Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bind I fortæller fabrikkens historie og indeholder over 1600 farvefotografier af mere end 2500 genstande fra Aluminias fantastiske produktion 1863-1969.Aluminias historie falder naturligt i tre perioder: Begyndelsen og Philip Schous periode 1863-1901, Glansperioden ca. 1901-1930 og endelig Nils Thorssons periode frem til 1969, hvorefter navnet Aluminia tages ud af brug, og genstandene fremover mærkes med Royal Copenhagen Denmark.Det hele starter i 1863, hvor August Schiøtt grundlægger fabrikken på Christianshavn. Her produceres næsten udelukkende brugsgenstande og arbejdskraften er straffefanger. I 1869, nu under Philip Schous succesrige ledelse, flytter Aluminia til Frederiksberg, og i juni 1882 køber Aluminia Den kongelige Porcelænsfabrik. Herefter følger en årrække, hvor Aluminia har stor succes med sin masseproduktion af brugsgenstande, men hvor fabrikken rent kunstnerisk står lidt i skyggen af porcelænsfabrikken.I 1901 bliver Frederik Dalgas ny direktør, kunstnerne Christian Joachim og Harald Slott-Møller kommer til, og det bliver starten på Aluminias glansperiode, som varer frem til omkring 1930. Perioden kendes især for det brogede kunststengods og for introduktionen af det populære stel Tranquebar.Herefter følger perioden med Nils Thorsson som kunstnerisk leder. Denne periode præges af kunststengodsserierne, bl.a. Bremerholm, Jungleserien, Marselis, Tenera og Baca, samt af de utallige populære spisestel, fiskestel, børnestel, frokoststel og kaffe/te-stel, som blev produceret i årene 1930-1969 – for nogles vedkommende endda længere.Bind II indeholder mærker, kunstnersignaturer og tabeller, samt en – af forfatteren kommenteret – komplet gengivelse af fabrikken Aluminias dekorations- og formnummerprotokoller. Det er et enestående værktøj til at identificere hele Aluminias omfattende produktion gennem hundrede år.
Peter Plys ved, at klokken fem minutter i elleve er det tidspunkt, hvor en mundsmag af et eller andet bør serveres. Og han ved, at der er forskel på et rigtigt te-måltid (som man får i Uglens hus) og et næsten-te-måltid (som man glemmer alt om bagefter).Denne underfundige lille etikette-bog er en vejledning i den rigtige måde at gøre tingene på – og andre af tilværelsens små finurligheder – både i og uden for Hundrede Meter Skoven.Indbundet, med smudsomslag. Format: ca. 13,5 x 15,5 cm. Bogen er på 94 sider og indeholder ca. 50 af Ernest H. Shephard stregtegninger fra A.A. Milnes bøger om Peter Plys.
Gennem skildringen af et kærlighedsforhold mellem to bøsser, en langdistanceløber og hans træner, og deres fællesskab om at yde det optimale i sporten, afdækkes det amerikanske samfunds had til homoseksuelle, kulminerende med mord.Den fra alle sider meget efterlyste fortsættelse af Frontløberen I med store dele af handlingen henlagt til den seksuelle friheds ferieø Fire Island. Om bøssefrigørelse og brutal intolerance i det amerikanske samfund.
