Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Til C- og B-niveau i naturgeografi og NV på stx. Kan også benyttes i NF (geografi) og geografi på hf. Nu i 2. udgave med opdateret indhold!Den populære grundbog til naturgeografi udkommer nu i 2. udgave med opdaterede emne- og kernestofkapitler, der aktualiserer tekster og figurer. Velegnet til at kombinere emnebaseret undervisning med inddragelse af fagligt kernestof.Grundbogen er inddelt i to dele:Første del af bogen indeholder en række emner, hvor kernestoffet behandles og sættes i relation til aktuelle problemstillinger.Anden del går i dybden med kernestoffet og fagdisciplinerne. Desuden introducerer et metodekapitel eleverne for natugeografisk arbejde.Naturgeografi - vores verden kan bruges selvstændigt eller i sammenhæng med websitet iNaturgeografi.Naturgeografi - vores verden følger læreplanerne fra august 2010. Læremidlet var nomineret til Undervisningsmiddelprisen 2013.
Bogen udkommer december 2016 i 2. oplag, som er opdateret i forhold til Fælles Mål 2016, herunder de fællesfaglige fokusområder og den fælles naturfagsprøve efter 9. klasse.Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog er et didaktisk hjælpemiddel til at udmønte intentionerne i Fælles Mål 2016 i folkeskolens geografiundervisning. Bogen er en praktisk håndbog til lærere i grundskolen, til lærerstuderende og alle med interesse for geografiundervisning.Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog er opdelt i tre kapitler:Kapitel 1: Undervisningsfaget. Analyserer og diskuterer fagets teoretiske grundlag ud fra dets didaktik, samspil med samfundsudviklingen og geografifagets historiske udvikling.Kapitel 2: Undervisningsplanlægning. Handler om væsentlige aspekter ved undervisningsplanlægning, som fx opstilling af mål, undervisningsmetoder, progression, evaluering og materialer.Kapitel 3: Geografi i praksis - didaktiske studieeksempler. Beskriver konkrete eksemplariske undervisningsforløb og de bagvedliggende overvejelser.Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog er skrevet af fem geografiundervisere med stor undervisningserfaring på bl.a. læreruddannelsens undervisningsfag geografi.
Mennesket og naturvidenskaben - Grundbog til NF er et nyt læremiddel til naturvidenskabelig faggruppe (NF) på hf. Bogen indeholder en række tværfaglige kapitler med fællesfaglige emner, som perspektiverer og viser anvendelser af de tre fag i samspil. Desuden er der for hvert af de tre fag, biologi, geografi og kemi, et kapitel med fagstof. Sidste del er et værktøjskapitel med bl.a. tabelsamlinger og et metodeafsnit om rapportskrivning, laboratorie- og feltarbejde, tværfagligt samarbejde m.m. Kombinationen af fællesfaglige emner og fagspecifikt stof giver eleverne viden og tværfaglig begrebsforståelse for biologi, geografi og kemi. De fællesfaglige emner klæder eleverne på til at se helheder og sammenhænge mellem fagene og giver en forståelse for relationerne mellem naturvidenskab, teknologi og samfund. De fællesfaglige emner er: AFFALD - Hvem tager skraldet? ARKTIS - Hvorfor forandrer det sig? ENERGI - Er der nok til alle? LEVEVILKÅR - Kan det gode liv måles? MAD - Er der nok af det? RÅSTOFFER - Hvad bruger vi dem til?
I serien Geologisk Set udkommer nu sidste bog, som handler om Sjælland og det sjællandske ørige. Bogens indledning handler om naturens og landskabets udvikling igennem de sidste 70 millioner år. Den centrale del af bogen gennemgår en lang række lokaliteter, der har national, regional og, i enkelte tilfælde, international betydning.Under hvert kapitel findes en beskrivelse af lokalitetens værdi for forskning, undervisning, turisme og samfundstekniske undersøgelser. Dette suppleres med forslag til, hvordan lokaliteten kan beskyttes. Behandlingen af hver lokalitet afrundes med henvisning til litteratur, turistbrochurer og ejerskab.Geologisk Set - Sjælland og øerne udgives af GO Forlag i samarbejde med GEUS (De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland) og Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet, som et fælles projekt under GeoCenter Danmark.
