Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
“Danmarks bedste flyver” er titlen på en ny bog skrevet af>> museumsinspektør René Rasmussen og udgivet af Historisk Samfund for Sønderjylland. (www.hssdj.dk) Forfatteren er dykket ned i en omfattende research af piloten Christian L. Johannsen (1890-1972). Som sønderjyde blev Johannsen i lighed med flere tusinde andre sønderjyder inddraget i Første Verdenskrig på tysk side. Som pilot var han krigsflyver 1917-1918.>> I 1919 flyttede han til Danmark, hvor han snart blev kendt som “Danmarks bedste flyver”.>> Det var ham, der kastede et Dannebrog ned over den store Genforeningsfest på Dybbøl i 1920. Det var ham, der fløj for den første kvindelige faldskærmsspringer i Danmark. Og det var ham, som gennemførte Danmarkshistoriens første luftbårne forbryderjagt. Efter et uheld med en trafikflyver i 1927 rejste han til Tyskland, hvor han fortsatte sin flyverkarrie, der bragte ham vidt omkring.>> I 1929 fløj han fra London til Amoy i Kina for den kinesiske flåde, og i 1931 krydsede han Atlanten i fly som den anden dansker. I 1930’erne blev han involveret i den tyske genoprustning og endte med rang af kaptajn i Luftwaffe.>> Denne fantastiske historie i en bog på 352 sider med ca. 170 illustrationer udrulles for første gang i sin helhed.>> Bogen koster 298 kr.
Denne bog beskæftiger sig overvejende med samtidige, danske digte. Den er et forsøg på at forstå både en række generelle træk og særlige karakteristika knyttet til digtene. Et væsentligt træk er den sproglige forunderlighed, der forefindes i disse digte, idet de adskiller sig fra andre digte, der har tydelige narrative forløb eller som er opbygget med udveksling af replikker, som vi kender det fra dramaer (skuespil). Denne forunderlighed viser sig i sprogets gådefuldheder samt den særlige retorik og formelle opbygning (strofer, vers, linjebrud, specielle mellemrum mellem ord osv.), der ofte er knyttet hertil. For at skelne dem fra narrative og dramatiske digte er de benævnt lyriske digte.Den sproglige forunderlighed gør også, at de adskiller sig fra de fremherskende diskurser, som vi støder på i vores hverdag hos lægen, på jobcenter, på uddannelsesinstitutioner, i politikeres tale osv. Denne forskel kan forstås som en omvæltning af sådanne diskurser. Digtenes lyriske form udgør brud med de diskurser, der dominerer vores samtid. Den sproglige forunderlighed udgør dog ikke kun brud hermed, men konfronterer også læseren med et sprog, som denne ikke bruger normalt. Lyriske digte udgør derfor en særlig sproglig begivenhed.
Vores samtid er domineret af en kapitalistisk diskurs, som kværner derudad og som har affødt en række kriser i f.eks. naturen (kæmpemæssige oversvømmelser, global opvarmning, plastik overalt, herunder i havet og menneskets krop, osv.) eller af finansiel art. Denne sidste krise er ikke økonomiske op- eller nedture, men er bestemt af, at kapitalismen brager af sted. At den ikke er til at stoppe. Men naturen svarer igen med katastrofer. Ud over de nævnte er der også pandemierne, sidste udgave heraf er covid-19. Ophobningen af atombomber – hvis blotte eksistens udgør en indledende brug af dem, bombningen udgør den optimale brug af dem – peger også på en endetid for menneskeheden. En apokalypse. Det største problem med endetiden er imidlertid, at den allerede synes at have indfundet sig. Katastrofen er, at vi ved, at katastrofen allerede er indtruffet. Katastrofens konsekvenser er blot ikke udfoldet helt.Denne bog sondrer, hvordan angst, skam, nydelse og depression hænger sammen med den kapitalistiske diskurs, populisme og racisme i endetidens æra. Med håb om, at bogen ikke blot kan skitsere, hvordan identitet, populisme og racisme bygger på en falsk totalitet, men at den også kan bidrage til at dæmme op for de værste af katastrofens konsekvenser.