Ferns are plants of discreet appearance and modest requirements; they have no showy flowers and generally lead an unobtrusive existence. However, to the attentive observer they have a special appeal, each species having its own personality, be it graceful, delicate, rugged, or bizarre. Their individual character is usually due to subtly transformed repetition, gradual elaboration or simplification of a characteristic basic form, leading to patterns of great elegance.Ferns are different from flowering plants in their dispersal and reproductive biology and this affects their role and possibilities in nature. Scandinavia offers a great variety of fern habitats and its Flora counts 72 species of ferns and fern-allies in addition several varieties and hybrids, many of them with remarkable life histories and adaptations to unusual environments. Most of the species are not restricted to Scandinavia, but several are particular to Scandinavia in a European context.This book is the first to be dedicated to the Scandinavian ferns and the so-called fern-allies. It aims to tell their natural history as well as asking some of the questions the ferns may give us. It includes numerous colour plates, virtually all painted from living plants in the natural habitats. Decides descriptions of the species and keys to identify them, the text also deals with the variability of the species, their reproduction, geographic distribution, ecology, practical and ritual uses, and the origin and meaning of names, often reflecting old superstition and folklore. The book aims to convey the enjoyable and interesting experiences one may have with these fascinating plants, to give insight in their life histories, and, hopefully, to inspire the reader to go out and discover.Table of contents: Introduction - Descriptions of the families and species - Lycopodiaceae – Selaginellaceae - Isoëtaceae - Equisetaceae – Ophioglossaceae – Osmundaceae - Adiantaceae – Polypodiaceae – Hymenophyllaceae – Dennstaedtiaceae – Thelypteridaceae – Aspleniaceae – Woodsiaceae – Dryopteridaceae – Blechnaceae – Marsileaceae – Azollaceae – Glossary – Literature references – Index.Soft cover, 318 pages including an index. Large format, approx. 25,5 x 34 cm. (1993)The author, Benjamin Ølgaard, mag.scient. (born 1949), was associate professor at the Institute of Biological Sciences, Aarhus University, Denmark (today: Emeritus, department of Bioscience). He has taught university courses on taxonomic and general botany, on plant geography and trophical botany. His research deals mainly with the biology, geography, and taxonomy of the ferns and fern allies, particularly the family Lycopodiaceae, and with the composition and structure of tropical forests, particularly the montane forests of Ecuador. He has undertaken extensive fieldwork in Ecuador as well as in Scandinavia, and carried out research at several botanical institutions in Europe and the United States.The artist, Kirsten Tind, born in Copenhagen 1943, has studied botanical illustration at the Hunt Library for Botanical Documentation, Pittsburgh, USA.Over the years she has made numerous botanical illustrations in scientific journals and books, and in “Den store Danske Encyclopædi” (22 volumes). She has illustrated tropical plants for the journals “Flora of Ecuador” and “Flora of Thailand”. Additionally, she has contributed with some of the line drawings in the Danish flora book, “Dansk Feltflora” and numerous other publications.
Denne bog beskriver udviklingen af kongelige og adelige haver og havebrug i vort klima- og kulturområde i 1600-tallet. Arbejdet med disse haver, de erfaringer man gjorde sig med anlæggelse, plantesortiment og dyrkningsfaciliteter, blev optakten til de meget kendte og grundigt beskrevne haver fra 1700-tallet, som f.eks. Frederik IV’s smukke haver ved Fredensborg, Frederiksberg og Frederiksborg.Før 1600-tallet dyrkedes næsten kun nytteplanter i haverne i vort klima- og kulturområde; dvs. uden for de områder, som havde været under romersk indflydelse.Inspirationen til det moderne havebrug kom sydfra. Man begyndte at importere kostbare planter og frø, og man hentede udenlandske gartnere til landet. Både Christian IV og Frederik III arbejdede intenst med Rosenborghaven – sidstnævnte med hjælp fra Paul Klingenberg – men den helt store haveanlægger var Frederik