Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog handler om sprogets mindste betydningsbærende enheder, nemlig morfemerne. Forskning viser at god morfologisk opmærksomhed og morfematiske færdigheder har betydning for både læseforståelse, læsehastighed, ordkendskab og stavefærdigheder. Vi ved også at morfologisk opmærksomhed kan styrkes hos elever og kursister med ringere sproglige forudsætninger gennem direkte undervisning i morfologisk opmærksomhed og brug af morfematiske strategier. Skal man undervise børn, unge eller voksne i læsning, stavning og skrivning, har man brug for et grundigt indblik i det danske sprogs indretning. Det kan være et godt udgangspunkt at være en god sprogbruger, men det er typisk ikke tilstrækkeligt i sig selv. Grundig viden om morfologi kan styrke den underviser der ønsker at kunne udpege, forklare og kategorisere ords opbygning og orddeles funktion i sproget for børn eller voksne på en pædagogisk måde. Gennem præsentation, praktiske øvelser med løsningsforslag og refleksionsøvelser gør bogen læseren fortrolig med morfologi. Bogen tilbyder argumenter for at undervise i morfologi og et begrebsapparat og analysemetoder til at vurdere og udvikle usikre stavere og læseres morfologiske opmærksomhed, ordlæsestrategier og stavestrategier. Bogen falder i tre dele. I første del introduceres centrale sproglige grundbegreber og relevansen ved at arbejde med morfologi. I anden del gås i dybden med de enkelte morfemtyper og herefter principperne for sammensætning, afledning og bøjning. I bogens tredje del ses på vurdering af morfematiske færdigheder og undervisningstiltag. Bogen henvender sig til alle med interesse for dansk sprog, herunder nuværende eller kommende undervisere i læsning og stavning, læsevejledere og specialundervisere. Det kan fx være undervisere på mellemtrinnet og i udskolingens almene læse- og staveundervisning, i særligt tilrettelagte eller understøttende forløb, på ungdomsuddannelserne eller i læseundervisningen for unge og voksne (FGU, FVU, OBU m.v.).
Læsebogen til 0. klasse lægger op til en legende og varieret undervisning, hvor eleverne læser og skriver fra start. Med Kom og læs kan du både skabe gode fælles læseoplevelser og differentiere undervisningen til den enkelte elev.Læs mere om systemetLæsebogen består af fire læseaktiviteter: Lyt og tal: De 18 nyskrevne historier om Vitello, der begynder i skole, giver et fælles udgangspunkt for at udvikle sprog og læselyst. Rim og rems: Gennem fantasifulde rim og remser af Marianne Iben Hansen leger og undersøger eleverne sprogets rytme og får styrket deres lydlige opmærksomhed. Læs sammen: Her møder eleverne de to figurer Bob og Vips i tekster, der giver eleverne mulighed for at øve deres begyndende læsefærdigheder. Teksterne er bygget op af lydrette ord og få hyppige huskeord. Læs mere: Læs mere består af tekster med figurerne Bob og Vips, hvor alle introducerede ord systematisk repeteres.Kom og læs bygger på dansk og international læseforskning og er skrevet af de erfarne undervisere Louise Rønberg og Trine Lykke Gandil – begge lektorer ved Københavns Professionshøjskole. Systemet er udviklet i tæt dialog med garvede børnehaveklasseledere og lærere.Få overblik over alle materialer i systemet
Kom og læs. Bogstavlydbog 0. klasse er en fascinerende bog skrevet af den talentfulde forfatter Louise Rønberg. Udgivet i 2020, er denne bog en del af den populære genre inden for børnelitteratur. Bogen tager læserne på en spændende rejse gennem alfabetet, hvor de lærer at genkende og udtale forskellige bogstavlyde. Den er designet til at hjælpe børn i 0. klasse med at udvikle deres læsefærdigheder på en sjov og interaktiv måde. Udgivet af Gyldendal, en af de mest anerkendte forlag i Danmark, er denne bog et must for alle forældre, der ønsker at give deres børn en god start på deres læseeventyr. Så kom og læs, og lad Louise Rønbergs Bogstavlydbog 0. klasse guide dit barn gennem alfabetets vidunderlige verden.