Dette er en fortælling om en farefuld livsfærd for de unge krigere Hvea og Daam, vokset op i en mørk verden besmittet med vold og ondskab nedarvet fra undergangen passeret i det 21. århundrede. De er børn af to tilbageværende totalitære teknomagter – Domed Kosmos Berlin og New Mega Moscow – som bekriger hinanden for at få overherredømmet. Befolkningerne er holdt i et jerngreb som undersåtter og kanonføde. Øen Dark Land er hjem for uregerlige krigerstammer med deres styrke af humaniode dræberbotter, totalt overlegne mennesker, kaldet supraer. Dark Land bliver brugt som bufferzone mellem de krigsførende bystater med hensigten at hærde krigere, kyborgere, supraer og til at teste nye våben. I det arrede, vindblæste ruinlandskab dækkende det meste af øen kaster kamppatruljer fra de tre fraktioner sig ind i blodige sammenstød for at træne krigens kunst. Despoterne fra Domed Kosmos Berlin og New Mega Moscow ser fordele i at opretholde Dark Land-ordningen. Det er også en måde at holde den altødelæggende totalkrig fra døren – i det mindste for et stykke tid. Forskerne og ingeniørerne fra Supradivisionen i New Mega Moscow har opfundet medieuafhængig avanceret maskinintelligens kropsliggjort i en ny generation af supraer. Opdukken af tre prototyper på slagmarken trækker fronterne hårdt op og sætter tingene i bevægelse. En dødsensfarlig trussel og prøvelser lurer i kulissen, ikke mindst for den smukke krigerinde Hvea, kropskunstprydet med en selvfortærende drageslange. Vil Hvea og Daam slippe levende fra deres møde med Dark Lands hårdføre indfødte og den legendariske general Arkan? Situationen kalder på åbenhed, mod og handlekraft kun at finde i udvalgte få fra menneskenes rækker. I mørket stjernerne lyser klarest! Uddrag af bogen Hvea løftede hjelmvisiret op og kunne med ét smage salt i luften og lugte havet. Dette til trods for at det fra den indtagede stilling ikke var muligt at se det smalle sund mellem den ødelagte by på den vestvendte kyst beliggende lige overfor Dark Land. Nogle høje ruinbebyggelser blokerede havudsigten fra stedet. Spetsnaz-teamet fra New Mega Moscow var ved at være i taktisk position til at indlede angrebet på en mindre gruppe low-techere. Patruljen havde sporet og jaget gruppen fra indlandet helt ud til ruinbebyggelserne ved Øresunds vestlige kystlinje. De havde i desperation forsøgt at undslippe ved at søge ind i denne højhusbebyggede bydel på en mindre ø i udkanten af det ødelagte urbane område. Det var en forkert beslutning. Den eneste flugtvej, de havde tilbage, var en svømmetur til Dark Land. Havde jeg været i deres situation, var jeg hoppet i og havde crawlet som en gal. Den chance var forpasset. Det var enden for disse stakler. Hvea gøs en smule ved tanken. Om forfatterenI 2016 faldt valget på Amager Strand efter mere end tyve år med bopæl i udlandet, da familien stod overfor at skulle flytte tilbage til Danmark. Forfatteren er gift og far til to. En eksamen i erhvervsjura kombineret med en lederuddannelse i Forsvaret ledte af livets kringlede veje til medejerskab af startups i ind- og udland. Efter hjemflytningen tog karrieren en drejning med et embedsmandsjob. Familielivet, iværksætteri, træning, videbegærlighed over for en vifte af emner, rejser og rekreativ dykning rundtom i verden har stået i centrum for forfatterens voksenliv.
Sprog og Affekt er en grundlæggende indføring i den lacanianske psykoanalyses hovedtemaer ved lektor emeritus og praktiserende psykoanalytiker René Rasmussen. Gennem otte kapitler, der i vanlig lacaniansk stil er afholdt som mundtlige seminarer og derefter transkriberet, introduceres det ubevidste, det reelle, det imaginære og den symbolske orden, begæret, manglen, analysen, den store Anden og de fire diskurser. Bogen er således et oplagt sted at starte for enhver, der ønsker at stifte et nærmere bekendtskab med en af de vigtigste strømninger i den psykoanalytiske tradition.
Støttet af Statens kunstfond ”Dansk litteratur i Danmark”Stilheden brænder er en digtsamling, der bevæger sig mellem tekster om flygtninge, asylansøgere, skæve portrætter af selvbiografisk art, kvinders flagrende fascination, sprogets galskab og musik. Selvom digtene spænder over forskellige temaer, er de holdt sammen af en særlig sproglig finurlighed og grundtone. Rasmussens lyriske univers er i øvrigt inspireret af bl.a. Bob Dylan, Peter Laugesen og Arthur Rimbaud.Tidligere udgivelser: Lettet. Det poetiske bureau, 2009.Sprogets knogle. Det poetiske bureau. 2010. Blackeman / Galovre. Det poetiske bureaus forlag, 2011. Lysord. Det poetiske bureaus forlag, 2014. Øgleskrig. Forlaget spring, 2015.
Hvad er mental sundhed? Hvad er en psykisk diagnose – og hvad betyder det? Store spørgsmål, som flere og flere berøres af, ikke mindst fordi diagnosernes antal øges, og en diagnose skal der til for at kunne få en behandling i sundhedssystemet.Har du hørt om DSM 5 – en blandt læger og medicinalindustrien internationalt udbredt manual for, hvad der kan kaldes en psykisk sygdom? For hver ny udgave af DSM kommer der nye diagnoser til, men hvad bygger de på og hvordan spiller sociale forhold og miljø ind? Medicinalindustri har naturligvis straks nogle piller, der kan afhjælpe diagnosen. Hvem der bliver helbredt af det, er der delte meninger om.Hvorfor får vi medicin, og hvad betyder medicinalindustriens profit for folkesundheden? Det er den slags emner, der tages op i denne bog.René Rasmussen, f. 1954, er litterat, mag.art., ph.d. og praktiserende psykoanalytiker. Han har været ansat som lektor på KUA og har udgivet en lang række bøger om litteratur (bl.a. James Joyce, Henrik Bjelke) og om psykoanalyse.
Sidste århundredes ultimative moderne roman, James Joyces ULYSSES udsat for en psykoanalytisk læsning af den velorienterede litterat.
Litterære analyser af Dennis Potter, Joyce, Kafka, Henry James m.fl. på baggrund af Lacan.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.