Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I Oplevelse og nærvær i litteraturundervisningen bringes forfatterne, litteraturen, kreativiteten, skriftsproget, oplevelsen og det hele menneske i centrum. Det bliver gjort ved, at der lægges vægt på kroppens betydning for læsningen og læseoplevelsen. Bogen rummer forskellige øvelser til at vække sindet eller åbne kroppen for oplevelsen af teksten hos eleverne. Peter Høeg har skrevet indledning og efterskrift til Oplevelse og nærvær i litteraturundervisningen, som er baseret på et litteratur- og fortælleforløb Peter Høeg gennemførte på Nr. Snede skole i foråret 2015. Forfatterne bag Oplevelse og nærvær i litteraturundervisningen er de to deltagende klassers dansklærere, Camilla Clausen og Janne Højrup Nielsen samt seminarielektor Søren Fanø.Pressen skriver:»Der [bliver] lagt vægt på kroppens og sindets betydning for læseoplevelsen og de unges kontakt til sig selv som en forudsætning for at være åbne over for litteratur.«– Peter Hald, Horsens Folkeblad »Udgangspunktet er imidlertid ikke målstyring til erhvervelse af viden og færdigheder om faglige begreber. Udgangspunktet er, at det hele menneske skal med i oplevelsen af litteratur […] samtidig er en af forfatternes hensigter, at eleverne arbejder sig frem mod selvberoenhed, det vil sige at kunne hvile i sig selv, opbygge egne værdier, som de kan styre efter i deres liv. De forholder sig til eksistentielle spørgsmål, som de alligevel tumler med […] Det er et eksempel på danskundervisning, der virker.«– Helge Christiansen, Folkeskolen
Hæftet fremstiller en model for læsning af ældre, skønlitterære tekster i danskundervisningen. Modellen skaber rammer for læsning i klassens fortolkningsfællesskab og giver plads til at tale om teksten og om læsernes oplevelser af teksten. Denne model for en nærværende læsning er hermeneutisk og fænomenologisk inspireret. Læseforståelsen bevæger sig mellem tekstens del og helhed og gennem fire faser i den litterære læsning: fokus på værkets verden, værkets æstetik, værkets holdning og værkets kontekst. "Nærværende læsning" kan inspirere til læsning af ældre tekster på alle klassetrin.
Børn og voksne lever i dag i en billedverden, men formidlere af litteratur står stadig lidt tøvende over for at inddrage billedlitteraturen i deres arbejde. Det vil forfatteren til denne bog gerne ændre ved at vise, hvor let billedlitteratur – bl.a. billedbøger, grafiske fortællinger og tegneserier – kan bringes i spil:I begyndelsen var billedet præsenterer et stort udsnit af udfordrende, provokerende, smuk og eksperimenterende nyere billedlitteratur. Bogen rummer bl.a. fem konkrete formidlingsforslag, der vil inspirere læseren til selv at kaste sig ud i at tilrettelægge forløb. Billedlitteraturen kan være et elastisk, ja stjernesøgende springbræt for æstetiske oplevelser og filosofiske samtaler – fx på biblioteket, i skolen eller til konfirmationsforberedelsen.Med gennemgående vignetter af Kamila Slocinska.
Med Jesper Wung-Sung. Et forfatterskab tegner Søren Fanø et portræt af en af tidens mest læste forfattere i skolens ældste klasser.Bogen er ikke alene en præsentation og analyse af forfatterskabets romaner, noveller og billedbøger, Søren Fanø kommer også med konkrete bud på, hvordan der kan arbejdes med de enkelte værker i undervisningen.Pressen skrev:»Bogens store styrke er imidlertid, at den betragter litteraturen som et uomgængeligt dannelses- og udviklingsredskab for børn og unge … Efter mange år med nedprioritering og mistænkeliggørelse af humanistiske værdier og deres potentiale i samfundslivet er det velgørende at se, at der stadig findes nogen derude, som tør og vil slå et slag for litteraturens kraft - og som samtidig gider introducere danske læsere til nogle af de tanker, der tænkes andre steder end her på bjerget.«**** - Jens Eichler Lorenzen, Fyens Stiftstidende»Det fornemmeste ved Søren Fanøs monografi er, at man som dansklærer kan slå oppå et hvilket som helst Jesper Wung-Sung-værk, få en kortfattet og klog gennemgang af værket, og i tilgift kan man så hente ideer til undervisning … en smuk og interessant bog om et vigtigt – og stadig ungt – forfatterskab i dansk børne- og ungdomslitteratur.«- Bent Rasmussen, Skolebiblioteket »Det er et imponerende arbejde, Søren Fanø har udført med denne solide gennemgang af et overordenligt væsenligt forfatterskab […] Bogen bør stå på ethvert pædagogisk læringscenter på lærerhylden. I virkeligheden bør den stå på enhver dansklærers egen reol, men det er måske at tage munden lidt for fuld.«- Eiler Jensen, Børn & Bøger
Relationskompetencer er udpeget som en af de væsentligste lærerkompetencer. Det er åbenlyst, at relationer har afgørende betydning for både elever og lærere i skolen, men indtil videre er det kun undersøgt i begrænset omfang, hvordan man som professionel og som studerende på læreruddannelsen kan arbejde målrettet med at udvikle relationskompetencer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.