Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kan en organisations værdier forandres gennem bevidste handlinger – dette er bogens overordnede spørgsmål! Og kan det lade sig gøre i en kompleks offentlig organisation som Udenrigsministeriet? Udenrigsministeriet formulerede og implementerede et meget omtalt værdigrundlag i 2003 som et redskab for at opfylde sin vision og mission. Dette indgik som en del af en større moderniserings- og effektiviseringsproces. Bogen stiller skarpt på værdierne i tre søjler i Udenrigsministeriet; Danmarks Eksportråd, Sydgruppen og Nordgruppen. At studere værdier – og særligt deres forandring – udgør en metodemæssig udfordring, idet værdier er vanskelige størrelser. Der introduceres et nyt metodeapparat, som fokuserer på, hvordan man kan kombinere forskellige metoder i en såkaldt triangulering.Bogen bidrager desuden med en ny teori for værdiimplementering i offentlige organisationer. Bogens konklusion er, at implementeringen af et værdigrundlag i Udenrigsministeriet nogle steder har haft den planlagte effekt. Andre steder har effekten været minimal. Det er en organisation, hvor der ikke er et ensartet værdisæt. Dels eksisterer en række oprindelige værdier side om side med de nye. Dels er der store forskelle på, hvordan værdierne fra værdigrundlaget meningsudfyldes på tværs af ministeriet.Forfatterne har modtaget Ib Damgaard Petersen Prisen fra Institut for Statskundskab, Københavns Universitet for dette arbejde med organisationers værdiforandringer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.