Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Forskningsprojekter finder nu ofte sted mellem aktører fra flere uddannelsesmiljøer med forskellige dagsordener, skiftende deltagere og nye metoder. Hvordan forvaltes denne komplekse arbejdsproces bedst?Svarene gives ud fra et konkret projekt, Technucation, om lærere og sygeplejerskers teknologiske ’literacy’. Deltagerne – antologiens forfattere – diskuterer, hvordan ny viden blev udviklet til gavn for uddannelse og praksis i et kompliceret forløb med talrige fremgangsmåder.Bogen giver indblik i et maskinrum, hvor forskere fra flere fagdiscipliner arbejder sammen om et fælles mål med ansatte i det offentlige. Typiske tværfaglige udfordringer belyses med nye perspektiver og viser vej for ethvert samarbejde, der kombinerer kvantitative tilgange med metoder som deltagerobservation, interviews, levende laboratorier og interventioner.
I det danske sundhedsvæsen er der gennem de senere år blevet fokuseret meget på teknologi i relation til pleje og behandling. Den massive anvendelse af ny teknologi i sundhedsvæsnet samt den stigende interesse for udvikling af nye medicinske teknologier medfører, at der er et stort behov for, at de sundhedsprofessionelle kan medvirke til at fremme innovation ift. nye sundhedsteknologier og ‑services som en del af egen professionel praksis. Den teknologiske udvikling og det at arbejde innovativt, stiller store krav til det sundhedspersonale, der skal håndtere de nye udfordringer. De sundhedsprofessionelle skal i dag være forberedt på et sundhedsvæsen i forandring og på, at de udfordringer, de møder, kræver både faglige, menneskelige, innovative og teknologiske kompetencer. Teknologi og innovation i sundhedsvæsenet vil derfor som et af bogens fokusområder se på behovet for såvel digitale som innovative kompetencer, og bogen er inddelt i tre dele:Del 1: Digitalisering af sundhedsvæsenet, ledelse og kompetenceudviklingDel 2: Nye teknologiske arbejdsredskaber, diskurs og etikDel 3: Innovation, kommercialisering og vurderingsmetoderBogen er tværfagligt orienteret og bidrager med ny viden bredt indenfor det sundhedsprofessionelle område, men også med oplæg til debat. Bogen vil i sin helhed bidrage til et nyt syn på de forandringer, der opleves i sundhedsvæsenet i dag. Bogen er velegnet til alle sundhedsprofessionelle uddannelser på såvel grund- som på efter- og videreuddannelsesniveau samt i praksisfeltet.
I Sundhedsinformatik i sundhedsvæsnet foretages en rækkenedslag på, hvordan arbejdet med ny, avanceret teknologi kan tages i brug medhenblik på de markante forandringer, som det danske sundhedsvæsen gennemgår idisse år. Sundhedssektoren mærker effekterne af større demografiske,strukturelle og teknologiske bevægelser. Sundhedsinformatik skal ses som enintegreret del af professionsfagligheden og skal derfor understøtte desundhedsprofessionelles viden om, hvordan de skal agere i relation til deresprofession, når udgangspunktet er deling af data internt såvel som eksternt isundhedsvæsnet. Bogen bygger på forskellige typer af viden: erfarings‑,udviklings‑ og forskningsbaseret viden, indenfor den natur- human- ogsamfundsfaglige videnstradition. Formålet med inddragelse af disse forskelligevidenstraditioner er at give et nuanceret billede af nogle af de mange tiltag,der er på området, samt at skabe et grundlag for kritisk refleksion hos læserenift. anvendelsen af sundhedsinformatik i sundhedsvæsnet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.