Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Plant et værksted gennemgår en række teorier og tanker, som kan udvikle værkstedspraksis og udvide forståelsen for det æstetisk-praktisk-kreative område for børn, unge og voksne i dag- og døgninstitution samt skole. Denne nye udgave er gennemrevideret i lyset af de nye pædagog- og læreruddannelser og er tænkt som en grundbog i linjefagene værksted, natur og teknik og billedkunst. Bogen er også relevant i forbindelse med tværfagligt samarbejde med såvel teorifag som med de andre praktisk-musiske fag. Plant et værksted indeholder- teorier, der kan styrke argumenter for og refleksioner over det æstetisk-praktisk-kreative område- kapitler om bl.a. fantasi- og kreativitetsbegrebet, æstetisk virksomhed og Malcolm Ross’ model, Howard Gardner og de mange intelligenser, Arne Trageton og om den rum- og formskabende udvikling, den billedsproglige udvikling, sprogudvikling og læreprocesser- forskellige strømninger inden for formnings-, billed- og værkstedspædagogik, bl.a. Reggio Emilia-pædagogikken- forfatternes eget bud på en kritisk-frigørende billed- og værkstedspædagogik i institution og skole.Bogen er skrevet til pædagog- og lærerstuderende, pædagoger, lærere samt alle andre, der ønsker at skabe udfordrende, fantasifulde og eksperimenterende lære- og udviklingsprocesser for børn, unge og voksne.
"Bogen lever til fulde op til sit formål, at give et bredt dækkende billede af tidens væsentligste psykologiske teorier om den menneskelige udvikling med relevans for pædagogik og terapi."Fagligt Selskab for SundhedsplejerskerUdviklingspsykologiske teorier er en introduktion til udviklingspsykologien, der giver et bredt dækkende billede af tidens væsentligste psykologiske teorier om den menneskelige udvikling med relevans for pædagogik og terapi. Denne 4. udgave er udvidet med et kapitel om Bowlbys tilknytningsteori, ligesom samtlige kapitler er revideret, sprogligt forbedret og udvidet med bl.a. flere eksempler. Bogens kapitler omhandler: Udviklingsbegrebet Freuds psykoanalytiske teori Eriksons psykosociale teori Mahlers psykoanalytiske objektrelationsteori Bowlbys tilknytningsteori Reichs kritiske karakterteori Brückner og Lorenzers kritiske karakterteori Pavlov, Watson, Thorndike og Skinners adfærdspsykologiske teori Maslow, Glasser og Frankls humanistiske teori Piagets erkendelsesteori Vygotskij, Leontjew og Elkonins kulturhistoriske teori Sterns teori om udvikling Bogen er forsynet med en udførlig leksikal ordliste og stikordsregister.Hvert kapitel kan læses selvstændigt og er bygget op over følgende ramme: indledning og biografi, teoriens grundsynspunkter, stadier i den menneskelige udvikling, betydning for pædagogik og terapi, kritisk diskussion.Udviklingspsykologiske teorier er skrevet af erfarne undervisere ved seminarier og er let at læse. Den henvender sig især til pædagog- og lærerstuderende samt til studerende, der uddanner sig til socialrådgiver, sygeplejerske, ergoterapeut, fysioterapeut, kropsterapeut og lign.Espen Jerlang er cand.psych. og tidligere rektor på Roskilde Pædagogseminarium. Han er forfatter til flere grundbøger i psykologi.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.