Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad skal der til for at skabe læselyst hos elever i udskolingen?Julie Juul Ottosen og Katrine Bruun Dahl fra Københavns Biblioteker fortæller om et læsebåndsforsøg, de har gennemført med elever i 7. klasse fra Den Classenske Legatskole som en del af projektet Lyst til læsebånd i hele landet.Vi bliver klogere på:Hvordan rammesætter man stillelæsning og gør det til noget hyggeligt for alle elever?Hvordan kan man som biblioteksformidler være en troværdig rollemodel og lave book talks på en engagerende måde, der rammer de unge?Hvilke virkemidler kan man gribe til, når målet med læsebånd også er læsefordybelse?Episoden blev oprindeligt udgivet i 2020.Medvirkende: Julie Juul Ottosen og Katrine Bruun Dahl fra Københavns Biblioteker.Redigering: Siri Bonde og Lisbet Vestergaard.Læs mere: Lyst til læsebånd i hele landet:Projektet Lyst til læsebånd i hele landet, blev gennemført i 2019- 2020 af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning. Projektet var støttet af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.
I dette julede og lidt anderledes afsnit af TankOp deler vi ud af gode læseminder. For den bedste gave, man kan give, er læseglæde! Glæd dig til at høre om læsning i de formative år, Ulf Pilgaards stemme, læsehygge i en køjeseng og den gode fornemmelse af mestring, når man kan læse lange bøger højt for andre. Gæsterne i studiet er kolleger fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker. Special guest star er direktøren for Danmarks Biblioteksforening. God fornøjelse!Medvirkende:Amanda Egebo, projektkoordinator v. Tænketanken Fremtidens BibliotekerLotte Hviid Dhyrbye, leder af Tænketanken Fremtidens BibliotekerSimon Rosenstand, projektleder v. Tænketanken Fremtidens BibliotekerMichel Steen-Hansen, direktør for Danmarks BiblioteksforeningKristine Lykke Roed, projektleder v. Tænketanken Fremtidens BibliotekerAsta Jensen, projektmedarbejder v. Tænketanken Fremtidens BibliotekerVært:Lisbet Vestergaard, projektleder v. Tænketanken Fremtidens BibliotekerGæsternes bogtitlerHulebjørnens klan af Jean. M. AuelBibelenDyveke og mor Sigbrit af Herta J. EnevoldsenRend mig i traditionerne af Leif PanduroLiv og Alexander af Tine BryldStormfulde højder af Emily BrontëFødt i helvedes forgård af Maria MillandRedigering:Amanda Egebo og Lisbet Vestergaard
Hvad sker der, når en skole og et bibliotek fokuserer på at skabe mere læselyst i læsebåndet?Det er temaet i denne podcastepisode fra en skole i Karrebæk, der deltog i projektet "Lyst til læsebånd" i hele landet i 2019-2020.Vi bliver klogere på:Hvordan kan man tænke krop, lyd og steder ind i arbejdet med læsebånd?Hvordan ser det gode læsebånd ud set med elevernes øjne?Hvordan kan samarbejdet mellem skoler og folkebiblioteker være med til at udvikle læsebånd som metode?Medvirkende: Eleverne Iris og Bjørn (6. klasse), Helle Østerholm, bibliotekar på Næstved Bibliotekerne og Jill Kristensen, lærer på Lille Næstved Skole, afdeling Karrebæk.Redigering: Siri Bonde og Lisbet Vestergaard.Læs mere: Lyst til læsebånd i hele landet: Projektet Lyst til læsebånd i hele landet, blev gennemført i 2019- 2020 af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning. Projektet var støttet af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.