III’s dronning Sophie Amalie.Hendes meget righoldige arkiv fortæller om anlæggelsen af Sophieamaliehaven ved Sophieamalienborg. Til anlæggelsen indkaldte dronningen fire franske gartnere, den ene efter den anden. Da dronningen døde i 1685, var haven fuld af blomster og springvand.Den store udfordring lå i at få de sarte planter til at overleve i vort klima. På dette tidspunkt gjorde ”Den lille Istid” – en usædvanligt kold periode, som var værst i årene fra 1650 og ca. 70 år frem – ikke de dyrkningsmæssige udfordringer mindre. Dronning Sophie Amalie løste problemet med sine kakkelovnsopvarmede ”pommerantzhuse”, hvor hun dyrkede et stort udvalg af importerede planter, som kun kom ud i haven i sommerperioden.Annie Christensen har foretaget en minutiøs gennemgang af private arkiver, bevarede regnskaber i Rigsarkivet, og Det kongelige Biblioteks store samling af havelitteratur fra 1600-tallet. Hun beskriver haverne ved Gottorp, Nykøbing Slots haver, haven omkring Rosenborg, Dronning Sophie Amalies haver og en række andre haver fra 1600-tallet, bl.a. Frederiksdalhaven, hvorfra der findes fyldige plantelister, som belyser hvordan man tilplantede bedene i 1600-tallet.I bogen citeres talrige plantelister fra 1600-tallet og det giver et unikt indblik i udviklingen af plantesortimentet i århundredet. Her findes selvstændige kapitler om dyrkningsfaciliteter og plantesortiment på Gottorp, dyrkning af eksotiske planter og dyrkning af køkkenurter. Hertil kommer fyldige bilag, appendiks, litteraturliste og kilder, som kan hjælpe interesserede videre i udforskningen af den tids havebrug.Indbundet, shirtinghelbind, med smudsomslag. Stort format, ca. 25 x 32,5 cm. 2000. Bogen er på 396 sider og indeholder 30 smukke farvegengivelser fra Gottorfer Codex, samt mere end 50 sort-hvide illustrationer, som bl.a. viser datidens haveredskaber, drivhuse, samt planer og stik med gengivelser af udvalgte haver og slotte.Forsiden viser Kong Frederik III og dronning Sophie Amalie til hest, omgivet af blomster og løvværk. Kunstneren er O. Ellinger. De danske Kongers kronologiske Samling, Rosenborg.”Annie Christensens bøger er rige på viden og tanker, meninger og holdninger. De rager op over havelitteraturens frodige underbevoksning som store bredkronede træer”. (Marie Louise Paludan, anmeldelse af Annie Christensens bøger i Weekendavisen).Havehistorikeren Annie Christensen er cand.hort. med afgangsopgave i klimatologi 1979. Licentiatgrad, lic.agro., i 1986, på en afhandling om udviklingen af Gisselfelds haver 1500-1900. Annie Christensen har også udgivet ”The Klingenberg Garden Day-Book 1659-1722” (1997) og ”500 år i en dansk have - tusinder af hænders arbejde” (om Gisselfeldhaven, udgivet i 2004) hos os.
Keramikerne Søren Kongstrand (1872-1951) og Jens Pedersen (1890-1956) - onkel og nevø og hovedpersonerne i beretningen om to fantastiske og på hver deres måde særprægede personligheder i Esbjerg og ikke mindst i dansk keramiks historie.Søren Kongstrand har allerede fundet sin plads i historien, og billedet af hans virke og person synes klart - han er beskrevet og berømmet i adskillige sammenhænge. Modsat forholder det sig med Jens Pedersen, hvis billede man kun svagt øjner konturerne af, når talen falder på Søren Kongstrand, for "er det ikke noget med en nevø?". Med Kongstrand & Pedersen kastes nu lys på både keramikeren Søren Kongstrand og keramikeren Jens Pedersen, der tilsammen boltrer sig på den danske keramiske scene i perioden fra omkring 1910 til 1940'erne. Historien følger deres liv og virke i Esbjerg, følger dem på deres fælles, keramiske vej, er med, når vejene skilles, viser de krydsende spor og fortæller om to enere i dansk keramisk historie - en historie hvor begge spiller en afgørende rolle.Foruden historiske billeder vises et bredt udsnit af de mange års keramiske arbejder, som tæller vaser, krukker, skåle, relieffer og skulpturarbejder med både dyr og mennesker, ligesom viften af de spændende og særlige glasurer som Silke, Rimfrost, Sten og Bronze præsenteres.Bogudgivelsen Kongstrand & Pedersen er første bind i en række keramiske nærbilleder fra Forlaget Rhodos. Med Rhodos' Keramiske Nærbilleder er der skabt rum for at fordybe sig i og kaste lys på en enkelt kunstner, en virksomhed eller som med Kongstrand & Pedersen to tæt forbundne kunstnere inden for det danske, keramiske felt.
