Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Genreskrivning i skolen er en praksisbog, der giver dansklærere og lærerstuderende redskaber til at styrke elevernes genrebevidsthed. Genreskrivning i skolen indeholder - forskningsbaserede argumenter for en genrepædagogisk skriveundervisning - genreorienterede skriveøvelser og vejledningsforslag til begyndertrin, mellemtrin og ældste klasser - genremodeller, der kan støtte elevernes skriveprocesser i forbindelse med produktion af berettende, informerende, argumenterende, instruerende, regulerende, refererende, fortællende, lyriske og dramatiske tekster.
Effektiv betyder ‘virkningsfuld’, og det virkningsfulde kan sagtens kombineres med det dialogiske og demokratiske – også i skolesammenhæng. Lærer-elev-samarbejdet i klasserummet er således helt afgørende for effektiviteten i undervisningen. Effektiv undervisning stiller skarpt på samarbejdet i undervisningslokalerne i flere end 10 store cases – didaktiske nærbilleder – der giver god mulighed for at iagttage, analysere og vurdere de kvaliteter, der fremmer læringen og det gode samspil mellem lærere og elever. Bogens cases, temaer og problemstillinger er velegnede som afsæt til samarbejde mellem pædagogiske fag og linjefag på den nye læreruddannelse.
Læsevanskeligheder tilbyder en samlet, forskningsbaseret oversigt over læse- og skrivevanskeligheder, hvad de skyldes, og hvad man kan gøre ved dem. Bogen handler især om ordblindhed, vanskeligheder med sprogforståelse i læsning og sammensatte sproglige vanskeligheder i læsning.
Retorik - at lære mundtlig formidling er en grundbog i retorik, der giver grundskole lærere og lærerstuderende indsigt i retorikken og redskaber til at undervise elever i retoriske formidlingsformer. Bogen belyser, hvordan man forbereder og fremfører forskellige typer mundtlig formidling. Desuden gennemgåes stemmeorganerne og stemmens fejlfunktioner.
Læsning og læseundervisning er en grundbog om læsning. Bogen rummer centrale dele af den aktuelle, forskningsbaserede viden om læsning, fx om emner som skriftens principper, læseprocesser, læsevanskeligheder og metoder i læseundervisning.2. udgave er opdateret med de seneste års indsigter inden for læsning og indeholder nyskrevne afsnit om bl.a. læsning på dansk som andetsprog og brug af elektroniske ordbøger i undervisningen
NB: DETTE ER EN E-BOG!!GRUNDBOG I PÆDAGOGIK er en diskussion af den kompetencefilosofi som præger dele af den danske folkeskole og store dele af gymnasiet. Kompetencefilosofien er en fusion af nyliberalisme og kristisk humanisme -- Poul Brejnrod kalder mikset for fusionspædagogik. GRUNDBOG I PÆDAGOGIK er også en gennemgang af forskellige tiders dannelsestanker og deres praktisk-pædagogiske implikationer. GRUNDBOG I PÆDAGOGIK er skrevet til lærerstudenrende.
Indføring i grænseområdet mellem antropologisk teori og metode. Analyse af feltarbejdets elementer, forskeres forforståelser og roller, og forskellige etiske dimensioner ved antropologers arbejde. Skrevet til alle som arbejder med forskningsbaseret viden om børn.
Samfundslex er en samfundsfaglig opslagsbog med mere end 2.500 opslagsord.Samfundslex er skrevet til brug i gymnasiet, på hf og tilsvarende uddannelsestrin. Opslagsordene dækker her de obligatoriske fagområder: politologi, international politik, økonomi og sociologi. Samfundslex er et naturligt værktøj i forbindelse med undervisningen og et helt uundværligt hjælpemiddel ved skriftlig eksamen. Bogen er desuden et vigtigt supplement til avislæsningen for samfundsfagligt interesserede og kan med fordel bruges på videregående uddannelsers første år.Bogens medfølgende cd-rom giver mulighed for at søge frit i teksten samt kopiere tekstafsnit og figurer over i egne dokumenter ved opgaveskrivning.Samfundets institutioner forandres hele tiden, og nye begreber og emner dukker op. På http://www.samfundslex.gyldendal.dk/ opdateres bogens artikler løbende.
