Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Historiefortælling forbinder mennesker på tværs af generationer, grænser, kulturer og forskelligheder. Når vi fortæller historier for hinanden, styrker det fællesskabsfølelse, skaber grobund for gensidig forståelse og knytter relationer mennesker imellem. Særligt eventyrene og de gamle folkesagn rummer universelle sandheder og meningsfulde budskaber, som kan give os et nyt perspektiv på en situation eller belyse en problemstilling på en subtil måde, som alligevel ender med at have en dyb indvirkning på os. Med eventyrfortællingen har vi en unik mulighed for at give en vigtig gave til barnet: Viden om livets mange facetter fortalt igennem eventyrene. Bogen giver et indblik i eventyrenes betydning og indeholder en overskuelig samling af de bedste eventyr, som formår at åbne porten til barnets opmærksomhed. Rigtig god fortællelyst!
Ren barnemad er en samling af 30 vegetariske yndlingsopskrifter fra madmor Line Bak Rothstein, som hver dag tilbereder nærende måltider til 130 børn og 30 voksne i Rudolf Steinerinstitutionen Børneøen Bonsai. Bogen kredser om Lines begejstring for at lave mad til børn, og hun beskriver, hvordan hun inddrager naturen, årstiderne og børnene i madlavningen. Bogen henvender sig til både pædagoger og forældre og tilstræber at gøre det nemmere at bygge bro mellem barnets to verdener - hjemmet og daginstitutionen. Intentionen er at fremme madglæden ved at give barnet mulighed for at gå på opdagelsesrejse i den kulinariske verden, som udfolder sig i daginstitutionen såvel som i hjemmet. Derudover indeholder bogen aktuelle perspektiver på vegetarisk kost fra flere ernæringsfagkyndige og en læge. Et af perspektiverne handler om vores opdagelse af den ”nye” kornsort Artemisia enkorn, som især er gavnlig i forhold til at fremme børns sunde udvikling, er interessant i et ernæringsmæssigt perspektiv og således også indgår i en del af opskrifterne. Et andet perspektiv handler om det gode fællesskab ved måltidet, som bliver belyst ud fra de pædagogiske overvejelser, der ligger til grund for madkulturen i både vuggestue- og børnehavegrupper i Børneøen Bonsai.
Med denne bog ønsker vi at skabe fokus på, hvordan naturen er et sundt og stimulerende læringsmiljø for børns udvikling. Bogen tager udgangspunkt i børns iboende nysgerrighed og naturlige behov for bevægelse, og hvordan vi voksne kan skabe gode rammer og grobund for en sund udvikling i børns udeliv. Naturen byder på rige muligheder for sansemæssig variation og stimulation der er med til at understøtte den sundhedsfremmende pædagogik, og barnet får rig lejlighed til at udøve den mere risikofyldte leg som er så god og en nødvendighed for børns sunde udvikling.Bogen henvender sig til både forældre og fagfolk samt andre, som måtte have interesse for børn i naturen. Den har sit erfaringsgrundlag fra det daglige arbejde i gennem snart 20 år i en skovbørnehave nord for København.Fra Kjeld Fredens forord: "Det er mig en glæde at skrive et forord til denne bog, som inspirerende og sagligt fortæller, hvordan man kan vække barnets interesse for naturen og samtidig øge dets forståelse for sig selv."Læs mere om bogen på hjemmesiden: https://bluepearlbooks.dk/webshop/barnet-i-naturen/
Ud fra en pædagogisk synsvinkel belyser denne mediehåndbog børns og unges opvækst i en digitaliseret verden. Bogen tager udgangspunkt i alderen 0-16 år og beskæftiger sig med børns og unges udviklingsbehov samt de udfordringer, der er forbundet med et tidligt og intensivt medieforbrug: Forringelse af hjernens udvikling, kommunikationsstress, fare for afhængighed, tab af privatliv, indhold der er uegnet eller decideret skadeligt for børn og unge, cyber-mobning og helbredsproblemer forårsaget af kontinuerlig stråling fra trådløse enheder. Bogen bibringer råd og vejledning, der retter sig mod de enkelte alderstrin og hvordan man sikrer gunstige betingelser for vækst og modning for både hjerne og krop i barnets og den unges udvikling, og det drøftes, hvordan man