Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvordan er det at være etnisk minoritesung i dagens Danmark? Hvordan klarer unge med tyrkisk-dansk, pakistansk-dansk og marrokansk-dansk baggrund balancegangen mellem flere normer, værdier og kønsideologier? Har unge kvinder og mænd forskellige muligheder, og hvilken rolle spiller det, at unge befinder sig i en vestlig storby? Hvilke forhandlinger om ungdomsliv, køn og identitet foregår der i indvandrerfamilier i disse år? Hvilke beretninger kan man høre fra det multikulturelle Danmarks unge bindestregsdanskere?Det giver denne bog et bud på gennem en vifte af fortællinger, som bygger på et feltarbejde blandt velfungerende unge i København, der er på vej i uddannelsessystemet. Vi møder unge i tværetniske foreninger, i en filmgruppe, på et gymnasium og på et pædagogseminarium. Forfatteren præsenterer os endvidere for unges fortællinger i en dokumentarfilm og i radioudsendelser, ligesom unges historier fra tidsskrifter, aviser, blade og skønlitteratur bliver inddraget på kreativ vis.Bogen giver en levende introduktion til centrale teorier inden for forskningsområder som kultur, køn, etnicitet og identitet. Den bidrager også til debatten om Danmark som et multikulturelt samfund, idet der introduceres forskellige perspekiver på, hvordan man som samfund kan håndtere øget etnisk og kulturel mangfoldighed.Bogen henvender sig til en bred målgruppe, f.eks. lærere og studerende ved pædagogiske såvel som ved social- og sundhedsuddannelsessteder, til folk der arbejder i praksis med etniske minoriteter såsom sygeplejesker, socialrådgivere, skole- og gymnasielærere, studievejledere, daghøjskole- og VUC-lærere samt lærere og studerende på universitetet og endelig til deltagere i politisk arbejde og mennesker med almen interesse for området.
Æresrelateret social kontrol bryder med individuelle rettigheder, altså retten til at bestemme over egen krop, følelser, relationer og identitet. Denne bog giver fagfolk et solidt ståsted, når de møder udfordringer med denne form for social kontrol. Bogen henvender sig til fagpersoner og studerende inden for velfærdsprofessionerne alle andre, der ønsker at forstå, hvad der motivereræresrelateretsocial kontrol.Æresrelateret social kontrol bygger på antropologisk og sociologisk teori om ære, skam og vold, samtidig med at den bidrager til en mere generel forståelse af kultur, patriarkalske familieformer og forandringer i personlige liv. Bogen igennem diskuteres desuden konkrete implikationer, handlemuligheder og dilemmaer, man som fagperson støder på, i mødet med borgere, der er underlagt æresrelateret social kontrol.
Integration har været et afgørende emne på den politiske dagsorden og i fagprofessionelle sammenhænge de seneste årtier. Med Integration - dynamikker og drivkræfter foreligger et autoritativt værk, der giver et samlende overblik over området og sætter fokus en række væsentlige spørgsmål: Hvad er integration? Hvad er de centrale teorier på området, og hvilke dilemmaer og dynamikker peger de på? Hvilke udfordringer giver integration i praksis? Hvad er resultatet af de seneste årtiers indsats på området?Bogen er redigeret af Marco Goli, ph.d. og lektor i socialt arbejde på Professionshøjskolen Metropol, og Bent Greve, cand.polit. og professor i samfundsvidenskab på Roskilde Universitet, og rummer bidrag fra en række førende danske forskere og fagfolk.
Bogen præsenterer centrale teorier til forståelse af moderne og stadig mere komplekse samfund som det danske.Bogen inddrager klassiske og nye teorier til at analysere såvel på samfunds- som mikroniveau, hvordan samfund er indrettet og konsekvenserne heraf. Dertil kommer empiriske analyser, der viser, hvordan en teoretisk forståelse kan omsættes til konkret analyse af et samfund i udvikling især med fokus på Danmark.Den socialvidenskabelige tilgang sikrer, at læseren får viden fra forskellige perspektiver sociologi, økonomi, politologi og antropologi men samtidig inden for en ramme, der giver sammenhæng og mening.De fem perspektiver fokuserer på:1. Velfærd, regulering og institutioner2. Transformationer, globalisering og innovation3. Sociale risici, frygt og tryghed4. Ulighed, marginalisering og stigmatisering5. Køn, etnicitet og generationBogen er egnet til undervisning på universiteter og professionshøjskoler inden for uddannelser med ønske om at dække centrale teoretiske problemstillinger i relation til det danske velfærdssamfund og forståelse af, især sociologiske, tilgange til analyser af moderne samfund. Bogen indeholder samtidig en omfattende litteraturliste, der giver den enkelte gode muligheder for at gå videre i analyser inden for et bestemt felt.Siden førsteudgaven er der kommet et nyt perspektiv og 8 helt nye kapitler til, mens de resterende kapitler er opdaterede i forhold til bedste seneste viden på de respektive områder.Bidragyderne kommer hovedsageligt fra Institut for Samfund og Globalisering ved Roskilde Universitet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.