Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Biologididaktik indfører læseren i feltet mellem biologifaget og almendidaktikken, og belyser herfra spørgsmålene hvad, hvorfor og hvordan grundskolens biologifag kan tænkes og praktiseres. Bogen afspejler biologifagets aktuelle tilstand i skolen, men trækker også på en flerårige historik inden for faget, ligesom den kan danne afsæt for fremtidens biologiundervisning.Bogen dækker det biologididaktiske felt gennem syv kapitler om: Biologifaget i folkeskolen Biologi som dannelsesfag Fagsprogsudvikling og faglig læsning og skrivning i biologi Modeller i biologiundervisningen Praktisk arbejde i biologiundervisningen Eksterne læringsmiljøer i biologiundervisningen Mål og evaluering i biologi Tværfagligt samarbejde og progression i naturfagene Fra fagdidaktik til daglig biologiundervisning.Kapitlerne bygger på såvel dansk som international litteratur og forskning inden for fagdidaktik. Hvert kapitel afsluttes med en række diskussionsspørgsmål, som kan bruges af studerende, i fagteams på skoler eller blandt lærere på efteruddannelse.Biologididaktik henvender sig til lærerstuderende, praktiserende lærere og lærere på efteruddannelse samt andre med interesse for fagdidaktikken i biologi.
I Xplore På tværs kan 7., 8. og 9. klasse gennemføre tæt samarbejde i naturfagene ved hjælp af otte forløb til de fællesfaglige fokusområder. Læremidlet understøtter elevernes naturfaglige kompetencer fra Forenklede Fælles Mål (undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation). Samtidig bliver elever og lærer klædt godt på til at planlægge og gennemføre den nye fælles naturfagsprøve.Elevbogen indeholder otte forløb, hvoraf de første seks er de fællesfaglige fokusområder fra læseplanerne, og to er ekstra: Fremtidens bæredygtige produktion, Bæredygtig energiforsyning, Drikkevand - nu og i morgen, Udledning af stoffer, Stråling fra omgivelserne, Teknologi og sundhed i hverdagen, Katastrofer - frygt og håb, og Liv i Universet.Xplore På tværs er et supplement til naturfagssystemerne Xplore. Hvert fællesfaglige forløb indeholder forslag til, hvor eleverne kan finde faglig fordybelse i de tre fagsystemer Xplore til biologi, fysik/kemi og geografi i 7., 8. og 9. klasse. Læremidlet kan også bruges i sammenhæng med andre naturfagssystemer.Tilhørende elevhæfte og lærerhåndbogTil Xplore På tværs hører også et elevhæfte med opgaver og en lærervejledning.Fagportal med digitale udvidelser:Fagportalen Xplore På tværs indeholder og bygger videre på stoffet fra bøgerne og indeholder et stort udvalg af digitale ressourcer. Læs mere og bestil adgang på www.goforlag.dk.
Kapitler i 2. udgavenSkoven forandrer sig - nyt kapitelDin krop og din sundhed - nyt kapitelEnergi og råstoffer - nyt kapitelDen urolige klode - opdateret udgave med nye emnerLys og lyd - ny udgave med nye emnerMennesker og teknologi - nyt kapitelXplore Natur/teknologi opfylder Fælles MålXplore Natur/teknologi 6 Elevbog - 2. udgave introducerer faglige begreber ved at tage udgangspunkt i elevernes nære omverden. Systemet er praksisorienteret og gør brug af undersøgelser, der kan vække elevernes forundring og nysgerrighed. Lærebogssystemet opfylder Fælles Mål.Problemløsning med praktisk afsætSom opstart af hvert kapitel i elevbogen kan eleverne arbejde med en undersøgende case, der leder over i en praktisk-undersøgende opgave, som eleverne skal lave i grupper. Det undersøgende arbejde handler om, at eleverne skal gå på opdagelse og selv prøve at løse problemer. Gennem den problemløsende proces vil der opstå en masse spørgsmål, som pirrer elevernes nysgerrighed og lyst til at få udbygget deres faglige viden. Gennem arbejdet trænes eleverne i at arbejde innovativt, at designe modeller og argumentere for mulige løsninger.Træning af fællesfagligt projektarbejdeSelv om det i 6. klasse kan synes som lang tid til, at eleverne skal til afsluttende prøve i naturfag i 9. klasse, er det vigtigt, at eleverne lærer at arbejde problemorienteret med tværfaglige projekter i natur/teknologi. Sidst i de tre Xplore-elevbøger til hhv. 4., 5. og 6. klasse finder I forslag til tværfagligt projektarbejde ud fra tværgående emner i elevbogen. I Xplore Natur/teknologi 6 Lærerhåndbog - 2. udgave findes kopiark med opgaver og aktiviteter til eleverne.