GRUNDBOG MOD MOBNING gennemgår mobningens hv-spørgsmål: HVem mobber? Hvem går det ud over? Hvad mobbes der med, hvordan og hvorfor? Og hvad kan vi gøre for at komme mobning til livs? Helle Rabøl Hansen giver konkrete værktøjer til indsatsen mod mobning, og hun afliver myten om at mobning er et af de mindre vigtige områder for lærere og pædagoger. Ondsindet drilleri og forfølgelse ødelægger undervisningen i skolen og ødelægger alle involveredes liv og hverdag.
Klassiker som har solgt i adskillinge oplag til lærerstuderende og studerende ved lignende mellemlange uddannelser. Lettilgængelig introduktion til videnskabsteori. Tre store og spændende cases, konkrete arbejdssituationer lærere og pædagoger og socialrådgivere og sygeplejersker kommer ud for.
Kursus i dansk grammatik er et grundlæggende kursus i grammatik beregnet for enhver der savner overblik over den danske grammatik og syntaks, og som ønsker sig et basalt sprogligt begrebsapparat. Grundbogen præsenterer stoffet kort og præcist. Materialet er velegnet til selvstudium og til grammatiske introduktionsforløb på en lang række uddannelser.
Som ny lærer i skolen er der mange spørgsmål at forholde sig til: Hvordan leder jeg en klasse og skaber gode arbejdsvaner og rutiner? Hvordan sætter jeg mål for undervisningen, og hvordan kan en årsplan se ud? Hvordan tackler jeg samarbejdet med kolleger og forældre, og hvordan får jeg teori og praksis til at spille sammen? Jette Worm Hansen giver konkrete forslag til, hvordan man griber udvalgte læreropgaver an, og hun giver nye og erfarne lærere inspiration og ideer til egen skolepraksis. NY LÆRER I SKOLEN kan med fordel anvendes det sidste år i læreruddannelsen. Jette Worm Hansen er seminarielektor i pædagogik og tidligere folkeskolelærer.
Faglig læsning - fra læseproces til læreproces er en grundbog til seminariestuderende og lærere. Bogen er opdelt i to dele - en teoretisk del, der introducerer relevante teorier om læsning og læring, og en praktisk del med en lang række aktivitetsforslag, der kan støtte elevernes aktive og målrettede læsning af fagtekster. Læreren får metoder til at udvikle elevernes færdigheder i at tilegne sig ny viden og redskaber til at vurdere, om de faglige tekster, som anvendes i undervisningen, passer til elevernes læsetekniske og faglige forudsætninger.
Vision og virkelighed – andetsprogsdidaktik i skolen behandler de grundlæggende problemstillinger inden for dansk som andetsprog. Med baggrund i en analyse af sprogene arabisk, tyrkisk og somali sætter bogen fokus på de centrale emner inden for andetsprogsdidaktikken, fx lærerens kontrastive beredskab, sproglig opmærksomhed, kommunikativ kompetence, test og evaluering og kulturmødet. Bogen belyser de kommunikative og interkulturelle teorier og metoder, som enhver underviser i dansk som andetsprog bør mestre.
Forsøg med læsning lægger sig op ad grundbogen Læsning og læseundervisning. I Forsøg med læsning kan man komme bag om øjnene på sig selv og andre - og finde ud af, hvad der sker, når man læser. Man kan selv prøve en række forsøg fra læseforskningen og blive klogere på både sin egen og andres læsning. Forsøgene giver ofte overraskende resultater, der ikke svarer til den umiddelbare forventning eller udbredte forestillinger.
Når lærere huskes af deres tidligere elever, er det typisk for deres begejstring og engagement, og for det overbevisende i deres måde at undervise på. Eller fordi de hos en elev fik øje på et talent eller en ambition, som andre voksne overså.Hvis du gerne vil huskes for det gode og inspirerende af dine tidligere elever, så læs DEN AUTENTISKE LÆRER. Per Fibæk Larusen viser, hvad autentiske lærere kan, og hvordan man kan arbejde på at blive en af dem. Den gode lærers hemmelighed er lysten til at undervise, og viljen og modet til at handle i overensstemmelse med egne værdier. Per Fibæk Laursen er professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet.
