Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Birgitte Krogsbølls bog er en blanding af poesi og logik; et forsøg på at ordne, inddele og kategorisere en nær omverden, ikke mindst dyrene, via konkrete, næsten sterile, iagttagelser. Resultatet er ofte overraskende, sært indlysende og sært poetisk . Og firnurligt og fornøjeligt — dét er det."Birgitte Krogsbøll har den fineste og klareste og mest pjankede ordenssans i dansk poesi", skrev Lars Bukdahl i sin anmeldelse i Weekendavisen og anbefalede alle at købe to eksemplarer af bogen. " Et til Dem selv og et til juleaften".I april 2014 blev bogen også præmieret af Statens Kunstfond. Legatudvalget begrundede præmieringen således: "Ikke kun videnskaben har sine klassifikationssystemer, der ordner virkeligheden, så man kan tale om den, også sproget har sine, ja, hele vores måde at tænke på forudsætter at vi konstant klassificerer alting. Med Birgitte Krogsbølls fine, lille bog "dyr med næb ordnet efter antal vinger:" (kolonet er en del af titlen) har poesien i listeformat nu givet os sine egne klassifikationssystemer; systemer, der bringer uorden i virkeligheden, så vi måske netop kan tie om den. Og bare læse. Og fnise – for overalt er bogen gennemsyret af en diskret og elegant humor. Og inderst inde finder vi et endnu mere diskret jeg; digteren, denne Birgitte Krogsbøll, som titter frem i en tekst som denne:liste over ting, man med lidt varsomhed kan gøre samtidig:a) drikke teb) belure katc) poppe majsd) nynne sangedyr med næb ordnet efter antal vinger: er en smuk, besynderlig, sjov, klog og dybt poetisk bog, men samtidig får den sagt noget om selve indretningen af menneskers måde at tænke på. Det fortjener en præmiering. "
"Dan Turèll var vild med Clifford Brown" er et redigeret udvalg af Facebook-opdateringer fra en af dansk litteraturs helt tunge drenge. Der er tale om stramme, inspirerede og inspirerende mini-essays, som ofte tager udgangspunkt i en personlig erindring om et møde med en forfatter eller musiker, og som gør at man efter end læsning kaster sig op på cyklen for at komme til det nærmeste bibliotek eller den nærmeste boghandler — ud over at være en fornøjelse at læse i sig selv giver bogens 375 sider nemlig også en lyst til at læse videre og mere om og af alle de kunstnere der nævnes; Lige fra F. P. Jac over Jørgen Gustava Brandt og Per Højholdt til Christel Wiinblad - over 400 digtere, kunstnere og musikere når bogen omkring ved navns nævnelse. Og man kommer nok heller ikke uden om at skulle supplere sin musiksamling lidt, når man er nået til sidste side.
skyskraber er Tine Paludans debut og kredser om kvindeidentitet. Om kærlighed, papbørn og tilhørende komplikationer; om at findes uden for den traditionelle forestilling om, hvordan kærligheden og livet skal være. Tine Paludan siger selv, at hendes forældres skilsmisse for få år siden er et fundament i digtsamlingen.Tine Paludan er født i 1986, fra Hornbæk, og har en dansk mor og en svensk far. Hun har en BA i film- og medievidenskab og filosofi.
