Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Vigdis Refsahl

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En praksisnær fortælling om planlægning, gennemførelse og evaluering af tiltag for elever i læse- og skrivevanskeligheder
    af Jørgen Frost, Bente Eriksen Hagtvet & Vigdis Refsahl
    365,95 - 431,95 kr.

    Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet er på en og samme tid både en forskningsbaseret og en praksisforankret beskrivelse af et intensivt undervisningstilbud til tre elever med dysleksi. Bogen viser, at det er muligt at vende en negativ udvikling, også selv om eleven er nået til mellem- eller sågar udskolingstrinnet. Bogen er skrevet ud fra en helhedsorienteret tilgang. Teori og praksis går hånd i hånd, elevens læsevanskeligheder ses i sammenhæng med social-emotionelle og kognitive sider af eleven, og tiltagene er teoretisk begrundet, samtidig med at der er mange praktisk funderede og detaljerede eksempler. Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet henvender sig til lærere, sprog- og læsevejledere og kan samtidig inspirere og informere alle interessenter: i hjemmet, i skolen, i de rådgivende organer og i grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere. Dermed kan bogen bidrage til at styrke vores fælles viden om og erfaring med undervisning af elever med svære læse- og skrivevanskeligheder. Statistisk sidder der mindst 1-2 elever i hver klasse, som kan få gavn af denne viden. Hvis modløsheden skal vendes til motivation og kompetence, må der sættes ind med systematiske og udviklingsrelevante tiltag, som løbende giver eleven en oplevelse af at mestre opgaven. Grundlaget for en sådan indsats findes i denne bog.

  • af Øistein Anmarkrud & Vigdis Refsahl
    188,95 kr.

    På mellemtrinnet handler læseundervisning ikke længere kun om at lære at læse, men at læse for at lære - i alle fag. For at eleverne kan tilegne sig fagstof, er det afgørende, at de forstå det, de læser. Gode læsestrategier for mellemtrinnet giver en indføring i, hvad læsestrategier er, hvilke strategier som passer til mellemtrinnet, og hvordan man kan undervise i dem. Målet er, at eleverne skal kunne vælge hensigtsmæssige læsestrategier i mødet med forskellige tekster og forskellige situationer. For at nå dertil er man som lærer nødt til at se arbejdet med læsestrategier, aktivering af elevernes forforståelse og stimulering af læsemotivation i en tæt sammenhæng. Bogen indeholder en skematisk oversigt over disse tre området, som er nyttig for lærerne i planlægning af undervisningen.Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med børn, læsning og læring i praksis og på seminarierne.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.