Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Horrorgenren er ældgammel. Menneskets lange udviklingshistorie som jaget vildt har sat dybe spor i vores inderste væsen: vi er stadig ængstelige pattedyr og forskræmte primater. Det vil 13 forfattere i denne bog minde dig om, på hver sin måde. Historierne bør nok læses i bidder, for hvis du stirrer for længe i afgrunden, begynder den som bekendt at stirre tilbage. Velkommen til dybet.
Forvandlinger, ja, det var dr. Wunderkammers besættelse, det tema der forbandt hendes ellers vidt forskellige værker, og måske også det motiv der på forunderlig vis – på den mest mærkværdige og ligefrem groteske måde – kædede skaberen sammen med værket.En komponist lukker sig inde i orglet og skaber et nyt værk. I skoven skifter årstiderne, folk forandrer sig og bliver dræbt. I byen følger Orfeus en sommerfugl gennem Undergrunden, en bogsamlers drøm bliver et mareridt, pæne mennesker får ubudne gæster, en arkitekt tegner sin afsindige vision, og bag Københavns facade anes konturerne af andre byer ..."Lige noget for dig, der alligevel ikke skal sove i nat." – litteratursiden.dk"Strømsholt skriver som Italo Calvino, Umberto Eco og Murakami." – Bibliotekernes lektørudtalelseThomas Strømsholt er en dansk forfatter. Han har udgivet et væld af noveller, som for de flestes vedkommende har det tilfælles, at de kredser om det overnaturlige, det uhyggelige, om gys og om gru.
Forvandlinger, ja, det var dr. Wunderkammers besættelse, det tema der forbandt hendes ellers vidt forskellige værker, og måske også det motiv der på forunderlig vis – på den mest mærkværdige og ligefrem groteske måde – kædede skaberen sammen med værket. En komponist lukker sig inde i orglet og skaber et nyt værk. I skoven skifter årstiderne, folk forandrer sig og bliver dræbt. I byen følger Orfeus en sommerfugl gennem Undergrunden, en bogsamlers drøm bliver et mareridt, pæne mennesker får ubudne gæster, en arkitekt tegner sin afsindige vision, og bag Københavns facade anes konturerne af andre byer... ”Thomas Strømsholts debutnoveller er ualmindeligt stærke og vellykkede” – Leonora Christina Skov i Weekendavisen om debutsamlingen, De Underjordiske (2010).
Det er følelsen af en tilstedeværelse, der ikke burde være der; det er en lyd, som ikke helt finder en tilfredsstillende bortforklaring; det skimtes i synsfeltets rand, men det er ikke virkeligt.Det lokker med sære toner fra gamle høje, det kommer fra mørke skove og gamle moser—ellepiger, rumvæsner og dæmoner; det emmer af mysterier, folkesagn og øde, vejrbidte landskaber.Det gemmes væk i kældre under sindssygehospitaler, det lever under byernes tynde skorpe, og det fødes i mareridt—det er et hul i virkelighedens stof.Det er spøgelser, varulve og hekse, rædsel og vanvid.Det er de underjordiske.Med sjælden virtuos sans for det skrevne sprogs poesi skriver Thomas Strømsholt sig med denne samling ind i den gotiske tradition, fra danske folkesagn og forfattere som Edgar Allan Poe, M. R. James, Arthur Machen, H. P. Lovecraft og Thomas Ligotti til Karen Blixen, Villy Sørensen og Erwin Neutzsky-Wulff."Thomas Strømsholts debutnoveller er ualmindeligt stærke og vellykkede. Hvis nogen fortjener at blive hevet op fra den litterære undergrund og introduceret til et større publikum, må det være ham." -Leonora Christina Skov, Weekendavisen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.