Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne grundbog, den første af sin art i Danmark, sætter fokus på udsatte børn og unge. Vores viden om udsatte børn og unge trækker på et vidt forgrenet forsknings- og praksisfelt med tilknytning til både det psykologiske, det psykiatriske, det sundhedsvidenskabelige og det samfundsvidenskabelige område. Det kan derfor være vanskeligt at få klarhed over, hvilke børn og unge der egentlig er tale om, hvordan udsathed viser sig, og hvilken betydning det at være udsat har for de pågældende børns og unges liv og udvikling.I bogen præsenteres forskellige dominerende teoretiske perspektiver, temaer og udfordringer fra praksis knyttet til udsathed. Desuden inddrages de udsatte børns og unges egne forståelser og perspektiver.Udsatte børn og unge – en grundbog henvender sig til både studerende og praktikere inden for det socialpædagogiske område, der beskæftiger sig med udsatte børn og unge.Bogens redaktører er alle tilknyttet Institut for uddannelse og pædagogik ved Aarhus Universitet, Campus Emdrup. De har tidligere sammen redigeret Socialpædagogik – en grundbog.
"Klassisk og moderne psykologisk teori" er en indføring i psykologiens centrale teorier, personer, temaer og begreber.Bogens første del er en kronologisk gennemgang af psykologiens udvikling fra 1879, hvor Wilhelm Wundt etablerede det første psykologiske laboratorium, til nutidens dominerende teorier og begreber. Bogens anden del er bygget op om centrale temaer i psykologien og her introduceres læseren til teorier om bl.a. tilknytning, bevidsthed og selvet."Klassisk og moderne psykologisk teori" præsenterer og gennemgår de enkelte teoriers baggrund og grundideer. Hvert kapitel indeholder endvidere korte biografiske oplysninger om teoriernes ophavsmænd samt en oversigt over nøglebegreber og definitioner.En fyldig litteraturliste, der medtager både originalværker, skandinaviske oversættelser og den vigtigste sekundær litteratur på området, suppleret af omfattende navne- og emneindeks gør bogen anvendelig som opslagsværk og som redskab til litteratursøgning.
Med denne introduktion eksponeres den positive psykologi som videnskab og praksisfelt i et dansk perspektiv. Bogen beskriver den positive psykologis historie, udvikling og hovedstrømninger inden for feltet - bl.a. lykke, velvære, optimale tilstande, flow, læring, klinisk psykologi og coaching psykologi m.m. Bogens målgruppe er videregående uddannelser, efteruddannelse samt praktiserende psykologer som arbejder med og har interesse for den positive psykologis muligheder. Anders Myszak er cand. psych og selvstændig erhvervspsykolog. Simon Nørby er cand.psych og Ph.d. stipendiat ved Københavns Universitet.
Kognitionspsykologi er videnskaben om, hvordan vi opfatter, lagrer og anvender information og viden. Sagt med andre ord beskæftiger feltet sig med, hvordan vi erkender, forholder os til og reagerer på den materielle, personlige og sociokulturelle verden. Denne bog giver en omfattende introduktion til kognitionspsykologien og dækker feltets hovedområder, herunder perception, opmærksomhed, korttids- og langtidshukommelse, tænkning, vurdering og beslutningstagning, sprog, emotioner og bevidsthed. Bogen tager udgangspunkt i klassisk forskning, men skildrer også den nyeste forskning i fx hverdagslivets kognition og i hjernens funktioner. Bogen indeholder eksempler, illustrationer og refleksionsspørgsmål samt interview med skandinaviske forskere.
Få mulighed for at identificere og reflektere over forskellige udviklingsforståelser i pædagogisk praksis med denne bog, som giver dig, der er pædagog eller pædagogstuderende, mulighed for at udvikle egen og fælles praksis ud fra brede og mangefacetterede forståelser af menneskers udvikling. Du vil blive introduceret for en række bud på, hvordan udvikling kan forstås ud fra forskellige psykologiske perspektiver. Hensigten er at give dig et vidensgrundlag om menneskers udvikling gennem forskellige psykologiske teoridannelser. Det vil give dig en forståelse af, hvilke forudsætninger børn, unge og voksne kommer med, og hvilken betydning pædagogen og det pædagogiske miljø har. Du vil blive præsenteret for syv teoretiske perspektiver inden for en bred og moderne forståelse af udviklingspsykologien.De syv perspektiver er:1. Tilknytningsteori2. Relationspsykologi3. Kognitionspsykologi4. Neuropsykologi5. Adfærdspsykologi6. Sociokulturelle perspektiver7. Kritisk psykologiDenne bog er en trykt bog, men findes også som i-bog.
Redigeret af Claus Holm og Louise Bøttcher96 procent af alle skolesøgende børn skulle inkluderes i den almindelige undervisning. I dag – ti år efter loven om inklusion blev en realitet – er der ikke alene betydelig politisk skepsis over for et så ambitiøst tal, men også over for om inklusion og den inkluderende institution overhovedet er det rigtige ideal. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil varslede allerede tilbage i 2019, at hun ville gøre op med inklusionsreformen. Men hvad bør hun sætte i stedet for den?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.