Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen gennemgår de væsentligste personlighedspsykologiske opfattelser: Trækteori, psykoanalyse, radikal behaviorisme, social indlæringsteori, kognitiv teori, eksistentialistisk psykologi og handlingsteori samt en række af de væsentligste psykologiske teoretikere.
Betegnelsen tværfaglig supervision dækker over supervision af grupper, bestående af fx psykologer, psykiatere, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, plejere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere, pædagoger og lærere, der typisk arbejder inden for et social- eller sundhedsfagligt felt. Bogen præsenterer fire faglige supervisionsmodeller: en almen, en psykodynamisk, en kognitiv adfærdsterapeutisk og en narrativ. De øvrige kapitler omhandler supervision af personale, der arbejder med specifikke grupper: børn, psykotiske patienter, personlighedsforstyrrede patienter og patienter fra andre kulturer. Tilsammen behandles spørgsmål om teoretisk grundlag, rammer, emner for supervision, metoder, brug af gruppen, variation, supervisors ansvar m.m.
I denne antologi ser en række fremtrædende psykologer og pædagoger på relationens rolle i psykologien. De forskellige teorier er opdelt i tre grupper: udviklingspsykologien, sprog og kommunikation samt kultur og samfund. I forordet skriver redaktøren, Tom Ritchie, at man ved at fokusere på relationer, kommer ind på selve nerven i det pædagogiske arbejde.Der har i de senere år været en stigende interesse for relationer eller relationstænkning i pædagogiske sammenhænge. Der er et bredt udbud af kurser, efteruddannelser og publikationer, hvis omdrejningspunkt er den relationelle tilgang til praksis. På baggrund heraf er det aktuelt at spørge, om der tale om et forbigående modefænomen, eller om relationstænkning rummer en substans, der berettiger interessen. Det spørgsmål forsøger antologien at afklare.De traditionelle bånd til de gamle fællesskaber som kirken, familien, lokalsamfundet, de sociale klasser m.m. er erstattet med en tiltagende individualistisk orientering til tilværelsen. I denne individualiseringstendens sættes den enkeltes identitet og selvrealisering i centrum, og dermed opstår der en interesse for de relationelle sammenhænge, hvori individet indgår. Relationerne bliver mere synlige.Antologien kan læses af alle med interesse for psykologi, herunder studerende på pædagog- og lærerseminarier samt efteruddannelsesforløb på CVU.Antologien er redigeret af Tom Ritchie, pædagogisk konsulent og seminarielærer ved Københavns Dag- og Aftenseminarium.Ritchie har også redigeret: Relationer i teori og praksis og Relationer i skolen.
Tilværelsespsykologien viser, hvilke grundlæggende sider af den menneskelige tilværelse, som det er godt at mestre. Den anviser en praktisk metode til, hvordan man i praksis og skridt for skridt selv – eller sammen med andre – kan få greb om alle sider af tilværelsen.Et godt nok greb om tilværelsen viser, hvilke grundlæggende sider af den menneskelige tilværelse det er godt at mestre. Med vores løsningsorienterede natur som mennesker, vil vi bestræbe os på at håndtere problemer, udfordringer og kriser, hvis vi kan se de konkrete måder at løse dem på. Og det er her, at tilværelsespsykologien kan komme til hjælp.Bogen er både en metodebog og en håndbog til lærere, mentorer, socialpædagoger, psykologer, gadeplansarbejdere og andre, der ønsker at lære deres elever, mentees eller klienter at bruge tilværelsespsykologiens reskaber og metoder. Den kan læses af alle, der selv har et ønske om at få greb om de almindelige mål og opgaver i dagligdagen.
Denne bog handler om, hvordan man kan udvikle og styrke sit greb om tilværelsen. Man har et godt nok greb om tilværelsen, når man kan håndtere de små og store opgaver, man står over for - og når man kan sætte mål, der giver mening.Tilværelsespsykologien viser, hvilke grundlæggende sider af den menneskelige tilværelse, det er godt at mestre. Og den anviser en praktisk metode til, hvordan man i praksis og skridt for skridt selv – eller sammen med andre – kan få greb om alle sider af tilværelsen.Mennesker er løsningsorienterede. Hvis vi kan se konkrete måder at løse udfordringer, problemer og kriser på, så vil vi også bestræbe os på at håndtere dem. Den tilværelsespsykologiske metode, bogen præsenterer, er understøttet af en lang række frit tilgængelige onlineressourcer (instruktionsvideoer, redskaber, TP-app’en).Bogen henvender sig til alle, der er optaget at få greb om de almindelige opgaver og mål i dagligdagen. Den henvender sig også til lærere, socialpædagoger, mentorer, gadeplansarbejdere, psykologer og andre, der ønsker at lære deres elever, klienter eller mentees at bruge disse metoder og redskaber.Preben Bertelsen er professor i psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Han har udgivet en lang række bøger og artikler om Tilværelsespsykologien. De foreliggende metoder og redskaber er udviklet gennem de sidste 15 år i praktisk aktionsforskning i samarbejde med en lang række praktikere og fagfolk.
What is it to be human? How do we relate to the world, to each other and to our self in a human - in everyday life and when faced with life's big questions? Here, the author develops a general theoretical model intended to offer a better understanding of the human condition and of the underlying principles of human behaviour.
What is it to be human? How do we relate to the world, to each other and to our selves - in everyday life and when faced with life's big questions? In this book, the author develops a general theoretical model that might be able to offer a better understanding of the human condition and of the underlying principles of human behavior.
Relationskompetencer er udpeget som en af de væsentligste lærerkompetencer. Det er åbenlyst, at relationer har afgørende betydning for både elever og lærere i skolen, men indtil videre er det kun undersøgt i begrænset omfang, hvordan man som professionel og som studerende på læreruddannelsen kan arbejde målrettet med at udvikle relationskompetencer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.