Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Paul Tillich er en af de mest betydningsfulde teologer i nyere tid og måske mere aktuel i dag end nogensinde. Om det gælder forholdet mellem kirke og kultur, mellem religion og modernitet eller spørgsmålet om gudsbegrebet er Tillich en væsentlig og uomgængelig samtalepartner. Ja, man kan næppe forstå den religionspædagogiske debat i dag uden at kende Tillich som baggrund. Han fastholder, at religion ikke kan marginaliseres i en privatsfære, men er en uundværlig dybdedimension i kultur, samfund og menneskeliv. Den religiøse dimension indeholder artikler, der spænder fra Tillichs syn på kultur og politik, hans religionsbegreb og skelsættende korrelationsmetode, til hans overvejelser om gudsbegrebet - alt sammen sat i relation til den religionspædagogiske debat.Bidrag af Kjeld Holm, Svend Bjerg, Troels Nørager, Eberhard Harbsmeier og Steffen Johannessen.
Pædagogisk praksis indgår i et stort og på mange måder frygtindgydende projekt: Menneskets frembringelse. Hvor filosofien de senere årtier har sat markante spor i diskussionen af den biologiske side af menneskets frembringelse, er den filosofiske refleksion over den pædagogiske side af sagen foregået mere ubemærket. Biotekniske indgreb forekommer mere principielle end pædagogiske. Det fornyede politiske fokus på det pædagogiske område og nye pædagogiske teknologier rejser imidlertid også filosofisk og samfundsmæssigt presserende spørgsmål om, hvad mennesket er og skal være, hvad der er muligt - og med hvilken ret der overhovedet gribes ind pædagogisk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.