INTERN EVALUERING AF UNDERVISNINGEN gennemgår en lang række forskellige redskaber, lærere kan bruge til evaluering af deres undervisning, om den fungerer og lever op til de forventninger, man selv og skolen har. INTERN EVALUERING AF UNDERVISNINGEN er den første danske introduktion inden for sit område, og er skrevet til praktikere på alle niveauer i uddannelsessystemet. Michael Andersen er ansat som konsulent ved Danmarks Evalueringsinstitut.
Enhver underviser ved, at motiverede elever lærer mere, end dem der ikke gider. Motivation handler om den pædagogiske relevans af det psykologiske begreb, motivation. Bogen indfører i begrebets historie og dets placering i psykologien. Forfatteren præsenterer syv former for motivation, der spiller en afgørende rolle for undervisning og læring: · Nysgerrighed og undren · Kognitive motiver · Præstationsmotiver · Kontaktmotiv, magtmotiv og sociale motiver · Aktivitetsmotiver · Følelsesmæssige motiver · Selvrealisering og personlig vækst.
En kort og overskuelig gennemgang af vor kulturs filosofiske, religiøse, etiske, politiske og videnskabelige hovedtanker og ideer i deres historiske udvikling.
Med Knæk studiekoden! i hånden bliver studerende på de gymnasiale uddannelser rustet til at udvikle gode arbejdsvaner. Bogen giver en lang række studieteknikker til at skabe og bevare overblikket over studiearbejdet, og alle teknikkerne præsenteres med vejledning og øvelser, der kan trænes og bruges fra første dag på en af ungdomsuddannelserne. Nogle øvelser er rettet mod den enkelte elevs personlige adfærd og studiearbejde. Andre øvelser er rettet mod kulturen og arbejdet i grupper eller klassesammenhæng. Knæk studiekoden! er et katalog over de almene, personlige, sociale og faglige kompetencer, som de gymnasiale ungdomsuddannelser har som mål, og den giver eleverne konkrete redskaber til at arbejde hen imod målene. Bogens forfatter er cand.mag. Hanne Heimbürger, der er lektor på Frederiksberg Tekniske Gymnasium/TEC og tidligere har udgivet bøger om studiemetoder og studiekompetence. Hun er pædagogisk konsulent på Center for Undervisningsmidler, Professionshøjskolen København og er redaktør på gymnasiefagenes hjemmesider for 'Almen studieforberedelse', 'Studiefærdigheder og studiekompetencer' og 'Elevområdet'.
Medier og medieundervisning præsenterer mediedidaktiske problemstillinger i teori og praksis. Bogens tre fokusområder er: Mediedidaktik og analyse af kortfilm, tv-programmer, radiomontager og computerspil, herunder præsentation af aktuelle undervisningsmaterialer til medieundervisningen. Tre medieforskere perspektiverer emnerne med deres bud på tidens tendenser inden for medieforskning og mediedidaktik. Bogen henvender sig til seminariestuderende og undervisere, som planlægger undervisningsforløb i de nye medier i grundskolen "Det er en bog, der både i form og indhold leverer et fantastisk indspark til medieundervisningen i folkeskolen. Målgruppen er tænkt med hele vejen og de enkelte gennemgange er fagligt i orden og meget anvendelige. Hele vejen suppleres i små kommentarer med henvisninger til konkrete undervisningssituationer og med mange eksempler fra de forskellige medier."(citeret fra anmeldelsen på EMU. Læs hele anmeldelsen her
Livets pædagogik? tegner et billede af den danske livsfilosofi, dens historie og forhold til pædagogik. Det primære fokus er filosoffen K.E. Løgstrup, hvis lange og vægtige forfatterskab senere har inspireret pædagogiske kredse. Forfatteren præsenterer en kritisk analyse af den pædagogiske livsfilosofi og rejser spørgsmålet: Egner den pædagogiske livsfilosofi sig til den danske folkeskole?
