Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mange voksne med adhd klarer sig fint på arbejdsmarkedet, mens andre kan have en række udfordringer. Men med den rette viden og i nogle tilfælde en vis tilpasning behøver adhd ikke at være en forhindring for at få et godt, indholdsrigt og meningsfyldt arbejdsliv.I bogen beskriver de to forfatter de udfordringer, voksne med adhd typisk oplever på en arbejdsplads, og de kommer med en række gode råd til hvilke strategier, man kan vælge for at overvinde udfordringerne, og den støtte, arbejdspladsen kan give. De gennemgår ligeledes den nyeste forskning på området. Det hele suppleres med en række cases fra en hverdag med adhd på jobbet – fortalt af nogle af de mennesker, de to har mødt i deres klinik.Bogen henvender sig både til voksne med adhd, til arbejdsgivere, chefer, ledere og HR-afdelinger, der vil give deres medarbejdere en hjælpende hånd. En af bogens pointer er, at de tilpasninger, arbejdspladsen kan lave i forhold til mennesker med adhd, altid viser sig at komme alle til gode.Bogen er blevet anmeldt til 5 stjerner i Sundhedspolitisk Tidsskrift og har fået begejstrede anmeldelser på forskellige blogge skrevet af mennesker med ADHD.Om forfatterne:Lotta Borg Skoglund er overlæge i almen medicin og psykiatri. Hun har grundlagt organisationen SMART Psykiatri, og hun er lektor ved Uppsala universitet. Lotta Borg Skoglund bliver ofte brugt som oplægsholder og samfundsdebattør. Hun har en række tillidsposter i forskellige organisationer og er forfatter til bestselleren ”ADHD hos piger og kvinder”.Martina Nelson er chefpsykolog hos SMART Psykiatri. Hun er uddannet psykolog med fokus på neuropsykologi samt uddannet i kognitiv adfærdsterapi og dialektisk adfærdsterapi. Martina holder foredrag og formidler viden om neuropsykiatriske funktionsnedsættelser og har arbejdet både inden for almen psykiatri og misbrugsbehandling.
En fødsel er et af højdepunkterne i livet sammen som par – men hvordan kan du som mand bedst muligt være til stede og støtte din kvinde i processen? Og hvad er det egentlig, der foregår? Hvilke faser består en fødsel af, og hvad betyder de mange fagudtryk, læger og jordemødre bruger?Alt det får du besked om i denne bog. Den er skrevet af en erfaren jordemor, der i et ligefremt og letforståeligt sprog gennemgår fødslen fra A til Z. Du lærer alt om hormoner, om smerter og smertelindring, om komplikationer, og om det udstyr og de redskaber, du ser på fødegangen. Du kan også læse korte beretninger om, hvordan andre mænd har oplevet fødslens forskellige faser.Når du har læst denne bog, ved du kort sagt, hvordan du som mand bedst kan blive en aktiv og givende part af fødslen, så den bliver en fælles oplevelse, der styrker jeres parforhold.Helene Bovin er uddannet jordemoder, sundhedsantropolog og psykoterapeut.Hun har arbejdet på føde-, barsels og svangreafdelinger på både små og store fødesteder, og hun har i en årrække haft egen klinik i Aarhus. Senest har hun specialiseret sig i arbejdet med sårbare familier.I dag er hun selvstændig jordemoder.
Bogen sætter som den første fokus på livet som 50+’er med ADHDHvordan er det som voksen pludselig at indse, at man har levet hele sit liv uden at forstå, hvorfor nogle ting tilsyneladende altid går galt? Hvorfor andre mennesker gang på gang misforstår én, og hvorfor man ikke bare gør alle de ting, man ved, man burde gøre? Det handler denne bog om.I mange år troede man, at ADHD var en diagnose, børn fik og som de voksede fra. I dag er vi blevet klogere. Men hvad ved vi egentlig om alle de voksne og ældre, som har levet et helt liv uden den rigtige forklaring, og som får en ADHD-diagnose sent i livet? Hvad sker der efter diagnosen? Hvilken støtte er der, og hvordan skal du navigere gennem resten af dit liv med denne nye indsigt?”ADHD 50+” er den første bog på dansk, der sætter fokus på denne del af det at leve med ADHD.Uddrag fra bogen:"Jeg har mødt så mange voksne og så mange bedsteforældre, der kan genkende deres børns og børnebørns udfordringer, og som nu endelig forstår, hvorfor deres egen barndom var så kaotisk og med så mange konflikter og problemer. Det kan lyde som en ringe trøst, men denne nye indsigt kan i sig selv være meget helende. Mange voksne med ADHD har fundet strategier, som har fungeret for dem, så længe arbejdet, familien og en støttende partner har skabt struktur og rutiner i hverdagen. Men mange fortæller også, hvordan disse strategier og rutiner ikke længere er tilstrækkelige, når deres livssituation forandres, når de mister deres partner eller når de går på pension.
