eksempler på, hvordan forskellige typer af par og familier kan tale sammen, så de oplever, at de får et bedre og gladere familieliv og parforhold. Samtalen kan - udover at berige og give ny energi i parforhold og familie - også anvendes til at hjælpe hinanden gennem livsfaser eller akutte problemer, der opstår i livet; det kan være i forhold til arbejdet, sygdomme, familie, venner eller andet. Bogen vil som noget væsentligt indeholde nyttige værktøjer, som man kan bruge i samtalen. Forfatterne viser, hvordan man kan lære at tale sammen i forhold til metoden "den nødvendige samtale", som de har udviklet og arbejdet med i mange år. Basismetoden og de forskellige tilknyttede metoder vil blive beskrevet konkret i forhold til de par- og familietyper, som gennemgås i bogen, således at man som læser kan finde eksempler på brug af samtalen i forhold til egne behov. Desuden vil der være et teoriafsnit for den særligt interesserede læser. Hans Jørn Filges er økonom, uddannet i narrativ terapi og arbejder som konsulent med samtaler i parforhold og blandt kollegaer på arbejdspladsen. Har i mange år arbejdet med udvikling og rådgivning i den offentlige sektor og er tidligere direktør i nogle af de større konsulenthuse.Poula Helth er ph.d. (CBS), cand.scient.adm (RUC) og uddannet i narrativ terapi (DISPUK). Poula er ekstern lektor på DTU og har gennem en årrække undervist i det personlige lederskab og i kommunikation og ledelse på forskellige uddannelsesinstitutioner. I dag gennemfører Poula som konsulent og aktionsforsker workshop og projekter som har til formål at forbedre lederes læringskompetencer. Poula har inden for de sidste 10 år udgivet mere end 20 bøger og artikler om lederskab og kommunikation.
Der er altid en vej ...Det er ret almindeligt at have problemer i parforholdet og familielivet. Det sker - og der kan gøres noget ved det. Og hvis man forandrer sit parforhold og finder en vej, behøver det ikke at ende med et brud. Hvis man alligevel bryder op og også har børn, skal man jo videre. Det kommer man bedst, når man er god til at samarbejde.GÅ OG FORSTÅ er en guide til jer, der vil ændre jeres parforhold gennem samtaler og bevægelse af krop og sanser. Det foregår på vandringer ude i naturen.GÅ OG FORSTÅ viser, hvordan man kan have samtaler med sin partner, som man ikke selv troede var muligt. Måske, fordi der har været spændinger og problemer i forholdet. Samtaler i naturen giver mulighed for at vende dårlig trivsel til god trivsel, hvis I har samtaler, der giver plads jer begge to.Gennem fire trin kan I finde vej til en ny forståelse af jeres parforhold:- Trin 1: Åbning af jeres mindset- Trin 2: Samtaler ud fra temaer- Trin 3: Stilhed og brug af sanser- Trin 4: Forberedelse af ny praksis i hverdagenBogen er til par, der ønsker forandring i deres parforhold - yngre par, etablerede par, skilte par, par i sammenbragte familier og ældre par. Den er også til professionelle behandlere, terapeuter og frivillige i organisationer og foreninger mv. Bogen kan endvidere bruges til uddannelse af fagprofessionelle og frivillige, som arbejder med par i udvikling. Om forfatterne Poula Helth & Hans Jørn Filges:Poula og Hans Jørn har sammen skrevet flere bøger om samtaler, bl.a. Den nødvendige samtale i parforholdet, som er grundlag for mere end 40 foredrag på Folkeuniversitet. Samtalekonceptet er udviklet på baggrund af Poula og Hans Jørns konsulentpraksis og egne erfaringer med samtalen som vej til et godt og berigende parforhold og familieliv. Poula og Hans Jørn er gift og har tilsammen 5 børn.
