Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Efterfølgeren til Slavernes kyst og anden del af trilogien om de danske slaveskibe, der fragtede negerslaver fra Afrika til Dansk-Vestindien. På baggrund af omfattende research fortæller Thorkild Hansen hele den rystende historie; fra indskibningen på Guinea til de store slaveauktioner på St. Thomas og St. Croix.
I en række levende situationsbilleder fortæller Thorkild Hansen om ekspeditionens liv i den lille landsby Debeira, om arbejdet i felten og om forholdet til de indfødte, om stemningen i denne fjerne afrikanske floddal, hvor "der eksperimenteres med udslettelsen". En varm undertone af humpr og menneskelighed præger beretningen, som lukker op for perspektiver, der har almen gyldighed.
Jens Munks Minde-Ekspedition udkom første gang i 1965 og er en dokumentarisk roman skrevet af Thorkild Hansen og Peter Seeberg. Heri skriver de om den danske søofficer og opdagelsesrejsende Jens Munk (1579-1628), der som blot 12-årig gik til søs, og senere kom i tjeneste hos den danske konge Christian 4.Forfatterne tog med på "Jens Munks minde-ekspedition" i august-september 1964, som gik ind i Munkehavn i Hudsonbugten.
De søde piger er Thorkild Hansens dagbøger fra årene 1943-47. Optegnelserne omfatter begivenhederne omkring en stikkerlikvidation, befrielsen, de første år på universitetet, de første forelskelser, den første bog. Holdningen er selvironisk, tonen følsom og fræk. Sådan er det at være ung. Læseren rives med af den åbenhjertige beretning. Genfinder en bevæget tid. Genkender måske sig selv.Senere udkom også Et atelier i Paris og Mellem Brøndkjær og Nørholm.
Thorkild Hansen deltog i 1960 i professor P.V. Globs ekspedition til Arabien. I et sprog, der er klart og levende, fortæller han om de fattige kulier, der arbejdede for danskerne, og om de sortklædte, tilslørede kvinder fra landsbyen, om sit besøg hos en sheik, og endelig om de gåder, ekspeditionen graver op af jorden, en myndig og fortryllende beretning fra en dengang fuldkommen fremmed verden,
Dagbogsprægede rejseskitser, der er baseret på en smuk iagttagelseskunst og gerne afrundet med en pointe, som udvider perspektivet og gør den lille beretning almen i sit sigte. Læst i sammenhæng danner disse øjebliksbilleder en personligt præget erfaringsbog, der søger at lægge et ord ind for det enkelte menneske, den anonyme lykke i en samtid, som står i masseopgørets tegn.
Klaksvig, den 14. juli.Vindstyrke 10. Regn. „Bamker“ går ikke som planlagt, men får at vide at „Briton Pride“ besejler ruten kl. 2. Formiddag på værelset med Heinesens „Den sorte Gryde“. Møder i boghandelen en ung boghandler, der genkender mig med det samme. Ærgerlig over at blive opfanget på den måde, men han viser sig at være en flink fyr.Kl. 14 med „Briton Pride“ nordpå i sundet mellem Kunø og Kalsø. Vinden stadig nord, styrke 9-10, men dertil en kraftig nordgående strøm, hvad der skaber en helt fabelagtig sø. Det smalle farvand mellem øerne som en kogende gryde, og „Briton Pride“ tager nogle gevaldige ture, så en af de 4 passagerer brækker sig i strømme. Vi gennemfører ruten Klaksvig-Syðradalur-Kunø-Klaksvig på 5 timer. Billetpris 8 kr. Det mest fantastiske er, at kaptajnen i dette vejr kan lægge til ved bryggerne i den voldsomme brænding. I Syðradalur går han direkte til bryggen, i Kunø lader han skibet drive for maskinen nogle få meter fra fjeldet, mens passagerer og gods sejles ind i skibsbåden, som det koster folkene synlige anstrengelser at manøvrere i den stærke strøm. Godset består mest af tomme mælkejunger, der sejles i land og udskiftes med nye. Skibet er en af de såkaldte „mælkebåde“. I Mikladalur en brænding så voldsom, at folkene i land må spænde en fangline ud over bølgerne, da ikke engang skibsbåden her kan lægge direkte til molen, men må losses, mens folkene i båden og på land holder det spinkle fartøj fri af betonmolen ved snart at fire, snart at slække linen. Jeg har aldrig været vidne til en tilsvarende dødsforagt.Kap Sounion, den 28. april 1972.Ud for øen Gaidhouróniso stryger vi sejlene og går alene for maskinen de sidste mil ind til en stille vig umiddelbart vest for kappet med Poseidon-templet, som vi har kunnet se allerede i en time. Nu tegner det sig solbelyst med den blå himmel på toppen af det grønne forbjerg. Jeg lærer Gitte at styre båden, så hun bliver i stand til at tage roret, når Ole og jeg sætter og stryger sejlene, hvad én mand ikke kan gøre alene. Inde i vigen lader vi ankeret falde og går i land i jollen. Lige i strandkanten ligger her en lille hvidkalket restaurant med halvtag og blåmalede vinduer og træstole. Her får vi en udmærket frokost med spidstegte kalvekødsstumper og hvid Demestico og tager så afsked med John.Derefter op til templet, en dorisk bygning med bredkannelurede søjler opført 444 f.Kr. af den smukkeste silkegrå marmor fra Agrileza. Sokrates var ca. 70 minus 45 = 25, da Poseidontemplet blev rejst. Det ligger en 60 m over havoverfladen, i dag er det diset i horisonten, men i klart vejr skal man endog kunne skimte Milos samt selvfølgelig en mængde andre af Kykladerne.