Hvad nu, hvis den autistiske hjerne fungerer helt anderledes, end vi hidtil har troet? Ganske meget tyder på det, og det har stor betydning for, hvordan mennesker med autisme bedst kan hjælpes i hverdagen.Det handler denne bog om.Den nyeste hjerneforskning viser, at mange af de mest indgroede forestillinger om, hvordan hjernen bearbejder sanseindtryk og læser social adfærd, er forkerte. Vi oplever intuitivt, at hjernen modtager indtryk fra sanserne, bearbejder disse informationer og træffer en beslutning om, hvordan den skal reagere. Men i virkeligheden sker der det modsatte: Hjernen har opbygget en model af, hvordan verden ser ud, og har på den baggrund en forventning om, hvad der vil ske i en bestemt situation. Hjernen kontrollerer derpå, om dens forudsigelse stemmer med virkeligheden. Hvis ikke, korrigerer den sin model af verden og tilpasser sin reaktion.Hvad nu, hvis forståelsen af menneskelig adfærd således først og fremmest er en ubevidst forudsigelse af, hvad folk skal til at gøre? Ville den klassiske træning af sociale færdigheder så give mening for børn, unge og voksne med autisme? Overalt kan man på samme måde læse, at mennesker med autisme har brug for mere forudsigelighed end mennesker uden autisme. Men er det nu rigtigt?Det er nogle af de provokerende og revolutionerende spørgsmål, Peter Vermeulen stiller i denne bog. Han kommer også med forslag til, hvad vi skal gøre i stedet.Specialpædagogisk månedsblad skriver:"En fabelagtig bog. ... Bogen bringer banebrydende nyt om autisme, hvad autisme er og hvordan vi skal håndtere det. Alt er dokumenteret, og bogen er en fornøjelse at læse ... Kan på det stærkeste anbefales."Bibliotekernes anmeldelse:Velskrevet og fængslende bog om hjerneforskningens betydning for den måde, vi forstår autisme på. Bogen er relativt letlæst for alle interesserede.
Sprogligt veloplagt debatbog med skarpe pointer, skrevet i fællesskab af den forhenværende og nuværende formand for Ateistisk Selskab. De er nok de to personer i Danmark, der seneste år har været mest aktive i debatten om ateisme og religion. Her er et par af deres pointer: De fleste danskere er ateister. Nogle ved det bare ikke - og selv om andre inderst inde har erkendt det, er de ikke parat til at ”springe ud”. Religiøse ideer bremser vores udvikling og står både i vejen for at løse de store problemer, vi står over for på verdensplan. Milliarder af mennesker hindres i at leve et godt liv, fordi overtro tvinger dem til at følge absurde dogmer og forbud. Samfundet har historisk set har haft brug for religion, men i dag er der i højere grad brug for, at vi tager nogle aktive skridt væk fra religionerne.De to forfattere belyser både de mange negative følger af religionerne og viser, at man ikke behøver guder for at leve et godt, etisk og meningsfyldt liv. Emne for emne gennemgår de, hvilken betydning religion har for samfundet og for den enkelte. Fra de mest dogmatiske og fundamentalistiske varianter til den bløde, danske kulturkristendom. Deres konklusion er klar: verden ville være et bedre sted uden religionerne.