Oversigt over hele spektret af dansk klassicistisk møbelkunst i perioden ca. 1790-1850. Klassicismen behandles i lige så høj grad som udtryk for ideologiske bevægelser som udtryk for et stilistisk fænomen. (English edition available: Mirjam Gelfer-Jørgensen: The Dream of a Golden Age (2004), EAN: 9788772458984)
Erik Magnussen er i dag placeret internationalt som en af de betydeligste designere i vor tid. Når man beskæftiger sig med Erik Magnussens arbejde falder betegnelserne enkelhed, klarhed, tydeliggørelse lige for. Dansk design, når det er bedst.Erik Magnussen har til stadighed været optaget af materiale og teknik, uanset hvilket materiale, han har beskæftiget sig med.Denne bog er Henrik Sten Møllers hyldest til Erik Magnussen og hans design.Indbundet i shirtinghelbind, med smudsomslag. Bemærk, at bogen findes med to forskellige smudsomslag (Steltonkanden og stolen Plasma). HVIS du ønsker et bestemt smudsomslag, skal du bestille bogen direkte hos Forlaget Rhodos. Stort format: ca. 29 x 24 cm. 2007. Bogen er på 160 sider med mere en 130 illustrationer. Dansk og engelsk tekst.Today Erik Magnussen enjoys a position internationally as one of the most significant designers of our time. When one is dealing with Erik Magnussen’s work terms like simplicity, clarity, clarification spring to mind.Danish design at its best.Erik Magnussen has always been preoccupied with materials and technology, no matter which material he has worked with.This book is Henrik Sten Møller’s tribute to Erik Magnussen and his design.Bound, shirting canvas, with a dust jacket. Note: There are two different cover illustrations (The Stelton, and the Plasma chair). IF you prefer one cover illustration instead of the other, please order the book directly from the publishing house: Forlaget Rhodos. Large format: ca. 29 x 24 cm. 160 pages with more than 130 illustrations. Danish and English text.
Om fotografen Viggo Rivads (f. 1922) liv og virke som fotograf
Fotografisk billedværk, der blander indtryk og øjeblikke af tider og steder fra fotografens mange rejser
Hans Lynge (1906-1988) var en af Grønlands førende kulturpersonligheder indenfor billedkunst og litteratur. Hans virke var mangesidigt og ofte provokerende, hvilket denne bog dokumenterer til fulde. Halvdelen af bogens tekster er Hans Lynges egne, en del af dem publiceres her for første gang. Vi hører om politikeren, provokatøren, digteren og forfatteren, men ikke mindst billedkunsten har en fremskudt plads. Overalt i bogen vises den mangfoldige frodighed, der kendetegner Hans Lynges værker, mens to afsnit behandler billedkunsten. Den professionelle og dybt bevidste kunstners kamp for kunstnerisk frihed og udvikling gennemsyrer hele værket. Både i Danmark, Grønland og Norden er Hans Lynge en kunstner, der har sat spor, på forkant med Grønlands rivende udvikling i det tyvende århundrede.
Gennem skildringen af et kærlighedsforhold mellem to bøsser, en langdistanceløber og hans træner, og deres fællesskab om at yde det optimale i sporten, afdækkes det amerikanske samfunds had til homoseksuelle, kulminerende med mord
A thousand kilometers south of Greenland’s northernmost coastal stretch lies the last great Arctic tundra. A last stop before the great northern expanses is transformed into Arctic desert. Zackenberg is the name of this Arctic pearl, and in 1992 this area was selected as the ideal place for a High Arctic scientific field station. The Danish Polar Center’s major research effort here is a success, and there is great interest in becoming part of the research that is trying from all conceivable scientific angles to shed light on the dynamics of an Arctic ecosystem.Thomas B. Berg’s research background is wildlife biology. His dedicated work consists of monitoring the land mammals – from lemmings to musk-oxen. The many tasks of the summer takes him far and wide in the landscape, from the ice-filled mouth of Young Sound along the wet grass meadows to the unyielding, windswept boulder fields of the inland area.In this book Thomas B. Berg is generously sharing his unique experiences from the summer stays at Zackenberg. His vivid descriptions and outstanding photographs takes us on an unforgettable journey to this Arctic pearl.View sample pages from the book Zackenberg at our homepage: www.rhodos.dk(Bogen findes også på dansk)
Med Axel Mathiesens skønne tegninger kommer man med Niels Blædels genfortælling ikke den ægte molbohistorie nærmere.