Et udvalg af forfatterens anmeldelser, portrætartikler og interviews fra Information 1952-1962, omhandlende bl.a. samtidige og ældre danske og skandinaviske forfattere samt forfattere fra andre litteraturer.Efter i 1952 at være vendt hjem fra Paris blev Thorkild Hansen ansat på dagbladet Information, hvor han hovedsagelig arbejdede som litteraturanmelder; og i løbet af de ti år, der gik, før han forlod bladet, skrev han om en lang række af tidens vigtigste forfattere og deres værker.Thorkild Hansns hovedområde som anmelder var prosaen, den danske som den udenlandske, især den franske; men også en del litteraturkritik og -historie landede på hans bord, samt rejsebøger og andre skildringer fra verden uden for Danmark. Herudover interviewede han med stor lydhørhed forfattere fra både ind- og udland.Havblik midt på dagen består af anmeldelser, portrætartikler og interview, samlet i tre grupper: om danske/skandinaviske forfattere, stort set jævnaldrende med Thorkild Hansen, fx Thorkild Bjørnvig, Klaus Rifbjerg og Peter Seeberg; om ældre og nyere klassikere fra Norden, Martin A. Hansen, Paul la Cour, Eyvind Johnson m.fl. og om både ældre og samtidige forfattere fra lande uden for Skandinavien, fra Cervantes til Albert Camus og Samuel Beckett.De udvalgte tekster giver både et indtryk af Thorkild Hansens fremragende evner som litteraturlæser og -formidler og et signalement af 50’ernes litterære klima.
Året er 1945. Den verdenskendte digter og Nobelpristager, Knut Hamsun, arresteres, stilles for retten og straffes som lansforræder i en alder af næsten 90 år. Dramaet blev fulgt af verdenspressen, men dets baggrund forblev ukendt. Var den digter, alle elskede, virkelig nazist? Hvorfor opsøgte han Hitler midt under krigen? Hvilke dunkle forhold i hans privatliv spillede ind?.Processen mod Hamsun bygger på 3 års intensive kildestudier. Thorkild Hansen har haft adgang til de klausulerede dokumenter i Norges Riksarkiv og mere end 300 utrykte breve fra Hamsun og hans kone, ligesom han har fundet en hemmelig dagbog, som Hamsun førte, mens han sad indespærret på en psykiartisk klinik.
Thorkild Hansens rejsedagbøger, der omfatter de tre udgivelser: "Pausesignaler", "Syv Seglsten" og "En kvinde ved en flod", foreligger her i en samlet, revideret udgave. Den første bringer indtryk fra Europa og Nordafrika i årene efter krigen, i den anden føres læseren med på en af P. V. Globs ekspeditioner til Arabien, og den sidste handler om den skandinaviske ekspedition til Nubien(nu: Sudan).
Imens Thorkild Hansen studerede i Paris skrev han dette værk om Shakespeare, eller rettere om 'at være eller ikke at være' som tema i litteraturen.
Bogen handler om Thorkild Hansens rejse til arktisk Canada i 1964, hvor han sammen med Peter Seeberg søgte og fandt Jens Munks havn fra den skæbnesvangre vinter 1620.