som forældre kan vejlede barnet til at finde en passende balance mellem onlinelivet og et grundlæggende menneskeligt behov for nærvær, fysisk kontakt og ægte sanseoplevelser. "Det er paradokset i vores digitale fremtid: hjerneudvikling kræver tid og dygtig leg, arbejde og handling i den virkelige verden gennem de første 15 til 16 år. Resultatet er evnen til selvkontrol og selvtænkning, som er grundlæggende for mediekompetence. Forfatterne til dette bog, alle specialister, tilbyder praktiske råd til alderstilpasset hjernestimulering, opmuntrer lærere og forældre til at finde måder at beskytte deres børn mod unødvendig og skadelig for tidlig brug af elektroniske enheder. De giver råd til at hjælpe børn med at udvikle deres unikke kreativitet og til at lære at lære ud af deres eget initiativ.” Dr. Michaela Glöckler, børnelæge Trykt i Danmark - bæredygtigt og miljøvenligt
I denne bog – som vil være til gavn for alle, som har med børn at gøre; pædagoger, forældre og bedsteforældre – har vi samlet en perlerække af de sange, som indrammer både dagligdagens og årets rytme og sætter os i forbindelse med både hinanden, naturen og de fantasikræfter, som lever så stærkt i barnet. ”Barnets sangperler” er nu trykt i 2. oplag med over 20 nye sange. Alle sangene kan nemt downloades digitalt i god kvalitet, så sangene kan nydes af både store og små. Bogen er på 235 sider, lækkert indbundet og rummer skønne billeder og illustrationer
Denne vigtige samling af forvandlende fortællinger tilbyder fortællemedicin som en kreativ strategi til forældre, lærere, pædagoger og rådgivere. At få fortalt den rigtige historie på det rigtige tidspunkt kan hjælpe børn med at overvinde udfordringer og ændre adfærd. Alle historierne tager udgangspunkt i en uønsket eller ubalanceret situation eller adfærd, som gennem brug af metaforer og fantasifulde fortællerejser føres hen imod mere ønskværdige løsninger.Fortællingerne er alfabetiseret med titler og ord, der beskriver den adfærd, som fortællingerne tager udgangspunkt i og forvandler: Angribende, bange, dominerende, generte, m.fl. Nogle af historierne er fulde af humor, mens andre er mere seriøse.Fortællingerne kan fortælles, tilpasses, laves om til hjemmelavede billedbøger eller dukketeater eller bruges til nye, kreative fortællinger.Susan Perrows seneste undersøgelser og eksperimenter har ført til tilblivelsen af denne bog som en opfølgning på hendes bestseller Healing Stories for Challenging Behaviour og Therapeutic Storytelling.Susan Perrow er Master in Education, australsk forfatter og fortæller og arbejder med “fortællemedicin”. Hun har mange års erfaring med at undervise i og skrive terapeutiske fortællinger. Hun rejser rundt i hele verden, holder foredrag og afholder skriveworkshops og seminarer for lærere, forældre og terapeuter.Bogen er trykt bæredygtigt og miljøvenligt i Danmark.
Bogen henvender sig særligt til børn i alderen 3–12 år, deres familier, pædagoger og alle med kærlighed til naturen omkring os. Børnenes skov er en skattekiste fyldt med årstidshistorier, sange, kreative aktiviteter, lege, viden om dyr, planter og træer, opskrifter på vild mad, fantasirejser og fejringer. Bogen er en hyldest til essensen af de skiftende årstider, hvor kapitlerne følger solens cyklus gennem året og tilbyder aktiviteter, der giver barnet en livslang kærlighed og tilknytning til naturen. Ud over de kendte årstider beskriver bogen fire gamle keltiske ‘mellemårstider’, som folder året endnu mere ud og giver mulighed for flere skønne oplevelser med fokus på nærvær og fællesskab. Bogen afrundes med et værdifuldt appendiks om sikker brug af værktøj samt om, hvordan man sanker respektfuldt i skoven. • Følg skjulte spor, byg et shelter, sy en ulden kappe eller en magisk pung til de ting, som I finder på jeres vej gennem skoven eller lær kunsten ‘at lytte dybt og inderligt’… • Lær fx at lave skønne, vilde teer, smagfuld kaprifoliehonning, valnøddelys, vintergækfigurer og en lindrende salve eller bag jeres egne sprøde, lækre mælkebøttescones • Byd sommeren og solens varme velkommen med en sang, en ‘bidans’ eller ved at lave søde mus ud af hasselnødder • Leg at I er egern i skoven, som skal samle vinterforråd – eller pindsvin, som skal i vinterhi. Hvem får samlet mad i tide og klarer mødet med rovdyrene? ‘I ‘Børnenes skov’ hvisker træerne hemmeligheder fra en tid, hvor wi-fi ikke eksisterede. Børn træder ind – med mudder mellem tæerne og regn i håret – og finder nye forbindelser vævet af naturens egne tråde. Her, langt fra skærmens lurende øje, blomstrer ægte børnefællesskab i skovens dybe stille ro.’ – Kjeld Fredens, forfatter til ‘Læring med kroppen forrest’, hjerneforsker og adj. professor ved Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet ‘Jeg ved, at forældre på tankeplan ønsker at komme mere ud i naturen med børnene, men jeg ved også, at de ønsker inspiration til, ‘hvordan det lige er vi gør det’, og her kan ‘Børnenes skov’ helt sikkert hjælpe. Hjælpe til med at få børn og forældre ud, hvor der er højt til loftet... plads til at tumle og mulighed for at sanse og lære.’ – Lola Jensen, familievejleder og forfatter til flere bøger, blandt andet ‘Må vi så få ro’ ‘Denne bog er et skattekammer af eventyr og historier om livets drama i naturen og i vores egne tilværelser. Læs i bogen gennem hele året og bliv inspireret til pædagogisk arbejde, der følger årstiderne med børn. Nyd og mærk forbindelsen til naturen og omsorgen for hinanden og skovens væsner, steder og stemninger.’ – Ditte A. Winther-Lindqvist, Ph.d., lektor på DPU, Aarhus Universitet, UNESCO CHAIR
Sæt med Marias lille æsel - bog og en klassisk lågekalender med 24 låger. ”Marias lille æsel” er en hjertevarm og fortryllende fortælling om, hvordan omsorg og tillid kan være med til at skabe forandring og forvandling. Det er en klassisk fortælling om mellemmenneskelige dyder og en fin påmindelse om de smukke venskaber, der kan opstå, når vi tør udfordre fordommene og give hinanden en chance.I bogen følger vi det dovne og beskidte æsel, som ingen værdsætter og drager omsorg for. Lige indtil den dag, hvor æslet møder den gode og næstekærlige Maria, som kan få det bedste frem i alle, hun møder. Det bliver til en fortælling om et usædvanligt venskab – og om hvad der kan ske, når man pludselig møder nogen, der tror på det bedste i alle levende væsener og kan få øje på skønheden bag den hårde facade. Vi kan alle få brug for en ihærdig ven i nødens stund, og måske kan netop stædighed og dovenskab forvandles til hjælpsomhed og stolthed under de rette betingelser.Forfatter: Gunhild Sehlin (bogen er oversat fra svensk).Bogen er skrevet i 24 kapitler og smukt illustreret af Thobias Faber. Den passer fint som optakt til julen men kan også sagtens læses på andre tidspunkter. Bogens målgruppe: Fra ca 3-10 år / Børnehavebørn og børn i indskolingen / Børn i alle aldre / Familier. Bogen består af 57 sider, 26 helsides illustrationer, 30x21 cm.Der er lavet en fin lågekalender som tilbehør til juletiden. Format: rund, 42,0 cm diameter.
I bjørnenes verden sker der mange eventyrlige ting – der er store dramaer og finurlige oplevelser lige rundt om hjørnet. Kom med på en eventyrlig rejse sammen med bjørnene, katten, nissen og musene. Oplev hvad der sker, når stormen tager musen Fiffi, og når bjørnen Billy Willy låner sin vens ting uden at spørge. Og oplev magiske hændelser, som den nat, hvor Stumpe sejler på månens spejlbillede.Fælles for historierne er, at naturens visdom taler gennem planter, dyr, vand, vind og væsner og hjælper bjørne og mennesker med at finde vej til alles bedste.Bente Klerke, der arbejder med fortælling som brobygning mellem mennesker og mellem mennesker og naturen, skaber med sit fine sprog og levende illustrationer et forunderligt univers om naturens magi og beskyttelsesværdighed, som vil fascinere både børn og voksne.Historierne kan læses som en fortsættelse af bogen ‘Pepino – bjørnen der spillede violin’, eller som en selvstændig bog. Den er velegnet til højtlæsning, men kan også læses af unge læsere.
