Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det var en ganske almindelig dagbog, jeg gav mig i kast med. Intet bemærkelsesværdigt eller nyt under solen i det. De familiemedlemmer og venner, jeg var i kontakt med, og som kendte til mit ophold og projekt, kunne umiddelbart have en interesse i mit kortvarige liv i det romerske, mente jeg, og derfor skrev jeg dagbogen og mailede den hjem i 4 dele i løbet af mit ophold. Reaktionen på mine dagbogsoptegnelser var overraskende på den måde, at både familie og venner, der modtog dem, meldte tilbage, at de fandt det yderst interessant at få oplevelser fra og om Rom på denne måde, dvs. at udforske og opleve en by som Rom "På sporet af ...". I første række kom jeg til alle de steder, man skal besøge og se, for der havde billedhuggeren Jerichau og malerinden Elisabeth Jerichau også været, men samtidig blev jeg ført til andre og meget interessante steder, hvor jeg som normal og almindelig turist ikke ville være kommet. Derved er mit ophold blevet væsentligt meget rigere og mere interessant. Og jeg har fået et langt mere intimt kendskab til Rom både i et fortidigt, men også i et nutidigt perspektiv.
Denne bog viser en ukendt side af en af de helt store tegnere i Danmark, den geniale Claus Deleuran – mindst lige så genial som Storm P. Mest kendt er han for sine tegneserier, ikke mindst REJSEN TIL SATURN, som blev filmatiseret, og THORFINN samt den store, men desværre uafsluttede ILLUSTRERET DANMARKSHISTORIE FOR FOLKET.Claus Deleuran tegnede desuden for en lang række af tidsskrifter og aviser, fra Unge Pædagoger til Ekstra Bladet. I perioden fra 1968-1972 havde han et betydeligt samarbejde med Socialdemokratiets to ungdomsorganisationer Frit Forum og DSU og var knyttet til Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Det Kooperative Fællesforbund og Fællesforeningen af Danmarks Brugsforeninger.Bogen fokuserer på Claus Deleurans virke for arbejderbevægelsens forskellige grene og indeholder over 100 politiske, satiriske og oplysende tegninger fra denne tid. De fleste for første gang siden de blev trykt samlet her.
Navnet Jerichau har været mig bekendt siden min tid på Københavns Universitet. Dengang kom jeg dagligt til Hovedbygningen på Frue Plads, og derfor gik jeg ofte forbi statuen af David foran Frue Kirke, og her så jeg navnet Jerichau i bunden af statuen. Ved besøg på Statens Museum for Kunst havde jeg set Panterjægeren med navnet Jerichau, og naturligvis kunne man se navnet Jerichau på mange af Glyptotekets statuer og figurer. Ligeledes havde jeg på et vist tidspunkt set billeder af maleren Jens Adolf Jerichau på udstillingen på Lousiana. Og jeg havde også lagt mærke til, at maleriet ”Danmark” var malet af Elisabeth Jerichau- Baumann. Sammenhængen mellem disse 3 kunstnere havde jeg imidlertid aldrig rigtigt tænkt over. Men der var – og er – en sammenhæng. Det fandt jeg så ud af, da jeg en dag mødte en rigtig levende Jerichau – i kød og blod – under et ophold på klostret San Cataldo ved Amalfi i det sydlige Italien. Det var mit første møde med billedkunstneren Jan Holger Jerichau, oldebarn af det berømte ægtepar, billedhuggeren Jens Adolf Jerichau og malerinden Elisabeth Jerichau-Baumann og nevø af maleren Jens Adolf Jerichau. Det vakte min interesse og gav stof til eftertanke. Det er så hensigten med denne bog at gøre rede for kunstnerslægten Jerichau i historisk perspektiv og med udgangspunkt i den (foreløbig) sidste udøvende kunstner på stammen, Jan Holger Jerichau. Nærværende fortælling om kunstnerslægten Jerichau er en beretning om det usædvanlige og helt enestående i, at så mange medlemmer af familien over så lang en årrække har kunnet føre den kunstneriske tradition videre. De enkelte familiemedlemmer vil blive beskrevet som kunstnere og mennesker. Med hver deres fortrin og hver deres mangler og svagheder. Deres værker vil blive omtalt så udførligt som muligt. Vurderingen af arbejderne hentes fra udsagn af kunstkendere og kunsteksperter, som på forskellige tidspunkter har givet deres mening til kende i bøger og artikler. Mit ærinde er at gøre rede for lykke og ulykke ved det kunstneriske gen som arv fra generation til generation i slægten Jerichau.