I arbejdsbogen til 1. klasse lærer eleverne de simple forbindelser mellem bogstaver og lyde og øver de 29 bogstavers skriveveje. I opgaverne arbejder eleverne med at samle og dele ord i lyde, stavelser, rimdele og morfemer. Flere opgaver støtter elevernes syntaktiske færdigheder og begyndende forståelse for teksters struktur, ligesom eleverne også skriver frit ud fra illustrationer.Arbejdet går systematisk fra det lette til det mere komplekse og hænger sammen med teksterne i læsebogen til Kom og læs 1. klasse. Ordmaterialet består af børnevenlige ord, lydrette ord og hyppige småord.Læs mere om systemetKom og læs bygger på dansk og international læse- og skriveforskning og vægter en meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse højt, ligesom kreativitet, leg og opdagende skrivning indgår som naturlige elementer. Systemet er skrevet af de erfarne undervisere Louise Flensted Rønberg og Trine Lykke Gandil, begge lektorer ved Københavns Professionshøjskole, og udviklet i tæt dialog med garvede indskolingslærere.Få overblik over alle materialer i systemet
I arbejdsbogen til 2. klasse understøttes elevernes videre læse- og staveudvikling. Eleverne møder bl.a. opgaver med lydopmærksomhed, stavelsesdeling, ordklasser, bøjninger, sammensætninger, syntaks og sprogforståelse.Arbejdet går systematisk fra det simplere til det mere komplekse. Arbejdsbogens indhold følges ad med teksterne i læsebogen til Kom og læs 2. klasse og passer til de faglige fokuspunkter som fx udvalgte konsonantklynger, stumme bogstaver og hyppige bogstavfølger.Læs mere om systemet Kom og læs er et nyt læsesystem, som bygger på den nyeste læseforskning og vægter meningsorienteret ordlæsning, sprogforståelse og den nære sammenhæng mellem læsning, stavning og skrivning højt. Kom og læs lægger op til en opdagende, undersøgende og legende tilgang til udviklingen af elevernes læsning og skrivning.At lære at læse skal være sjovt, og det er noget, vi er fælles om!Kom og læs er skrevet af de erfarne undervisere Louise Flensted Rønberg og Trine Lykke Gandil, begge lektorer ved Københavns Professionshøjskole, og udviklet i tæt dialog med garvede indskolingslærere.Få overblik over alle materialer i systemet
Læsebogen til 2. klasse indeholder både læsetekster og tematekster.I læseteksterne får eleverne mulighed for at opbygge og øve deres videre læsefærdigheder, både hvad angår afkodning og sprogforståelse. Læseteksterne bliver gradvist sværere, så eleverne lidt ad gangen får erfaringer med flere hyppige bogstavfølger, hyppige ord og stigende sætningskompleksitet. Der er en høj grad af repetition og masser af læsestof til eleverne.Læs mere om systemet I læsebogens syv tematekster møder eleverne forskellige typer af tekster, der giver et fælles udgangspunkt for at udvikle sprog og læselyst. Oplæsning og samtaler om tekster hører med til at blive en god læser. Udover Vitello møder eleverne andre litterære universer samt forskellige genrer. Teksterne fungerer desuden som afsæt for elevernes egen kreative skriftproduktion.Kom og læs bygger på dansk og international læseforskning og er skrevet af de erfarne undervisere Louise Rønberg og Trine Lykke Gandil – begge lektorer ved Københavns Professionshøjskole. Systemet er udviklet i tæt dialog med garvede børnehaveklasseledere og lærere.Få overblik over alle materialer i systemet
Denne bog handler om hvordan ord sættes sammen til større helheder. Det gælder både sammenføjning af ord til længere ordfølger og sætninger (syntaks), og sammenbinding af sætninger til større meningsfulde enheder (kohæsion). Ønsker man at hjælpe andre til at skrive sammenhængende, klart og varieret eller at vurdere teksters tilgængelighed, er det vigtigt at man selv har en grundlæggende viden om sprogets opbygning og udtryksmuligheder.Bogens første og sidste kapitler danner ramme for det pædagogiske arbejde med syntaks og kohæsion og behandler emnerne kommunikation, informationsstruktur, sproglig rådgivning, vurdering af elevtekster og teksters tilgængelighed. I bogens midte behandles først syntaks med gennemgang af sætningen, sætningstyper, sætningens led, leddenes materiale og redskaber til at afgrænse led og beskrive ledstilling. Dernæst følger en indføring i kohæsion og de signaler man gør brug af for at skabe sproglig sammenhængskraft. Bogen er forsynet med øvelser og løsningsforslag hertil.Bogen henvender sig til alle med interesse for dansk sprog, herunder kommende og nuværende undervisere og andre der beskæftiger sig med læsning og skrivning. Det kan fx være undervisere på mellemtrinnet og i udskolingen – både i almen undervisning og i særlige forløb – samt undervisere og læsevejledere på ungdomsuddannelser eller i læseundervisningen for voksne og unge (FGU, FVU, OBU mv.). Bogen har desuden relevans for læremiddelforfattere eller andre der bearbejder tekster eller skriver letlæste bøger.