Neurofeedback er en let, behagelig og effektiv måde at træne hjernen, så den bliver bedre til at afhjælpe en lang række forskellige ubalancer i hjernen.I et letforståeligt sprog gennemgår de to forfattere, hvad neurofeedback ”går ud på”, og hvordan det kan hjælpe i forbindelse med en lang række lidelser.Det gælder bl.a.:ADHD og ADD Autismespektrumforstyrrelser Stress Spiseforstyrrelser Depression og bipolare forstyrrelser Angsttilstande PTSD Afhængighed Epilepsi Migræne Kroniske smerterNeurofeedback er en behandlingsform, der er på vej frem overalt i verden, og bogen er den første om emnet på dansk.Lektørudtalelse:"Forfatterne beskriver emnet entusiastisk og i et letforståeligt sprog, og specielt i baggrundsafsnittet om hjernen og nervesystemet også med et glimt i øjet."Fra bogens forord:”Mange mennesker reagerer skeptisk, når de hører om den omfangsrige liste af symptomer og tilstande, som neurofeedback med held kan anvendes ved.Der kan hurtigt opstå et indtryk af, at metoden markedsføres som et vidundermiddel. Men det er let at forklare, hvorfor så mange forstyrrelsestilstande kan påvirkes positivt af metoden. De har alle en afgørende ting til fælles: Stimuleringen af nervesystemet bliver ikke reguleret optimalt. Hvis du leder efter en ny behandlingsform for en psykisk lidelse, en neurologisk forstyrrelse eller andre kroniske problemer, så kan neurofeedback måske være det rigtige for dig. Med denne bog kan du finde ud af, om du har lyst til at afprøve denne terapiform på dig selv eller dit barn eller en slægtning.”
"Livet med et udviklingshæmmet barn" beskriver de særlige vilkår og udfordringer, man har i en familie med et handicappet barn. Bogen dykker ned i de forskellige dele af barnets opvækst fra fødsel over ungdomsliv og til tidlig voksenalder. Hver alder har sine egne udfordringer, hvor der kan være brug for at høre andres erfaringer eller blive udfordret på egen tænkning. Bogen er derfor krydret med citater og udsagn fra forældre, der selv har børn med udviklingshæmning. Deres bidrag gør bogen nuanceret og levende.Bogen giver kortt sagt svar på nogle af de uendeligt mange spørgsmål, der melder sig, og som man ikke kan gå ét sted hen og få svar på. Nogle af disse spørgsmål er eksistentielle og personlige – andre af mere lavpraktisk art.Bogens kapitler veksler fra letforståelig formidling af faglige emner som kromosomer og syndromer, regler og rettigheder og beskrivelse af barnets funktionsniveau til nære emner som tilknytning, sorg, opdragelse, handicapidentitet og familiedynamik.Bogen indeholder desuden praktiske informationer om merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, hjælpemidler, relevante foreninger mv. Bogen kan også bruges som opslagsværk, hvis der er en bestemt problemstilling i livet med det udviklingshæmmede barn, der kræver særlig opmærksomhed.Bogen henvender sig især til forældre, bedsteforældre og andre pårørende til børn med udviklingshæmning samt til professionelle, der arbejder med området i kommunalt eller specialpædagogisk regi.
Ved hjælp af små tegneserier i japansk animé-tegneseriestil lærer de unge at forstå sociale koder og at tyde de uskrevne regler, der gælder i forskellige sociale sammenhænge.Hver episode er på 1 side og findes i to varianter: én, hvor de unge reagerer ”rigtigt” og dermed undgår konflikter, skænderier og dårlig stemning, og én, hvor de går ned ad vejen mod ”sociale unoder”. Bogen kan således vendes om og bogstavelig talt læses både forfra og bagfra!De enkelte episoder handler om typiske hverdagsoplevelser i skolen: at kede sig, at vente med at tale til det er ens tur, at blive enige om, hvordan man løser en opgave i en gruppe og ikke altid at buse ud med, hvad man mener – f.eks. hvis en kammerat har fået en ny frisure, man synes er grim.Ved hver episode er der en kort forklaring på, hvad den unge skal være opmærksom på, og en beskrivelse af forskellige begreber og redskaber, de kan tage i brug. Det kan være TOV (Tænk Over Valgmulighederne), RERU (Regn Reglerne Ud) eller MIRP (Minimer Reaktionen på Problemet).Forrest i bogen er der en indledende gennemgang af, hvad det vil sige at tænke og reagere socialt, der er skrevet i et mundret sprog tilpasset de unge.Bogen er baseret på konceptet Social Tænkning, der er udviklet af amerikanske Michelle Winner, og hvis positive effekt efterhånden er dokumenteret i flere forskningsrapporter.Målgruppen er unge med autisme, ADHD og lignende diagnoser og udfordringer.