Asger Schnack debuterede med digtsamlingen, Øjeæbler, på forlaget Arena i 1967 - altså for 50 år siden. Siden da har han udgivet et væld af bøger og også været redaktør på flere forlag. "graffiti" er en både stor og markant udgivelse, som klart viser, at Schnack stadig har masser af sprog og intellektuelt vid i overskud. Bogen indeholder over 200 ikke tidligere udgivne digte samt taler, hyldestskrifter og facebook-opdateringer, der er en særlig litterær praksis for Schnack. Ingen af teksterne i bogen har tidligere været udgivet i bogform. "... bogen er ganske enkelt monumental i al sin generøsitet: små 700 siders vellystig læsning, strittende i mange tonearter og genrer, men alligevel hele vejen igennem umiskendeligt asger schnacksk. At “graffiti” hermed anbefales er en fattig underdrivelse. Den burde husstandsomdeles!" Lars Movin "... denne imponerende bog. En skatkiste af tekster, ikke tidligere udgivet i bogform." Lars Gundersen"Graffiti" är en oerhörd bok, en flera hundra sidor lång explosion: dikter, essäer, facebook-texter, en fantastisk och encyklopedisk berättesle om konst och liv, om det viktigaste: att leva, se och låta livet helt och fullt gå genom och med en. Så generös! Arne Johnsson
Bjørn Themsen har de tre første måneder af 2016 skrevet et digt, et rasende langdigt, om flygtninge, bankpakker, skattely, Danmarks krigsdeltagelse, og borgernes, også kunstnernes, passivitet over for magtens politik og den rigeste ene procent. Og Kunst. Og kærlighed. Og dødsdrift. Og begær. Men først og fremmest om flygtninge.Digtet undersøger ved hjælp af forskellige digteriske former fra lister over konkret poesi til approprieret tekst, hvad en flygtning egentlig er for en størrelse og hvorfor og hvordan det påvirker os med de mange flytninge. Og om det egentlig nytter noget at digte om det.Digtet, 107 sider i alt, er forbundet til faktuelle begivenheder i årets tre første måneder, og vreden og frustrationen tog simpelthen over, fortæller han selv; hver eneste dag skete der noget, som bare fodrede ilden. Man taler ofte om indre nødvendighed; dette digt, siger Bjørn Themsen, er skrevet af ydre påtvungen nødvendighed.
KRISTIN BERGET er en norsk digter, født i 1975 i Oslo. Hun har gået på Litterær Gestältning i Gøteborg og debuterede som lyriker med digtsamlingen loosing louise i 2007. Hendes anden bog, DER GANZE WEG fra 2009 var nordisk kandidat til The European Poet of Freedom Literary Award. Efter denne bog modtog hun et treårig arbeidslegat fra den norske stat. HENDES ANSIGT fra 2013 er Bergets tredje digtsamling.
“Disse mindebrokker vidste jeg ikke, hvad jeg skulle stille op med. Nu har jeg læsset en hel del over i bogen her. Enhver kan lave sin egen bog med egne minder og andre indfald,” skrev Kristen Bjørnkjær i forordet til sin fantastiske bog “Min landbrugsleksikalske barndom” fra 1969. Nu, 47 år senere, har Bjørn Themsen taget ham på ordet og skrevet sin egen barndoms leksikon.Bjørn Themsen er forfatter, billed- og mediekunstner og har udgivet flere romaner, digte og hybridværker. Senest romanen AutoAtlas fra 2015. Han er også fast redaktør på forlaget Fuglekøjen, hvor han læser, udvælger og udgiver digte, romaner — og alt muligt andet.
Dette er en helt normal roman om en ung mand, som er ansat som praktikant på den danske ambassade i Benin i Afrika, hvor han har et delvist ufrivilligt forhold til sin sorte overordnede, som bl.a. tvinger ham til at stå for lukningen af en række udviklingsprojekter, som tidligere har fået dansk støtte. På en af sine lukningsturneer forelsker han sig i en ung, amerikansk engelsklærer, som bor i en øde landsby, muligvis slår han hende også ihjel, i hvertfald ender han i fængsel, hvor han opbygger en peanutolievirksomhed, inden han bliver sat fri og tager tilbage til engelsklærerens landsby og starter en lægeklinik med medicin og forsyninger, han har stjålet i hovedstaden og så … Sideløbende fortælles i tilbageblik historien om en barndom i en “typisk” dansk dysfuntionel familie med en psykisk syg søster, som den unge mand har et meget stærkt bånd til.Joachim Lykke er redaktør for tidsskriftet Slagtryk.dk, hvor han læser, kuraterer og udgiver digte og kortprosa og sidder desuden i Lyrikstyrelsen i Dansk Forfatterforening. "om min søster" er hans debut, men han har tidligere bidraget til antologierne"OEHL #1" og "GreatestKids", og har været udvalgt til DRs SPOT TALENTET til BogForum.