Kom og læs. Læsebog 1. klasse er en fascinerende bog skrevet af Louise Rønberg. Udgivet i 2021 af Gyldendal, denne bog er en uundværlig ressource for første klasse elever. Bogen er fyldt med spændende historier og aktiviteter, der vil holde børnene engageret og hjælpe dem med at udvikle deres læsefærdigheder. Genren af bogen er uddannelse, og den er designet specielt til at hjælpe børnene med at forstå og elske læsning. Louise Rønberg har gjort et fantastisk arbejde med at skabe en bog, der er både informativ og underholdende. Gyldendal, den anerkendte forlægger, er kendt for deres høje standarder, og denne bog er ingen undtagelse. Uanset om du er en lærer, forælder eller bare en person, der ønsker at hjælpe dit barn med at forbedre deres læsefærdigheder, er Kom og læs. Læsebog 1. klasse det perfekte valg.
Vejledningen til Kom og læs guider dig sikkert igennem elevernes læse- og skriveudvikling i 2. klasse.Læs mere om systemetVejledningen indeholder: en grundig og praksisnær indføring i læse- og skriveudvikling og læse- og skriveundervisning, gentaget læsning og stavning, læseorganiseringsformer, dialogisk læsning, ordforråd, skriftlig fremstilling mv. en uge for uge-vejledning med masser af forslag til at arbejde systematisk, legende og kreativt med elevernes videre læsning og skrivning, både mundtligt, i læsebogen og i arbejdsbogen Masser af bud på lege, spil og bevægelsesaktiviteter og oplæg til kreative skriveopgaver et overblik over de 15 arbejdsark, som kan anvendes i arbejdet med elevernes læse- og skriveudvikling – lige fra spilleplader til ordklassespil til evalueringsark af elevernes ordlæsestrategier mv. Alle arbejdsark kan frit downloades på komoglæs.gyldenddal.dkKom og Læs styrker elevernes sike ordlæsefærdigheder og udvikler deres videre læse- og skrivelyst. Systemet bygger på dansk og international læseforskning og vægter en meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse højt, ligesom leg, bevægelse og skrivning indgår som naturlige elementer.Få overblik over alle materialer i systemet
Vejledningen til Kom og læs guider dig sikkert igennem elevernes læse- og skriveudvikling i børnehaveklassen.Læs mere om systemetVejledningen indeholder: en grundig og praksisnær indføring i læseudvikling og læseundervisning, sproglig opmærksomhed, dialogisk læsning, læseorganiseringsformer, opdagende skrivning, håndskrivning, skrivevejsfamilier mv. en dag for dag-vejledning med masser af forslag til at arbejde systematisk, legende og kreativt med bogstaverne, både mundtligt, i læsebogen og i bogstavlydbogen. mere end 30 bud på lege, spil og aktiviteter et overblik over de 43 arbejdsark, som kan anvendes i arbejdet med elevernes læse- og skriveudvikling – lige fra bingoplader og skrivehuse til evalueringsark af elevernes bogstavkendskab, sproglige opmærksomhed og ordlæsestrategier. Alle arbejdsark kan frit downloades på komoglæs.gyldenddal.dkKom og Læs opbygger elevernes funktionelle bogstavkendskab og udvikler deres spirende læse- og skrivelyst. Systemet bygger på dansk og international læseforskning og vægter en meningsorienteret ordlæsning og sprogforståelse højt, ligesom leg og opdagende skrivning indgår som naturlige elementer.Få overblik over alle materialer i systemet
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.