Nyt i 2. udgave2. udgaven af GO Atlas til overbygningen og gymnasiet indeholder opdateret kartografi og en række nye temaer, bl.a. om Grønland, klimaændringer, natur- og miljøkatastrofer samt migration.I sin opbygning er udgangspunktet som i det tidligere atlas især de fysiske kort med udgangspunkt i Danmark, Norden, Europa, øvrige verdensdele og Verden under et. De fysiske kort ledsages af en lang række tematiske kort - både i relation til de enkelte regioner og som en større selvstændig samling globale kort. De topografiske og tematiske kort kan i undervisningen bruges til at fokusere på både mønstre og processer og problemstillinger, globalt og regionalt. Øvelses- og løsningshæfteTil atlasset tilhører elevhæftet Atlasøvelser og et løsningshæfte.
Byen i landskabet - Landskabet i byen består af 11 kapitler om nyere dansk urbanisering samt by- og landskabsudvikling. Bogen henvender sig bl.a. til gymnasielærere i geografi og samfundsfag og til universitetsstuderende i geografi samt andre med interesse for arealudvikling og byplanlægning."I 1800 boede omkring 80 % af landets indbyggere uden for byerne, mens det tilsvarende tal i 2000 var under 20 %. Fra århundreders befolkningsmæssig stabilitet er der altså i løbet af bare 200 år tale om, at ca. 4 millioner mennesker, som følge af en fuldstændig omstrukturering af samfundet er blevet byboere. Landet er blevet urbaniseret (...) ".Uddrag fra indledningen til Byen i landskabet - Landskabet i byen
De fleste børn har fundet forsteninger i form af et vættelys eller et søpindsvin, men det bliver først rigtig spændende, når de kan læse om, hvordan forsteningerne er blevet dannet, og for hvor mange millioner år siden det er, at dyrene har levet.Bogen om forsteninger indgår i en serie fakta- og fiktionsbøger til selvstændig faglig læsning for børn i 2.-5. klasse.Forsteninger er samhørende med bogen Blækspruttens missiler, der er en fiktiv fortælling om, hvordan drengen Nils fantaserer sig ned i det ur-hav, hvor blækspruttene levede, inden deres krop blev til forstenede vættelys.
Formålet med bogen er at give undervisere og andre naturinteresserede bedre mulighed for at opleve, studere og forstå de geologiske processer og naturområder i det sydlige Jylland. I bogens indledning er der en gennemgang af regionens geologiske udvikling i de seneste 25 millioner år. Her findes en ny opfattelse af den miocæne udvikling i Syd- og Midtjylland. Istidslandskabet med de kuperede moræneformer mod øst og bakkeøerne og hedesletterne mod vest er beskrevet og illustreret med flere kort, blandt andet et helt nyt geomorfologisk kort over regionen. Også kysternes udformning og dynamik er fyldigt omtalt. Det gælder både den unge, bugtede Lillebæltskyst og den modne, udrettede Vesterhavskyst med barriereøer og Vadehavet.Den centrale del af bogen gennemgår 26 lokaliteter. Alle lokaliteterne har national og regional betydning, og nogle har endda international bevågenhed. Efter den geologiske beskrivelse af hver lokalitet følger en omtale af stedets særlige værdi, og hvordan det bedst beskyttes. Bogen har fyldige litteraturhenvisninger og et engelsk og tysk resume.
I Xplore På tværs kan 7., 8. og 9. klasse gennemføre tæt samarbejde i naturfagene ved hjælp af otte forløb til de fællesfaglige fokusområder. Læremidlet understøtter elevernes naturfaglige kompetencer fra Forenklede Fælles Mål (undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation). Samtidig bliver elever og lærer klædt godt på til at planlægge og gennemføre den nye fælles naturfagsprøve.Elevbogen indeholder otte forløb, hvoraf de første seks er de fællesfaglige fokusområder fra læseplanerne, og to er ekstra: Fremtidens bæredygtige produktion, Bæredygtig energiforsyning, Drikkevand - nu og i morgen, Udledning af stoffer, Stråling fra omgivelserne, Teknologi og sundhed i hverdagen, Katastrofer - frygt og håb, og Liv i Universet.Xplore På tværs er et supplement til naturfagssystemerne Xplore. Hvert fællesfaglige forløb indeholder forslag til, hvor eleverne kan finde faglig fordybelse i de tre fagsystemer Xplore til biologi, fysik/kemi og geografi i 7., 8. og 9. klasse. Læremidlet kan også bruges i sammenhæng med andre naturfagssystemer.Tilhørende elevhæfte og lærerhåndbogTil Xplore På tværs hører også et elevhæfte med opgaver og en lærervejledning.Fagportal med digitale udvidelser:Fagportalen Xplore På tværs indeholder og bygger videre på stoffet fra bøgerne og indeholder et stort udvalg af digitale ressourcer. Læs mere og bestil adgang på www.goforlag.dk.