”Bibelens planteverden” er en alfabetisk gennemgang af de mere end 90 planter og planteprodukter, som nævnes i Bibelen. Bogen giver botanikere og kulturhistorisk interesserede kendskab til datidens flora i de bibelske lande og viden om, hvad planterne blev anvendt til. For hver plante angives det, hvor i Bibelen den er nævnt. Dernæst følger en omtale af eventuelle vanskeligheder ved identifikationen af planten og en botanisk beskrivelse. Hertil kommer plantens omtale i klassisk litteratur, arkæologiske fund, plantens hjemsted, dyrkning m.m. i de tilfælde, hvor det har været muligt at finde oplysninger om det. Bogen er på 120 sider og indeholder over 100 stregtegninger og 20 helsides farveplancher. Der er et fyldigt register med både danske og latinske plantenavne, samt relevante navne og begreber på andre sprog.
Portrætfotos af en række forskellige udenlandske kunstnere, taget af Lars Schwander.
Billedbog. ABC, hvor hvert bogstav optræder i et lille vers. Alle versene har hyggelige gammeldags bamser som hovedpersoner
Et besøg i Bibelhaven i Viborg (haven er en del af Borgvold Parken), inspirerede Alice Bøgh til denne smukke bog med gengivelser af 38 af hendes akvareller af de planter, som er nævnt i Bibelen. Akvarellerne er vist som helsides plancher – så smukke, at flere har valgt at indramme dem – og på modstående side fortæller forfatteren om de bibelsteder, hvor planten er nævnt, og om hvad netop denne plante har været benyttet til. Den smukke bog blev udvalgt af Forening for Boghaandværk, som årets bogarbejde. Meget stort højformat, ca. 25 x 32,5 cm. Elegant indbinding – et halvbind med en ryg af barkbrun shirting, som går ind på for- og bagside, hvor den støder op til det kraftige elfenbensfarvede papir. Guldpræg. Bogen er på 128 sider og indeholder 38 smukke helsides farveplancher. Bogens planter – og de 38 plancher: På vej til det forjættede land - Manna (ikke illustreret), Koriander, Tamarisk, Løg Bitre urter - Cikorie, Malurt, Rødknæ, Mælkebøtte, Brøndkarse Pagtens Ark – Akacie, Salvie, Mandel I det forjættede land – Hvede, Byg, Vin, Figen, Granatæble, Oliven, DaddelSkovens træer – Libanonceder, Cypres, Enebær, Platan, Eg, Æble, Abrikos, Johannesbrødtræ Buske og Urter – Tjørn (ikke illustreret), Kugletidsel, Gyvel, Katost, Hør, Græs, Safrankrokus, Dild, Mynte, Rude, Sennep, Isop, Aloe.
Skandinaviens orkideer / Orchids of Scandinavia indeholder både dansk og engelsk tekst / With Danish and English text.Orkidéfamilien med de mindst 20.000 arter gror hovedsagelig under varmere himmelstrøg og mange mennesker er ikke klar over, at orkideerne også er en interessant og særpræget del af vor nordiske flora. Spredt i Skandinavien, fra det sydlige Danmark til langt nord for polarkredsen i Norge og Sverige, findes der et halvt hundrede orkidéarter, nogle almindeligt forekommende, andre sjældne og enkelte endog truet af udryddelse.Bent Johnsen var anerkendt som illustrator af videnskabelige botaniske tidsskrifter og bøger. I denne bog har han fulgt sin egen interesse, orkideerne, og opsøgt og tegnet så godt som alle de skandinaviske orkideer på deres naturlige voksesteder. Bogen er ikke tænkt som et videnskabeligt værk. Man følger Bent Johnsens rejse og kan mærke hans engagement, når han beskriver orkideerne og de iagttagelser, som han har gjort undervejs.Indbundet i shirtinghelbind, med smudsomslag. Stort format: ca. 23,5 x 33,5 cm. 2001. Bogen er på 128 sider med 50 enestående smukke farvetavler, og mere end 50 stregtegninger. Tegningen på forsiden er “Fruesko” (Cypripedium calceolus).The Orchid family, comprising at least 20,000 species, is found in warmer climates, and many people do not realise that orchids also form part of the Nordic flora.Half a hundred orchid species occur scattered in Scandinavia, from south Denmark to far beyond the Arctic Circle in Norway and Sweden. Some are common, others rare and a few even threatened by extinction.Bent Johnsen was recognized as an able and gifted botanical illustrator. Here he has focused on his own interest, the orchids, and has drawn nearly all the Scandinavian species in their natural habitat. This is not meant to be a scientific work. We are following him in the field and participate in his observations first-hand.Bound, with full canvas and a dust jacket. Large format: 23,5 x 33,5 cm. 2001. The book contains 128 pages with 50 exceptionally fine colour plates, and more than 50 fine line drawings. The front page shows “Lady’s Slipper” (Cypripedium calceolus).Indhold/Contents: Introduktion – Forord – Orkidéblomsten/The Orchid Flower – Farvetavler/Colour Plates – Bibliography - Index