Dansk Basisgrammatik giver en kortfattet og præcis beskrivelse af de væsentligste sider af dansk grammatik og tegnsætning. Rettet mod de ældste elever i grundskolen, de gymnasiale uddannelser og andre, der vil have overblik over den danske grammatik.
IT og matematikundervisning er det første af en række supplerende hæfter i serien "Matematik i læreruddannelsen". Mange taler om edb som undervisningsmiddel. Det er forvirrende, idet edb kan indgå i undervisningen på så mange forskellige måder. Man bør i stedet sige edb-programmer som undervisningsmidler, for hver gang man ser på et program, så er der tale om et nyt undervisningsmiddel med sine helt egne egenskaber og muligheder. I hæftet præsenteres en lang række faglige aktiviteter, der er baseret på anvendelse af følgende edb-programmer, som alle kan downloades til studiebrug:GeomeTricks, Myresnak, Mønster, VisiRegn, Funktion, Model, Simulér og Stat.Der er til programmerne udarbejdet 50 arbejdskort, der fortrinsvis henvender sig til læreruddannelsen, men hvor der også er mange ideer til aktiviteter i folkeskolen.
Hvilke forventninger har dine elever til dig som lærer? Hvad er deres ide om effektiv undervisning? Helle Bjerresgaard har spurgt en række elever i folkeskolens ældste klasser om deres oplevelse af hvordan underviseren bedst støtter deres læring. Set fra elevernes synsvinkel er læreren nemlig den afgørende faktor for om de får lært noget, og eleverne vil undervises, ikke pleases. Feedback fra eleverne giver dig som lærer et detaljeret billede af den gode underviser -- set med elevøjne. Læs Helle Bjerresgaard og se hvordan du selv kan opsøge og bruge dine elevers feedback til brug for den fortløbende selvevaluering.
UNDERVISNING I INDSKOLINGEN er konkret inspiration og gode ideer til, hvordan man kan undervise de yngste børn i skolen på nye, spændende måder. Forfatterne giver fyldige referencer til alle relevante fag-faglige og pædagogiske teoridannelser, men fokuserer bogen igennem på hverdagen i skoleklassen. UUNDERVISNING I INDSKOLINGEN dækker alle fagene på 0. til 3. klassetrin og er skrevet til børnehaveklasselærere og lærere i indskolingen og til studerende på lærer- og pædagogseminarier. Stig Broström er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Ulla Holm pædagogisk leder på Hornbæk Skole og Jette Schytte børnehaveklasseleder på Endrup Skole i Fredensborg.
Sprog og sprogbrug er en opslagsbog om dansk sprog, grammatik, retskrivning og sproglige faldgruber.Sprog og sprogbrug henvender sig til grundskolens ældste elever og andre, der ønsker at styrke deres sproglige bevidsthed.
Tekstanalyse og vurdering - teori og praksis tager udgangspunkt i kravet om, at man som lærer skal kunne give en fagdidaktisk vurdering af de tekster, der benyttes i undervisningen.Bogen indeholderkort teoretisk gennemgang af litterære metoder praktiske teksanalyser inden for forskellige genrer og tidsperioder metodernes egnethed vurderes ud fra tekstens genre og dens historiske dimension
Danskfagets it-didaktik er en grundbog til lærere og lærerstuderende om integration af it i danskfaget. Bogen præsenterer såvel praktiske eksempler som didaktiske overvejelser og viser på denne måde, hvordan teori og praksis kan supplere og styrke hinanden. Bogen indeholder bl.a. kapitler om hjemmesiden i undervisningen, søgning på internettet, samarbejde via net og litteraturundervisning og it. Til bogen er knyttet hjemmesiden www.it-didaktik.dk .
Litteraturens redskaber indeholder artikler om 142 grundlæggende begreber til tekstanalyse. Hver artikel har en kort, præcis forklaring suppleret med et eller flere eksempler, der anskueliggør begrebet.Litteraturens redskaber indeholder de begreber, som eleverne har brug for i danskundervisningen i 7. - 10. klasse og i andre skoleformer, hvor der arbejdes med litterær analyse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.