Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Brøgger har forladt den glitrende overflade fra Creme Fraiche og præsenterer her en hverdagsrealisme og en skildring af det stille liv med Vester Løve ved Slagelse som provinsielt omdrejningspunkt. De præcise registreringer af en genkendelig yderverden sætter scenen for de store temaers udfoldelse som f.eks. døden og angsten.
Suzanne Brøgger, der er en vigtig stemme i køns- og samfundsdebatten, har aldrig været bange for at ændre mening, fordi hun er blevet klogere. Her går hun i dialog med sine gamle bøger og opdaterer, nuancerer og diskuterer de emner, der altid har optaget hende, fx privatlivet, kernefamilien og parforholdet, voldtægt, skyld og skam, datter-, mor- og kvinderolle. Alt kommer til udtryk i Brøggers veloplagte og provokerende stil.Enkelte essays har tidligere været offentliggjort i andre sammenhænge.
Suzanne Brøggers romanbiografi Koral er en forkortet og nykomponeret udgave af hendes tre epokegørende og berømte autofiktive føljetonbind Creme Fraiche, Ja og Transparence, der udkom i henholdsvis 1978, 1984 og 1993. Koral handler om opvækst i Thailand, kostskole i Silkeborg, fransk elsker, eksperimenterende sexliv, udlandsrejser, dagligliv i Løve, frihedslængsel, identitetssøgen, livslyst, desperation, forelskelse - alt, hvad der hører et frigjort og eksperimenterende 60'er- og 70'erliv til. .
Med hilsen til nordmanden Holberg har Suzanne Brøgger skrevet en samling epistler og notater om - Norge! Gennem rejser i landet og samtaler med kunstnere og samfundsdebattører borer hun efter de kulturbærende lag i et forsøg på at finde landets særpræg. I kraft af alderens frihed kan hun flanere, gøre sine iagttagelser og fremsætte sine stærkt personlige meninger, men udsynet rækker videre: Bogen handler (selvfølgelig!) også om de forhold og fænomener, der præger vores tid og verden generelt.
KVINDER er i centrum, når Suzanne Brøgger skriver om kærlighed, frigørelse og sex. Ud med den ”naturlige kvinde”, ud med vaginaldeodorant og ud med de snærende bånd og konventioner. Men allervigtigst: UD med sproget! Tal så højt, at vi kan høre det! Tag en lektie fra heksene. Man kan allerhøjest blive brændt på bålet, det er en lille risiko, blandt de mange, man må løbe.SUZANNE BRØGGER skriver om kvinder og om at være kvinde.Med uddrag fra ”Brøg”, ”Fri os fra kærligheden”, ”Kærlighedens veje og vildveje”.Udkommer i Gyldendals Kolibri-serie.
En dagbog skrevet i tiåret 2010-20. Den omhandler hverdagslivet på landet, beskriver rejser og begivenheder, giver nøgterne registreringer, kommenterer den samfundsmæssige og politiske udvikling og indeholder længere refleksioner. Den er både skrevet fra dag til dag og i pludselige spring. Suzanne Brøgger registrerer seismografisk sin omverden og er aldrig bange for at sætte sig selv i spil.
”Dengang jeg for mange år siden flyttede alene ud på landet, satte jeg straks forfatterportrætter op på væggen for at have nogen at snakke med. Hvad enten forfattere er levende eller døde, forbliver de ens nærmeste.”Suzanne Brøgger bevæger sig veloplagt og indsigtsfuldt ind i moderne kulturhistorie ved at skabe forbindelser mellem de kunstnere, forfattere, musikere og filosoffer, der har inspireret hende igennem et helt liv og har været med til at danne hende. Hun skriver i såret på egne erfaringer og favner både danske forbilleder som Agnes Henningsen, Karen Blixen og Villy Sørensen og rejser ud i verden og møder bl.a. Henry Miller og Jorge Luis Borges. Hun læser sig helt ind på vores samtid med inspirerende betragtninger om Joan Didions beskrivelse af mor-datter-forhold, Siri Hustvedts betragtninger om seksualitet og eros og Ursula Le Guins bæreposeteori og vender tilbage til myternes verden og den sumeriske gudinde Inana, der gør alt, hvad man ikke må, og intet af det, man skal. På denne måde skriver Suzanne Brøgger dugfriskt om kvindeligt begær og frigørelse til alle tider. Og hun forbinder disse nære overvejelser med betragtninger om, hvordan den kapitalistiske verdens teknologier trænger ind på den enkeltes intimsfære, og hvordan verden i hendes levetid er blevet udfordret af opbrud, krig, flygtningestrømme og klimaforandringer. Når verden er gået i stykker, kan vi kun gendanne og reparere ved at genfortælle den. Kunstnerne på væggen bevæger sig i revnernes poetik og sprækkernes dybde, hvor læseren kan træde ind og fortsætte reparationsarbejdet og fortælle videre. Danne sig selv og sin egen verden i tillid til, at livet er stort nok."På væggen" er et vidtfavnende og inspirerende værk om at blive sig selv ved at læse og lade egne erfaringer spejles i andres.