Gennem 60 fotografier og enkelte digte skildres barndommens univers med udgangspunkt i drømmen og øjeblikket
"500 år i en dansk have - tusinder af hænders arbejde" indleder med fortællingen om det gamle Gislefaellae – det hus af munkesten, som Torben Oxe overtog i 1541. Bogen leder os derefter gennem udviklingen af renæssancehaverne, barokhaverne, og landskabshaverne ved Gisselfeld – helt frem til haven i vor tid, og videre endnu: med tanker om havens fremtid.Det er en enestående have. Udformningen af terrænet er feltherren Hans Schacks mesterværk fra perioden 1671-1676. Et hundrede år senere inspirerede dette landskab til en af de første romantiske haver i Danmark, anlagt af stiftelsens første overdirektør Frederik Christian greve af Danneskiold-Samsøe. Den første spæde begyndelse til denne have var samtidig med Frederik V’s arbejder i krogene af Fredensborghaven. Derefter udvikledes Gisselfeldhaven i fuldt flor samtidig med Frederik VI’s nyanlæggelse af Frederiksberg Have, Bülows have på Sanderumgaard og Calmettes Liselundhave.Foruden de mange historiske personer, som har tilknytning til haven, har mange digtere færdedes i disse skønne omgivelser – de mest kendte af dem er nok N.F.S. Grundtvig og H.C. Andersen.Da Gisselfeld er en stiftelse, og før det har haft så betydningsfulde ejere, at deres arkiver er bevaret på Rigsarkivet, er der særdeles gode muligheder for at følge århundreders udvikling i Gisselfelds have og bygninger. Det er både meget spændende og ret usædvanligt, at man kan tidsfæste jordarbejder og plantninger foretaget i én have gennem 400 år. For de seneste 100 år er arkiverne ikke tilgængelige, men ved samtaler med gartnere og andre med tilknytning til Gisselfeld, er det alligevel lykkedes for Annie Christensen at klarlægge udviklingen i haven for denne periode.”500 år i en dansk have – tusinder af hænders arbejde” er særdeles rigt illustreret med gengivelser af malerier, stik og tegninger, ældre kort og haveplaner, ældre sort-hvide fotografier, samt talrige nutidige farvefotografier fra haven og området omkring Gisselfeld. Områdets udvikling tydeliggøres ved en række nytegnede kortskitser– disse er for årene 1541, 1575, 1669, 1676, 1778, 1823 og 2000.Havehistorikeren Annie Christensen er cand.hort. med afgangsopgave i klimatologi 1979. Licentiatgrad, lic.agro., i 1986, på en afhandling om udviklingen af Gisselfelds haver 1500-1900. Annie Christensen har også udgivet ”The Klingenberg Garden Day-Book 1659-1722” (1997) og ”Haverne – dengang” (1999).
Morten Løbner Espersen, en af vor tids helt store keramiske kunstnere blev i år tildelt Kulturministeriets Design Bog Pris.Bogen er blevet til i samarbejde med lyrikeren og grafikeren Christian Yde Frostholm, og fremstår i sine gengivelser af Løbner Espersens unikke glasurer, i et stramt underspillet lay-out, der giver hvert enkelt af hans arbejder maksimalt spillerum.
This publication addresses an important period in Scandinavian design history when Danish furniture rose to a level that rivalled contemporaneous work in major European capitals and the Americas. In the estimation of many historians, this remarkable body of nineteenth-century work may be considered the foundation for modern Danish furniture in the twentieth century, based on its reliance upon superlative standards of fabrication, superb quality of design and revelation of national aspirations. (Fås også på dansk: Mirjam Gelfer-Jørgensen: Guldalderdrømmen (2002), EAN: 9788772458960)
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.