Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Højt selvværd og sociale færdigheder er tæt forbundne på den måde, at man kan øge sit selvværd ved at praktisere gode egenskaber. Ved at udvikle og træne sine sproglige og kropslige kommunikationsfærdigheder samt sine problemløsende, selvbeskyttende og følelsesmæssige færdigheder øges bevidstheden om eget værd. Det er vigtigt at forstå, at det er, hvad du selv tænker og føler i forhold til dig selv, ikke hvad andre tænker - eller du tror, de tænker - der er afgørende for at få et bedre selvværd.Bogen viser trin for trin vej til de tankemønstre og processer, der ligger bag udvikling af selvværd og psykisk trivlsel.
Når et menneske helt bevidst gør skade på sig selv ved eksempelvis at skære eller brænde sig, virker det frastødende og paradoksalt på de fleste. Når vedkommende oven i købet påstår, at hun gør det for at få det bedre, så kommer vi for alvor i vildrede. For hvordan kan en psykisk smerte lindres ved, at man påfører sig selv fysisk smerte? Hovedtanken i denne bog er, at selvbeskadigelse tjener en vigtig funktion i personens tilpasning til sine omgivelser og livsvilkår.Personen, der skader sig selv, benytter den mindst smertefulde strategi til problemløsning, som hun med sine særlige forudsætninger har til rådighed i situationen. Selvskadens psykologi er den første danske bog om selvbeskadigelse, der på et dybere teoretisk plan beskriver de psykologiske mekanismer bag adfærden. Det er bogens ærinde at udbrede en tilbundsgående forståelse for den selvskadende person, og den måde hun agerer i verden på. Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn, unge eller voksne, der undertiden gør skade på sig selv, samt til studerende indenfor fag som psykologi, pædagogik, medicin og sygepleje. Bogen vil i det hele taget være udbytterig for alle, der ønsker at forstå selvbeskadigelse som et fænomen, der ulykkeligvis udbredes hastigt i tiden, vi lever i lige nu.
Historier i den mundtlige fortælletradition bevæger sig hele tiden og bevæger både fortælleren og tilhøreren, gør os klogere på livet og giver mulighed for spejling og refleksion. Historier taler til vores endnu ikke udfoldede resurser og forstærker det menneskelige fællesskab.I denne bog præsenteres historiemetoden som et håndværk, der bygges trinvist op, så alle kan lære det uden at have særlige fortælleforudsætninger, og bogens historier rækker ud over terapi og supervision og er blevet brugt i mange andre sammenhænge: til personalekurser, i grundskolen, til taler i forbindelse med mærkedage og i det hele taget til at finde inspiration i.Storytelling i terapi og supervision indfører læseren i, hvordan historier kan bruges som ’det fælles tredje’ mellem klient og terapeut og mellem supervisand og supervisor. Der er et stort register af historier bagerst i bogen samt mange anvisninger til hvordan man bruger historierne i praksis.Grethe Bruun er psykolog og specialist og supervisor i psykoterapi og i børnepsykologi. Hendes inspirationskilder er det levede liv med alle dets fortællinger fra opvækst, familie og hverdag – og med hypnoterapi, narrativ terapi og psykodrama som de vigtigste faglige kilder.
Bo er meget glad for sin far. Når monstret ikke er der, er far både skæg og klog. Han er den klogeste af alle de voksne, Bo kender. Men når monstret kommer, bliver far helt anderledes.Børnebog, der knytter sig til Familier med alkoholmonstre. Bogen åbner for dialog med børn, der har en forælder, der drikker.
13 internationalt anerkendte teoretikere og praktikere giver her en grundig indsigt i den teori, filosofi og metode, som ligger til grund for værdsættende samtale - den danske betegnelse for det amerikanske begreb Appreciative Inquiry (AI).Teorien krydres med eksempler fra konkrete udviklingsprojekter, fx multinationale virksomheder, Dalai Lama, skoler, fagforeninger, sygehuse og kommuner.Bogens bidragydere er:Kevin Barge, USADavid L. Cooperrider, USAJohn Chetro-Szivos, USAVernon Cronen, USACharlotte Dalsgaard, DanmarkAllan Holmgren, DanmarkSøren Kruse, DanmarkPeter Lang, EnglandSheila McNamee, USATine Meisner, DanmarkChris Oliver, EnglandAmanda Trosten-Bloom, USAKaj Voetmann, DanmarkDiana Whitney, USADe udenlandske bidrag er oversat af Dorte Herholdt Silver
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.