Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
LIV ER RASMUS HASTRUPS LITTERÆRE DEBUT OG SAMTIDIG DEN FØRSTE UDGIVELSE PÅ FORLAGET SCREAMING BOOKS! Rasmus Hastrups noveller handler om menneskers liv, og især om de hændelser, der kan gribe ind og vende op og ned på alting. Det er historier om meningsløshed, bizarre tilfældigheder og den måde, vi mennesker interagerer med hinanden på, skrevet i et på én gang elegant og enkelt sprog, som både kontrasterer med og understreger absurditeten i de beskrevne begivenheder. ”Min hensigt er at fortælle gode historier. Så enkelt kan det siges. Jeg har altid været vild med novellegenren, som slet ikke værdsættes nok. Jeg bliver selv tiltrukket af noveller, som ikke nødvendigvis bare er øjebliksbilleder af en bestemt situation, men som indeholder et plot, en udvikling, og som på den måde fremstår som destillater af noget større.” De tolv noveller i LIV tager udgangspunkt i livets forskellige stadier fra fødsel til død. Form og stil varierer og er afstemt efter den enkelte novelles indhold, men alligevel er der indtil flere røde tråde, hvoraf de mest markante er de meningsløse tildragelser, der med ét kan få hele tilværelsen til at kuldsejle, og den gennemgående dysterhed. ”Jeg finder inspiration i de mørkere kroge af det menneskelige sind. Jeg foretrækker at læse – og skrive – noveller, der kredser om de dunkle aspekter af tilværelsen, ikke fordi der ikke kan skrives gode historier om glæde og lys, men fordi jeg synes, at der kan males smukkere billeder med mørke nuancer. Mørket kan desuden indeholde en virkelig absurd humor. Samtidig er sproget utroligt vigtigt – man må aldrig sløse med det; det skal behandles efter fortjeneste og respekteres som det vidunderlige virkelighedsskabende virkemiddel, det er.” LIV er en stilsikker debut af høj kunstnerisk og håndværksmæssig kvalitet. En blanding af kras realisme og særegen fantasi, en bog der i sidste instans handler om os alle sammen. ”God litteratur lærer os om mennesker og om at være menneske. Ved at komme tæt på fiktive figurer kan vi blive klogere på os selv og vores omgivelser. Det vil jeg gerne bidrage til.”
RASMUS HASTRUPS TREDJE NOVELLESAMLING ”VÆK” UDKOMMER PÅ SCREAMING BOOKS! En underjordisk skattejagt, en forsvinding fra et sommerhus, underlige overvågninger, dystopiske scenarier, ønsker, som går i opfyldelse eller ikke, verdener, der glider ind mellem hinanden, så nye virkeligheder opstår – alt dette og mere til støder vi på i de 15 noveller, der udgør Væk. Temaerne omfatter tab, tvivl, søgen og erindringens upålidelighed, og som i Rasmus Hastrups foregående bøger er der tale om et narrativt univers, hvor den velkendte hverdagsverden sprænges, splintres og kæntres af bizarre hændelser.”Jeg har altid været meget fascineret af eventyr og de forskellige eventyrtraditioner, der findes rundt om i verden. I Væk har jeg prøvet at flette eventyrmotiver og -elementer ind i genkendelige, nutidige rammer. Jeg er meget optaget af, hvad der kan ske, når divergerende universer, det helt almindelige og det helt absurde, støder sammen – hvad sker der, hvis man midt i dagligdagens trummerum i en lejlighed et sted ved en indfaldsvej får at vide, at man kan få tre ønsker opfyldt? Hvad nu, hvis alle, man møder en grålig mandag, pludselig taler et helt andet sprog?” Sprogligt er novellerne i Væk præget af neologismer og et til tider poetisk fabulerende billedsprog, men samtidig er bogen ikke svær at læse. Grundstemningen er melankolsk, men med flere (sort)humoristiske indslag undervejs. Desuden er der adskillige interne hentydninger og easter eggs gennem hele bogen, således at der opstår en art litterært metalag. ”Sprog skaber virkeligheder. Jeg prøver at skrive virkeligheder, jeg selv synes er interessante, handlinger, jeg synes er spændende. Og mest spændende er det, hvis der pludselig sker noget uventet, noget, der kan fortolkes på flere måder.” Rasmus Hastrups noveller har vist sig at være særdeles velegnede til undervisningsbrug. Blandt andet var en novelle en del af skriftlig dansk studentereksamen i 2018. Om forfatteren: Rasmus Hastrup (f. 1971) har skrevet tre novellesamlinger – Liv (2016), De ting der sker (2018) og Væk (2020). Til daglig ernærer han sig som litterær oversætter og har oversat bøger af blandt andre George Orwell, Paul Auster, Siri Hustvedt, John Irving, Tommy Orange, Tom Rachman og John Twelve Hawks.
Politiken ❤❤❤❤❤Berlingske ✴✴✴✴✴Daisy Johnsons roman ”Søstre” er både en dybdepsykologisk beskrivelse af to søstres forhold og en gotisk horror-roman. Bogen udspiller sig i England, hvor de to teenagesøstre, July og September, flytter til et faldefærdigt sommerhus som følge af en mystisk tragedie på søstrenes skole.Søstrene har et symbiotisk, næsten telepatisk forhold, der både dækker over og afslører den forfærdelige begivenhed, der har gjort, at de må flygte til The Settle House. En urovækkende historie om en families fortid og en tragedie, der bliver afsløret i små fragmenter og skræmmende glimt.
