Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Coaching – fokus på samtalen præsenterer forskellige filosofiske og teoretiske perspektiver på coachingsamtalen og indeholder desuden analyser af autentiske coachingsamtaler, som finder sted i en organisatorisk kontekst. Bogens kapitler beskæftiger sig med forskellige tilgange til coaching, som de kommer til udtryk i teori og praksis. Der er særlig opmærksomhed på, hvordan coachen er til stede i samtalen og forvalter sin rolle. Emnerne i bogen spænder fra coachens personlige kvaliteter, evne til spejling, over betydningen af kontakt og kontrakt, oplevelsen af krop og mening til medarbejderens magt i coachingsamtalen. Coaching – fokus på samtalen er den tredje bog i serien om Organisatorisk Coaching. Den er skrevet af konsulenter, ledere og forskere, som arbejder med coaching i private og offentlige organisationer. Coaching – fokus på samtalen kan bruges på mellemlange og videregående uddannelser og henvender sig samtidig til ledere, konsulenter og andre forandringsagenter, der arbejder med coaching i en organisatorisk praksis.
Aktionsforskning handler om at forske gennem handlinger. Vel at mærke handlinger, man foretager på det sted, man undersøger, og sammen med dem, man undersøger. Typisk er det handlinger, der skal skabe udvikling og forandringer for dem, man undersøger sammen med. Det er der mange traditioner for og metoder til, som denne bog belyser gennem ti kapitler.At mennesket kan lære, er grundlaget for, at mennesket kan forske, udvikle og forandre. Derfor har bogen undertitlen i et læringsperspektiv. Bogens fokus er at udfolde netop læringsperspektivet i aktionsforskning, herunder hvordan forandring, læring og produktion af ny viden kan forstås som to sider af samme sag.Bogen falder i tre dele:Del 1: Teoretiske perspektiver på læring og deres betydning for forskning i organisationer.Del 2: Organisatorisk læring og ledelse i konkrete projekter.Del 3: Aktionsforskningens mange ansigter: fra private virksomheder til udvikling i lokalsamfund.Aktionsforskning – I et læringsperspektiv er skrevet af erfarne aktionsforskere og henvender sig til studerende, undervisere og forskere ved universiteter og professionshøjskoler.
Den tyske sociolog, Hartmut Rosa, er kendt for sin resonanstænkning. Resonans giver os liv, glæde og mening med tilværelsen og kan styrke vores følelse af at høre til i verden. Rosa påpeger, at vi kan opleve resonans i kærlighedslivet, familielivet, i venskaber, på arbejdspladser, gennem frivilligt arbejde, i mødet med kunsten og, for nogles vedkommende, endog i religiøse og politiske sammenhænge. Resonansen har dog trange kår i vores fortravlede, senmoderne samfund. Særligt under instrumentelle og konkurrenceprægede forhold har resonansen vanskeligt ved at trives, og der kan melde sig en følelse af fremmedgørelse. Når resonansen udebliver, mistrives vi, da vores relationer til omverdenen bliver afstumpede, hvilket i sidste ende kan føre til isolation, angst, depression og udbrændthed.Denne antologi diskuterer og perspektiverer Rosas resonanstænkning og dykker ned i aktuelle temaer, der relaterer sig til det organisatoriske liv, ledelse i praksis og de måder, vi indretter os på i det senmoderne samfund.
Coaching har de seneste år udviklet sig til et landskab, mange bevæger sig rundt i – som brugere, udøvende, undervisere, debattører… Der er dog stadig mange hvide pletter på landkortet. Hvad er f.eks. baggrund for coachingens tilsyneladende popularitet? Får brugerne reel kvalitet for pengene? Er der snarere tale om en hurtig modebølge, der snart vil blive afløst af en ny?I denne bog inviteres læseren med på vandreture i nogle af Coachingens landskaber. Forfatterne, der er alle tilknyttet Aalborg Universitet, stiller skarpt på temaer og tendenser, der virker frapperende, vækker undren og bør undersøges nærmere over de næste år. Forfatterne åbner op for fire tilgange, og disse er: Makroniveauet - Coachingsamtalens samfundsmæssige og filosofiske indlejring. Mesoniveauet - Coaching som læringssamtale i organisationer. Mikroniveauet - Ind i samtalen, dialog og relation. Coachingens pædagogik - Hvordan undervises i coaching Hvert kapitel er en begyndende rejse, som skal invitere læseren til at forholde sig professionelt til coaching som et forskningsfelt, der i fremtiden vil påvirke organisationsudvikling i væsentlig grad. Bogen er den første i en serie, og vil efterfølges af fire udgivelser, der udspringer af de fire tilgange. Ambitionen er at løfte kvaliteten af coaching i individuelle og organisatoriske sammenhænge. Forfatterne til de fem bøger i serien er Søren Willert, Erik Laursen, Ulla Thøgersen, Nicolaj Stegeager, Helle Alrø, Søren Frimann og Poul Nørgård Dahl fra Aalborg Universitet. Redaktør Jakob Nørlem kommer fra Attractor.
