Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det var netop 'de gamle hollænderes' store fortjeneste som de første at rette blikket mod hverdagens genstande og begivenheder for med sanselighed og humor at skabe fortællinger om almindelige menneskers liv i såkaldte folkelivsskildringer eller genrebilleder. Mængden af malerier eksploderede nærmest i 1600-tallets Holland og spredte sig over den vestlige verden, også til Danmark, og disse motiver lå på nethinden som en væsentlig del af kunsthistorien, da dansk kunst officielt formede sig op til og i løbet af den danske guldalder.Udgivet i forbindelse med udstillingen 'Da hverdagen stjal billedet – i Holland og Danmark' på Nivaagaards Malerisamling
Udstillingen 'Smuk og farlig' aktualiserer Bruno Liljefors og hans værk ved i sit kuratoriske greb at inddrage vores samtidslitteratur i form af udvalgte tekster om natur, dyr, jagt, om nutidsmenneskets længsel mod vild natur, om et darwinistisk natur- og menneskesyn, evolutionens fravalg og de udstødtes position.Udgivet i forbindelse med udstillingen 'Smuk og farlig. Naturen set af Liljefors' på Nivaagaards Malerisamling
I de sidste årtier af 1800-tallet skød kunstnerkolonier op overalt i Europa, også i Norden, og i fiskerlejet Hornbæk opstod den måske første danske kunstnerkoloni, da en række malere valfartede dertil om sommeren. I samme forbindelse begyndte de deres mere systematiske rejser til fiskerlejet Arild, hvor også svenske kunstnere slog sig ned med pensler og palet.Udgivet i forbindelse med udstillingen Kunstnerkolonierne Hornbæk & Arild på Nivaagaards Malerisamling
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.