Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En sen eftermiddag i november finder Maria ud af, at hendes hjerneskadede og demente mand, Bjørn, ikke blot er på besøg hos sin bror, men at han er blevet bortført. Bjørns tøj, toiletgrejer, værktøj og bil er væk fra sommerhuset, hvor ægteparret har boet i længere tid.Maria bliver herefter bombarderet med beskyldninger: Hun vil slå sin mand ihjel, hun har taget af firmaets kasse, og hun har forsøgt at tilrane sig magten i firmaet. Bag beskyldningerne står Bjørns bror, Stefan, der utilsløret - sammen med to advokater - prøver at overtage det firma, som Maria og Bjørn har drevet sammen i mere end 20 år.Maria er en stærk kvinde. Udover at passe det fælles firma, har hun også taget sig af sin hjerneskadede mand i halvandet år, lært ham sproget på ny og lagt krop til hans nye, aggressive adfærd.Kan hun mon også klare kampen med svogeren Stefan og de to advokater, som er engageret i Bjørns navn?
Familien mangler penge, og Irma er ivrig efter at optræde. Allerede som seksårig optræder hun i varieteen, Concert du Boulevard, på Vesterbrogade i København og bliver kendt som ‘Lille Irma’.Mama er datter af den kendte berider, Jacques Steckel, og Papa er Paul Schmidt, musikuddannet fra det tyske militær. Familien er kendt overalt i cirkus- og varietémiljøet. Af Großmama lærer Irma at synge og danse, og Mama underviser i akrobatik og komik. Papa står for den musikalske oplæring. Irma bliver desuden trænet op som parforce- og voltigerytter af sin onkel, Arthur Reinsch, til dels ved brug af pisken.Bag portieren udspiller sig på den tid, da artisterne lejede sig ind i små lejligheder og værelser; dengang transporten foregik med hestevogn, og cirkusteltet blev oplyst af gaskroner.Det er en evig jagt på engagementer, og sulten banker ofte på døren. Betingelserne er hårde, men stoltheden over at udføre et nummer til perfektion overskygger alt, og eneste undskyldning for ikke at gå i manegen eller på scenen er eget dødsfald.Historien er skrevet frit efter Irma Altenburgs erindringer om sit liv som artist, varietékunstner, klovn og musiker og giver et indblik i et miljø, der kun er kendt af de færreste.
Et trut for livet er en familiehistorie baseret på Irma Altenburgs erindringer. Fortællingen tager sin begyndelse i 1917, midt i 1. verdenskrig. Sult og nød er hverdag for mange.Irma er cirkusartist og har få år tidligere giftet sig med Carl Altenburg, som er cirkusmusiker. Børnefødslerne står i kø, og Irma må opgive livet som artist. I stedet spiller hun sammen med sin mand i forskellige cirkusorkestre. Børnedødeligheden er høj, og Irma vakler i sin katolske tro. Hvad er formålet med at bede til Jomfru Maria? Der er ikke megen empati at hente hos den skrappe svigermor, og Irmas egen mor har travlt i den cirkus, som Irmas brødre starter i 1918. Bolignøden i København er katastrofal, og familien Altenburg ser sig nødsaget til at sætte beboelsesvognen i lejren, der ligger klos op ad lossepladsen i Valby. Her bor de sammen med mange af ‘de rejsende’.Er det menneskeligt muligt at bevare et positivt livssyn, når man rammes af stor og gentagen modgang? Og kan kærligheden holde?Et trut for livet er en selvstændig fortsættelse af romanen Bag portieren.