Jeg læser om lande er en serie bøger til selvstændig faglig læsning for 2. til 5. klasse. Velegnet til læsekurser og supplerende læsning ved klassearbejde med geografiske emner. Bøgerne indeholder enkle og overskuelige informationer om landet som geografi, biologi, historie, hverdag og traditioner.
GO Atlas til mellemtrinnet - 2. udgave indeholder enkle og informative kort over Danmark og Norden, Europa og resten af verden. Atlasset er tænkt som elevens eget atlas og kan anvendes i alle de situationer, hvor der i skolen er brug for geografisk viden. Opslagenes detaljeringsgrad er tilpasset målgruppen, som præsenteres for geografiens kernedimensioner: natur, kultur og samspillet mellem menneske og natur. Der lægges således op til iagttagelse af fænomener og sammenhænge i vores omverden. Desuden tilgodeser atlasset centralt formulerede mål for relevante fag i grundskolen.2. udgave af GO Atlas til mellemtrinnet har samme opbygning som 1. udgaven, dvs. at begge udgaver kan bruges sammen i klasselokalet.Nyt i 2. udgave: Opdateret kartografi, Opdateret flagoversigt, I registeret er tilføjet koordinater for hver lokalitet, Til alle verdensdele er der på temasiderne om klima og befolkning /klima og naturlig plantevækst tilføjet klimastationer fra udvalgte byer i regionen, Til kortlære findes nye eksempler med målestoksforhold, Nyt kort over befolkningstæthed i Danmark i 2014, Nye fotos af typiske danske landskaber og et nyt landskabskort.Til atlasset findes atlasøvelser og løsningshæfte.
Bogen indeholder et væld af oplysninger om geologien, landskaberne, floraen og faunaen. Den er skrevet til den inkarnerede naturiagttager, som vil udforske Skagens Oddes inderste hemmeligheder og til søndagsturisten, der søger inspiration til smukke og interessante vandreture. I et særligt afsnit beskrives 25 lokaliteter med de naturmæssige højdepunkter på Skagens Odde. Bogen omfatter to dele: Dels en geografisk og biologisk indføring i områdets specielle natur og fortæller dermed den gode og sammenhængende naturhistorie, og dels en turguide beregnet til at tage med ud i naturen. Den leder læseren gennem 25 konkrete vandreruter, der dækker alle varianter af Skagens Oddes landskabs- og naturtyper. Bogen er illustreret med mere end 200 farvefotos og talrige kort, tegninger og akvareller. Teksten suppleres af en række faktabokse. Sidst i bogen er der opslag med nyttige adresser, litteraturfortegnelse, artslister og et indholdsregister. Forfatteren har beskæftiget sig med naturen på Skagens Odde i mere end 30 år som underviser, naturvejleder, naturbeskyttelsesgræsrod, naturelsker, naturfotograf, fuglekigger og amatørbotaniker.
De 4 verdenshjørner er anden bog under emnet Kort i serien Undersøg. De 4 verdenshjørner henvender sig til 3.-4. klasse. Tidligere er udkommet Kort til 1.-2. klasse, og i 2012 kommer GPS og kort til 5.-6. klasse.De 4 verdenshjørner motiverer og aktiverer eleverne. Serien tager udgangspunkt i, at alle lærer forskelligt og inddrager derfor mange forskellige aktiviteter som samtale, praktiske eksperimenter, undersøgelser og enkle dataindsamlinger.Emner i De 4 verdenshjørner:De fire verdenshjørnerKan du finde vej? Fold Kloden ud! Målestok Kort-tegning før og nu Vores verden Norden Tema-kortStorbritannien - Et land i Europa Bolivia - Et land i Sydamerika Bolivia - et land i flere højder Bolivia - her bor Maria Ordbog
Xplore Natur/teknologi 3 Elevbog indeholder en letlæselig tekst og et stort udvalg af tegninger, fotos og kort. For hvert opslag findes i den tilhørende lærervejledning opgaver, der lader eleverne arbejde praktisk med stoffet. Der er fokus på aktiviteter både i og uden for klasseværelset. Systemet Xplore Natur/teknologi er tilrettelagt i overensstemmelse med Forenklede Fælles Mål og med progression i læremidlerne fra 1.-6. klasse. Kapitler i Xplore Natur/teknologi 3: Landet set fra ovenLandbrug i DanmarkGod mad til digGrønland - Kalaallit NunaatUtrolige krybdyrHjul og vægt-stang.