Psykedeliske stoffer udbredes med hastig fart i Danmark, hvor stadig flere prøver f.eks. MDMA eller psykedeliske svampe i terapeutiske sammenhænge. Men hvad kan disse stoffer og hvad kommer det til at betyde for vores samfund? Det svarer Et psykedelisk Danmark på. Bogen er en antologi med bidrag fra flere end 30 af de førende eksperter på området i Danmark. Imponerende forskningsresultater, medrivende fortællinger og passionerede aktivister har bidraget til at både medier, medicinalindustrien og offentligheden for alvor er begyndt at åbne øjnene for disse substanser, som nogle mener kommer til at blive en revolution for psykiatrien. Også i Danmark er området i rivende udvikling og der forskes i psykedelika på de fleste danske universiteter, mens et stigende antal terapeuter udbyder såkaldt “undergrundsterapi”. Nogle indtager psykedelika i nattelivet i de danske byer, mens andre tager til Peru for at prøve ayahuasca i junglen.Alle vil være med; psykologer, psykoterapeuter og psykiatere, neuroforskere, socialforskere, bioforskere og psykoforskere, big pharma, small pharma, new pharma, old pharma, shamaner, healere, influencere, magikere og undergrundsfacilitatorer, oprindelige kulturer, moderne teknologi, lokale fællesskaber og internet-psykiatri, aktivister, pessimister, optimister og hedonister. Men hvor er vi på vej hen? Og er der et fælles fodslag? I denne bog deler Danmarks førende eksperter på det psykedeliske område deres tanker om effekterne af psykedelika, hvordan de kan bruges i behandlingsøjemed, hvordan de allerede bliver brugt ude i samfundet, hvordan og hvorfor nogle individer anvender dem i deres personlige udvikling, hvad man skal være opmærksom på, og hvilket potentiale de har for vores samfund.Om redaktøren:Kevin Mikkelsen er daglig leder i Center for Psykedelisk Dannelse og selvstændig terapeut ved Liminala Terapi. Han har en BA i Socialpsykologi og Kulturstudier og er derudover uddannet psykoterapeut og naturterapeut ved Human Education Group, hvor han også underviser i naturterapi. I 2021 var han direktør på konferencen Psykedelisk Dannelse 2021.
”Atomkraft. Alt det ingen har fortalt os” er en tour de force gennem alt det, vi troede, vi vidste om atomkraft, men som tit viser sig at være forkert. Fx findes det ikke et eneste eksempel på, at kvinder, der har været udsat for selv meget høje doser radioaktivitet, har født ”sjove børn” med handicap af den grund.I bogen gennemgår forfatteren de mange argumenter, der findes imod a-kraft, og påviser, at en stor del er baseret på fordomme og myter uden hold i virkeligheden.”Alt det ingen har fortalt os om atomkraft” bygger på et hav af videnskabelige kilder, men den er skrevet i et fortællende, letflydende og letlæst sprog, hvor læseren samtidig kommer med på en række øjenåbnende rejser rundt om i verden.Tag fx med til Gabon, hvor der engang fandtes naturlig atomkraft i jorden, til Lolland, hvor et bølgende landskab af nyanlagte bakker skjuler noget af Danmarks vindmølleaffald, og til Ukraine, hvor strålingen i landsbyen Tjernobyl er mindre end i metroen under Kongens Nytorv i København.Du behøver (slet ikke) være energi-, politik- eller fysiknørd for at læse med. Men der er garanti for, at du efter endt læsning har været godt underholdt og samtidig fået en masse ny viden.Der er tale om en opdateret udgave af ISBN 9788793716698, blandt andet med et forord af Lars Rebien Sørensen, formand for Novo Nordisk Fonden, der har doneret 120 millioner kr. til forskning i atomkraft.Anmeldelse i Weekendavisen:Forfatteren ”går i flæsket på årtiers myter om atomkraft ... Sproget er så direkte som en transskriberet TED Talk ... Der er ikke andre bøger på det danske marked, der så højtråbende og veloplagt dissekerer atomkraftens farer.”Om forfatteren:Hans Jørgen Nielsen er direktør for konsulenthuset Slotsholm ApS. Han har tidligere arbejdet som politisk journalist og spindoktor og har været tilknyttet en lang række regeringsnedsatte kommissioner. Han har udgivet flere bøger om at skrive, hvilket hans firma underviser beslutningstagere og embedsmænd i. Desuden er han forfatter til bogen Farligt (Gyldendal 2018).
