Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Interessen for øget frisættelse og selvorganisering er stor. Mange organisationer ønsker at udvikle sig i retning af den selvledende organisation samt finde måder at forene en fladere struktur med det klassiske ledelseshierarki. Mindre hierarki, mere ledelse bidrager til, at virksomhederne kan finde deres vej i bestræbelserne.Bogen giver overblik over ideer og koncepter fra den relevante litteratur samt deler praktiske erfaringer med at etablere og fastholde en helt eller delvist selvledende organisation. Hertil præsenterer forfatterne løsningsforslag til en række problemstillinger, som er typiske i bevægelsen mod øget selvorganisering.Bogen henvender sig til praktikere, der er eller vil i gang med at skabe mere selvorganisering i deres organisation. Med sine mange eksempler peger bogen på dilemmaer og muligheder, man skal holde sig for øje. Bogens præsentation af begreber og teorier gør den velegnet til undervisningsbrug, hvor ledelse behandles.
Interessen for øget frisættelse og selvorganisering er stor. Mange organisationer ønsker at udvikle sig i retning af den selvledende organisation samt finde måder at forene en fladere struktur med det klassiske ledelseshierarki. Mindre hierarki, mere ledelse bidrager til, at virksomhederne kan finde deres vej i bestræbelserne. Bogen giver overblik over ideer og koncepter fra den relevante litteratur samt deler praktiske erfaringer med at etablere og fastholde en helt eller delvist selvledende organisation. Hertil præsenterer forfatterne løsningsforslag til en række problemstillinger, som er typiske i bevægelsen mod øget selvorganisering. Bogen henvender sig til praktikere, der er eller vil i gang med at skabe mere selvorganisering i deres organisation. Med sine mange eksempler peger bogen på dilemmaer og muligheder, man skal holde sig for øje. Bogens præsentation af begreber og teorier gør den velegnet til undervisningsbrug, hvor ledelse behandles.
Bogen tager afsæt i projekt Den videnproducerende skole, der var et fælles skoleudviklingsprojekt mellem 7 kommuner.De indsamlede projekterfaringer tydeliggør, hvordan skoler og skoleforvaltninger kan profitere af at invitere medarbejdere ind i en systematisk og målrettet videnproducerende praksisform. De deltagende skoler og kommuner har således mødt reformkravene ved at organisere sig som videnproducerende organisationer.Der er blevet arbejdet ud fra devisen, at når de fagprofessionelle arbejder med videnproduktion på egen skole, sker der samtidig en styrkelse af såvel undervisningskvalitet som af faglig kompetenceudvikling.Frem for at hente viden og kompetencer udefra gennem kurser og konsulentbidrag, der erfaringsmæssigt er vanskelige at indarbejde i arbejdshverdagen, blev der i projektet arbejdet internt på skolerne med at producere og anvende lokal viden med sigte på udvikling af praksis.Bogen giver indblik i måder, hvorpå organisationer kan arbejde videnproducerende og gennemgår metoder som prøvehandlinger, positiveafvigelse og prototyper.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.