Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kan det strukturalistiske subjekt danse? spørger den svenske æstetikteoretiker og performanceforsker Josefine Wikström og leverer som svar en skarp gentænkning af forholdet mellem kritisk teori og kunstnerisk arbejde. Med udgangspunkt i 70’ernes moderne dans og dens interesse for nye bevægelsesformer som ’den gående masse’ og ’det arbejdende individ’ kaster Wikström nyt lys over både performance som kunstart og begrebet performativitet med udgangspunkt i den kritiske teoris forståelse af størrelser som subjekt, objekt, relation og værdi. Her bliver performancekunst en kritisk praksis, der altid siger noget om sin samtid.
I Hjemmedyrket, outsourcet, organiseret udfolder mediekunstner, kurator og professor Kristoffer Gansing på én gang et historisk overblik og en systematisk analyse af de seneste tredive års internetkunst og leverer med begrebet ’teknoæstetik’ samtidig en teoretisk og analytisk ramme for forståelsen af den netværksbaserede kunsts udvikling og udtryksformer. Med dette dobbelte historiske og teoretiske udgangspunkt præsenterer Gansing et indtrængende billede af den netværksbaserede kunst, dens forhold til de tekniske infrastrukturer, den opererer indenfor, og de nye former for socialitet og interaktion, der udfolder sig omkring den.
Med udgangspunkt i den aktuelle amerikanske ’right to repair’-bevægelse, som – i protest mod tidens dyrkelse af kortsigtet forbrug – insisterer på alles ret til at reparere deres egne redskaber, udfolder medie- og kunsthistoriker Shannon Mattern i Reparationsmanualer en generøs og legende version af reparationsmanualens globale kulturhistorie som æstetisk, didaktisk og politisk form. Historien bliver samtidig til en instruktionsmanual i sin egen ret. I kunsten at anlægge eksperimenterende, samarbejdende og solidariske perspektiver på verden omkring os. Og i menneskers muligheder for at intervenere, både kritisk og reparerende, i de underliggende og ofte usynliggjorte systemer, som får alverdens infrastrukturer til at fungere.
I Varianter af fælles handling i kunsten optegner Siegfried Zielinski et kort over kollektivitetens muligheder i kunst- og medieindustriens landskaber. I et overskud af referencer og eksempler fra sine mange år som en af Tysklands mest originale medietænkere tager Zielinski sine læsere fra fabriksagtig kunstproduktion og prekært, usynligt arbejde over kunstneriske kooperationer, værksteder og bands til venskabets økonomi. Således anslår Zielinski en bevægelse fra, hvad han kalder det ’betingelsesløse jeg’, til det ’ubetingede vi’, der udgør et sæt af alternative orienteriengspunkter til en ny forståelse af kunsten.
Immanuel KantKritik af den æstetiske dømmekraftOversættelse, noter og indledning ved Carsten Juhl
I Fremtrædelsens æstetik og politik genlæser Emma Sofie Brogaard, Mathias Overgaard og Frederik Tygstrup tænkerne Hannah Arendt og Maurice Merleau-Pontys politiske og æstetiske teorier og finder nyt slægtskab mellem dem. ”Fremtrædelsens former er også fællesskabets former” skriver forfatterne, og argumenterer for, at oplevelsen af fællesskab opstår gennem tilstedeværelsen; en sansning, som også er en politisk virkelighedssans.
I Vi skriver sammen. Adressering, adgang og afhængighed i litteraturen af Solveig Daugaard og Cecilie Ullerup Schmidt har undersøgelsen af det fællesskab, der opstår mellem den skrivende og den læsende givet form til selve bogen. Den har nemlig taget form som en brevudveksling mellem de to forfattere, som blandt andet diskuterer, hvad der sker, når racialiserede forfatteres bøger kommer i hænderne på hvide læsere og hvilken ramme samfundsinstitutioner og materielle adgangsvilkår sætter for, hvad og hvordan vi skriver – og ikke mindst læser.
En bog om ny kuratorisk teori og udstillingen som levende form, skrevet af kurator og forsker i kuratering Charlotte Sprogøe. Om Kunsthal Charlottenborgs off-site performance udstilling Red Light Green Light. Desire Intimacy & Tension, med Geumhyung Jeong, Korakrit Arunanondchai, Alex Gvojic, Cecilia Bengolea, Cally Spooner, Ylva Snöfrid & Alex Baczyński-Jenkins. Sprogøe udfolder et nyt begreb for det sted-specifikke i samtidskunsten, og internationale off-site kunstudstillinger, der eksperimenterer med udstillingen som form og location som co-kurator. ” On Kunsthal Charlottenborg’s off-site performance exhibition Red Light Green Light.Presenting: Geumhyung Jeong, Korakrit Arunanondchai with Alex Gvojic,Cecilia Bengolea, Cally Spooner, Ylva Snöfrid & Alex Baczyński-Jenkins. A book about contemporary exhibitions as living form, written by curatorial researcher and curator Charlotte Sprogøe. On international off-site exhibitions experimenting with exhibition as form and location as co-curator. ”
livets instrumentaliseringer: ofringsmulighed og ofringsumullighed. Zoé, det reducerbare liv, er politisk i overlevelsens fundamentale forstand, mens bios ikke behøver at være det: Det er imidlertid gennem zoés trængsler, at bios lader sig politisere. Synlighed, livsområder og litterære erfaringer.
Rigt illustreret udstillingskatalog m. tekst af Ferdinand Ahm Krag. Tekst: dansk/English
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.