Fem generationer af slægten Løvin har fulgt med samfundsudviklingen, med kvindernes drømme, håb og handlekraft som det bærende. Alligevel har der ikke været overskud til at bevare første generations styrke.Romanen var Suzanne Brøggers store folkelige gennembrud og er i denne udgave forsynet med et forord af Anne Lise Marstrand-Jørgensen, som er aktuel med netop en fortælling om en familie gennem flere generationer.
Suzanne Brøgger debuterede i 1973 med essaysamlingen Fri os fra kærligheden, der kritiserede kernefamilien og den vestlige kulturs livsform. Bogen består af 15 essays, og da den udkom, slog den med ét forfatterens navn som feminist, myte og provokatør fast. Hendes måde at sætte tingene på spidsen på, hendes store sproglige opfindsomhed og hendes fandenivoldske humor mærkes allerede fra første udgivelse.Med Suzanne Brøggers egne ord er bogen "den bouillonterning, der indeholder ingredienserne til resten af mit forfatterskab".Siden debuten har Suzanne Brøgger bl.a. udgivet flere andre essaysamlinger, en romantrilogi, den store slægtssaga Jadekatten, og senest er kommet det erotiske eventyrdigt Sløret(2008).
En del af Suzanne Brøggers journalistiske freelancetekster fra midt 1960'erne er genoptrykt i antologien BRØG 1965-1980 fra 1980. BRØG 1965-1980 er et fremragende eksempel på den unge forfatters gehør for personligheder i eksistentielle outsiderpositioner, hendes optagethed af udenrigspolitiske brændpunkter og en aldrig svigtende sans for en god provokation.
Novellix – Stor litteratur i et lille formatHvis hunden er menneskets bedste ven, er katten utvivlsomt forfatterens. Og læsernes! Og måske er det ikke så mærkeligt: elsket og gådefuld, som den er, udgør den ikke bare et fantastisk selskab; den er også en enestående karakter at bygge en historie omkring. Gennem katten ser vi os selv med nye øjne. I denne æske har vi samlet fire skildringer med afsæt i kattens væsen, skrevet af nogle af litteraturens største katteelskere. Den perfekte æske til alle som har kat, vil have kat, har haft kat – eller bare godt kan lide katte – og rigtig gode noveller!Æsken indeholder fire bøger: Suzanne Brøgger – Kejserinden Patricia Highsmith – Mings største bytte Angela Carter – Den bestøvlede kat Doris Lessing – El Magnificos alderdom
Novellix – Stor litteratur i et lille formatDenne æske indeholder fire litterære godbidder fra nogle af vores mest interessante forfattere. Her finder du Suzanne Brøggers svar på hvordan man bliver den man er, Christina Hagens undersøgelse af sorgens væsen, Kristian Bang Foss’ forsøg på at komme igennem velfærdsstatens bureaukratiske maskineri og Theis Ørntofts refleksion over hvad ulvens tilbagekomst siger om menneskets eksistens. Fire fintfølende, dybttænkende og vidt forskellige, men på hver sin måde øjenåbnende tekster, der gør det forfattere gør bedst: beskriver samtiden og åbner vores fælles forståelse af den.Æsken indeholder fire bøger:Suzanne Brøgger – Dannelsens utopiKristian Bang Foss – Nervøsitet i nulfejlskulturenChristina Hagen – Sorg og FrydTheis Ørntoft – Dagene i paradis er ovre
Hvis EU er svaret – hvad er så spørgsmålet?Dette spørgsmål bliver besvaret i aktuelle, udfordrende og overraskende artikler fra engagerede mennesker med bud på hvordan de europæiske udfordringer kan takles, hvordan EU's fremtid skal udformes, og hvordan vi kan vi kan få løsninger på konkrete problemer.Nyt Europa er en non-profit organisation, som arbejder for et progressivt EU. Organisationen har udgivet bogen "Hvis EU er svaret, hvad er så spørgsmålet?", som ved hjælp af en lang række eksperters udtalelser om EU's fremtid sætter fokus på de problemer, EU står over for i dag.
Brøggers "kvindekvad til alle trængende i trange tider" ? en hyldest til fru Tone, der levede i uforpligtende og frie kærlighedsforhold. "Et mirakel af en bog." ? Ekstra Bladet.