Uddrag fra titelnovellen ‘Forfra’“Datingside! Han vægrede sig ved at tænke tanken til ende. Det var ikke dér, han var nu. Eller? Det var virkelig grænseoverskridende at søge en kæreste på internettet. Eller rettere en elskerinde. For han ville på ingen måde undvære sine børn. Nej, det var ikke en kæreste, han havde brug for, og slet ikke en ny kone, bare en kvinde at dele nogle af timerne med. Blive lidt gladere og måske igen opleve den gnistrende magi mellem to mennesker.” Alle fortællingerne tager udgangspunkt i noget, der godt kunne ske i virkeligheden. De er meget forskellige, hvad angår tid, sted og personer, men de rammer alle ned i hverdagslivet og viser på en direkte og/eller indirekte måde, hvordan mennesker lever sammen med alle de sociale og psykologiske mekanismer, der er.Læseren stifter bekendtskab med både jalousiens grimme ansigt, en kvindes udspekulerede hævn og en mands grusomme ‘pay back’ over for sin kones elsker.I en novelle kan læseren klukke over den sexfikserede teenagedreng, der ender med at få røde ører.Der er også fortællinger om ældre ægtepar, hvor kærligheden for længst er forsvundet, og spørgsmålet om, hvordan man lever med den erkendelse.“Selv om mange af novellerne er hårde rent psykisk, kunne jeg ikke lade være med at læse videre. De er velskrevne, underholdende og især tankevækkende.”Lizette Kingo“Gode iagttagelser og både rammende og sjove metaforer. Jeg følte mig underholdt, også selv om nogle af novellerne er barske.”Anne Hjælmsø
Hvert år rammes over 3.000 mennesker i Danmark af en sproglig funktionsnedsættelse i form af afasi. Det sker som oftest i tilknytning til en blodprop eller blødning i hjernen. Afasi er en erhvervet sprogforstyrrelse, der i varierende grad rammer det at forstå det talte sprog, det at kunne tale samt evnen til at læse, stave og regne. Omkring 25.000 danskere lever med vanskeligheder i form af afasi. Afasi kan ramme alle aldersgrupper, men da kredsløbsproblemer er en hyppig årsag til blodpropper, er det hyppigst ældre, der bliver ramt af afasi.Er man hårdt ramt af afasi, går det også voldsomt ud over familien. Hvordan er det at leve tæt sammen med en med afasi? Hvilke støttemuligheder findes i Danmark? Hvordan viser afasien sig i hverdagen? Hvordan tackler omgivelserne en med afasi?Det er noget af det, Joan Dansbergs bog svarer på. Hun er gift med Ole, som fik konstateret en svulst i hjernen. Han gennemgår en operation, der tilsyneladende forløber godt - men der opstår tale- forståelses- og læsevanskeligheder: Ole Har afasi. Ole var tidligere en driftig og udadvendt mand på 60 år, men magtede på grund af svulsten og dens følgevirkninger ikke længere at være leder for den mindre virksomhed, han ejer. Joan, som har kendt Ole i mange år, kan ikke kende sin mand mere. Hun føler sig alene om ansvaret for både Ole og virksomheden men formår alligevel at skrive dagbog om Oles fremskridt - og tilbageskridt gennem et lille års tid.
Mia glemmer alt om fornuft og ansvar for sine to døtre, da hun involverer sig i den charmerende, men uberegnelige Peter. Hun oplever en hidtil ukendt erotisk besættelse, som fører hende ud på et sidespor, hvor hun igen og igen lader sine egne grænser overskride.Peters brogede opvækst lader sig ikke fornægte, og det varer ikke længe, før Mia er fanget i et net af løgn, selvbedrag og vold. Hun finder sig i konstante ydmygelser og hverken hører eller ser de faresignaler, som familie og venner prøver at gøre hende opmærksom på.Hvornår overskrides grænsen, så man ikke ender i et voldeligt forhold? – Et spørgsmål, som alt for mange kvinder kan stille sig selv.
Psykologisk drama om fortielser, løgne og tabuer. Hovedhistorien udspilles på mindre end et døgn og handler om den jaloux Alex og hans kone, Nadia.Alex er mellemleder i et supermarked og Nadia er efter to børnefødsler ved at skabe sig et selvstændigt liv uden for familien.Nadia og Alex vil inderst inde hinanden det bedste, men Alex er skizofren, og da han glemmer at tage sin medicin, får det fatale følger.”… Forfatteren forstår at skildre denne deroute, så man kommer ind under huden på personerne, og portrættet af Alex, som lider nederlag på nederlag og har traumer fra barndom og ungdom, er fremragende… ”Just Karsten, LEK200635”Bogens opbygning minder lidt om filmen ’Pulp Fiction’, hvor man følger begge hovedpersoner forskudt og derved får historien fortalt i forskellige tempi. Langt hen ad vejen fungerer det rigtig godt – på samme måde som de mange flashbacks til hovedpersonernes fortid gør sig vældigt godt som spændingsopbyggende elementer, der på en god måde er med til at fastholde læserens opmærksomhed.”Linda Gjaldbæk Hansen, Jydske VestkystenForfatteren demonstrerer stor indføling med sine personer og deres tankerækker. Samspillet mellem personernes brudstykker af fortiden og deres handlinger i den løbende nutid komplementerer hinanden som brikker i et psykologisk puslespil.En formidabel opfølgning til debutbogen: ”Sagde du noget, kælling?” Endnu mere intens, endnu tættere på personerne og umulig at slippe igen, når man først er begyndt.”Anne Høybye, konsulent”Din indføling med både hvad Nadia og Alex tænker i bestemte fysiske omgivelser og i bestemte tankerækker – ja, hvad MAN overhovedet tænker dét sted, med dét lysindfald og i dén situation, er i mine øjne fuldstændig uovertruffen. Som mand føler jeg mig kendt utrolig godt af dig som kvindelig forfatter. Du viser empati så langt ind i Alex at jeg er i stand til 100 procent at identificere mig med ham hele vejen igennem, også efter det er slået klik for ham. Du rammer virkelig plet når kønnene er på hver deres planet.”Martin Lund, Retskrivningspolitiet
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.