Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vejledning er kommet i fokus i alle aspekter af karriere- og uddannelsesvalg, og pædagogiske forskere taler ligefrem om en vejledningsekspansion. Denne nye og opdaterede udgave af Vejledningsdidaktik gør det nemt at tilrettelægge vejledning i et læringsperspektiv. Det handler om kompetencer og Career Management Skills udfra den tanke, at vi alle har en karriere, som vi skal lære at tage vare på. Vejledning er efterhånden indlejret over alt, og der er derfor i højere grad end nogensinde før brug for en læringsorienteret og didaktisk tilgang til vejledning. Vejledningsdidaktik tager studie- og uddannelsesvejledere i hånden og hjælper dem med at perspektivere, reflektere over og evaluere deres vejledningspraksis. Bogen undersøger vejledningsdidaktik som begreb og dets potentialer fra forskellige teoretiske ståsteder, i forskellige kontekster og i forhold til forskellige metoder og målgrupper. Bogen indledes og afsluttes med et videnskabsteoretisk blik på vejledningsdidaktik og læring. Vejledningsdidaktik henvender sig til vejledere og lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, til vejledere i Studievalg Danmark samt A-kasser, fagforeninger og jobcentre, til professionelle i den kommunale ungeindsats og på FGU-institutioner. Endelig henvender bogen sig til studerende på diplom- og masteruddannelser i vejledning. Bogens forfattere er Grethe Fogh Nielsen, Peter Plant, Randi Skovhus, Trine Harck, Rita Buhl, Christian Tang Lystbæk og Finn Thorbjørn Hansen.
Med Karrierevejledning og bæredygtighed gør forfatterne et indspark til debat om, hvordan karrierevejledning og bæredygtighed hænger sammen – og hvordan de ønsker at sætte bæredygtighed på dagsordenen.De anlægger en bredere vinkel i stedet for at fokusere på den individuelle livsbane, der så ofte ligger til grund for 'det at gøre karriere'. For individets karriere og livsbane står ikke alene, men griber ind i andres. Derfor bør man som karrierevejleder fokusere på, hvilke konsekvenser dette har for det individuelle valg, også set fra et bæredygtigt perspektiv. Der mangler stadig debat i vejledermiljøet om, hvad og hvordan man bedst muligt kan få implementeret bæredygtighedstanken i sin vejlederpraksis. Hvordan bærer man sig så ad? Det hjælper Karrierevejledning og bæredygtighed med.
Når børn og unge skal lære om uddannelse, job og arbejdsliv, kræver det, at lærere og uddannelsesvejledere ved, hvilke aktiviteter der kan understøtte elevernes erfaringer og refleksioner. Undervisningen skal gøre eleverne nysgerrige og give dem lyst til at undersøge uddannelse og arbejdsliv. De skal opnå indsigt i mangfoldigheden af karriereveje og forskellige jobs betydning i samfundet. Undervisningen skal desuden danne grundlag for den uddannelsesvejledning, eleverne får tilbudt i udskolingen. De skal finde tryghed i og mod til at træffe deres egne valg. Med afsæt i eksempler og øvelser viser bogens forfattere, hvordan lærere kan lave inddragende, motiverende og undersøgende undervisning, så eleverne får en nuanceret viden om uddannelse og job. Samtidig giver bogen en teoretisk baggrund for arbejdet med karrierelæring i skolen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.