Et repræsentativt essayudvalg, der betoner den personlige udviklingshistorie og således kan læses som et supplement til eller et koncentrat af den individuationshistorie, der blev fortalt i 3-binds romanføljetonen Creme Fraiche (1978), Ja (1984) og Transparence (1993). Samlingen afsluttes med et nyskrevet essay - forfatterens seneste kommentar til den evige forvandlingsproces, som hun underkaster sig. "En god introduktion til Suzanne Brøggers forfatterskab." - Berlingske Tidende. "Hendes tonefald og ekshibitionistiske glæde ved den eminent fantasifulde og sensuelle sprogbeherskelse er til stede fra første til sidste side." - Politiken.
Familien skal i skoven en sommerdag i 1958, hvis de altså kan finde ud af at komme af sted. Der er nemlig så meget, de ikke kan finde ud af. For eksempel kan de voksne ikke finde ud af at tage vare på deres børn, og børnene er lidt for små til at tage sig af forældrene, selv om de forsøger. Moderen vil hele tiden tage sit eget liv, faderen vil gerne til Asien for at redde den tredje verden, men ingen kan finde ud af at redde sig selv. Familien som institution er et paradoks: en koncentrationslejr, hvor alle lever i identitetsløs frihed.
Denne bog samler de både meget berømmede og meget forkætrede forfatterprædikener, der blev holdt i Sankt Jakobs Kirke på Østerbro i København forår-efterår 2012.
"Århundredets intimhistorie spejlet i en dansk-jødisk families fatale erotiske valg. En europæisk tragedie skrevet som komedie om to verdenskrige. Om opløsningen fra slægt til kernefamilie og den incestagtige nærkamp for at redde hverdagen. Jadekatten er en autentisk baseret slægtssaga - om stolthed og skam - i fem generationer. Århundredets dæmoniserede historie fortalt gennem en families storhed og fald. Fra ""Danmarks store sønner"" - af kongen udråbt - til 1990'ernes isolerede eksistenser. Bogen følger indvandrerslægten Løvin fra Danmark til Chicago og Riga. Russernes invasion af Letland, tyskernes besættelse af Danmark og flugten til Sverige. I fjerde generation rejser familien, der ikke kan hjælpe sig selv, ud for at hjælpe de fattige i Det fjerne østen. Og det afsløres, at det der var private problemer i går bliver alarmerende samfundsanliggender i morgen."
”MISCHLING – en frisørs bekendelser” er en kollektivroman, hvor en gruppe modne venner og bekendte samles på det afsidesliggende slot Taverney ved Middelhavet for gennem dialoger og fortællinger at reparere den verden, som er ved at bryde sammen omkring dem.Fortællestafetten begynder i 2019 og finder sted i husets slotsbibliotek. Den overværes af romanens fortæller, Mischling, der har fået til opgave at samle alle bibliotekets bøger i ét værk og flette gæsternes historier ind i værket. Udover den livfulde frisør Mischling tæller gæsterne hans elskede, den danske skuespillerinde Daphne, der har et mordforsøg på samvittigheden, og deres datter Minouche, som ikke ved, hvem hendes forældre er. Skæbnetrådene løber mellem gæsterne på tværs af kontinenter, overbevisninger og livsvilkår. Modeskribenten Katerine ser Taverney som sit livsværk. Hun kommer fra New York, og i lighed med den franske-sufi-pottemager Shulamith har hun overnaturlige evner. Akrobaten Erika fra San Francisco har overlevet det usandsynlige, mens hendes livsledsager, den britiske venturekapitalist Nathanaël, har den russisk-britiske malerinde Mascha som sin akvarellærerinde. Filminstruktøren Rahel prøver at overgå frisøren med en grandios roman om sin grandtante, jazz-grevinden. De fortæller om den franske diplomat Potifar, der dør lykkeligt som libertiner, mens den franske modstandsmand Andriane lever det meste af sit liv som pseudonym. Den vietnamesiske antropolog Condo, den buddhistiske lærer Tjø og tekstilkunstneren Jacqueline mindes alle med ærefrygt. Gengangeren af idolet Marayãt, Taïs, den dæmoniske Lilith og den tidligere oprører og nye husfrue Rosemonde gør indtryk på vennerne. I udkanten af Taverneys park skjuler den afrikanske flygtning Adam sig i en campingvogn, hvorfra han noterer sig begivenhederne.
Ifølge Suzanne Brøgger kræver enhver livssituation sin egen genre. Da en global, livsfarlig virus, aids, blev en del af vores virkelighed, blev teatret pludselig en nødvendighed for hende.Brøggers første skuespil var tragedien "Efter orgiet", og hun skriver i sit nye forord til DRAMA: ”For hvad var det for en scene, vi nu levede på, globalt, nationalt og i intimsfæren? Det var en ny situation, et fælles anliggende, der krævede et fælles rum. Vi måtte sammen deltage i det ritual, dramaet er, og sammen lade latteren og gråden råde.”DRAMA er Suzanne Brøggers samlede værker fra "Efter orgiet" til vor tids corona-monolog, "Verdens vendepunkt". En dragende og vidtfavnende tour de force igennem Brøggers otte læsedramaer, der giver håb til menneskeheden om, at verden kan forandres – og hvor den enkelte læser får muligheden for selv at skabe sin egen indre scene.Af de otte læsedramaer er "Efter orgiet" det eneste, der tidligere har været udgivet som bog.