Rasmus Hastrups nye bog, De ting der sker, har genrebetegnelsen ’Historier’. I lighed med debuten Liv er der tale om adskilte fortællinger, men her hænger de tættere sammen, så tæt, at ’noveller’ ikke er et helt dækkende begreb. Historierne er spundet af et antal røde tråde, heriblandt tidens gang og personlige tab, som i fællesskab danner et mangefarvet tæppe med melankolske, overraskende mønstre. "Det er vigtigt for mig, at der er gennemgående temaer og/eller ekkoer historierne imellem. Novelleskrivning betyder ikke, at teksterne hver især skal været fuldstændig isolerede østater. Man må godt kunne fornemme slægtskaber, også selv om de enkelte historier er ganske forskellige hvad angår sprog og struktur. ” De ting der sker har det til fælles med Liv, at bogen handler om omvæltende, livsforandrende situationer, om absurditeter, hvis tentakler griber fat om hverdagen og rusker den voldsomt. Et underjordisk bibliotek, et stoppet toilet og et mystisk kollektiv er blot nogle af de ting, man møder i disse mestendels førstepersonsfortalte historier om tilværelsens mere aparte aspekter. ”Mange af ideerne i De ting der sker har deres oprindelse i et enkelt underligt mentalt billede. Derfra kan jeg arbejde mig længere og længere ud ad diverse bizarre tangenter. Ofte viser det sig, at jeg kan få disse tangenter til at konvergere og til sammen skabe en art korværk. ” Sproget i De ting der sker glimter og tindrer. Strejf af dyster poesi blander sig med skarptslebne replikker om håbløshed, groteskerier og minder, om alt det, der – måske – kan erfares, hvis man borer sig gennem livets glatte overflade. ”Da jeg skrev Liv, var det min klare hensigt, at sproget skulle barberes ned for at skabe en nøgtern kontrast til de ind imellem frygtelige begivenheder, der beskrev. Denne gang har jeg i højere grad ladet sproget afspejle personernes situationer og den sorg og det vanvid, de oplever. ” Ligesom med Liv er De ting der sker en udgivelse, hvor både titel og forside er mere end bare en titel og en forside, men elementer, som er i dialog med indholdet og spiller tæt sammen med teksterne. Derved skabes et hele, en integreret, sofistikeret, unik litterær helhed.
RASMUS HASTRUPS FJERDE BOG UR SPRÆNGER RAMMERNE. BOGEN ER PÅ ÉN GANG EN SUBTIL KOMMENTAR TIL MÅDEN, VI BEHANDLER PLANETEN PÅ OG EN FANTASTISK REJSE GENNEM TID & RUM. DE MANGE FORTÆLLERSTEMMER YTRER SIG I ET POETISK OG NYSKABENDE BILLEDSPROG OG DANNER TILSAMMEN EN BJERGTAGENDE FOS AF MEDRIVENDE PROSA. UR ER ET VILDT OG GRIBENDE EKSEMPEL PÅ, HVAD LITTERATUR KAN, NÅR STORE TANKER KOMMER TIL UDTRYK I ET SPROG, HVIS MULIGHEDER UDNYTTES MAKSIMALT. På en borg i det sydlige Tyskland i år 1355 sidder en flok skriftkloge og fremstiller et verdenskort. Et på alle måder usædvanligt projekt, som skal vise sig at få vidtrækkende konsekvenser for fremtiden. Et andet sted, i en anden tid skriver maleren Fritz Syberg breve. Han funderer over rejser, grænser, tid og rum – og over om kunsten kan redde verden. Men når brevene frem? Et yngre par skal besøge nogle venner i et villakvarter, men farer vild. Hvorfor er det så svært at finde vej i Bærkvarteret? En frygtelig hændelse rammer København i 1791. Denne hændelse har forskellige efterspil for tre mænd i byen. Men det helt store spørgsmål er, om man kan forhindre katastrofen – efter at den er sket? En ung kvinde glemmer sin taske i toget. Tasken indeholder et manuskript, hun arbejder på, et manuskript som måske kan få folk til at indse sandheden om verdens tilstand. Hvem er hun, og hvor kommer hun fra? En fremmed båd ankommer til en boplads ved kysten. Vi befinder os i bronzealderen. Hvem er manden om bord, og hvad er hans ærinde? En medarbejder i Biospheric Global Organics har sidste arbejdsdag. Han har dog lige et projekt sammen med en kollega, der skal være færdigt inden fyraften. Hvad ved de egentlig om kortet fra Tyskland? UR er en hybrid. Bogen har genrebetegnelsen ”En historie” – den kunne ligne en novellesamling, men er næsten en roman. Det er en kalejdoskopisk fortælling om menneskelig kreativitet og grådighed, en mosaik af forskelligartede, men dog sammenhængende kapitler på tværs af tidsaldre og steder. Det er en kompleks historie, hvor vi fra bronzealder til fremtid møder vi mennesker, som på hver sin måde forsøger at forhindre verdens undergang, en udvikling sat i gang af det mystiske verdenskort. På mange måder er UR en naturlig forlængelse af Rasmus Hastrups tre foregående bøger – Liv (2016), De ting der sker (2018) og Væk (2020) – forstået på den måde, at bogen rummer mange af de samme stemninger, de samme absurde situationer og de samme skildringer af en virkelighed, der kunne være den, vi opholder os i her og nu, bare parallelforskudt og skævvredet. Hvis litteraturen generelt kan siges at spejle verden, får UR os til at stille spørgsmålet: Kan vi stole på spejlet? Vil vi det?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.