De mange rejser, jeg har foretaget gennem en lang årrække, har været på forskellige måder. Det har været på stop, på tommelfingeren, som blaffer alt efter, hvad man kalder den måde at rejse på. Det har også været med tog, i egen bil og med fly. Alle rejser har givet mig oplevelser, men det har ikke altid kun været på plussiden. Ind imellem er forventningerne ikke blevet opfyldt. Det har ikke altid kørt på skinner. Af og til har det været nødvendigt at ændre, at sadle om for at komme på rette kurs.Når det var tilfældet, var det ærgerligt og frustrerende, men i tilbageblikket kan det også føjes ind under oplevelse, om end med negativt fortegn.Det er noget, som af og til kan ske, men som også er til at få styr på med en god del overbærenhed og tålmodighed. De fleste rejsende er kommet ud for noget lignende.Igennem årene med rejser har der været en skyggeside med forskellige overraskende, ubehagelige og ligefrem farlige situationer. Det har været oplevelser, som har givet noget nyt, men dog af en sådan art, at jeg gerne ville have været dem foruden.Men sådan er det at rejse. På både den ene og den anden måde - på landevejen til fods eller i bil, ad skinner eller ad luftvejen – der følger oplevelser med.
"Modvind" er en fortælling om et særligt livsforløb, om en enkelt persons liv op ad bakke, et liv i tiltagende modvind, en tilværelse styret af skæbnen og tilfældet. Bogen fortæller om den irskfødte Malcolm McDermott, der som ganske ung mister sin kone. Hun dør på grund af et svagt hjerte. Han står tilbage med fire små og mindre børn. Fra det øjeblik ændres hans liv ved et spil af tilfældigheder. Efter god irsk skik tog familien sig af børnene, mens Malcolm færdiggjorde sin uddannelse. Mange år senere kom det frem, at hans tre piger var blevet seksuelt misbrugt af en svoger, som godt nok bliver dømt, men det fører til stor splittelse i familien, hvor man ikke vil se sandheden i øjnene. Argumentet er, at det var pigernes egen skyld. Malcolm og pigerne står alene i en uforsonlig broder- og familiestrid opstået på baggrund af uforstand og snæversyn på den ene side – og på den anden Malcolms sorg, vrede og uforsonlige bitterhed. At lære af dette er et væsentligt formål med at fortælle denne historie, som - med Malcolm McDermotts egne ord – henvender sig til ... alle og enhver, som læser denne bog, og som finder ligheder i deres eget liv, udtrykkes her en bøn om at råbe op, ikke at lide smerten i tavshed. Til syvende og sidst er der ingen beskyttelse i tavsheden. Hemmelighed ene og alene beskytter den skyldige pædofile. Vær ikke skræmt af familiære problemer, som beskrevet her. Tiderne har ændret sig, og folk ved bedre nu.
"Evnen til at indsætte sin egen tids, sit eget livs tydninger i traditionens billede, i de overleverede former, er måske Jan Holger Jerichaus egentlige slægtsarv. Den kommer til udtryk i hans nok hidtil største træskulptur, der som titel har mottoet fra Jens Adolf Jerichaus sidste udstilling i 1916: Til skønheden. Træet giver som materiale en frihed, men har også sin egen formmæssige og skulpturelle logik, der kalder på en bevægelse i højden. I kraft af materialets natur kan træet blive til et højsæde, til en søjle eller en stele, hvis det da ikke danner en analogi til den menneskelige skikkelse i sin vækst. Til skønheden rejser sig drejende i rummet med sin forgyldte krone som en fri plastisk omskrivning og sammenfatning af nogle af de figurmotiver, der prægede Jens Adolf Jerichaus maleri. Men skulpturen repræsenterer tillige en frigørelse, opnået som resultat af et årelangt arbejde." (Troels Andersen i Billedkunst oktober 2006).
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.