To venner - den ene døende, den anden har netop mistet sin kæreste - tager på roadtrip ned gennem Europa for at finde en mening med den forestående død og sandheden om sandheden. På vej til Berlin samler de pigen Annah med h op, og det bliver begyndelsen på en nærmest uendelig række af komplikationer.AUTOATLAS kører fra første linje i højeste gear både handlingsmæssigt og sprogligt. Men sandheden er, at bogen er en rodet og beskidt affære. Sandheden er, at den fragmenterede fortælling er fuld af krumspring, tilfældigheder og uoverensstemmelser. Sandheden er, at teksten er gennemsyret af en useriøs humor. Sandheden er, at bogen er alvorligt ment.Bjørn Themsen er født i Valby og bosat på Fanø. “AUTOATLAS” er hans sjette udgivelse. Sidste år udkom digtsamlingen HIPPOKONDER.
DER GANZE WEG foregår i byer i Europa, i skove blandt rovdyr, og både Hellige Katarina af Alexandria og jomfru Maria figurerer her. Digtene udforsker blandt andet forholdet mellem skyld og tilgivelse, mellem skam og drøm. Hvad sker der, når man demonterer klassiske identitetsmarkører som køn, seksuel identitet og religion?KRISTIN BERGET er en norsk digter, født i 1975 i Oslo. Hun har gået på Litterær Gestältning i Gøteborg og debuterede som lyriker med digtsamlingen loosing louise i 2007. DER GANZE WEG fra 2009 var hendes anden bogog nordisk kandidat til The European Poet of Freedom Literary Award. Efter denne bog modtog hun et treårig arbeidslegat fra den norske stat.
Bogens fortæller, en ung, dansk mand, tager til Botswana i Afrika — ikke for at finde, men for at miste sig selv. Han fortaber sig da også i det fremmedartede; i landskabet, i relationerne til og mellem de lokale, i eksotiske sammenhænge som hele tiden synes at udslippe ham, og i forholdet eller misforholdet til kæresten, som ufrivilligt bliver vidne til hans deroute. Men det er alligevel ikke så let at blive væk.Eksempel fra bogen: Øjnene stod unaturligt ud i hulerne, tungen hang lang og tør henover underkæben, og en lille, blodplettet plamage på bagkroppen afslørede, at noget havde ramt den, men som den lå dér, livløs på underlig udramatisk vis, forekom det mig, at den snarere spillede død, end i sandhed var det. En kvægdriver havde slæbt kalven ind til siden af vejen. Han trak på skuldrene: Det er, hvad der sker. Et barn, der endnu ikke bevæger sig scenevant i verden; en kalv, der endnu ikke besidder tilstrækkelig tyngde til at indgyde frygt; et ufuldendt væsen, der endnu ikke evner at standse trafikken med hovne, fnysende blikke, kan nemt blive fanget i et åndsforladt spring.“Jeg kan aldrig blive væk” er Asger B. Nielsens debutbog. Udgivelsen er støttet af Kunstrådet.Asger B. Nielsen har en bachelorgrad i sociologi og har i længere perioder opholdt sig i Israel og afrika. Bor til daglig i København, hvor han arbejder på et kunstgalleri.
“QUICK food" er en samling humoristiske, detaljerede og indimellem pinlige tekster om den unge kvinde, Iben, der arbejder i en BILKA-café i et storcenter. Der er tale om en række korte, finurlige tekster, som meget detaljeret beskriver dagligdagen i en BILKA-Cafe. Arbejdsgange, som ofte ikke giver mening, regler, som ofte ikke forholder sig til virkeligheden, og relationer med chefer og kunder, som kan være nærmest groteske. Meningsløsheden lurer hele tiden mellem linjerne, chefernes newspeak klædes konstant af, og kundernes opførsel … ja, lad os bare sige, at teksterne nok vil få en og anden til at tænke sig lidt mere om, næste gang de handler. Ibens næsten kliniske beskrivelser bygger på forfatterens egne oplevelser og giver et indblik i, hvordan man som menneske navigerer i og tilpasser sig groteske omstændigheder. Camille Boelt Hindsgaul læser engelsk litteratur på Trinity College i Dublin , Irland. Hun har tidligere gået på det treårige forfatterkursus, FGK, i Esbjerg. QUICK food er hendes debut.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.