Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Gennem natten er en barsk og eksistentialistisk rejse ind i den norske familiefar Karl Meyers mørke indre. Efter sønnens selvmord forlader Karl sin kone og datter og flakker rundt i forsøget på at finde en måde at lukke såret efter sin søns død. Men det, Karl søger, eksisterer kun i hans eget indre, og ikke alle sår kan læges. Gennem natten (2011) blev Sæterbakkens sidste roman og foreligger hermed for første gang på dansk ved Allan Lillelund Andersen. Nummer 1 i serien Nordiske Fortællere
"Stig Sæterbakken var en af de vigtigste forfattere i denne generation, ikke mindst fordi han forsvarede og forsøgte at gribe det, som skete uden for centrum, i det menneskeliges marginaler, der hvor ingenting er givet, men alt må tages."– Karl Ove KnausgaardDer, hvor jeg tænker, er der altid mørkt indeholder tre essays, der oprindeligt udkom enkeltvis og blev udgivet samlet i 2012, samme år som Stig Sæterbakken døde for egen hånd.Denne omstændighed kan farve læsningen af teksterne, der kredser om emner som skam, selvmord og håbløshed.Som titlen antyder, er grundtonen pessimistisk, og desperationen driver ned ad siderne. Men teksterne vidner også om Sæterbakkens selvironi, hvor det desperate og latterlige går hånd i hånd: "Hallo? En 44 år gammel mand, med kone og børn, med hus og arbejdslegat, som prøver at tilintetgøre kosmos?" Gennem alle tre essays løber ensomheden, humoren og en nådesløs selvransagelse.Typisk for Sæterbakken viser bogens første essay "Ja. Nej. Ja" en hang til at tænke i paradokser. En diskussion af det meningsløse ved at skrive munder ud i et forsvar for skilsmisse; som den absurde handling per se, men også for børnenes skyld, "[f]or når det, som venter dem, under alle omstændigheder er en endeløs række af skuffelser, svig, brudte løfter, knuste forhåbninger, opbrud og konflikter, hvad kan så gøre unge mennesker bedre i stand til at mestre dette, end at mor og far går hver til sit?"Bogens andet essay, "Umuligheden af at leve", handler om vanskeligheden ved at tage livet alvorligt, om en iboende og skamfuld barnlighed, der altid truer med at bryde frem på upassende tidspunkter, "[s]om om der er noget ved selve livet, jeg kæmper med at tage alvorligt. Som om jeg fortsat bare leger voksen, når jeg er derude". Men det handler også om en grundlæggende eksistentiel sorg i tilværelsen, der ikke forsvinder, uanset hvor gunstige tilværelsens ydre omstændigheder måtte være. "Det frygtindgydende", samlingens sidste essay, handler om at blive indhentet af alle éns tåbeligheder og om altid at føle skam, "som drukangst i ædru tilstand". "Hvem der bare havde en afbryderknap i nakken!" skriver Sæterbakken i teksten, der også bliver en refleksion over selvmord og over skrivningen.Samlingen er det første udvalg af Stig Sæterbakkens essays på dansk. Tidligere er udkommet romanerne Siamesisk (2005), Selvbeherskelse (2007) og Gennem natten (2015).Stig Sæterbakken (1966-2012), norsk forfatter, han debuterede som digter i en ung alder, men blev siden mere kendt, i Norge såvel som internationalt, for sine romaner og sin essayistik. Hans værker er påvirket af en litterær-filosofisk tradition fra Maurice Blanchot til Peter Handke, tilsat Thomas Bernhards kværnende monologstil. Sæterbakken var dog i højere grad end sine forgængere villig til at fremstå komisk og selvudleverende, også når – eller netop når – han skrev om emner som angst, skuffelse og selvmord.
"Denne dreng, ni eller ti år, skræmte mig fra vid og sans… Men det er som om, jeg aldrig har gjort andet end at stå der og stirre på ham. Det er den dybe alvor i hans blik, tror jeg, som fastholder mig. Aldrig ser han op på mig, han har hænderne fulde. Men hvis hans blik skulle komme til at strejfe mit, ville han måske se det samme i mit blik, som jeg ser i hans? Jeg står her og ser på ham. Jeg kan ikke løsrive mig. Jeg føler, jeg kender ham. Det er ham, ikke mig, som er Sauermugg."Sauermugg er en energisk roman, en gribende fortælling om et menneske i eksistentiel nød, præget af stor sproglig kraft, intense beskrivelser af magtens og kærlighedens mekanismer - og en god portion kulsort humor.Romanen foreligger nu for første gang på dansk med inspirerende og perspektiverende efterord af John Erik Riley.«Hele romanen er let og elegant, i korte og forsigtige, markeredeafsnit, springende og konsistent på samme tid, fuld af hylende sorte morsomheder, vilter med vittige og vide formuleringer, lagt i pennen og munden på en mand, som siger om sig selv, at det har aldrig faldet mig naturligt at være naturlig.»Jan Askelund, Stavanger Aftenblad
A brutally comic portrait of marriage, taken to extremes reminiscent of the work of Samuel Beckett and Thomas Bernhard. Edwin Mortens is almost blind, but has good hearing; his wife Erna is hard of hearing, but can see perfectly. Edwin sits locked in his bathroom all day, every day, trying to liberate his mind from his body. The experiment is going relatively well: nearly all his bodily functions have ceased, his limbs are in a state of decay, and his digestive system is in the process of breaking down. "This body," he says, "is a sewer." To pass the time, Edwin dedicates his days to chewing gum and screaming at his wife, on whom he is, nonetheless, entirely dependent; meanwhile, Erna's life, despite Edwin's constant abuse, revolves around her hideous husband. Edwin and Erna live in a state of perfect equilibrium—fueled by habit, cruelty, humiliation, and quite possibly love—until their building's young superintendent is called to replace a lightbulb in Edwin's bathroom, and the "Siamese twins" find themselves embroiled in a new and vicious struggle for power.