Læselyst på skoleskemaet 1: Begreberne læselyst og læsebåndLæsebånd er en del af mange børns hverdag i skolen. Her læser de en selvvalgt bog i 15-20 minutter, og formålet er at stimulere deres læselyst. Men hvad er vigtigt, når man gennemfører læsebånd, og hvad er læselyst egentlig for en størrelse? Det kan du høre mere om i dette afsnit, hvor Henriette Romme Lund folder begreberne ud. Hun har forsket i skoleelevers læselyst og –ulyst, og hvilke faktorer der ser ud til at fremme læselyst.I podcasten præsenterer hun perspektiver på læsebånd og en bred palet af tilgange til og definitioner på læselyst, et begreb der både er helt enkelt og ganske kompliceret. Vi bliver klogere på:Hvad ved man om læsebåndets effekt?Hvorfor og hvordan praktiserer mange skoler læsebånd?Hvad har betydning for den enkelte elevs læselyst?Hvad er læselyst?Episoden blev oprindeligt udgivet i 2020. Henriette Romme Lund var på det tidspunkt ph.d.- studerende. Hendes konklusioner og perspektiver i afsnittet skal derfor ses i lyset af, at hun endnu ikke havde afsluttet sit forskningsprojekt.
Tænketankens undersøgelse ”Biblioteksbrug i dag og i morgen – en målgruppebaseret kortlægning” fra 2023 tager temperaturen på danskernes biblioteksbrug og præsenterer ni segmenter af biblioteksbrugere og ikke-brugere.I denne episode tager vi afsæt i undersøgelsen og folder dens pointer ud. I samtale med Silkeborg Bibliotekerne stiller vi skarpt på, hvordan vi laver relevante bibliotekstilbud til forskellige målgrupper.Vi taler om, hvorfor det er vigtigt at arbejde aktivt med at indfri ambitionen om at være folkebibliotek for alle. Du får også bud på, hvordan dybdegående brugerindsigter og et bevidst fokus på målgrupper kan være et værdifuldt redskab til at nå det mål.Medvirkende: Lars Bornæs, bibliotekschef, Silkeborg Bibliotekerne og Heidi Aistrup Holdt, souschef, Silkeborg Bibliotekerne.Vært: Kristine Lykke Roed, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker.Klip og redigering: Kristine Lykke Roed.
Hvordan sætter man rammen for og faciliterer en læsegruppe for ledere?Hvordan finder man de rigtige skønlitterære tekster til dem?I denne episode sætter vi fokus på facilitering og de overvejelser, der ligger bag processen med at vælge tekster til en læsegruppe med ledere. Podcasten er især til dig, der arbejder med ledelsesudvikling og brug af skønlitteratur i nye sammenhænge.Medvirkende: Ellen Ingerslev Kristensen, Litteraturformidler og Mikael Bierbaum, ledelsesrådgiver og coach v. Bierbaum Human Ressources.Vært: Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker.Klip og redigering: Lisbet Vestergaard og Asta Lucia Bonifacini JensenOplæsning af tekstuddrag: Asta Lucia Bonifacini Jensen
Børns læseglæde: Når skoler og folkebiblioteker slår kræfterne sammenHvorfor står det skidt til med børn og unges læseglæde?Hvad skal der til for at knække kurven?Hvordan kan et samarbejde mellem folkeskoler og folkebiblioteker være med til at vende udviklingen?De spørgsmål får du svar på i denne episode af TankOp - en podcast fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker.Podcasten er især til dig, der arbejder med børn og unges læsning, for eksempel på en skole eller et folkebibliotek.
Hvorfor kan skønlitteratur bruges til at udvikle ledere?Hvad sker der, når en gruppe ledere mødes og taler om en novelle eller en roman?Og hvor er det godt at begynde, hvis man gerne vil bruge skønlitteratur som en vej til ledelsesudvikling?De spørgsmål får du svar på i denne episode. Podcasten er især til dig, der arbejder med ledelsesudvikling og brug af skønlitteratur i nye sammenhænge.Medvirkende: Ulla Højland Jensen, First Vice President v. Danica Pension og Michala Schnoor, erhvervspsykolog v. firmaet OrganisationVært: Lisbet Vestergaard, projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker.Klip og redigering: Amanda Egebo og Asta Lucia Bonifacini JensenOplæsning af tekstuddrag: Asta Lucia Bonifacini Jensen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.