Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Fra forskning til praksis beskriver, hvordan sundhedsfaglig forskning kan omsættes til relevante initiativer i praksis – alt sammen til gavn for patienterne. Nyeste viden implementeres i praksis gennem klinisk lederskab, klinisk beslutningstagning og kliniske retningslinjer, som er vigtige fokuspunkter i en systematisk arbejdsgang for mange faggrupper i sundhedsvæsenet.Evidens er et uomgængeligt nøgleord, hvad end vi taler om beslutninger eller handlinger af klinisk, administrativ og organisatorisk karakter. Der produceres fortløbende store mængder af ny valid viden, men med afsæt i forskellige forskningstyper. Bogen beskriver, hvilke evidensformer udvalgte forskningstyper kan bidrage med, og hvordan den videnskabelige litteratur kan opsummeres ved hjælp af systematiske reviews.Fra forskning til praksis rummer mange praktiske eksempler, som let kan relateres til en bred vifte af faggrupper på sundhedsområdet. Det er en oplagt lærebog for studerende ved de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser eller på efter- og videreuddannelsesforløb. Bogen er også yderst relevant for klinikere, dvs. læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer samt social- og sundhedsassistenter.
Fag er en grundbog i sygepleje. Bogen er en introduktion til de faglige, organisatoriske og uddannelsesmæssige rammer, sygeplejen udfolder sig indenfor. Målet er, at sygeplejestuderende får et godt grundlag for at arbejde refleksivt med sygepleje som et fag, der praktiseres i en kontekst bestemt af historiske, sociale og politiske forhold. Bogen er målrettet til professionsbachelorniveau, især i forhold til emneudvalg, niveau, formelle krav og læringsudbytte på det første studieår. Men bogen kan passende bruges i hele grunduddannelsen, bl.a. som reference i opgaver og til opslag om specifikke emner. I bogen er trykt en individuel e-nøgle, der giver adgang til i-bogsversionen af den trykte bog. I-bogen indeholder videoer, quiz og andre ekstramaterialer. Fag er en del af serie på tre grundbøger, hvor der samlet er fokus på, at den studerende understøttes i en kritisk, analytisk tilgang til stoffet, og at den studerende får indsigt i de sammenhænge, hvor sygepleje læres og udøves. Alle kapitler i bogen er fagfælledømt af eksperter med specialviden.
FUNDAMENTALS OF CARE: Klinik, ledelse, uddannelse og forskning beskriver en vigtig ny tendens i sygepleje, som udspringer af overbevisende international dokumentation for mangelfuld sygepleje – især i forhold til patienter og borgeres fundamentale behov. Det er den første samlede præsentation af begrebsrammen Fundamentals of Care på dansk i bogform, og målet er at bidrage til, at alle sygeplejersker fokuserer mere målrettet på sygeplejens selvstændige genstandsområde.Bogens kapitler gentænker på forskellig vis fagets helt fundamentale spørgsmål: Hvad er sygepleje, og hvad bør sygepleje rette sig mod? Den henvender sig derfor til sygeplejersker på alle niveauer og in-den for alle virksomhedsområder. Det gælder kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og forskere, samt bachelor-, master- og kandidatstuderende.Bogen er skrevet i samarbejde med kliniske sygeplejersker, ledere, undervisere og forskere, og de viser hver især, hvilket potentiale denne form for grundlagstænkning rummer. I klinisk praksis og på ledelsesniveau kan bogen bruges i faglige refleksionsfora, journal clubs o.l. På ledelsesniveau kan bogen bidrage til at styrke argumentation for sygeplejens genstandsområde i prioriteringer, normeringer og ressourcetildeling. I uddannelses- og forskningsmiljøer kan bogen være med til at tydeliggøre, hvad sygepleje er, og hvor faget behøver ny viden og forskning.
Kliniske retningslinjer er rettet mod alle sundhedsprofessionelle, især inden for de mellemlange videregående uddannelser, hvor behovet for at bygge bro mellem forskning og klinik er vokset markant i de senere år. Med kliniske retningslinjer ønsker man at tilbyde patienterne en sikker pleje og behandling af høj kvalitet baseret på den bedste eksisterende viden. Bogen er tænkt som et redskab til vejledning af professionelle klinikere. Her finder man hjælp og konkrete råd til at udvikle en klinisk retningslinje inden for områder, hvor man fx undrer sig over en given praksis. Studerende på grunduddannelsesniveau kan også have stor gavn af bogen som en både praktisk og teoretisk introduktion til kliniske retningslinjer.Kliniske retningslinjerer opbygget som en håndbog, der anviser metoder i hele arbejdsprocessen: fra idé til anvendelse af kliniske retningslinjer i klinikken. Den beskriver, hvordan man opstiller et fokuseret spørgsmål, hvilket er afgørende for den samlede proces. Eller hvor man kan hente anvendelig viden, og hvordan det internationale kvalitetssikringsinstrument AGREE kan bruges. Man får også gode råd om, hvordan man bedst implementerer kliniske retningslinjer i sin praksis.
Patientperspektivet stiller skarpt på patienten. Ambitionen er at vise, hvordan man kan indfange patientens perspektiv, og hvordan indsigt i dette område kan bidrage med værdifuld viden inden for klinisk sygepleje og i videnskabelige undersøgelser. Bogen er forskningsbaseret, og målgruppen er studerende, undervisere og vejledere inden for sygeplejerskeuddannelsen. Den vil være en god gennemgående reference, både på bachelor- og kandidatniveau, og studerende på sygeplejefaglige efter- og videreuddannelser kan også have gavn af den. Det samme gælder studerende på andre uddannelser, hvor man arbejder med patientbegrebet.Patientperspektivet er opdelt i en teoretisk og en empirisk del, hvilket afspejler sammenhængen mellem teori og praksis. Første del præsenterer det erkendelsesteoretiske grundlag, metode og patientperspektivets status i evidensbaseret praksis og inden for sygeplejeteori. Anden del viser, hvordan patientens perspektiv er et centralt tema i flere danske forskningsprojekter, som alle tager afsæt i de oplevelser, patienter beskriver i forbindelse med pleje og behandling.Som et fast element er kapitlerne forsynet med nøglebegreber og definitioner. Der er også studiespørgsmål, som ansporer til fordybelse og repetition. De kapitler, som præsenterer konkrete forskningsprojekter, er som noget nyt suppleret med cases og fortællinger til inspiration for øvelser, opgaver eller større projekter.
Inaktivitet rangerer ifølge danske forskere lige så højt på risikoskalaen som rygning. Dette har konsekvenser for sygepleje. Det handler ikke kun om fysiske konsekvenser, som genoptræning kan afhjælpe, men i lige så høj grad om at fremme patientens psykiske velvære gennem et øget fokus på dynamisk sygepleje. Gennem de senere år er der genereret megen viden om inaktivitet og immobilitet, som må være en del af vidensgrundlaget for sygepleje. Det er ikke hensigten at fremkomme med detaljerede handlingsanvisninger i bogen men at præsentere en række problemstillinger, som læseren kan reflektere over og handle ud fra i den konkrete situation.Bogen henvender sig primært til sygeplejestuderende, men sygeplejersker vil kunne have glæde af at anvende den som en ajourføring. Så vidt muligt er den viden, der formidles, evidensbaseret udfra egen eller andres forskning. Kapitlerne er skrevet af et tværfagligt forfatterpanel, hvilket medvirker til at belyse temaets mange facetter.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.