JULEKALENDER: Klassisk lågekalender med med 24 låger indeholdende smukke motiver fra bogen ”Marias lille æsel” (af Gunhild Sehlin, udgivet på forlaget Blue Pearl Books 2020). Format: rund, 42,0 cm diameter Kalenderen fungerer fint uafhængigt af bogen. Illustrationer: Thobias Faber
”Barnets udvikling gennem tilknytning og leg” er en dansk oversættelse af Deborah MacNamaras bog ”Rest, Play, Grow”, som er baseret på den canadiske psykolog, Dr. Gordon Neufelds tilknytnings- og udviklingsteori. Bogen repræsenterer et udviklingsmæssigt landkort, som kan hjælpe os med at forstå, hvordan børn når deres fulde menneskelige potentiale. Dette potentiale handler ikke om akademiske resultater, social status, god opførsel, individuelle talenter eller begavelser. Det handler om at lede barnet til modenhed, til at blive et ansvarligt menneske og til at kunne betragte verden omkring sig fra flere perspektiver. Det handler om udfoldelsen af et barns evne til tilpasning og transformation, om evnen til at kunne klare modgang, til at være vedholdende, når der er vanskeligheder og til at blive følelsesmæssigt balanceret. Bogen anviser en vej til et barns potentiale som socialt væsen, der kan dele sine tanker og følelser på en ansvarlig måde, som kan udvikle impulskontrol, tålmodighed og omtanke, og som tager hensyn til den påvirkning, det har på andre mennesker. Bogen er en vejledning til, hvad vi kan gøre, for at et barn kan udvikle sig til et helt menneske. Den viser, hvad voksne skal arbejde på, for at børn kan finde hvile gennem tilknytning, så de får overskud til leg og udvikling. KORT SAGT: Vi skal ikke arbejde på at få vores børn til at vokse. Vi skal skabe de haver, hvori de kan blomstre. Bogen har fået mange fine anbefalinger, bl.a. følgende, som er bragt på bagsiden af papirudgaven:"I vores nutid glemmer vi, at mennesket skal igennem sin helt egen modningsproces. Den glemsel rammer især børnene, som vi på smertefulde måder kommer til at forvente alt for meget af. Deborah MacNamara beskriver smukt, levende og uddybende, hvordan vi kan forløse denne smertefulde spændetrøje ved tillidsfuldt at læne os ind i tilknytningen.”METTE CARENDI, cand.mag i psykologi og forfatter til bogen "Tænd for forbindelsen - forstå tilknytningens kunst"”En fantastisk bog jeg varmt kan anbefale. "Barnets udvikling gennem tilknytning og leg" er en bog med konkrete anvisninger til, hvordan du møder dit barn med hjertet og hvordan du får mulighed for at blive den forældre du ønsker at være.”LIS POULSEN, familieterapeut og sundhedsplejerske”En fremragende bog, der med et solidt fodfæste i udviklingspsykologien og neurovidenskaben giver konkrete og hverdagsnære redskaber til hvordan vi kan forstå vores børns eksplosioner, ængsteligheder og længsel efter at forbinde sig med andre. Bogen understreger den fundamentale rolle legen spiller for udviklingen af barnets socialitet og selvregulering, og beskriver på fineste vis hvordan vi som forældre eller fagpersoner bedst nærer barnets naturlige udvikling.”LINE GEBAUER, cand. psych. aut., ph.d., Lektor ved AAU”Vi ved i dag at en tryg tilknytning er det vigtigste vi kan give vores børn. I en tryg relation kan børn udforske, mærke efter og blomstre. Deborah MacNamaras bog viser en vigtig og konkret vej der skaber plads til hele mennesker. Mennesker der mærker hvad de vil, handler på det og lever hjerteligt. Fremtidens samfund kræver intet mindre.”ANNA VINCENTZ, Par- og familieterapeut
About the bookThis book evolves around the importance of nature as a healthy and stimulating environment for children's development. Nature has a unique potential as a platform for children to grow and experiment. The book emphasizes the immanent curiosity of the child and its natural need for movement and how we can optimize the conditions for children's development outdoors. The possibility of both risky play and sensuous stimulation that nature provides for us, supports the health-promoting pedagogical foundation that is necessary for the healthy development of the child.The book is relevant for parents and professionals as well as others that might have an interest in the multiple ways in which nature benefits human development.Author Biography Rikke Rosengren is the manager and co-founder of Bonsai, a Waldorf education house, forest kindergarten and nursery. Rikke has a professional education as a kindergarten teacher, specializing in Waldorf education, and has worked and taught in the field for many years, as well as having published several books. Rikke is, furthermore, the manager of the Bonsai Institute, a center for knowledge and competence for kindergarten teaching, nature education, and leadership.Acknowledgements“It is my pleasure to recommend this book, which in an inspiring and professional way tells how you can awaken children’s interest for nature, and at the same time increase their understanding of themselves.”Kjeld Fredens, Physician, brain-scientist, and senior professor at Institute for Learning and Philosophy, University of Aalborg, Denmark.Happy reading!
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.