Tredje del af Thorkild Hansens dagbøger, der begyndte med De søde piger (1974) og Et atelier i Paris (1990), omfatter tiden, hvor forfatteren arbejdede med det store kontroversielle værk Processen mod Hamsun (1978) om Knut Hamsuns bevægede år under og efter krigen. Vi følger Thorkild Hansens overvejelser og research under tilblivelsen af værket, den strålende modtagelse i Danmark og den bitre og meget personrettede debat, der opstod i Norge; og vi kommer tæt på privatmanden Thorkild Hansen. "En medrivende og lærerig beretning om en krævende arbejdsproces ... et afslørende indblik i Thorkild Hansens særlige psyke." - Information.
Camus var en af Thorkild Hansens helte - genstand for beundring og udgangspunkt for Hansens litterære orientering. Med udgangspunkt i byen Lourmarin i Provence, hvor Camus havde købt hus, skrev Thorkild Hansen denne lille bog, som tager afsæt i Camus' dramatiske død i en bilulykke. Det er en stærk og personlig bog, som indirekte handler om Thorkild Hansen. Den skildrer Camus' liv og forfatterskab, hans tanker og udlængsel og optagethed af døden - ting, som Thorkild Hansen kun alt for godt kunne spejle og genkende sig selv i. "En lille perle med et dystert skær ... Godt at denne lille bog nu er kommet frem. Den kredser omkring krise og forfald, men selv er den skrevet på overskud og middagshøjde." Nils Gunder Hansen i Berlingske Tidende
Bogens samtaler fandt sted over forskellige perioder, dels på Samsø, dels i Provence. Formålet med samlerne var at få Thorkild Hansen til at fortælle om sit liv, om baggrunden for sine bøger og om sin holdning til tidens hovedspørgsmål, – i alle tilfælde oplysninger, der ikke er at finde andre steder.Alle spørgsmål skulle være tilladt, også de ubehagelige; ingen områder skulle være fredet, heller ikke de private.Det var aftalen. Spørgsmål og svar bringes i bogen uforkortet.Thorkild Hansen (1927-89), der også arbejdede som journalist, er som forfatter især kendt – og berygtet – for sine dokumentarromaner om historiske antihelte såsom Jens Munk og Carsten Niehbur og sine fremlægninger af den tabuiserede danske slavehistorie. Med stor patos, en forkærlighed for egne langt syd eller nord for de danske og dramatisk vinklede autentiske skriftstykker, fx dagbøger, adskiller hans litteratur sig fra 1960'ernes og 70'ernes modernistiske og samfundskritiske ditto. Den episk anlagte og biografisk udfordrende dokumentarroman slører grænsen mellem litteratur og virkelighed og har gjort Thorkild Hansen til en udskældt figur i historiske kredse. Og en særdeles populær og prisbelønnet forfatter i de skønlitterære.Thorkild Hansen dyrkede reportagen og dagbogen som dokumentarisk baggrundsmateriale for en stor fortælling. Søforhør er karakteriseret ved at være både en billedbog og et interview, hvor Thorkild Hansen interviewer sig selv som mand, rejsende og forfatter og således skaber et krydsfelt mellem det fiktive og non-fiktive. Heraf opstår en særegen form for selviscenesættelse, der er med til at gøre dagbog til roman, det levede liv til litterært værk – og selvet til en digterisk konstruktion snarere end en færdig kerne. Søforhør er et værk, der lægger op til ikke blot at blive læst for det, det umiddelbart siger, men i lige så høj grad for det, det ikke siger.
Jens Munk er en skildring af den danske søkaptajn Jens Munk, der levede 1570-1628. Det er beretningen om hans eventyrlige og omskiftelige liv, som bl.a. førte ham til Sydamerika og Nordkap, og om hans kampe i Christian IV's tjeneste mod kapere og svenskere.Bogen kulminerer med skildringen af Jens Munks forsøg på at finde en gennemsejling til Kina nord om Amerika i 1619-20. Under denne ekspedition måtte han overvintre i bunden af Hudson Bay, hvor situationen udviklede sig til en katastrofe. Af de 65 søfolk overlevede, foruden Jens Munk, kun to mænd."Et mesterværk af historisk fortælling og digterisk erkendelse."- Jens Kruuse, Jyllands-Posten"Biografien over Jens Munk er ikke alene en drabelig sørøverroman, det er også en begavet forfatters psykologiske studie og ikke mindst et stykke historieskrivning af karat." - Kristian Hvidt, Berlingske Tidende
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.