Xplore Biologi 9 Lærerhåndbog forsyner læreren med baggrundsinformation, en oversigt over evaluring og faglig læsning samt konkrete forslag til, hvordan der kan undervises med Xplore. For hvert opslag gives information om mål, mulige aktiviteter og diskussioner, og de tilhørende opgaver i elevhæftet forklares. Bagerst i lærerhåndbogen findes kopiark med valgopgaver, der uddyber og evaluerer det faglige stof fra elevbogen. Valgopgaverne giver desuden god mulighed for undervisningsdifferentiering. Systemet er tiltrettelagt, så det er nemt for læreren at undervise med Xplore Biologi, uanset om man er linjefagsuddannet eller ej.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med.
Lærerhåndbogen til Xplore Biologi 7 indeholder grundige vejledninger til hvert opslag i elevbogen samt til de tilhørende opgaver i elevhæftet. Lærerhåndbogen indeholder derudover didaktisk stof om faget, faglig læsning og evaluering samt kopiark med valgopgaver til evaluering og ekstraopgaver.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med.
Xplore Biologi 8 Lærerhåndbog forsyner læreren med baggrundsinformation, didaktiske overvejelser og konkrete forslag til, hvordan der kan undervises med Xplore. For hvert opslag gives information om mål, mulige aktiviteter og diskussioner, og de tilhørende opgaver i elevhæftet forklares. Bagerst i lærerhåndbogen findes kopiark med valgopgaver, der uddyber og evaluerer det faglige stof fra elevbogen. Valgopgaverne giver desuden god mulighed for undervisningsdifferentiering.Systemet er tiltrettelagt, så det er nemt for læreren at undervise med Xplore Biologi, uanset om man er linjefagsuddannet eller ej.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med.
Xplore Natur/teknologi 6 Lærerhåndbog - 2. udgave indeholder for hvert af elevbogens kapitler og dets emner faglig baggrund, oversigter over opgaver, forslag til, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, samt kopiark med aktiviteter.Lærerhåndbogen beskriver desuden progressionen i Xplore Natur/teknologi 1-6, brugen af fagbegreber, faglig læsning, faget og dets opbygning, herunder Fælles Mål og læseplaner samt evaluering.
Eleverne arbejder undersøgendeDen nye udgave af elevbogen indeholder opdateret fagstof og helt nye opslag, hvor der er lagt endnu mere vægt på den undersøgende tilgang til naturfagene. Hvert kapitel indledes med en case, som introducerer et af emnerne for eleverne. Denne case er en virkelighedsnær problemstilling, som eleverne kan relatere sig til. Efter casen følger en undersøgende opgave, som knytter sig til den indledende case, hvor eleverne får vakt deres nysgerrighed og motivation for indholdet.Eleverne træner naturfaglige metoderI slutningen af hvert kapitel mødes eleverne af et tværfagligt og perspektiverende emne, som trækker tråde til "den virkelige verden" og til de andre naturfag. Til sidst skal eleverne prøve kræfter med en perspektiverede udfordringsopgave, hvor de skal anvende den viden, som de netop har opnået.Xplore Biologi er et komplet system til biologi-undervisningen i 7.-9. klasse, hvor elever og lærere får pædagogisk bearbejdet fagstof, der er tilpasset klassetrinnet, og som tager udgangspunkt i elevernes virkelighed. Elevbogen til 7. klasse lægger op til tværfagligt samarbejde i form af tre fælleskapitler med Xplore Geografi 7 og Xplore Fysik/kemi 7. Systemet er opbygget med fokus på progression og sammenhæng i den naturfaglige undervisning fra 1. til 9. klasse. Forløb specifikt tilrettelagt til de fællesfaglige fokusområder findes i Xplore På tværs. Elevhæfte og lærervejledning til 1. udgaven kan anvendes sammen med 2. udgaven.
Xplore Biologi 9 Elevhæfte er et engangshæfte, der indeholder uddybende opgaver, forsøg og eksperimenter til elevbogens kapitler. Hæftet forener teori og praksis, og lader eleverne arbejde videre med elevbogens emner i deres helt eget hæfte.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med. Hæftet kan anvendes til både 1. og 2. udgave af elevbogen.
Xplore Biologi 8 Elevhæfte er et engangshæfte, der indeholder uddybende opgaver, forsøg og eksperimenter til elevbogens kapitler. Hæftet forener teori og praksis, og lader eleverne arbejde videre med elevbogens emner i deres helt eget hæfte.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med. Hæftet kan anvendes til både 1. og 2. udgave af elevbogen.
Xplore Biologi 9 Elevhæfte er et engangshæfte, der indeholder uddybende opgaver, forsøg og eksperimenter til elevbogens kapitler. Hæftet forener teori og praksis, og lader eleverne arbejde videre med elevbogens emner i deres helt eget hæfte.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med. Hæftet kan anvendes til både 1. og 2. udgave af elevbogen.