Andreas Feldt møder sin datter, Marit, som han ikke har set i mange år, over en kop kaffe. Samtalen der drejer sig om et simpelt økonomisk anliggende bliver ødelagt af, at Andreas i et øjebliks forvirring impulsivt fortæller at han og hendes mor skal skilles – selv om det er det pure opspind. Løgnen bliver optakten til hovedpersonens stigende fremmedgørelse fra hans rutineprægede liv, og hans nærmeste relationer.Selvbeherskelse er en mørk og humoristisk roman om løgnen og om hvad der sker hvis man handler stik imod ens sunde fornuft. Sæterbakken var en mester i fremmedgørelsen, og Selvbeherskelse er et glimrende eksempel på det at pludselig blive bevist og se sit liv udefra. I al dets absurditet.Andet bind i Stig Sæterbakkens S-trilogi.Genudgivelse af Peter Nielsens oversættelse
I et lejlighedskompleks bor Erna og Edwin, et ældre ægtepar. I hver sin indre monolog afdækker ægteparret Erna og Edwin det liv de havde, da han var den autoritære leder af plejehjemmet Kronsæther, og tilværelsen nu, hvor hans senilitet fastlåser dem i et absurd halvliv. Han er blind og lammet fra taljen og ned. Han tilbringer alle døgnets timer i en stol på badeværelset, hvor han tænker og tygger tyggegummi og bliver ammet af sin kone. De har stort set ingen kontakt med omverdenen og de terroriserer hinanden gennem et gammelt og velbetrådt mønster. De er begge jeg-personer i et dystert og absurd kammerspil.Stig Sæterbakken har med Siemesisk skrevet en både eksperimenterende og modig roman, der bringer både familien og det absurde i spil. Værket er et selvstændigt værk i Sæterbakkens S-trilogi, hvor Selvbeherskelse og Sauermugg også er udgivet på Silkefyret.
Overbetjent Kristian Wold bliver sat på en et år gammel forsvindingssag. Mandatet fra hans overordnede er ikke til at misforstå: en allersidste gennemgang,før sagen henlægges. Kristians samvittighed får ham imidlertidig til at sige ja, når Inger Danielsen, mor til den 14 år gamle pige, som er forsvundet, beder om lov til at møde ham. Det bliver et møde, som får uoverskuelige konsekvenser for dem beggeStig Sæterbakken er måske den sidste, man kan forestille sig skrive en krimi, og desto mere interessant er det, at han gør det. I Usynlige hænder har Sæterbakken udnyttet krimigenren på brilliant vis til at skabe et flertydigt og uhyggeligt værk.
Det starter i Berlin, april 1945, på Hitlers 56 års fødselsdag, mens byen bombes og Føreren udsteder sine sidste ordrer for at forsvare Det Tredje Rige. Det nye testamente er en roman om mennesket på kanten af historien, litteraturen og det 20. århundrede. Som fotograf, forfatter og litterær karakter, raser Lukas Landberg gennem et europæisk hybrideventyr i jagten på Hitlers dagbøger.Det nye testamente er Stig Sæterbakkens anden roman, og er uden tvivl en af hans mest kompromisløse, eksperimenterende og ambitiøse værker, som han satte sig for at skrive. Et vidnesbyrd om et norsk forfatterskab, der i sin eftertid bliver svært at glemme, og som skaber røre længe efter sidste sætning.Stig Sæterbakken debuterede som forfatter, da han var kun 18 år gammel, med digtsamlingen Flytende paraplyer, mens han stadig var elev på Lillehammer Gymnasium. I 1991 udgav Sæterbakken sin første roman, Incubus, efterfulgt af Det nye testamente i 1993. Sæterbakken har skrevet adskillige romaner og essays gennem sit virke. På dansk foreligger Der, hvor jeg tænker, er alting mørkt, de to første bøger i S-trilogien, Selvbeherskelse og Siamesisk, samt hans sidste roman, Gennem natten. Sæterbakken begik selvmord i 2012.
Inspector Wold is assigned to a year-old missing person's case. His superiors' instructions are clear: one last review before they shelve it. Nevertheless, when the mother of the 14-year-old missing girl asks to see him, his conscience gets the better of him and he agrees to a meeting; a meeting that has unforseen consequences for both of them.
When seventeen-year-old Aksel Morander encounters Amalie, it proves a turning point in his life. Not only does he fall in love for the first time, but he is introduced to a world unfamiliar and unconventional, which places everything around him in a new light.
Dentist Karl Meyer's worst nightmare comes true when his son, Ole-Jakob, takes his own life. This tragedy is the springboard for a complex novel posing essential questions about human experience: What does sorrow do to a person? How can one live with the pain of unbearable loss? How far can a man be driven by the grief and despair surrounding the death of a child? A dark and harrowing story, drawing on elements from dreams, fairy tales, and horror stories, the better to explore the mysterious depths of sorrow and love, Through the Night is Stig Saeterbakken at his best.
The second volume in Stig Saeterbakken's loosely connected "S Trilogy," Self-Control moves from the dark portrait of codependent marriage featured in the acclaimed Siamese to a world of solitary loneliness and repression.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.