Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Matematiske kompetencer i anvendelse skaber et enkelt og forståeligt overblik, der gør det muligt at udtænke og tilrettelægge en matematikundervisning, der lever op til: Matematikfagets formål Kompetencemål Læseplan Vejledende færdigheds- og vidensmål Med baggrund i Læseplanen, Undervisningsvejledningen og de vejledende færdigheds- og vidensmål præsenterer bogen korte beskrivelser af de matematiske kompetencer og de matematiske stofområder. Bogen indeholder mange konkrete og praksisnære oplæg til aktiviteter og opgaver i matematikundervisningen fra børnehaveklassen til og med 10. klasse. Matematiske kompetencer i anvendelse er tænkt som en opslagsbog, der kan give svar på mange spørgsmål om:De matematiske kompetencer i anvendelse De matematiske stofområder i anvendelse Rammerne for matematikundervisningen Generelt om Fælles Måls opbygning Matematisk opmærksom i Børnehaveklassen Bindende opmærksomhedspunkter Ved køb af bogen gives der adgang til download af Fælles Mål til udfoldning. I alt fire udfoldninger, der giver otte A3 læsesider med Fælles Mål bearbejdet til en let forståelig oversigt, men med samme tekstindhold som i pdf-filen på EMU’en.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Ubegribelige grublere består af en lang række matematiske opgaver og aktiviteter, som kan udvikle, udfordre og underholde de elever, der har brug for flere udfordringer i den daglige matematikundervisning - dem som fascineres af matematiske små verdner af regler, sammenhænge, systemer og logik. Kopiarkene er inddelt i ti områder, der hver henviser til samme faglige område eller kontekst, der skal udforskes. Det kan fx være ”kombinatorik” eller ”mobiltelefonen”. Man kan vælge at arbejde med alle kopiarkene inden for samme område og derved dykke dybt ned i og undersøge en kontekst. Man kan også vælge blot at arbejde med et enkelt kopiark, da alle ark er udformet, så de kan laves uafhængigt af hinanden. Ubegribelige grublere indeholder 41 kopiark til brug i undervisningen i 5.- 9. klasse.
til Vidensbaseret Matematikundervisning 1-3 & Matematiske Kompetencer i Anvendelse er en fælles arbejdskortbog, der på en gang støtter og udvider anvendelsen af de fire bøger i såvel læreruddannelsen som i grundskolen. Forfatterne har udarbejdet et antal spændende og engagerende arbejdskort til udvalgte kapitler i bøgerne. Der er arbejdskort til hvert kapitel i Vidensbaseret Matematikundervisning 1, 2 og 3, og til bogen Matematiske Kompetencer i Anvendelse er der arbejdskort til hvert af kapitlerne om de seks matematiske kompetencer, de tre stofområder, faget Børnehaveklassen og opmærksomhedspunkterne. Det sidste arbejdskort i bogen iscenesætter en byvandring der inddrager en række kapitler og sætter de tilhørende didaktiske teorier i spil i praksis. Som supplement til en række af bogens arbejdskort er der udarbejdet et antal svarark og arbejdskort som kopisider. De kan hentes på og/eller printes fra forlagets hjemmeside. I ARBEJDSKORTBOGEN er kopisiderne indsat som illustration i miniatureudgaver. Til at antal af arbejdskortene er der udarbejdet løsningsforslag, som ligeledes kan findes på forlagets hjemmeside. Alle ARBEJDSKORTBOGENS syv forfattere underviser eller har undervist ved såvel grundskole som læreruddannelsen og har afprøvet arbejdskortene i deres egen undervisning.
I et praksisnært sprog peger forfatterne Adrian Rau Bull og Torben Blankholm på relevante og brugbare elementer fra internationale anerkendte matematikdidaktiske teorier, for derefter at implementere disse elementer i konkrete undervisningsforløb og forslag til matematikundervisningen i og omkring mellemtrinnet i danske skoler. Matematiklærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning.Bogen indeholder fem kapitler, der er baseret på fem anerkendte matematikdidaktiske teorier. Bogens kapitler indeholder undervisningsforløb eller undervisningsaktiviteter, der er rettet mod matematikundervisningen fra børnehaveklassen til 4. klassetrin. Jo Boaler: Reform af matematikundervisningen gennem seks læringsnøgler Jerome Seymour Bruner - og TRACK/CPA: Udvikling af matematik gennem tre typer af repræsentationer Alan Bishop: Hvordan udvikler børn matematikforståelse forskellige steder i verden? Kapitlet har særlig fokus på børnehaveklassen Richard Lehrer: Udvikling og forståelse af geometrisk måling hos elever på de første klassetrin Anna Sfard: Commognition - Tænkning som kommunikation - Læring som tilegnelse og læring som deltagelse. Dette kapitel er skrevet i samarbejde med Henning Westphael
I et praksisnært sprog peger forfatterne Adrian Rau Bull og Torben Blankholm på relevante og brugbare elementer fra internationale anerkendte matematikdidaktiske teorier, for derefter at implementere disse elementer i konkrete undervisningsforløb og forslag til matematikundervisningen i og omkring mellemtrinnet i danske skoler. Matematiklærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning. Bogen indeholder et særligt sjette kapitel om at gå fra data til didaktik i matematikundervisningen samt fem kapitler, der i hver indeholder tre dele: 1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra internationale matematikdidaktiske teorier med forklarende eksempler. 2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave -og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger. 3. Analyse af hvordan teorien hænger sammen med undervisningsforløb. Kapitlerne handler om teorier fra Peter Liljedahl, Hans Freudenthal m.fl., Jo van Hoof m.fl. og Van Hieles. Pernille Ladegaard Pedersen og Rasmus Ullsøe Kær har hver især medvirket til et af de seks kapitler i bogen.
I et praksisnært sprog peger forfatterne på relevante og brugbare elementer fra forskningen, for derefter at implementere disse elementer i konkrete forslag til undervisningen. Lærerne vil således få mulighed for direkte at kunne tilrettelægge en konkret og vidensbaseret matematikundervisning. Forfatterne vil konstruere forslag til matematikundervisning, der er baseret på nogle af de særligt brugbare elementer fra forskning. Bogen er skrevet til lærere, matematikvejledere, lærerstuderende og læreruddanner. Bogen indeholder seks undervisningsforløb til udskolingen, der er baseret på følgende teorier:- David Tall og Shlomo Vinners teori om elevers udvikling af matematiske begreber- Guy Brousseaus teori om fundamentale situationer- Raymond Duvals teori om kategorier af matematiske repræsentationer- Guershon Harel Larry Sowders teori om overbevisninger- Pauline Gibbons teori om læring gennem sprogbrugssituationer- Teknologiforståelse i matematikundervisningen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.