Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Efter at have levet en skyggetilværelse i dansk kunsthistorie er interessen for billedkunstneren Elisabeth Jerichau Baumann (1819-1881) kun vokset de seneste år. Breve fra London kommer helt tæt på mønsterbryderen, outsideren og ikke mindst foregangskvinden.Da Elisabeth Jerichau Baumann savnede anerkendelse fra det danske kunstmiljø, rejste hun til London for at skabe sig en international karriere. Det lykkedes, og den historie fortælles nu for første gang. Fra midten af 1800-tallet og 20 år frem arbejdede hun ihærdigt på at skabe sig et navn i London, hvor hun udstillede og solgte sine malerier. Hun blev tilknyttet et af byens mest prominente gallerier, og flere af hendes billeder blev vist på Buckingham Palace.Elisabeth Jerichau Baumann var en uhyre flittig brevskriver. Størstedelen af hendes breve fra London har aldrig før været offentliggjort, men beretningerne hjem til ægtemanden Jens Adolf Jerichau og parrets mange børn giver et enestående indblik i mødet med den moderne, victorianske kunstverden og det imponerende netværk, hun opbyggede i storbyen.Med Breve fra London belyses et overset kapitel af Jerichau Baumanns langvarige kontakt med engelsk kunstliv, og kunsthistorikerne Sine Krogh og Birgitte Fink skaber med bogen et nuanceret portræt af en utraditionel maler, som blev en foregangskvinde i dansk kunst. Hun markerede sig på lige fod med sine mandlige kolleger, kunne promovere sig selv og forstod til fulde at kombinere sit kunstneriske talent med evnen til at skaffe nye bestillinger.Ny Carlsbergfondet igangsatte i efteråret 2015 digitaliseringsprojektet Kilder til Dansk Kunsthistorie (KTDK). Breve fra London er første bind i den skriftserie, der udspringer af projektet. Andet bind udkommer i september 2018 og vil præsentere guldaldermaleren Johan Th. Lundbyes dagbøger.
Den danske kunstverden vidste hverken ud eller ind, da den polsk-tyske maler Elisabeth Jerichau Baumann gjorde sin entré i København i 1848. Hun havde giftet sig med den berømte billedhugger Jens Adolf Jerichau og insisterede på at leve af sin malerkunst. Ikke nok med, at hun var kvinde: Hun malede for tysk, for internationalt, for udansk.Elisabeth Jerichau Baumann udfordrede datidens forestillinger om, hvad en kvinde formåede, og hun forsøgte, trods kritik og kampe, at forene familieliv og karriere. Da hun ikke blev accepteret som dansk, gjorde hun den kosmopolitiske kunstneridentitet til sit særkende. Det betød, at hun blev kendt uden for Danmarks grænser, men også at hun måtte finde sig i, at hendes danskhedsfølelse blev mistænkeliggjort hjemme.Trods kritikken blæste Elisabeth Jerichau Baumann aldrig omkuld, men blev stående. Netop det er værd at huske i dag, hvor danske kvinder på tværs af etnicitet og alder stadig kæmper for mere synlighed, accept og indflydelse. Denne udgivelse er den første af sin slags om kunstneren, der kombinerer en kunst- og kvindehistorisk tilgang.Udgivelsen er en del af bogserien Kunstens kvinder, der formidler forskningsbaseret viden om både oversete og mere kendte kunstnere fra det 19. og 20. århundrede. Bøgerne aktualiserer kvindernes livsvilkår, deres kunst og karriere i et kvindehistorisk og formidlingsorienteret format.
Artikel fra temp - Tidsskrift for Historie nr. 25 udgivet december 2022.
Den danske kunstverden vidste hverken ud eller ind, da den polsk-tyske maler Elisabeth Jerichau Baumann gjorde sin entré i København i 1848. Hun havde giftet sig med den berømte billedhugger Jens Adolf Jerichau og insisterede på at leve af sin malerkunst. Ikke nok med, at hun var kvinde: Hun malede for tysk, for internationalt, for udansk.Elisabeth Jerichau Baumann udfordrede datidens forestillinger om, hvad en kvinde formåede, og hun forsøgte, trods kritik og kampe, at forene familieliv og karriere. Da hun ikke blev accepteret som dansk, gjorde hun den kosmopolitiske kunstneridentitet til sit særkende. Det betød, at hun blev kendt uden for Danmarks grænser, men også at hun måtte finde sig i, at hendes danskhedsfølelse blev mistænkeliggjort hjemme.Trods kritikken blæste Elisabeth Jerichau Baumann aldrig omkuld, men blev stående. Netop det er værd at huske i dag, hvor danske kvinder på tværs af etnicitet og alder stadig kæmper for mere synlighed, accept og indflydelse. Denne udgivelse er den første af sin slags om kunstneren, der kombinerer en kunst- og kvindehistorisk tilgang.Bogen er en del af serien 'Kunstens kvinder', der formidler forskningsbaseret viden om både oversete og mere kendte kunstnere fra det 19. og 20. århundrede. Bøgerne aktualiserer kvindernes livsvilkår, deres kunst og karriere i et kvindehistorisk og formidlingsorienteret format.
Cultural differences are often the trigger for conflict – whether politically motivated or arising from dissonant understandings of national culture. But what we regard as distinctive today in our cultural heritage or day-to-day cultural experience is deeply rooted in the rich diversity of the national currents of the nineteenth century. Culture and Conflict: Nation-Building in Denmark and Scandinavia, 1800–1930 explores the many strands of Danish and Scandinavian culture that helped to shape these cultural identities.The sixteen contributions in this volume analyse how competing national agendas influenced the development of political life as well as literature, the visual arts, and music. A central theme is the cultural conflicts that formed an essential part of nineteenth-century nation-building. Culturally as well as politically, boundaries were drawn up, ideologies were formulated and discussed, and determined attempts were made to suppress divergent cultural voices in the drive to forge strong national or Scandinavian narratives. The results of these conflicts were the enduring cultural struggles that form the subject of this volume.The contributions at hand, by scholars from Denmark, Britain, Norway, the United States, and Germany, bring a broad and interdisciplinary perspective to bear on these distinctively Nordic themes. Aimed both at students and at established scholars, the chapters discuss the many facets of nationalism, its cultures, and its countercultures, as well as revisiting the historiography of the 1800–1930 period with a more pluralistic approach.
Cultural differences are often the trigger for conflict – whether politically motivated or arising from dissonant understandings of national culture. But what we regard as distinctive today in our cultural heritage or day-to-day cultural experience is deeply rooted in the rich diversity of the national currents of the nineteenth century. Culture and Conflict: Nation-Building in Denmark and Scandinavia, 1800–1930 explores the many strands of Danish and Scandinavian culture that helped to shape these cultural identities.The sixteen contributions in this volume analyse how competing national agendas influenced the development of political life as well as literature, the visual arts, and music. A central theme is the cultural conflicts that formed an essential part of nineteenth-century nation-building. Culturally as well as politically, boundaries were drawn up, ideologies were formulated and discussed, and determined attempts were made to suppress divergent cultural voices in the drive to forge strong national or Scandinavian narratives. The results of these conflicts were the enduring cultural struggles that form the subject of this volume.The contributions at hand, by scholars from Denmark, Britain, Norway, the United States, and Germany, bring a broad and interdisciplinary perspective to bear on these distinctively Nordic themes. Aimed both at students and at established scholars, the chapters discuss the many facets of nationalism, its cultures, and its countercultures, as well as revisiting the historiography of the 1800–1930 period with a more pluralistic approach.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.