Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger af Trine Lykke Gandil

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En grundbog i morfologi for undervisere i læsning og stavning
    af Trine Lykke Gandil
    238,95 kr.

    Denne bog handler om sprogets mindste betydnings­bærende enheder, nemlig morfemerne. Forskning viser at god morfologisk opmærk­somhed og morfematiske færdigheder har betydning for både læseforståelse, læse­hastighed, ordkendskab og stavefærdig­heder. Vi ved også at morfologisk opmærksomhed kan styrkes hos elever og kursister med ringere sproglige forudsætninger gennem direkte undervisning i morfologisk opmærksomhed og brug af morfematiske strategier. Skal man undervise børn, unge eller voksne i læsning, stavning og skrivning, har man brug for et grundigt indblik i det danske sprogs indretning. Det kan være et godt udgangspunkt at være en god sprogbruger, men det er typisk ikke tilstrækkeligt i sig selv. Grundig viden om morfologi kan styrke den underviser der ønsker at kunne udpege, forklare og kategorisere ords opbygning og orddeles funktion i sproget for børn eller voksne på en pædagogisk måde. Gennem præsentation, praktiske øvelser med løsningsforslag og refleksions­øvelser gør bogen læseren fortrolig med morfologi. Bogen tilbyder ar­gumenter for at undervise i morfologi og et begrebs­apparat og analysemetoder til at vurdere og udvikle usikre stavere og læseres morfologiske opmærksomhed, ordlæse­strategier og stavestrategier. Bogen falder i tre dele. I første del introduceres centrale sproglige grundbegreber og relevansen ved at arbejde med morfologi. I anden del gås i dybden med de enkelte morfemtyper og herefter prin­cip­perne for sammensætning, afledning og bøjning. I bogens tredje del ses på vurdering af morfematiske færdigheder og undervisningstiltag. Bogen henvender sig til alle med interesse for dansk sprog, herunder nuværende eller kommende undervisere i læsning og stavning, læsevejledere og special­under­visere. Det kan fx være undervisere på mellemtrinnet og i udskolingens almene læse- og staveunder­visning, i særligt tilrettelagte eller understøttende forløb, på ungdomsuddannelserne eller i læseundervisningen for unge og voksne (FGU, FVU, OBU m.v.).

  • af Trine Lykke Gandil & Louise Flensted Rønberg
    118,95 kr.

    I arbejdsbogen til 1. klasse lærer eleverne de simple forbindelser mellem bogstaver og lyde og øver de 29 bogstavers skriveveje. I opgaverne arbejder eleverne med at samle og dele ord i lyde, stavelser, rimdele og morfemer. Flere opgaver støtter elevernes syntaktiske færdigheder og begyndende forståelse for teksters struktur, ligesom eleverne også skriver frit ud fra illustrationer.Arbejdet går systematisk fra det lette til det mere komplekse og hænger sammen med teksterne i læsebogen til Kom og læs 1. klasse. Ordmaterialet består af børnevenlige ord, lydrette ord og hyppige småord.Læs mere om systemetKom og læs bygger på dansk og international læse- og skriveforskning og vægter en meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse højt, ligesom kreativitet, leg og opdagende skrivning indgår som naturlige elementer. Systemet er skrevet af de erfarne undervisere Louise Flensted Rønberg og Trine Lykke Gandil, begge lektorer ved Københavns Professionshøjskole, og udviklet i tæt dialog med garvede indskolingslærere.Få overblik over alle materialer i systemet

  • - En grundbog i syntaks og kohæsion for undervisere i læsning og skrivning
    af Martin Hauerberg Olsen & Trine Lykke Gandil
    218,95 kr.

    Denne bog handler om hvordan ord sættes sammen til større helheder. Det gælder både sammenføjning af ord til længere ordfølger og sætninger (syntaks), og sammenbinding af sætninger til større meningsfulde enheder (kohæsion). Ønsker man at hjælpe andre til at skrive sammenhængende, klart og varieret eller at vurdere teksters tilgængelighed, er det vigtigt at man selv har en grundlæggende viden om sprogets opbygning og udtryksmuligheder.Bogens første og sidste kapitler danner ramme for det pædagogiske arbejde med syntaks og kohæsion og behandler emnerne kommunikation, informationsstruktur, sproglig rådgivning, vurdering af elevtekster og teksters tilgængelighed. I bogens midte behandles først syntaks med gennemgang af sætningen, sætningstyper, sætningens led, leddenes materiale og redskaber til at afgrænse led og beskrive ledstilling. Dernæst følger en indføring i kohæsion og de signaler man gør brug af for at skabe sproglig sammenhængskraft. Bogen er forsynet med øvelser og løsningsforslag hertil.Bogen henvender sig til alle med interesse for dansk sprog, herunder kommende og nuværende undervisere og andre der beskæftiger sig med læsning og skrivning. Det kan fx være undervisere på mellemtrinnet og i udskolingen – både i almen undervisning og i særlige forløb – samt undervisere og læsevejledere på ungdomsuddannelser eller i læseundervisningen for voksne og unge (FGU, FVU, OBU mv.). Bogen har desuden relevans for læremiddelforfattere eller andre der bearbejder tekster eller skriver letlæste bøger.

  • af Trine Lykke Gandil & Louise Flensted Rønberg
    318,95 kr.

    Kom og læs. Læsebog 1. klasse er en fascinerende bog skrevet af Louise Rønberg. Udgivet i 2021 af Gyldendal, denne bog er en uundværlig ressource for første klasse elever. Bogen er fyldt med spændende historier og aktiviteter, der vil holde børnene engageret og hjælpe dem med at udvikle deres læsefærdigheder. Genren af bogen er uddannelse, og den er designet specielt til at hjælpe børnene med at forstå og elske læsning. Louise Rønberg har gjort et fantastisk arbejde med at skabe en bog, der er både informativ og underholdende. Gyldendal, den anerkendte forlægger, er kendt for deres høje standarder, og denne bog er ingen undtagelse. Uanset om du er en lærer, forælder eller bare en person, der ønsker at hjælpe dit barn med at forbedre deres læsefærdigheder, er Kom og læs. Læsebog 1. klasse det perfekte valg.

  • - 2. udgave
    af Trine Lykke Gandil & Louise Flensted Rønberg
    1.068,95 kr.

    Vejledningen til Kom og læs guider dig sikkert igennem elevernes læse- og skriveudvikling i børnehaveklassen.Læs mere om systemetVejledningen indeholder: en grundig og praksisnær indføring i læseudvikling og læseundervisning, sproglig opmærksomhed, dialogisk læsning, læseorganiseringsformer, opdagende skrivning, håndskrivning, skrivevejsfamilier mv. en dag for dag-vejledning med masser af forslag til at arbejde systematisk, legende og kreativt med bogstaverne, både mundtligt, i læsebogen og i bogstavlydbogen. mere end 30 bud på lege, spil og aktiviteter et overblik over de 43 arbejdsark, som kan anvendes i arbejdet med elevernes læse- og skriveudvikling – lige fra bingoplader og skrivehuse til evalueringsark af elevernes bogstavkendskab, sproglige opmærksomhed og ordlæsestrategier. Alle arbejdsark kan frit downloades på komoglæs.gyldenddal.dkKom og Læs opbygger elevernes funktionelle bogstavkendskab og udvikler deres spirende læse- og skrivelyst. Systemet bygger på dansk og international læseforskning og vægter en meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse højt, ligesom leg og opdagende skrivning indgår som naturlige elementer.Få overblik over alle materialer i systemet

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.