Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog har et dobbelt sigte: Den er dels en grundbog til pædagoguddannelsen, som kan benyttes gennem hele uddannelsesforløbet, dels en nyttig hånd- og opslagsbog. Bogen er opdelt i ti dele, der hver behandler et central perspektiv på faget og uddannelsen: pædagogisk filosofi, pædagogisk sociologi, didaktik i institutionen, pædagogisk psykologi, pædagogik og etik, pædagogen i historisk perspektiv, pædagogisk antropologi, pædagogik som fag, pædagoguddannelsens fag samt pædagogens arbejdsområder. Hver del består af en række kapitler skrevet af dels pædagogiske forskere, dels undervisere på professionshøjskolerne.
Pædagogik for bæredygtighed og science i dagtilbud skaber en teoretisk og metodisk ramme, som kan hjælpe pædagogen til både at reflektere over og skabe konkrete pædagogiske forløb. En pædagogisk praksis, der kan bidrage til, at børnene bliver bevidste om naturfænomener, klima og miljøspørgsmål.Børn er nysgerrige og læreivrige. De synes det er sjovt at affaldssortere, og de bliver forargede, når de finder plastikaffald i skov og på strand. Men det er ikke nok, at børnene inviteres til bæredygtighedsaktiviteter. Pædagogerne skal også gå foran og åbne endnu flere døre, der kan føre til en bæredygtig udvikling. Selv om pædagogik for en bæredygtig udvikling både er en nødvendig og alvorlig sag, skal det ikke føre til, at børnene bliver inddraget i alvorstynget pædagogik med risiko for udvikling af angst og usikkerhed. Bogen skitserer en bæredygtighedspædagogik præget af leg, fantasi og humor. Og optimisme og håb. I bogen beskrives en legemetode: en legeverden om bæredygtighed, hvor børnene inviteres ind i en legende, fantasifuld og kreativ verden, for her sammen at "løse" tunge klima- og miljøproblemer.
Denne antologi præsenterer 15 centrale pædagogiske tænkere, hvis nøglebegreber og tænkning har noget særligt at bidrage med til det småbørnspædagogiske felt. De 15 tænkere er alle sat ind i en aktuel småbørnspædagogisk kontekst for at demonstrere deres tænknings værdi og gyldighed i dag og i fremtiden. Antologien tilbyder et småbørnsfagligt udsigtspunkt og et ståsted, som har værdi i sig selv. Men som samtidig inspirerer til at vedligeholde og videreudvikle velfunderede praksisformer i vuggestue, dagpleje og børnehave. Ønsket med bogen er at give studerende og praktikere indenfor dagtilbudsfeltet et solidt kendskab til de teoretiske perspektiver, der former såvel det daglige institutionsliv som uddannelse, forskning og uddannelsespolitik. Bogen er oplagt som grundbog på pædagoguddannelsens dagtilbudsspecialisering og lignende uddannelser og kursusforløb. Den kan også bruges som opslagsbog, der har sin plads på hylden i personalestuen eller hos den uddannede pædagog.Tænkere:Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) Johann Pestalozzi (1746-1827) Friedrich Fröbel (1782-1852) Maria Montessori (1870-1952) Astrid Gøssel (1891-1975) Lev Vygotsky (1896-1934) Jean Piaget (1896-1980) John Bowlby (1907-1990) Daniel Stern (1934-2012) Erik Sigsgaard (f. 1938) Berit Bae (f. 1944) Stig Broström (1945-2024) Dion Sommer (f. 1948) Jan Kampmann (f. 1954) Ditte Winther-Lindqvist (f. 1976)Bidragydere:Anders Skriver Jensen Anne Suhr Esben Sørensen Møller Ester Holte Kofod Helga Schwede Henriette Jæger Lise Halkier Mikkel Snorre Wilms Boysen Ole Henrik Hansen Peter Mikkelsen Randi Bjørndal Jensen Rasmus Anker Bendtsen Sandra Dinny Rebild Stig Broström Thomas Gitz-Johansen Thorleif Frøkjær Ulla Liberg
Der er gode grunde til at beskæftige sig med science, bæredygtighed og matematisk opmærksomhed i dagtilbud. Temaet har nok været underbelyst i en periode, men nu ser vi en stigende (politisk og pædagogisk) interesse for både science-begrebet, bæredygtighed og børnenes tidlige matematiske opmærksomhed i dagtilbud. I bogen belyses især science-begrebet i relation til det pædagogiske arbejde i dagtilbud. Hermed tegnes et billede af en science-pædagogik, hvormed vi forstår en reflekteret pædagogisk praksis, der bidrager til børns interesse og langsomt voksende forståelse for natur, teknik, sundhed, matematik, biologi, kemi og fysik (emergent science). Science i dagtilbud betyder en aktiv inddragelse af naturen med henblik på, at børn får kendskab til dyre- og planteliv, naturens kredsløb, naturfænomener og andre af naturens lovmæssigheder. Stig Broström er pædagog, cand.pæd. og ph.d. i småbørnsdidaktik, professor emeritus ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet. Thorleif Frøkjær er psykolog, lektor ved Københavns Professionshøjskole, Program for daginstitutions-, social- og specialpædagogik. Det ved vi om - dagtilbud er en bogserie, som består af en række praksisnære og praksisrettede bøger, der bibringer viden om aktuelle udfordringer i den pædagogiske praksis i dagtilbud. Serien præsenterer aktuelle temaer med det formål at gøre forskningsbaseret viden om forbedringer af kvaliteten i det pædagogiske arbejde lettere tilgængelig for pædagoger og institutionernes ledelser. Seriens mål er at øge sandsynligheden for, at denne viden også anvendes i den pædagogiske hverdag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.