Arbejdshæfte til GO Atlas til indskolingen med uddybende opgaver og aktiviteter.Arbejdshæftet træner eleverne i at læse og forstå kort.
Undersøg Kort introducerer grundskolens mindste elever for grundlæggende kortlære. Elevbogen er skrevet i et enkelt sprog, som er læsepædagogisk bearbejdet og dermed tilpasset målgruppen. Eleven præsenteres for faglige begreber med udgangspunkt i elevens virkelighed. Et rigt udvalg af illustrationer (fotos, tegninger, kort og enkle figurer) åbner visuelt emnet for eleven.IndholdFølg sporetSe det oppefraKan du genkende det?Vi tegner kortTag med i zooFra lod-foto til kortNord og syd og øst og vestI Kaptajn Krumsabels fodsporDanmark på kortetOrdbogLærerhåndbog og hjemmesideTil elevbogen hører Lærerhåndbog - Undersøg Kort, som udkommer SOMMEREN 2010. Hjemmeside ÅBNER SOMMEREN 2010.
Atlasøvelser til 2006-udgaven af Det store GO Atlas.
Jeg læser om lande er en serie bøger til selvstændig faglig læsning for 2. til 5. klasse. Velegnet til læsekurser og supplerende læsning ved klassearbejde med geografiske emner. Bøgerne indeholder enkle og overskuelige informationer om landet som geografi, biologi, historie, hverdag og traditioner.
Kapitler i 2. udgavenSkoven forandrer sig - nyt kapitelDin krop og din sundhed - nyt kapitelEnergi og råstoffer - nyt kapitelDen urolige klode - opdateret udgave med nye emnerLys og lyd - ny udgave med nye emnerMennesker og teknologi - nyt kapitelXplore Natur/teknologi opfylder Fælles MålXplore Natur/teknologi 6 Elevbog - 2. udgave introducerer faglige begreber ved at tage udgangspunkt i elevernes nære omverden. Systemet er praksisorienteret og gør brug af undersøgelser, der kan vække elevernes forundring og nysgerrighed. Lærebogssystemet opfylder Fælles Mål.Problemløsning med praktisk afsætSom opstart af hvert kapitel i elevbogen kan eleverne arbejde med en undersøgende case, der leder over i en praktisk-undersøgende opgave, som eleverne skal lave i grupper. Det undersøgende arbejde handler om, at eleverne skal gå på opdagelse og selv prøve at løse problemer. Gennem den problemløsende proces vil der opstå en masse spørgsmål, som pirrer elevernes nysgerrighed og lyst til at få udbygget deres faglige viden. Gennem arbejdet trænes eleverne i at arbejde innovativt, at designe modeller og argumentere for mulige løsninger.Træning af fællesfagligt projektarbejdeSelv om det i 6. klasse kan synes som lang tid til, at eleverne skal til afsluttende prøve i naturfag i 9. klasse, er det vigtigt, at eleverne lærer at arbejde problemorienteret med tværfaglige projekter i natur/teknologi. Sidst i de tre Xplore-elevbøger til hhv. 4., 5. og 6. klasse finder I forslag til tværfagligt projektarbejde ud fra tværgående emner i elevbogen. I Xplore Natur/teknologi 6 Lærerhåndbog - 2. udgave findes kopiark med opgaver og aktiviteter til eleverne.