Hvis forandringer i organisationer skal have effekt og være bæredygtige, kræver det, at ledere har mod til at lære af det, de gør i praksis. Abstrakte teorier om ledelse forandrer ikke i sig selv. Æstetisk lederskab viser et alternativ, hvor lederen lærer at eksperimentere med komplekse problemer. Bogen giver indsigt i, hvordan man gennem nye læringsmetoder kan arbejde med læring i hverdagen og på uddannelser som sammenhængende aktiviteter. Effekten af læring i praksis er mest markant, når ledere arbejder i grupper og team i egen organisation. Det er stik imod, hvordan man i mange år har organiseret læring: individuelt og langt væk fra egen praksis. Æstetisk lederskab er indeholdt i de nye læringsmetoder, som skaber overraskende muligheder for at aktivere organisationens potentialer. Bogen, der er baseret på omfattende forskning af ledelse i danske virksomheder, beskriver konkret, hvordan man forandrer sig selv og organisationen på kreative måder. Ved at bruge kroppen kan man åbne for sanserne. Herigennem kan man som leder, konsulent eller underviser lære kunsten at lære. POULA HELTH er ph.d., cand.scient.adm. og socialrådgiver. Hun forsker i kollektiv læring, nye undervisnings- og eksamensformer samt æstetisk performance. Har gennem en årrække undervist i det personlige lederskab og kommunikation på diplom- og masteruddannelser, bl.a. på CBS, DTU og Aalborg Universitet, og har gennemført organisatoriske forandringsprojekter i den offentlige sektor. Forfatterskabet tæller en lang række bøger og artikler om lederskab og kommunikation.
Mellemledelse er en særlig organisatorisk og ledelsesmæssig dimension, som i det seneste årti synes at have fået øget opmærksomhed hos såvel ledelsesforskere som den kommunale praksis - hos politikere, forvaltninger og i dagtilbud og skoler. Mellemlederen befinder sig i en kompleks position og har ikke altid en tydelig plads i autoritets- og beslutningshierarkiet. Som betegnelsen antyder, befinder mellemlederen sig mellem positioner, som han/hun skal forholde sig til. Mellemlederen har kontakten til og administrationen af medarbejderne i den daglige praksis og er samtidig leverandør af kvalitetsmålinger og diverse driftsredegørelser opad til den øverste ledelse. Med andre ord skal mellemlederen agere i mellemrummet mellem fagligheden og driftsledelse og står i et særligt pres mellem krav oppefra og behov nedefra. Mellemledelse i skole og dagtilbud præsenterer otte kapitler, der på hver sin måde har rettet et særligt fokus på det at være mellemleder. Der gives ikke en færdig opskrift på, hvad mellemledelse er og bør være. I stedet tilbyder de enkelte kapitler en variation af forskellige positioner og perspektiver på emnet, der lægger op til at revidere og udvikle fænomenet mellemledelse. Det er håbet, at kapitlerne vil give dig som mellemleder inspiration til at reflektere over nye spørgsmål, som også kan diskuteres med din ledelsesgruppe og dine medarbejdere. Bogen retter sig mod mellemledere i folkeskole og dagtilbud samt studerende på uddannelser, der beskæftiger sig med ledelse.Omtale af bogen 'Bogens force er som nævnt de mange tilgange … Jeg havde fornøjelse af bogen, og det vil andre sikkert også have.' - Anmeldelse i Plenunm 'En vigtig bog, der viser den komplekse position, som mellemlederen står i. Det er ikke en manual, men de forskellige vinkler på ledelse kan skabe forståelse og refleksioner både for den enkelte leder og hele ledelsesgruppen.' - Dansk bibliotekscenter
BS! Ny udgave i august 2018, benyt SBN 9788759332757 3. udgave. En teoretisk nyfortolkende og konkret anvendelig bog, du ikke kommer uden om, hvis du vil have en samlet tilgang til moderne ledelse. Den nye udgave er opdateret med nye kapitler om selvledelse, coaching og forandringslederskab. OBS! Ny udgave i august 2018, benyt SBN 9788759332757
Den nødvendige samtale i arbejdslivet retter sig mod de krav, moderne medarbejere oplever - medarbejdere, som i øget omfang forventes og selv kræver at tage ledelsen på sig i form af selvledelse. Her er Den nødvendige samtale i arbejdslivet hjælp til selvhjælp, fordi den tager udgangspunkt i, at medarbejderne selv tager ansvar i forhodl til egen og andres indsats på arbejdspladsen, og fordi den giver baggrund og værktøjer til at håndtere disse forhold.Bogen viser, hvordan medarbejderen gennem samtaler kan blive bedre til at sætte personlige grænser i et moderne arbejdsliv, der både beriger og udtømmer privatlivets ressourcer.Den nødvendige samtale i arbejdslivet indeholder et samtalesystem, som giver redskaber til en bred målgruppe: ledere, fagforeninger, tillidsrepræsentanter, netværksgrupper, uddannelsessteder, den enkelte medarbejder og andre - alle kan bruge bogen som et redskab til samtaler på kryds og tværs i helt nye former.Bogen illustrerer med casehistorier mange eksempler på, hvornår samtalen er nødvendig i arbejdslivet.Poula Helth er ledelseskonsulent og arbejder med personligt lederskab og narrativ coaching.Hans Jørn Filges er ledelseskonsulent og arbejder med innovation og organisationsudvikling.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.