Når organisationer udfordres af foranderlighed, usikkerhed og kompleksitet, er der behov for nye forståelsesrammer at lede ud fra.NYE TENDENSER I ORGANISATION OG LEDELSE rummer 15 kapitler, der belyser og beskriver en række aktuelle tendenser og deres ledelsesmæssige og organisatoriske implikationer, herunder frisættelse, samskabelse, vilde problemer, bæredygtighed, globalt forvalterskab, resonansfællesskaber, regenerative organiseringer og meget mere.Hvilket nyt lederskab er nødvendigt, når man skal arbejde med frisættelse? Hvordan organiseres det nødvendige samarbejde på tværs af afdelinger og fagligheder, når komplekse problemer skal håndteres? Hvordan leder man i det hele taget en bæredygtig organisationsudvikling?Det er bare nogle af de perspektiver, du får relevante og inspirerende bud på i denne antologi, der er skrevet af forskere fra bl.a. universiteter og professionshøjskoler. NYE TENDENSER I ORGANISATION OG LEDELSE er målrettet ledelsesuddannelserne, især grundmodulet ’Organisation, udvikling og samskabelse’ på diplomuddannelsen i ledelse, men henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse både i praksis og i forsknings- og uddannelsesverdenen.
Organisationer bliver mere velfungerende og bæredygtige, når de ansatte inddrages aktivt som kompetente bidragydere i forandringsprocessen. Ledelse handler i dag ikke blot om at bedrive driftsledelse, men i høj grad om at facilitere vellykkede forandringsprocesser.Lederen som aktionsforsker peger på vigtigheden af dialog, anerkendelse og engagement i bestræbelsen på at skabe mening og samskabe bæredygtige løsninger på organisatoriske udfordringer. Det vellykkede aktionsforskningsprojekt kan føre til øget udvikling af organisationens kerneydelser og styrke arbejdsglæden og motivationen hos de ansatte.Desuden kan aktionsforskning understøtte udvikling af bæredygtige lærings- og arbejdsfællesskaber i organisationen som helhed.Lederen som aktionsforsker viser, hvordan lederen i rollen som aktionsforsker kan inddrage ansatte, brugere, klienter, borgere, kunder og andre relevante interessenter i udviklingen af organisationen.Bogen henvender sig til ledere, mellemledere og medarbejdere, der eventuelt er i færd med en efter- eller videreuddannelse, for eksempel en master eller en diplomuddannelse inden for områder som ledelse, organisation eller kommunikation. Bogen er tænkt som en hjælp til ledere, der gerne vil skabe læring, udvikling og forandring i egen organisation på engagerende og inddragende måder.
Formålet med denne antologi er at bidrage til at Indfange aktionsforskningens særlige kvaliteter og give bud på, hvordan aktionsforskning konkret og metodisk kan gøres - i et tæt samarbejde mellem forskere og praktikere om lokale og virkelighedsnære problemstillinger.Antologien kan bane vejen for udvikling og forskning, der søger at øge forståelsen af sociale og kulturelle processer frem for med tunnelsyn kun at fokusere på virkninger. Den kommer med mulige bud på, hvilke andre spørgsmål, man kan stille, end 'virker det?', når man undersøger samfundsfaglige og sociale fænomener - og hvordan aktionsforskning kan danne ramme og afsæt for at tilvejebringe mulige svar på disse spørgsmål.Samlet set fremstår antologiens bidrag som en præciserende og en innovativ helhed. Det præciserende består i, at bidragsyderne på kompetent vis tilsammen udpeger, hvad aktionsforskning er og ikke er - og hvilke udfordringer man kan støde på i denne forskningstilgang. Det innovative består i, at det i antologiens bidrag også analyseres, hvad aktionsforskning kan være i fremtiden.Bogen kan læses med udbytte af alle, som har deres hverdag på et universitet, en professionshøjskole, i en virksomhed eller i en kommune, og som ønsker at læse mere om, hvad aktionsforskning er, og hvordan forskning med afsæt i denne approach konkret kan gribes an.
Bogen giver læseren indsigt i og analytiske redskaber til at analysere tekster med Systemisk Funktionel Lingvistik som teoretisk grundlag. I bogen afdækkes sprogbrug, kontekst, tekstfunktion, teksttype, register og genre i forskellige typer af tekster - fx nyheder, anmeldelser, reklamer, fortællinger, beretninger, politiske kommentarer, propaganda, læserbreve, brugsanvisninger, instruktioner, lærebøger, fagbøger, videnskabelige og populærvidenskabelige tekster m.m. Teorien kan anvendes på alle former for verbal kommunikation, såvel skriftlige som mundtlige former for verbal kommunikation i forskellige medierede kontekster - skrift, radio, telefonsamtaler, TV, Internettet, ansigt-til-ansigt-samtaler etc. Bogen henvender sig til studerende, forskere og undervisere på universiteter og andre højere læreanstalter, som interesser sig for tekstanalyse, tekstlingvistik, (kritisk) diskursanalyse og systemisk funktionel lingvistik.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.