2. udgaven af Xplore Natur/teknologi 1 Elevbog introducerer faglige begreber ved at tage udgangspunkt i elevernes nære omverden. Elevbogen er praksisorienteret og gør brug af undersøgelser, der tager udgangspunkt i elevernes forundring og nysgerrighed. Faglig læsning styrker indlæringenElevbogen er opbygget med fokus på faglig læsning, som styrker elevernes indlæring af de naturfaglige begreber og stofområder. Det betyder fx, at der på alle sider og opslag i elevbogen er en tydelig læseretning, som giver eleven ro og overblik over stoffet. Overskrifter giver eleven tydelige indgange til stoffet, og billedtekster er hjælpetekster, som udbygger og supplerer hovedpointer. Kapitler i 2. udgaven af Xplore Natur/teknologi 1 Elevbog: På opdagelse i skoven, Dine sanser, Din krop, Pattedyr i Afrika og Genbrug af affald.
Jeg læser om lande er en serie bøger til selvstændig faglig læsning for 2. til 5. klasse. Velegnet til læsekurser og supplerende læsning ved klassearbejde med geografiske emner. Bøgerne indeholder enkle og overskuelige informationer om landet som geografi, biologi, historie, hverdag og traditioner.
Xplore Fysik/kemi er et system til fysik/kemi i grundskolen i 7.-9. klasse, som opfylder Forenklede Fælles Mål.Xplore Fysik/kemi 7 Elevbog er opbygget enkelt og overskueligt med illustrationer og tekst skrevet i et klart og lettilgængeligt sprog. For at øge motivationen hos eleverne fokuseres på relevans, "den gode historie" og eksperimenter. Emnevalget er tilrettelagt med henblik på at præsentere fysik/kemi kernestof og derved gøre faget overskueligt og realistisk i forhold til målgruppe og tid.Hvert kapitel i bogen er inddelt i tre faser: En motiverende indledning med målbeskrivelse, en central fordybelsesdel med det faglige stof og en afsluttende del med opsamling og valgopgaver til evaluering.De otte kapitler i Xplore Fysik/kemi 7 er Cirkus Elektrikus, Jordens vejr, En verden af atomer, En strøm af elektroner, Ud i verdensrummet, Det er bare vand, Den livgivende jord, Sikkerhed.
Bæredygtig Energi er et nyt spændende undervisningsmateriale til naturvidenskabeligt grundforløb (NV) i gymnasiet. Fagene biologi, kemi, fysik og naturgeografi dækket ind i materialet, som også er velegnet til den naturvidenskabelige faggruppe på HF.I Bæredygtig Energi er der fokus på energi, energiproblemer og bæredygtig energiproduktion i relation til klimaændringer og menneskets aktiviteter. Bæredygtig Energi består af en elevbog og en hjemmeside. Elevbogen introducerer de naturvidenskabelige teorier og arbejdsmetoder. Bogen indeholder elevaktiverende spørgsmål og opgaver samt praktiske øvelser og eksperimenter, som kan laves på skolen eller i felten. Den tilhørende hjemmeside uddyber især det globale aspekt af bæredygtig energi.
En flot plakat til skolen, arbejdsværelset, sommerhuset .... De danske naturlandskaber byder på mange oplevelser og udfordringer. Vi vil gerne vide mere om oprindelsen til og udviklingen af landskabet. Hvad ligger der under vore fødder? Hvordan er undergrunden dannet? Hvad fortæller stenene og forsteningerne om vor geologiske fortid?Denne plakat viser fotos af de fleste af de forsteninger, som vi kan finde på stranden, i grusgrave eller i jorden forskellige steder i Danmark. Vi har valgt at vise de almindeligste med deres navn, findested og geologisk alder. Baggrundsbilledet er fra Møns Klint.
Arbejdshæftet til Geotoper 1 følger opslagene i elevbogen. Der er opgaver, som uddyber stoffet og træner anvendelsen af atlas og statistik samt mere problemorienterede opgaver. Der er lagt vægt på at træne de faglige kerneområder og metoder.Lærerhåndbogens sidste afsnit er en gengivelse af arbejdshæftet med svarmuligheder til opgaverne.
Jeg læser om lande er en serie bøger til selvstændig faglig læsning for 2. til 5. klasse. Velegnet til læsekurser og supplerende læsning ved klassearbejde med geografiske emner. Bøgerne indeholder enkle og overskuelige informationer om landet som geografi, biologi, historie, hverdag og traditioner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.