Xplore Biologi 8 Elevhæfte er et engangshæfte, der indeholder uddybende opgaver, forsøg og eksperimenter til elevbogens kapitler. Hæftet forener teori og praksis, og lader eleverne arbejde videre med elevbogens emner i deres helt eget hæfte.Samspil mellem elevbog, elevhæfte og lærerhåndbogTil hvert klassetrin og fag er udarbejdet en elevbog, et elevhæfte og en lærerhåndbog. I elevbogen findes løbende henvisninger til opgaver i elevhæftet, hvor eleverne kan repetere og arbejde med stoffet fra elevbogen. Desuden afsluttes hver kapitel i elevbogen med henvisninger til en række ikke-obligatoriske valgopgaver i lærerhåndbogen, som eleverne kan arbejde videre med. Hæftet kan anvendes til både 1. og 2. udgave af elevbogen.
I 2. udgaven af Xplore Biologi 9 Elevbog er der lagt endnu mere vægt på den undersøgende tilgang til naturfagene. Hvert kapitel indledes med en virkelighedsnær case, som introducerer et af emnerne for eleverne. Herefter følger en undersøgende opgave, som knytter sig til den indledende case, hvor eleverne får vakt deres nysgerrighed og motivation for indholdet. I slutningen af kapitlet møder eleverne en perspektiveringsopgave, hvor de skal anvende den viden, som de netop har opnået. Hvert kapitel slutter med et tværfagligt og perspektiverende emne, som trækker tråde til "den virkelige verden" og til de andre naturfag. Fagstof tilpasset målgruppenI Xplore Biologi Elevbog - 2. udgave får du pædagogisk bearbejdet fagstof tilpasset og målrettet det enkelte klassetrin. Eleverne møder biologien med udgangspunkt i hverdagslivet, og hverdagsfænomener kobles til naturfaglig forståelse. Læremidlet henvender sig til dine elever i et lettilgængeligt og klart sprog, hvor tekst og figurer indgår i en læringsmæssig og faglig progression. Elevbogen består af syv kapitler, der omhandler biologisk kernestof, og er kendetegnet ved et unikt visuelt design, som understøtter elevernes interesse og motivation for at lære om biologi. Elevbogens tekst er letlæselig og understøttes med mange fotos, kort og tegninger, som gør emnerne tilgængelige for eleverne.Fællesfagligt samarbejdeXplore Biologi 9 Elevbog - 2. udgave forener faglig forståelse med fællesfaglighed. For hver årgang findes der tre forløb, som er fælles med Xplore Geografi og Xplore Fysik/kemi. Disse forløb gør det muligt at arbejde på tværs af faggrænser og opbygge emneorienterede undervisningsforløb.Kapitler i Xplore Biologi 9 Elevbog - 2. udgave: Vandløb, Energi, Genetik, Jordens udvikling, Bio- og genteknologi, Havet, Bæredygtighed.
Xplore På tværs Elevhæfte indeholder 57 fællesfaglige opgaver til praktiske og undersøgende aktiviteter. Alle tre naturfag indgår i alle opgaverne, som er opbygget omkring de forskellige kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.Hæftet indeholder tre opgaveoplæg til hvert af elevbogens otte fællesfaglige forløb. Eleverne kan notere i elevhæftet og bruge det som en slags portefølje og hukommelsesknage i forhold til arbejdet med de fællesfaglige opgaver. Sidst i hæftet kan eleverne desuden notere eksempler på problemstillinger og arbejdsspørgsmål.Pakke a 25 stk.
Xplore På tværs Elevhæfte indeholder 57 fællesfaglige opgaver til praktiske og undersøgende aktiviteter. Alle tre naturfag indgår i alle opgaverne, som er opbygget omkring de forskellige kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.Hæftet indeholder tre opgaveoplæg til hvert af elevbogens otte fællesfaglige forløb. Eleverne kan notere i elevhæftet og bruge det som en slags portefølje og hukommelsesknage i forhold til arbejdet med de fællesfaglige opgaver. Sidst i hæftet kan eleverne desuden notere eksempler på problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Xplore På tværs Lærerhåndbog indeholder vejledning til undervisning i de fællesfaglige fokusområder i 7.-9. klasse og til forberedelse og gennemførelse af den nye fælles naturfagsprøve i 9. klasse.Lærerhåndbogen indeholder desuden vejledning til elevbogens otte fællesfaglige forløb og opgaverne i elevhæftet. Alle tre naturfag indgår i et tæt samspil i alle forløb og opgaver.Xplore På tværs Lærerhåndbog indeholder bl.a. eksempler på både problemstillinger og arbejdsspørgsmål, som læreren kan inddrage i undervisningen. Der er desuden forslag til, hvordan den fællesfaglige undervisning kan planlægges og gennemføres.Indhold:- Materialeoversigt- Om fællesfaglige fokusområder og problematikker- Fælles færdigheds- og vidensmål- Xplore På tværs og progression- Opgavernes opbygning- Fællesfaglig undervisning i praksis- Den fællesfaglige naturfagsprøve- At arbejde med problemstillinger- Faglig læsning- Evaluering- Yderligere inspiration- Vejledning til elevbogens forløb, herunder opgaverne i elevhæftet
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.