Stemmer fra et nedlukket land.Denne antologi samler teksterne bag Teater Republiques digitale teaterforestilling, Coronamonologerne. Teksterne er skrevet midt under nedlukningen af Danmark i foråret 2020, på et tidspunkt hvor chokket over en pludseligt ændret verden var helt friskt, og de er skrevet med hver forfatters særlige blik for både det groteske og det rørende i en hverdag med coronakarantæne. Sammen står teksterne som et dokument over en tid, som vi på én gang vil få svært ved at huske præcist, og aldrig vil glemme."Glæd dig til Coronamonologernes korte, men dybe blik ind i 14 forskellige universer, som hver især er gennemsyret af en særlig nerve, en sårbarhed der bliver til ømhed eller brutalitet, længsel eller selvironi, rædsel eller diabolsk humor."- Forord af Emmet Feigenberg, direktør for Teater Republique.
I 1998 opholdt Suzanne Brøgger sig ved en flod i det nordlige Thailand. Her begyndte de små sansninger og refleksioner, der skulle blive til digtsamlingen "Lotusøje", at komme til hende. Øjebliksbilleder af liv og levende natur.Digtsamlingen udkom første gang i 1999 på Gyldendal og nu genudgives digtene på nystiftede forlag BRØG Litteraturbar Digtene er baseret på den japanske haiku-tradition Hun befandt sig på det tidspunkt i en dyb livskrise men opdagede, at digtene viste sig at være ret morsomme og det blev for hende opløftende at erfare at der fandtes livsoverskud selv i det sorteste dyb.For Suzanne Brøgger blev ’Lotusøje’ et vendepunkt i forfatterskabet. En skillelinje. Hun genfandt sin tro på sig familieliv og sin skaberevne. Og derefter fulgte en helt ny skrivefase. ”De bøger jeg havde skrevet før Lotusøje havde været min overlevelseskamp. Det der kom, bagefter var ekstra. Noget jeg fik foræret som en kærlighedsgerning.” siger hun i samtalebogen Suzanne Brøgger af Alf Van der Hagen.
Kærligheden taler er skrevet på baggrund af Platons erotiske mesterværk, Symposion. Symposion består af syv taler til Eros, der hver især belyser aspekter af den erotiske kærlighed og erkendelse. Disse taler er afsæt for syv nyskrevne poetiske taler og en hymne af henholdsvis Jokum Rohde, Kristina Stoltz, Ursula Andkjær Olsen, Madame Nielsen, Morten Søndergaard, Bisse, Suzanne Brøgger og Peter Laugesen. Bogen indeholder desuden et rammesættende forord samt essayet Eros iblandt os af filosof Jon Auring Grimm.
Hvad betyder identitet i litteratur – og bliver kritikken af en humanistisk menneskeopfattelse ved med at være relevant – når virkeligheden uden for undervisningslokalet domineres af nyttetænkning, konkurrencemoral og autoritære magtformer?Spørgsmål om identitet og dannelse har fået en ny mening, efter at litteraten Marianne Stidsen under mediernes bevågenhed forsvarede sin doktorafhandling om efterkrigstidens litterære virkelighedstolkninger. Siden har angreb og modreaktioner givet striden om identitet frisk vind i sejlene, med anmeldelser og kommentarer i dagbladene, live-debat på Louisiana, folkemøder i landets regioner, breve og nye artikler.Mange af debattens forskellige stemmer samles i bogen, hvor digtere, litterater og undervisere i dansk undersøger zonen mellem jeg-fornægtelse, jeg-dyrkelse og jeg-dannelse.
Den sorte historie er båret af en særlig blanding af dyster og høj humor i Et frit og muntert lig (1998), der i strøtankens form kredser om kulturens forfaldstendenser.
Forfatterens debut som dramatiker - nu som e-bog.Suzanne Brøggers EFTER ORGIET er et skuespil opbygget som en græsk tragedie med lange monologer og kor om den seksuelle frigørelse "orgiet" - og om den straf, som har ramt menneskeheden i form af AIDS-katastrofen.
Oplevelsen af at blive trængt uden for verden og selv sætte sig uden for den, skildrer Brøgger i KVÆLSTOF som en grundoplevelse, hun har med sig fra barndommen. Alle historierne beskrives med forkærlighed for mennesker, der befinder sig i outsider-positioner, eller som har erfaringer, der er grænseoverskridende eller oprivende. KVÆLSTOF er en samling essays som Suzanne Brøgger udgav i 1990.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.