GPS – Gruppesamarbejde, Problemløsning, Social leg er udformet til at hjælpe dig som lærer og pædagog til bedre at forstå, hvordan børn med forskellige niveauer af social kompetence kan deltage i social leg – og til at bruge den viden til at lære børnene at bruge de centrale begreber i Social Tænkning: Gruppesamarbejde, Problemløsning og Social leg. GPS-bogen vil lære dig:Hvorfor social leg med jævnaldrende er så afgørende for børns udvikling, både følelsesmæssigt, socialt og fagligt.Hvorfor der er behov for en legeskala, som kan vise forskellene på børns evner til at lege med deres jævnaldrende.At forstå GPS-legeskalaens fem niveauer og fastslå et barns legeniveau ved hjælp af GPS-observationsredskaberne. Hvordan du kan strukturere barnets social læring og vælge de af GPS-bogens Differentierede Interaktive Legeaktiviteter, der bedst passer til barnets nuværende niveau.GPS’en er den sidste brik i Vi Tænker!-serien. Bogens materialer bør bruges parallelt med Lærebog for sociale problemløsere for bedst muligt at understøtte børnenes sociale læring. Yderligere baggrund:At lege med andre børn er en vigtig men som regel underforstået del af barndommen – for hvor ofte standser vi egentligt op og tænker over selve legeoplevelsen? Social leg er nemlig alt andet end simpelt. For børn, der er udfordret på det sociale og følelsesmæssige område, er det langt fra altid sjovt at lege med andre. Desuden er social eller interaktiv leg et temmelig vidt begreb. Nogle børn leger kun med voksne. Andre prøver at lege med deres jævnaldrende men har svært ved at få legen til at lykkes. Andre igen får det hele til at virke, ja, legende let. Og leg er ikke bare leg. Samarbejdsbaseret leg er den primære måde, børn lærer at deltage i alle former for fælles aktiviteter på. Leg med jævnaldrende bidrager til deres sproglige udvikling, lærer dem at tænke abstrakt, se ting fra andres perspektiv, forstå sociale konventioner og samarbejde om et fælles mål.
Co-teaching er en forskningsbaseret, systematisk og målrettet måde at samarbejde på til gavn for både lærere og elever. Det er således noget andet og meget mere end de tolærerordninger, der er udbredte i den danske folkeskole. Fra en, til to, til co-teaching forklarer hvorfor og hvordan. Det er både en bog om teorierne og forskningen bag begrebet co-teaching og en praktisk håndbog til, hvordan man helt konkret griber co-teaching an. Det gør den unik i en dansk sammenhæng. De to forfattere har gennem en årrække arbejdet systematisk med co-teaching i Gladsaxe Kommune, og de har flere gange besøgt skoler i USA for at få den nyeste viden om emnet og blive inspireret til at videreudvikle metoden og tilpasse den en dansk skolepraksis. Bogen er en guldgrube af konkrete værktøjer, gode råd, refleksioner, vigtige opmærksomhedspunkter, udfordringer og eksempler på, hvordan man bedst kan udvikle inkluderende læringsmiljøer ved at bruge co-teaching som samarbejdsform. Forfatterne inviterer læseren ind i maskinrummet, uanset om du er lærer, pædagog, vejleder, PPR-medarbejder eller leder.Man kan læse mere om metoden, bestille kurser og downloade alle illustrationer fra bogen på hjemmesiden teachnordic.dk
Alkoholiker – når man kun kan leve uden at drikke er på én gang dybt personlig og samtidig helt alment menneskelig. Det er en personlig beretning om turen helt ned i bunden af flasken og rejsen tilbage til livet. Og en alment menneskelig beskrivelse af, og refleksion over, de mekanismer, der får nogle mennesker til at drikke, og af sammenholdet blandt ædru alkoholikere. Det er en både tragisk og morsom bog. Tragisk, fordi så mange mennesker bliver alkoholikere, og fordi livet på bunden af flasken er så hårdt og ofte nedværdigende. Og morsom, fordi forfatteren med overskud og ærlighed også fortæller om de absurde situationer, han og hans alkoholiker-venner har sat sig selv i.En bog til både opmuntring og eftertanke.
Kommer senere.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.